miten muilla on varaa?

Tavallinen Tallaaja

Uusi jäsen
28.08.2008
27
0
1
meillä haaveillaan kolmannesta lapsesta, mutta äsken laskiessani tulevia kelan äippärahoja niin täytyy kyllä sanoa että eipä taida olla varaa enää lapsiin :( vaikkakin saisin ihan suht hyvät rahat n. 1200e kuussa niin eihän sillä mitenkään makseta esim. talo lainaa ym laskuja!! ihmetyttää kyllä että nyt kun on kaikki asiat, raha, talo ym kunnossa niin sillonhan luulis olevan vara tehdä vielä lapsi, mutta eipä tunnukkaan olevan :kieh: mites muilla, miten saatte äitiysloman aikana maksettua lainat ym, siis tarkotan oman talon jolloin ei siis saa mitään avustuksia ym??

Äitiyspäiväraha on kuitenkin noin 70% tuloista, alussa enemmänkin. Kun on äitiyslomalla, voi ottaa vanhemmat lapset pois hoidosta, jolloin säästyy hoitomaksut. Muutenkin menot pienenee, kun ei ole työmatkakuluja ym. Eli itseasiassa äippälomallatulot ei ole kauheesti pienemmät kuin töissäollessa. Jos tiukkaa tekee, niin lainanlyhennystä voi hetkellisesti hieman pienentää. Ja menoista voi myös aina karsia... Ei lapsen hankkiminen ole oikeasti rahasta kiinni, vaikka olisi lainaakin, vaan enemmän tahdosta!!

Meillä on oma osakekämppä ja miehen tuloilla ollaan pärjätty. Eli alun perin otettiin vaan sen verran lainaa että siitä selviää jos vain on töissä ja toinen hoitaa kotona lapset.

Pienet tulot, pienet menot. Näillä mennään.

Omasta asunnosta haaveilen, mutta siihen menee vielä muutama vuos... Toivottavasti pk-seudun hinnat pysähtyivät tähän, muuten en koskaan voi ostaa omaa, pk-seudulla kun haluan pysyä.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Äitiyspäiväraha on kuitenkin noin 70% tuloista, alussa enemmänkin. Kun on äitiyslomalla, voi ottaa vanhemmat lapset pois hoidosta, jolloin säästyy hoitomaksut. Muutenkin menot pienenee, kun ei ole työmatkakuluja ym. Eli itseasiassa äippälomallatulot ei ole kauheesti pienemmät kuin töissäollessa. Jos tiukkaa tekee, niin lainanlyhennystä voi hetkellisesti hieman pienentää. Ja menoista voi myös aina karsia... Ei lapsen hankkiminen ole oikeasti rahasta kiinni, vaikka olisi lainaakin, vaan enemmän tahdosta!!

kyllä se silti hieman löi vasten kasvoja että mitenkös sitä sitten toimeen tullaan.. meillä vanhemmat lapset jo koulussa joten hoitomaksujakaan ei voi pois laskea. lainaakin on maksettava joka kk. 1100e plus tiestysti päälle muut laskut ym. ehkä olin vaan liikaa elellyt kuvitelmissa jossa rahaa olisin saanut enemmän, mutta eihän sitä tuloa voi edes verrata siihen mitä työ palkaa tulee. mutta silti laskenpa miten päin asian tahansa niin kyllä vetää niin tiukille että pitänee miettiä lapsi asiaa uudelleen. tai sitten säästää ennen sitä...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Peesi tälle! Kotihoidontuella sitkuttaminen on sitten jo taiteenlajinsa erikseen, mutta ei äippärahalla ollessa ole edes hätäpäivää!

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Peesi tälle! Kotihoidontuella sitkuttaminen on sitten jo taiteenlajinsa erikseen, mutta ei äippärahalla ollessa ole edes hätäpäivää!

Totta turiset. :D
Äippälomalla sitä tuntee ittensä rikkaaksi verrattuna kht:lla olemiseen. :whistle:

Joo, eihän se äitiyspäivärahalla elely ole se tiukka juttu, vaan kotihoidontuella.... Meilläkin maksettiin lainoja ihan entiseen tahtiin, kun sain kuussa reilut 2000 e päivärahoja, mutta auta armias nyt... tulot on se pari sataa verojen jälkeen, joten ei tässä kauaa kotona kykitä.

siis meil on eletty todella leveästi äippärahan aikaan :o ei sillon tarvinnu miettiä että ostanko kinkkua vai juustoa leivän päälle vaan senkun osti - nyt kh-tuella ja tästä eteenpäin opintotuella onki sit ihan eri juttu

Meil on sitä paitsi kk-lainaerä aikalail samaa luokkaa mitä ap mainitsi. Ja ei: mieheni ei ole korkeasti palkatussa työssä...
pistäkää tulot ja menot paperille ja kattokaa, että onko kaikki menot todella välttämättömiä

Mulla äitiypäiväraha n. 1000 käteen kuussa. Siis enemmän jää käteen kuin jos olisin töissä ja maksaisin lasten hoidosta monta sataa. Hyvin pystytään lainoja makseleen. Ei tee tiukkaa yhtään. Kht on sitten ihan eri asia.

Niin, kyllähän sitä äitisypäivärahalla ja miehen palkalla pärjää, mutta kotihoidontuella ei, 200e kuussa on sama kun ei mitään. Eri niillä, jotka saavat tukia ja lapsille ilmaiset hoidot.

