Miten mahtaa lapsella alkaa koulu sujumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ov
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

ov

Vieras
Tenavalle kun on iskenyt uusi tyyli tässä kesän aikaan, että mitään ei voi tehdä heti, vaan hoetaan, että "kohta, pian tai teen sen huomenna."

Olen toistanut ja toistanut, että koulussa et voi noin sanoa, siellä asiat on tehtävä heti, kun ne pyydetään tekemään.

Joten voi huoh... miten mahtaa koulutaival alussa sujua.

Muutenkin tenava on edelleen sellainen, että haluaa tehdä asiat omalla tavallaan, eikä niin kuin hänelle on sanottu, että tee näin. Tuo oli ongelmana eskarissakin ja sama ongelma luultavammin koulussakin jatkuu.

Kuuluu myös ikään. Meillä pistetty tekemään nyt eikä kohta, mutta jatkuvaa väittelyä on. Eri tapojen kanssa en ole niin tarkka, jokainen tyylillään kunhan asiat on tehty. Tuskin luovia ihmisiä olisi olemassakaan jos kaikki tekisivät aina niin kuin sanotaan.

Kodin ulkopuolella tuntuu tekevän ohjeiden mukaan asiat, kotona on lupa vähän sooloilla.

Kuuluu tosiaan ikään. Se on vähän sitä itsenäistymistäkin, että enää ei tehdä mukisematta mitä äiti käskee, vaan halutaan itse määrätä tekemisistä. Meillä myös esikoinen aloittaa pian koulun. Ihme vetkuttelua ja "laiskuutta" on hänelläkin tekemään ryhtymisten kanssa.

Juu ja minulla lapsi on todella vetelä. Hän ei edelleenkään siivoa lelujaan kasaan, mutta sotkea kyllä osaa helv... lahjakkaasti vieläpä.

Olen tuostakin sanonut, että koulussa sitten joudut tavarasi laittamaan paikoilleen. Koulussa et voi mitään levälleen jättää. Kun yksi juttu loppuu, niin se laitetaan paikoilleen - ennen toista tekemistä.

Oikein tekisi mieli sanoa kouluavustajille, että tälle kaverille sitten pitäkää kunnon jöötä, hän on ollut jokseenkin mahdoton nyt kesän aikana.

No ei ole. Eskarivuoden syksy meni ihan pyllylleen ja kevätkausi meni jotenkuten eli tarkoitti sitä, että lapsi oppi olemaan toisten lasten kanssa paremmin ja hakeutuikin heidän seuraansa itsenäisesti. Mutta uhmasi edelleen opettajaa että koulunkäyntiavustajaa. Joutui tekemään käytävässä läksyjä, kun ei luokassa onnistunut. Halusi tehdä asiat omalla tavallaan, eikä niinkuin olisi pitänyt tehdä.

Joten saa nähdä nyt miten syyslukukausi mahtaa mennä?

Yhteistyössä