miten minä saan päiväkodin hoitajille iskostettua päähän että ei pistä poikaa päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äippä

Vieras
muutaman kuukauden päästä täyttää jo 5v, kotona ei ole vuoteen nukkunut päikkäreitä(paitsi kipeänä).

itseasiassa kun laskin unen määrän vuorokaudessa; niin hoitopäivinä nukkuu yhteensä ainakin n. 1tunti 30min vähemmän, kuin niinä vuorokausina jotka on kotona eikä nuku päiväunia. selitys tähän lienee löytyy siitä että viikonloppuisin menee nukkumaan klo20 ja herää 7-8välissä. hoitopäivinä nukahtaa 21.30-22 ja herätys on viimeistään klo7. tottakai sitä väsyttää päiväuni aikaan päiväkodissa kun nukkuu huonot yöunet. kotona ollessa nukkuu hyvät yö unet niin ei ole yhtään väsynyt!

lisäksi:ilman päiväunia nukahtaa hyvin illalla,päiväunien kanssa, pyörii sängyssä vaikka kuinka kauan illalla! siihen päälle mä en jaksa valvoa hirvittävän myöhään ja mies ei voi koska on väsyttävä lääke illalla,joten meidän parisuhteelle ei jää yhtään aikaa!!!

ei millään. Ei mekään saatu ja lopulta luovutettiin ja nyt nukkuu päiväunet ja nukahtaa iltaisinkin ihan hyvin. Tosin valitettavasti kaikilla ei ole näin hyvin. Päiväkodissa on heidän sännöt ja levätät pitää jokaisen ja usein lapset myös nukahtaa.

Oletko ottanut selvää, onko päiväkodissa edes mahdollista tuo, että yksi voi olla nukkumatta päiväunia? Meidän päiväkodissa ainakin kaikkien pitää mennä "lepäämään", ja tietyn ajan päästä sitten pääsee pois, jos ei ole nukahtanut. Henkilökuntaa ei ole tarpeeksi, että voisi järjestää monta eri ryhmää tuohon aikaan.

Meillä tosin onnistuu se, että sanoo ettei lapsen saa antaa nukkua kauaa. Esim. meidän lapsi ei yleensä nukahda päiväunille enää pk:ssakaan, mutta jos nukahtaa niin herättävät sitten viimeistään puolen tunnin päästä. Näin ei mene yöunet huonoiksi.

...ja sitten sanotaan että vanhempien toivomuksia pitää kunnioittaa, pah sanon minä pk:lle. Pääsevät helpommalla kun lapset nukkuvat, ja saavat juoda kahvinsa rauhassa. No, joo mut oon tosi kiukustunut niiden " ammattitaitoon"....

Mitä luulette muiden lasten sanovan, jos yksi saa jäädä lepohetkeltä pois? Pakolla päiväkodeissa ei nukuteta ketään, mutta toki päivään kuuluu se lepohetki, jonka aikana toiset nukahtaa, toiset ei. Koita kysyä tuota aikaisempaa herätystä.

Meillä oli vuosi sitten aivan samasta asiasta vääntöä. Kierre oli valmis kun poika väsyneenä sitten aina nukahti sinne nukkariin ja tädit ei raskineet häntä herättää... illalla sitten pyöri sängyssä usein vielä 23-23.30 :/ ja aamulla taas väsynyt...... |O Tänä vuonna ongelmaa ei ole onneksi ollut. Pojalla on uudet hoitajat ja nämä ottavat pojan / antavat pojan tulla pois nukkarista sadun jälkeen. Ihanaa kun lapset menevät nukkumaan ja nukahtavat!! illalla ajoissa. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vanhemmat oikeassa:
...ja sitten sanotaan että vanhempien toivomuksia pitää kunnioittaa, pah sanon minä pk:lle. Pääsevät helpommalla kun lapset nukkuvat, ja saavat juoda kahvinsa rauhassa. No, joo mut oon tosi kiukustunut niiden " ammattitaitoon"....

joo tätä munkin sisko sanoi,on ollut samassa päiväkodissa töissä, missä lapseni on nyt hoidossa. että syy on se että pääsevät hoitajat helpommalla!

siellä on tällä hetkellä päiväuni aikaan 3hoitajaa,yksi lukee satua ja hoitaa nukutuksen, niin eikös loput kaksi riitä yhden lapsen vahtimiseen?

Kaikkien on pakko levätä, mutta kukaan ei pakota nukahtamaan. Jos lapsi nukahtaa sen 30-45 min aikana (joka meidän 5 v:n ryhmässä levätään, ensin satua kuunnellen) niin hän tarvitsee ne päiväunet.

Siitä voi toki keskustella, että onko tarkoituksenmukaista makuuttaa lasta tuntitolkulla, jos hän ei 30-45 min aikana nukahda...joissain päiväkodeissa saattaa olla tuollainen tapa. Mutta lepopakkoa kannatan.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
siellä on tällä hetkellä päiväuni aikaan 3hoitajaa,yksi lukee satua ja hoitaa nukutuksen, niin eikös loput kaksi riitä yhden lapsen vahtimiseen?

