Miten näin aikuisena päästä kunnolla joulun tunnelmaan kiinni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulu on tai sitten ei
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulu on tai sitten ei

Vieras
Kun ensimmäinen lapsista oli alle kouluikäinen, paremmin pääsin jouluntunnelmaan käsiksi. Laittelin koristeita ja valoja kodissa sinne ja tänne.

Vuodet ovat kuluneet. Ja jotenkin jouluntunnelmaa ei aina kovin helposti enää saavuta.

Mielessä pyörii lähinnä suoritusmenetelmällä kaikenlaiset tee sitä ja tee tätä, osta sitä ja osta tätä - listat. Vaikka lahjojen hankinnassa onkin aina oma vaivansa, silti haluan myös tiettyjä aikuisia läheisiä ihmisiä ilahduttaa. Tosin toisinaan tulee ajatus, että kun tämänkin lystin voisi jo jättää pois.

Myös kodin koristelu on vähenemään päin. Esim; viime joulun alla tietysti nypersin kaikki sisäjouluvalot paikalleen. Mutta koristeluja vähensin.

Tänä jouluna meillä tuo "pikku termiitti" on niin vikkelä ja utelias tapaus, että en tiedä viitsiikö yhtään jouluvaloja ja koristeita tänne sisälle laittaa esille. Kun se tietää vain lisää työtä, kun koko ajan kuljet toisen kannoilla. Että "ei saa koskea siihen tai tuohon" ja hetken päästä hän on kuitenkin uudestaan koskemassa. Kun ei noin pieni (1,5v) vielä tahdo uskoa käskyä " EI".

Tosin jos en tänne mitään valoja ja koristeita laittaisi, niin perus-arkisen näköistä täällä sitten olisi joulun alla. Kyllä olisi jouluntunnelma kaukana.

Kuitenkin vaikka itseä ei niin nappaisi enää joulukoristelut, niin sitten koko ajan mietin, että onhan minun silti lapsille jouluntunnelmaa luotava. Niin se oli minunkin lapsuudessani.

Sä et vaan ole jouluihminen. Eikä siinä mitään pahaa ole, ei kaikkien tarvi olla joulusta haltioissaan.

Mä taas alan juhannuksena odottamaan joulua, kaikkia niitä ihania ruokia, lasten iloa, mietin joululahjoja ja suunnittelen joulusyömiset. Ja nytkin tulee semmoinen kutkuttava tunne kun mietin joulua. Sitä lämpöä, rakkautta, kauneutta mitä jouluun kätkeytyy, oi, sitä mä odotan =)
Meillä myös reipas alle 2v täällä, ja koristeet on sellaisia joita voi hänkin pidellä. Valot ja kynttilät laitetaan ulottumattomiin, mutta niin että taapero ne kuitenkin näkee. Yhdessä leivotan piparit ja laitetaan koristeet, tyttö 7v tietysti mukana touhussa.

Sylvia, no tuollaista minulla on kanssa alkusyksystä kanssa, mutta sitten mitä lähemmäs joulu tullaan ja päästään, niin se fiilis jonnekin häipyy ja katoaa. Sitten alkaa vain tämä suorittamisen meininki ( mitä lahjaksi kenellekin, mitä herkkuja pitää jouluksi tehdä, millaiset joulukortit ostaa kenellekin jne jne... ) .

Suosittelen ostaa kaikki lahjat jo syksyllä viimeistään, on ihanan rentouttava tunne kun tietää että kaikille on jo jotain valmiina. Ruokia voi tehdä puolivalmiiksi pakkaseen....

Mutta kun ei ollut mahista tuohon. Pienet rahavarannot ja suurin osa on mennyt ruokaan + omiin kotimenoihin. Seuraava mahis ostaa lahjoja on vasta tämän kuun lopussa, kun tulee lapsilisä ja kotihoidontuki. Tällä viikolla toki tulee yksi erä rahaa, mutta silläkin on jo käyttötarkoituksensa. Ei siis riitä joulujuttuihin tuo rahaerä.

