Miten mansikkapuskat leikataan?Ongelma anopin kanssa......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Puutarhuri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Puutarhuri"

Vieras
Meillä on viime vuonna tehty mansikkamaa,ja anoppi nyt väläytti että ne pitää leikata (puhuiko jotain rönsyistäkin...?).

Siis miten se tapahtuu??? ja miksi?

Pointti tässä nyt on se,että maatila on ostettu anoipilta,ja hän on sitä mieltä että minä en osaa täällä tehdä mitään. Tuppautuu siis tänne vähintään joka toinen päivä tekemään hommia, enkä sen vuoksi osaa kotiutui YHTÄÄN!

Luultavasti viikon sisään on tulossa leikkaamaan ne puskat ja järjestää niin että en pääse mukaan opettelemaan....

Ei kai tämä niin salatiedettä ole ettei tällainen kaupunkilainen voisi myös oppia?? Olen jo alkanut olla sitä mielä' että talokauppa oli virhe,kun emme saa kotiutua tänne yhtään.... :/

Menet kiiruusti haravoimaan kuivat lehdet irti niistä pensaista ja leikkaat mahdolliset rönsyt pois. Ne rönsyt kannattaa poistaa jo syksyllä.

En oo mikään mansikkaspesialisti, mutta en oo kuullut, että mansikoita leikattaisi. Rönsyt kannattaa poistaa kokonaan tai siirtää muualle kasvamaan. Vievät voimaa "pääkasvilta". aika ajoinhan mansikkamaa pitää uusia, mutta leikkaamisesta en tosiaan tiedä...

JOtkut leikkaavat syksyllä kaikki lehdet pois, jotta keväällä maa siisti. En tiedä sitten kuinka paljon ravinteita tai kasville tärkeitä juttuja lähtee lehtien mukana....

Ookoo eli rönsyt pois ja vähän vaikka haravoin siellä....Riittäisiköhän,ei tarvitsisi tulla anopin auttamaan ;)
Ja tosiaan viime vuonna vasta laitettu tämä mansikkamaa,melkein uusi siis :D

Kiitos avustanne!!!!!!!!!

Olen ollut mansikoiden kanssa tekemisissä nuorempana 10vuotta ja rönsyjä otettiin vain siksi, että saadaan uusia taimia kasvamaan. Muuten puhdistettiin irtolehdet ja heinät taimien ympäriltä..siis olen kasvanut mansikkatilalla. Elikkä ei varmastikkaann mikään pakko oo muuta tehdä kuin puhdistaa taimien ympärys ja sekin tehtiin vasta kesäkuussa.

rönsy on sellanen huilake joka lähtee mansikkapuskasta, menee ns, väärrään paikkaan. leikkaa vaan pois. kannattaa kerralla sanoa anopille suoraan niin kuin sä ajattelet ja tunnet.

Alkuperäinen kirjoittaja Tuttu tilanne! Tsemppiä!!!!!;23762111:
Menet kiiruusti haravoimaan kuivat lehdet irti niistä pensaista ja leikkaat mahdolliset rönsyt pois. Ne rönsyt kannattaa poistaa jo syksyllä.

Rönsyissä on uusia mansikan taimia joten ne istutetaan uuteen paikkaan kasvamaan.

Lehdet kuuluu haravoida pois. Siinä keään työt mansikkamaalle.

No me asutaan kans miehen lapsuudenkodissa ja anoppi lopetti kukkapenkkiensä siivoomisen ja hoitamisen kun minä tein perusteelliset saneeraukset. Kaksi penkkiä hävitin kokonaan ja tein uuteen paikkaan uuden penkin, johon laitoin lähinnä tuijia yms. ikivihreitä.

Taitaa ap:n anoppi nyt hakea syitä luuhata entisessä kodissaan. Ei meilläkään oo mansikkamaalla mitään erityisesti leikattu, rönsyjä pois ja paikat siistiksi vain.
Ja ei se ap tosiaan oo mitää salatiedettä eikä utopiaa kaupunkilaisellekaan.

Älä leikkaa rönsyjä nyt.

Rönsyt leikataan vasta satokauden jälkeen. Ei saa mennä leikkelemään nyt kasvukaudella.

Ainoastaan haravoit kaikki kuolleet lehdet ja roskat mansikoiden ympäriltä.

Sitten syksyllä leikkaat rönsyt.
Jos näissä rönsyissä on syksyllä juuret niin istuta ne väliaikaiseen penkkiin telveksi ja toukokuussa siirto mansikkamaasi jatkeeksi.
Jos niissä ei ole juuria niin istuta pieniin ruukkuihin ja laita talveksi jonnekin viileään.

Tai jos et halua mansikkapenkkiäsi laajentaa niin sitten rönsyt roskiin.

Mutta ei nyt kesken satokauden saa mennä mansikoiota leikkelemään tai lehtiä ottamaan pois.
Syksyllä voi leikata lehdet pois, mutta ei ole pakollista vaan leikkauksen sijaan ne voi haravoida siitä sitten keväällä

Mutta älä mene leikkelemään nyt ja pidä anoppi poissa saksien läheltä.

Ap:han ei todella osaa, ja jospa se anoppi opettaisi, jos pyytäisi opettamaan? Helpompi miniällekin, jos anoppi on kaverina joissain talon töissä. Rennompaa asennetta, miniät! :)

Eikös ap sanonut, että anoppi ei anna ap:n leikata niitä ja opetella, vaan tulee luultavasti niin ettei ap ole paikalla....

Mies otti tilan vastaan ja muutettiin sinne niin että appivanhemmat asuvat edelleen talossa. Mä kaupunkilaisena pyydän usein näyttämään mulle miten joku juttu tehdään, että osaisin jatkossa itse, mutta ei munkaan anoppi anna mun kaikkea tehdä, kun ei usko että kukaan muu kuin hän osaisi tehdä asian oikein, ja ainakin mä olen ilmeisesti hänen mielestään niin tyhmä, etten edes oppisi niin ei kannata päästää mua kokeilemaan ja tulla neuvomaan ;)

[QUOTE="vieras";23762296]Eikös ap sanonut, että anoppi ei anna ap:n leikata niitä ja opetella, vaan tulee luultavasti niin ettei ap ole paikalla....

[/QUOTE]

Sanoi sanoi, mutta tässä nyt puhutaan toinen aidasta ja toinen seipäästä. Eli mun pointti on se, että onko ap edes kysynyt anopilta, että voisiko tämä neuvoa ja opettaa? Vai onko se vain ap:n luuloa, että anoppi ei haluaisi opettaa? Jos anoppi vastaa kieltävästi tuohon pyyntöön, niin sitten se on toinen juttu.

Jos se on vasta perustettu mansikkamaa, ei siellä ole vielä kunnon rönsyjä... ja niistä tosiaan saa uusia mansikoita että kannattaa syksyllä vasta katkoa ja ottaa taimet talteen ;)

Jos se on vasta perustettu mansikkamaa, ei siellä ole vielä kunnon rönsyjä... ja niistä tosiaan saa uusia mansikoita että kannattaa syksyllä vasta katkoa ja ottaa taimet talteen ;)
Viime kesänä 2017 perustettu mansikkamaa, tuotti jo samana syksynä NIIN paljon rönsyjä että vein niitä kylille ja kompostiin. Tänä vuonna kahta kauheammin. On mitä leikellä nimittäin. Polka on jo lopettanut satonsa, mutta Boynty jatka vielä.

Yhteistyössä