Palaverit, suunnittelut, vanhempien vartit yms. Niitä on päiväuniaikaan.

Alkuperäinen kirjoittaja mäh:
Mitä luulette muiden lasten sanovan, jos yksi saa jäädä lepohetkeltä pois? Pakolla päiväkodeissa ei nukuteta ketään, mutta toki päivään kuuluu se lepohetki, jonka aikana toiset nukahtaa, toiset ei. Koita kysyä tuota aikaisempaa herätystä.

no kai se nukahtaa kun yöunet jää paljon lyhyemmäksi,kuin ilman päiväunia. ei auta lyhennetty uniaika nukkuu 1tunnin päiväunet. ja musta on suorastaan hirveää kun pitävät koko tunnin siellä makaamassa vaikka toista ei väsyttäisi! siinä sitten makaa ja tuijottaa tunnin kattoon välillä kun uni ei tuu(näitä on harvassa).

Mä yhdyn åboon, eli jos se lapsi nukahtaa, ni se tarttee unia. Meillä toinen ei ikinä nukkunut, lepäili vaan. toinen taas nukkui aina. Yleensä ne, jotka eivät nukahda, pääsevät aiemmin pois.

Mun mielestä ihan selvä, että päiväkodissa mennään ryhmänä, ei voi alkaa aikatauluttamaan, että yksi nukkuu 10min, toinen 20 min, toinen 37 min ja yks vasta klo 13. Tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Päiväkodeissa on yleensä päiväuni aika, rauhoittumis hetki. Silloin jokainen menee sänkyyn kuuntelemaan sadun, jos lapsi ei nukahda, silloin yleensä saa mennä leikkimään sadun jälkeen.

ei meillä,ne makuutaa tosiaan vaikka sen tunnin lasta siellä,nukkuu tai ei. yleensä nukkuukin sitten jossain vaiheessa. toi olis tosi hyvä systeemi että kuuntelis sadun ja jos ei oo siihen nukahtanut niin lähtis vaikka palapelii kokoo tai muuta rauhallista siksi ajaksi kun toiset nukkuu

Päiväkodeissa on yleensä päiväuni aika, rauhoittumis hetki. Silloin jokainen menee sänkyyn kuuntelemaan sadun, jos lapsi ei nukahda, silloin yleensä saa mennä leikkimään sadun jälkeen.

Just maanantainakin hoitaja kertoi, et poju oli reilun tunnin pyöriny sängyssä, ennenkuin oli nukahtanu ja sit oli nukkunu yli 1,5 tuntia...

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:
Mä yhdyn åboon, eli jos se lapsi nukahtaa, ni se tarttee unia. Meillä toinen ei ikinä nukkunut, lepäili vaan. toinen taas nukkui aina. Yleensä ne, jotka eivät nukahda, pääsevät aiemmin pois.

Mun mielestä ihan selvä, että päiväkodissa mennään ryhmänä, ei voi alkaa aikatauluttamaan, että yksi nukkuu 10min, toinen 20 min, toinen 37 min ja yks vasta klo 13. Tmv.

eikä tarvitse. se nukahtaa siksi että päiväunien takia yöunet jää liian lyhyiksi, ilman päiväunia se nukkuis pidemmät yöunet,eikä varmasti ois väsynyt 11.30

Alkuperäinen kirjoittaja juuh:

eikä tarvitse. se nukahtaa siksi että päiväunien takia yöunet jää liian lyhyiksi, ilman päiväunia se nukkuis pidemmät yöunet,eikä varmasti ois väsynyt 11.30

no miksi se se maanantaisinkin nukahtaa, jos kerta su on ollut ilman unia ja mennyt ajoissa nukkumaan? Edelleen, meillä toinen ei ikinä nukkunut kun ei unia tarvinnut. Eikä siis nukahtanut.

ei meillä,ne makuutaa tosiaan vaikka sen tunnin lasta siellä,nukkuu tai ei. yleensä nukkuukin sitten jossain vaiheessa. toi olis tosi hyvä systeemi että kuuntelis sadun ja jos ei oo siihen nukahtanut niin lähtis vaikka palapelii kokoo tai muuta rauhallista siksi ajaksi kun toiset nukkuu

Oletko yrittäny ehdottaa tälläistä menetelmää. Että jos lapsi ei sadun jälkeen nuku, saisi tulla pois. Joskus on myös niin että sadun jälkeen vielä vartti levätään ja sitten pois.

Se nyt vaan on sellainen juttu, että jokainen lepää päiväkodissa.

