Miten menkat alkaneet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Taas raskaanako?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Taas raskaanako?

Vieras
Heissan!

Miten ja milloin ovat teillä menkat alkaneet synnytyksen jälkeen? Lapseni on melkein 6kk ja hän on syönyt kiinteitä jo jonkin aikaa. Imetän häntä vielä n. 5 kertaa päivässä, öisin en ole muutamaan viikkoon enää imettänyt.

Muutama viikko sitten tuli yhtenä päivänä hieman tuhruvuotoa ja ajattelinkin että nyt menkat sitten alkavat, mutta tämän pienen tuhruttelun jälkeen ei ole mitään tapahtunut sillä rintamalla. Onko muilla menkkojen käynnistyminen ollut hitaanlaista?

Pikkukakkonen on toiveissa ja olenkin havaitsevinani raskausoireita... jotka tietenkin voisivat myös enteillä alkavia menkkoja. R-testin olen tehnyt viikko sitten, mutta se näytti negaa. Tuhruvuodon yhteydessä olin yhden illan kuumeessa ja lämmöt ovat siitä lähtien olleet hieman koholla. Olisikohan ollut kiinnittymisvuotoa? Mutta siinä tapauksessa luulisi jo testin näyttävän plussaa...

Ostamalla uuden testin tästäkin piinasta selviäisi, mutta jostain syystä jatkan vain ihmettelyä. Ilmeisesti imettämisen aikana, varsinkin jos menkat eivät ole vielä alkaneet, on aika epätodennäköistä raskautua, mutta sattuuhan niitä pieniä ihmeitä.

Kertokaahan kokemuksianne, kiitos!

Mulla alkoi menkat 6kk synnytyksestä ja ihan normaaleina tulivat heti ja kierto oli kuin ennenkin. Eli ei mitään poikkeavaa. Imetin 9kk ja poika lopetti heinäkuun alussa tissittelyt ja raskaustesti näytti plussaa elokuun lopussa. Eli mulla tuli viel imetyksen lopettamisen jälkeen yhdet menkat ja sit olin raskaana.

Mutta eihän imetys ole 100% ehkäisykeino varsinkaan enään kun kiinteät ovat kuvioissa mukana. Mutta tee toinen testi ja kyllä sitten luulis selviivän.

Joillain saattaa tuo hormoonitoiminta hakea paikkaansa pitkään synnytyksen jälkeen.

Kyllä se vaan on mahdollista tulla raskaaksi vaikka menkat eivät ole vielä alkaneet edellisen synnytyksen tiimoilta. Munasoluhan irtoaa n. kaksi viikkoa ennen vuodon alkamista=)
Itselläni ehti tulla vain yhdet menkat ja sitten olinkin jo uudestaan raskaana. Vauva oli vasta n. 2,5kk vanha ja imetin siinä vaiheessa.
Ekan jälkeen menkat alkoivat vasta n. 8kk kohdalla ja jatkoin imettämistä vielä reilun kuukauden.

Tyttö on 8 kk ja mulla ei ole menkat vielä alkaneet. Imetän edelleen, päivällä 2-5 kertaa ja yölläkin pari kertaa. Kuukauden on ollut kyllä pientä alavatsakipua, ihan kuin olisi menkat alkamassa ja lisääntynyttä valkovuotoa. Eli menkkoja odotellessa....Vaikka kivahan se on kun ei niiden kanssa tarvi tuhrata ja kakkosen kanssa ei ole vielä kiire.

""Imettäminen ei ole ehkäisy keino!!! Tätähän toitotetaan neuvolassa kokoajan.Raskaaksi voi tulla vaikka kuukautiset eivät olisi vielä tulleet.""

No siis ei ap halunnutkaan ehkäisyä....hei haloo itselles!!!! Ja varmaan ao. tieto on ap:n tiedossa!

Heissan taas ja kiitos kaikille kommenteista!

Tein eilen uuden raskaustestin ja negaa näytti. Testin tein tosin illalla juotuani paljon nestettä, mutta kyllä testi jo edes haamun antaisi jos raskaana olisin. Eli tältä erää haaveet pikkukakkosesta voi unohtaa.

Niin ja ehkäisyä emme tosiaan käytä koska toiveena on saada pikkusisar esikollemme. Tiedän hyvin että imetys ei ole ehkäisykeino. Yritys on aloitettu näinkin varhain koska esikoisen alkuun saattaminen oli hankalaa.