Mullakin tuli mieleen, että jos asuntolaina on se ongelma, niin mitä jos maksaisitte sen kotona olo ajan van korkoja pankille? Tuohan on aika yleinen käytäntö :) Jos siis vain se äitiysrahakausi on se ongelma...

Meillä on asuntolainat, kuten muutkin menot (ei ole esimerkiksi muita lainoja taikka luottoja) on mitoitettu tälle että minä olen kelan tuilla (vuorotellen olen ollut minimiäitiyspäiväraha - kotihoidontuki). Ja ei tee tiukkaa, säästöönkin jää.

Alkuperäinen kirjoittaja Myymimanta:
Mullakin tuli mieleen, että jos asuntolaina on se ongelma, niin mitä jos maksaisitte sen kotona olo ajan van korkoja pankille? Tuohan on aika yleinen käytäntö :) Jos siis vain se äitiysrahakausi on se ongelma...

juu, pelkkien korkojen maksuakin ollaan mietitty ja ehkäpä näin teemmekin. laina on mitoitettu juuri sopivaksi meidän tuloille, joten ei todellakaan ole niin että ollaan aina todella tiukilla elämisen suhteen. kun meistä kumpikin on työssä niin käteen jäävät tulot ovat kuitenkin n. 4000e. mutta jos jäisin kotiin niin meikäläisen saamat tuet ei riittäisi edes lainojen ja talo kustannusten maksuun, joten kylähän se tietysti hieman säikäyttää ja laittaa harkitsemaan lapsen tekoa :'( mutta parasta alkaa vähän laittamaan jemmaan rahaa ja kyllä se siitä sitten lähtee käyntiin jos ja kun vielä yksi lapsi meillä suodaan :heart:

meillä tuliterä laina, joka vielä kasvaa hiukan, jotta saadaan pihat ja talli valmiiksi. nyt lyhennetään lainaa 850e/kk. lapsia on kolme, kaikki melko pieniä (isot lapset, isommat kulut). itse olen tällä hetkellä työttömänä, mutta saan pelkkää kotihoidontukea (se perusosa, 350e muistaakseni). miehen tulot bruttona 4000e/kk. hyvin pärjätään ja minun ei mikään pakko olis lähteä töihin, mutta itseni takia tahdon. väitän että elintasomme on vähintään keskinkertaista (miten se sitten ikinä määritelläänkin??!). pystyn ostamaan lapsille tarvittavat vaatteet, ja ihan laatuvaatteitakin. syödään ilman pihistelyä, mutta ulkona syönti melko vähäistä, tavallisella kotiruoalla porskutetaan siksi koska tykätään siitä :)
kunhan saadaan paikat lopullisesti valmiiksi, nostetaan lainan takaisinmaksuerää suuremmaksi. nyt pystymme laittamaan kuukausittan ylijäävät rahat suoraan talliin ja pihaan.
jokainen käyttää rahaa eri tavalla.... jos olette totuneet korkeaan elintasoon, voi soveltuminen olla vähän vaikeampaa. pärjäätte jos tahdotte....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
meillä tuliterä laina, joka vielä kasvaa hiukan, jotta saadaan pihat ja talli valmiiksi. nyt lyhennetään lainaa 850e/kk. lapsia on kolme, kaikki melko pieniä (isot lapset, isommat kulut). itse olen tällä hetkellä työttömänä, mutta saan pelkkää kotihoidontukea (se perusosa, 350e muistaakseni). miehen tulot bruttona 4000e/kk. hyvin pärjätään ja minun ei mikään pakko olis lähteä töihin, mutta itseni takia tahdon. väitän että elintasomme on vähintään keskinkertaista (miten se sitten ikinä määritelläänkin??!). pystyn ostamaan lapsille tarvittavat vaatteet, ja ihan laatuvaatteitakin. syödään ilman pihistelyä, mutta ulkona syönti melko vähäistä, tavallisella kotiruoalla porskutetaan siksi koska tykätään siitä :)
kunhan saadaan paikat lopullisesti valmiiksi, nostetaan lainan takaisinmaksuerää suuremmaksi. nyt pystymme laittamaan kuukausittan ylijäävät rahat suoraan talliin ja pihaan.
jokainen käyttää rahaa eri tavalla.... jos olette totuneet korkeaan elintasoon, voi soveltuminen olla vähän vaikeampaa. pärjäätte jos tahdotte....

miten ihmeessä tulette toimeen noinkin hyvin? teillä ei tietysti ole kauhean isot lainaerät. kun meillä se on 1100e ja sitä ei voi enää laskea alemmas :( nykyisillä työtuloilla tuo summa siis maksetaan vaikka kaksinkertaisena mutta tulevaisuudesta en sitten tiedä. meillä on sitten kyllä päälle vielä auto laina joka myös 300e kk, ja siitä ei paljoa voi tinkiä koska miehen työ kauempana.. mutta saas nährä kuin käy jos ja kun kotiin jäisin :o

Säästä etukäteen. Näin minä olen tehnyt kahden ekan lapsen kanssa töissä ollessa. Se on mahdollistanut myös hoitovapaajakson perään. Eli töissä raskaana ollessa olen laittanut joka kuukausi rahaa sivuun äitiysloma-aikaa varten, ja etenkin hoitovapaa-aikaa varten.

Yhteistyössä