Siitä, kauanko lasta sängyssä makuutetaan jos hän ei nukahda, onkin toinen juttu...sen pitäisi olla sovittavissa oleva asia, kuten myös sen, kauanko lapsen annetaan nukkua jos hän nukahtaa. Mun käsityksen mukaan päiväkodeissa työskentelee ihan järkevää, keskustelutaitoista porukkaa, eli jos asiasta selkeästi & asiallisesti juttelee, niin jokin ratkaisu varmaan löytyy :flower:

Meidän lapsi lopetti päikkärien nukkumisen aika varhain, mutta päiväkodissa kaikkien piti mennä ainakin satu kuuntelemaan ja lepäämään=rauhoittumaan hetkeksi...mikä todella on hyväksi pienille. Tietyn ajan kuluttua pääsi sitten pois sängystä.
Ja tosiaan, päiväuniaikaanhan nuo pk:n tädit suunnittelee asioita, siihen aikaan yleensä syövät itse ym ym

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Palaverit, suunnittelut, vanhempien vartit yms. Niitä on päiväuniaikaan.

Niimpä. Ei siel ehdi vaan istua, kyl monesti on itellä ollu se kaffikuppi siinä vieressä kun värkänny jotain ja samajuttu työkavereilla. Ja niitäkin tilanteita on että menee paikkaamaan toiseen ryhmään hoitajavajetta, taaskaan ei ehdi pitämään kahvittelua istuen...Ja mitä sitten jos 8h päivän aikana istuukin sen kotvasen, sitten ei saa muuallakaan kukaan levätä edes kahvin ajan jollei päiväkodissakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Se nyt vaan on sellainen juttu, että jokainen lepää päiväkodissa.

Siitä, kauanko lasta sängyssä makuutetaan jos hän ei nukahda, onkin toinen juttu...sen pitäisi olla sovittavissa oleva asia, kuten myös sen, kauanko lapsen annetaan nukkua jos hän nukahtaa. Mun käsityksen mukaan päiväkodeissa työskentelee ihan järkevää, keskustelutaitoista porukkaa, eli jos asiasta selkeästi & asiallisesti juttelee, niin jokin ratkaisu varmaan löytyy :flower:

Mä korostaisin tätä, että tädit yleensä ovat KESKUSTELUtaitoisia. Eli mene keskustelemaan heidän kanssaan asialliseen sävyyn. Älä syyttele, uhkaa, huuda tai käyttäydy muuten ikävästi. Uskoisin ratkaisun löytyvän, kunhan siitä jaksetaan neuvotella, ja kysy ihmeessä, perustelut päiväkodin toiminnalle. Perustele myös omat näkemyksesi, ilman jankkausta. Ehdota vaikka koeaikaa uudelle käytännölle, jos eivät muuten hellitä. Eiköhän jo parissa viikossa näe, tapahtuuko yöunissa ja käyttäytymisessä päiväkodissa muutosta.

Mulla itellä on kokemusta kun olen ollut päiväkodissa hoidossa ja kyllä sillon ainakin pakotettiin nukkumaan päiväunet. Olin sillon 5v. Jos ei tiettyyn aikaan mennessä ollut nukahtanut ja esim. pyöri sängyssä ts. häiritsi muita niin sai lisäminuutteja, jotka piti sitten kärsiä sängyssä. No kerrankin mulle kävi näin ja sain niitä lisäminuutteja, hetken kuluttua kuitenkin nuhahdin. Ei tietoa kuinka kauan nukuin...osa muista lapsista oli jo herännyt ja kun tassuttelin sitten niiden luo niin hoitaja vei minut takaisin sänkyyn kärsimään lisäminuutteja!!! Että kivaa jo päiväkodissa. ite vältän viimeseen asti ettei tarvitsisi omaa lasta päiväkotiin laittaa..

Oletko yrittäny ehdottaa tälläistä menetelmää. Että jos lapsi ei sadun jälkeen nuku, saisi tulla pois. Joskus on myös niin että sadun jälkeen vielä vartti levätään ja sitten pois.

en ole ehdottanut,mutta olen kertonut että nämä tunnin päiväunet siirtää yöunia ,5-2tunnilla ja liian myöhäiseksi, että ei voi nukkua. ei ole minun tehtäväni opettaa heitä löytämään ratkaisu asiaan, he ovat siellä töissä ja se on heidän tehtävä. lisäksi varsinkin ryhmän lto katsoo aina niin nenänvartta pitkin kun eihän nuori äiti voi mitään ymmärtää tai tietää(ikää on kohta 27v,mutta näytän n18vuotiaalta ilman meikkiä) joten eipä ne ottaisi minun ehdotuksia vastaan. ainakaan tämä lto. hän tietää kaiken omasta mielestään.

päiväkodissa ei tädeillä usein ole mitään ruokatuntia esim, vaan syövät lasten kanssa.

Minusta on todella typerää märistä, että "laiskottelevat" päiväuniajan. Vaikka siinä "laiskottelisivat" tunnin, ni siinähän on se ruokatunti ja pari kahvitaukoa, joita muissa rutiinihommissa lakisääteisesti on.

Eikä se pk-tädin homma tosiaan niin rentoa ole, etteikö sitä "laiskotteluaikaa" olisi ansainneet.

--> plus että tosiaan tekevät myös hommia siinä.

Yhteistyössä