Mutta, mutta. Ei kai tässä muu auta kuin odottaa menkkojen alkamista. Minullakin on ollut jo pidempään alavatsan polttelua ja alaselän kipuilua. Nämä ovat minulla olleet sekä menkkojen että alkaneiden raskauksien oireita (takana on 5 raskautta, joista yksi ihana vauveli). Ehkä menkat alkavat (tai toivottavasti eivät ala) tässä jonkun ajan päästä kun imetystä olen vähentänyt huomattavasti. Ja jostain luin (taisi olla imetys.fi-sivuilta) että yöllä imettäminen estäisi ovulaation ja yöllä en enää imetä, joten raskautumisen toivossa on hyvä elää. Ja jostain luin myös että heränneet halut ovat merkki siitä että hormonitoiminta on käynnistymässä/käynnistynyt. Kevättä on ainakin tämän mamman rinnassa! =)

Mukavaa viikonloppua kaikille äipille ja heidän perheilleen!

mulla alko menkat 6 vkoa synnytyksestä..ehkäsyy ei käytetty ja pari kertaa kerkesin olla yhdynnässä ennen menkkoja.. nyt nälättää yöt ja muutenki epäilyttää joko tulin taas raskaaksi... ;-) vauva nyt 2 kk ja imetän täysin. saa nähä.. oottelen tässä kuussa tuleeko menkat..

Ei tuo ihan uutta ole, kun törmäsin siihen jo vuosia sitten. Meillä oli rippileirillä tyttö ja poika samasta perheestä ja luultiin, että he ovat kaksoset, mutta kun kysyttii sitä heiltä, niin toinen oli syntynyt alkuvuodesta ja toinen loppuvuodesta ja molemmat olivat olleet aivan täysiaikaisia. Eli kaipa sekin on omista hormooneista kiinni. Toisaalta ennen aikaanhan jokaiselle vuodelle se vauva sattui, joten ei se nyt mikään ihme ole nykyisinkään.

Miksi täällä niin kiihkeästi arvostellaan toisten halua saada toinen, kolmas, lapsi heti perään. Eiköhän se ole jokaisen oma asia. Itse olen ollut sen verran väsynyt, etten välttämättä jaksaisi kahden tosi pienellä ikäerolla olevan kanssa mutta tiedän ihmisiä, joille tämä vaihtoehto sopii tosi hyvin. Jokainen tavallaan!

nimimerkille uups:

Mulla oli kakkosen syntymän jalkeen viikon jälkivuotoa, sitten 6 viikkoa synnytyksestä alkoi vuotaa. Luulin menkoiksi, mutta viikon vuotamisen jälkeen seuraavan kerran vuosin vasta 5kk kuluttua ja kierto siitä asti säännöllinen. Eli se menkoiksi luulemani vuoto oli varmaan jotain jälkeistä? jälkivuotoa tai mitä lie.

Mulla alkoi menkat vasta kun tytär oli pari viikkoa vajaa vuoden. Sillon imetin enää noin 4 kertaa vuorokaudessa. Eka kierto olikin sitten 37 päivää ja viime kierto 27 päivää. Toivon, että se nyt tasoittuisi vähitellen.

Me alettiin toivoa esikoiselle sisarusta jo viime kesänä ja vitsit kun oli piinallista odotella menkkojen alkua. Testailin silloin tällöin sillä ajatuksella, että josko olisin tullut raskaaksi, mutta negoja ne oli kaikki.

Nyt mennään kolmatta kiertoa ja todella jo toivotaan, että tästä raskautuisi. Ei haluaisi lapsille 2 vuotta pidempää ikäeroa.

Cami

Vaikka täysimetin 6kk niin menkat alkoi 3,5kk synnytyksestä ja olivat kyllä ihan normaalit heti, vuoto samanlaista kuin ennen raskautta. Kierrot heti säännölliset eli menkat 28 päivän välein (kymmenet menkat jo takana...).

Olen samaa mieltä kun eräs täällä toinenkin.
Miksi tuomita ihmisiä, jotka haluavat tehdä lapset pienellä ikäerolla. Itsehän he valitsevat tiensä.

Meillä tulee 1v6kk ikäerolla ja valmistautunut olen kovaan ""työhön"". Varmasti ei tule ihan tavattoman helppoa olemaan, mutta varmasti tämä rupeama palkitaan lapsien kasvaessa. Ja jos meille kolmas tehdään se saa odottaa, mutta nämä kaksi nyt piisaavat.

herttinen, sitä vain ajattelin, että saako siinä edellinen vauva tarpeeksi äidin/vanhempien huomiota ja aikaa ennen kuin jo uusi vauva tulee perheeseen? Ihan väkisinhän siinä käy niin, edelliselle ei ole yhtä paljon aikaa kuin sellaisessa perheessä, jossa on vain yksi vauva kerrallaan.

Tottakai saa tehdä lapsia miten lystää, eräs uskonlahkokin tekee niin, mutta joskus vain miettii niitä syitä...

Yhteistyössä