Unohda se suorittaminen ja te vietätte sellaisen joulun mikä on teidän näköinen ja tähän aikaan sopiva (lapsen ikä). Jos ei askartelut/koristelut kiinnosta niin sitten te ette tee niitä.
Kyllä lapset itse askartelevat/koristelevat sitten myöhemmin, kun osaavat.:)

Pääasia joulussa/joulun odotuksessa on kaiketi se yhdessäolo ja seesteinen tunnelma. Mitä sitä pilaamaan kaameella härdellillä. Pistä vaikka joulumusiikkia soimaan, katsokaa hyviä jouluohjelmia, leipokaa pipareita tonttulakit päässä. Ei kaiken tarvitse olla niin justiinsa.

Lapsi varmaan on tyytyväisempi jos äiti on rento ja hyvällä tuulella, kuin että olisi tiukkis, kävelis perässä ja hokis eitä.:)

Kokeile edes tämä joulu ottaa aivan rennosti, jos se ei tuota haluttua tulosta niin riehut sitten ensjouluna.:D

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: 9MM
Lispetti. Kiitokset kivoista vinkeistä!! Joululaulut ovat soineet jo lokakuun lopusta asti, se kieltämäti tuo tunnelmaa. Ja kyllähän myös jouluverhotkin tunnelmaa lisäävät. Eipähän niistä valoista niin väliä, pihalle olen valoja senkin edestä nyt jo viritellyt.

Mutta nuo lahjat....., tykkään siis ilahduttaa läheisiä aikuisia pienillä lahjoilla, mutta se lahjojen hankinta. Se eniten tuottaa päänvaivaa, että mitä kenellekin ostaisi? Kun ei kuitenkaan nyt voi kovin ihmeempiä ostella. Alan olla itsekin jo sitä mieltä, että ei roina ja rompe ostamalla lopu. Vähemmän on enemmän.

Toinen näppärä konsti olisi juuri tuo, että tekee ruokaa puolivalmiiksi pakkaseen joulunpyhiä odottelemaan. Mutta kun pakkaset ovat jo täynnä kaikenlaista pientä. Ei sinne enää mitään ruokia mahdu. Siksipä ruokien valmistus jää aina likelle joulunpyhiä eli joko 22.12 tai 23.12 . Samoiten joulukakkujen tekeminen. Tänä jouluna tuo on kyllä hieman haastava juttu "pikku termiitin" takia. Mutta onneksi hän vielä nukkuu päiväunet :))

• Tykkää
Reactions: Lispetti
"joulutunnelmassa"kin on oltava rehellinen.

En väitä että joulutunnelma sinänsä olisi korni sana, vaikka sen lainausmerkkeihin laitoinkin. Mutta rehellisyys on niin tosi sana, että siitä on pidettävä kumminkin kiinni.

Olisi tärkeää, että voisit miettiä mitä joulu ja juhla omalla kohdallasi merkitsee, juuri nyt ja tänä jouluna. Jonain toisena jouluna se merkitsee ehkä jotain muuta. Mutta nyt ja tässä, mitkä asiat ovat tärkeitä sinulle, mitkä lapselle. Ymmärrän että pidät tärkeänä luoda perinteitä lapselle ; tärkeätä se onkin. Kuitenkin on myös tärkeätä välittää joulun oleellisuus kulloinkin. Sitä paitsi et voi millään tavalla olla muuta kuin olet.

No, mun mielestä joulu pitää ottaa rennosti vastaan ja antaa sen muodostua sellaiseksi kuin se muodostuu :) se on oikeastaan ainoa tapa nauttia siitä. Mieti, että mitä todella haluaisit joululta.

Tää on vaan esimerkki, mutta mulle ainakin tulee heti mielikuva itestäni loikoilemassa sohvalla joulutorttuja vieressä, kädessä lasillinen portviiniä tai glögiviiniä. Asunto on siisti ja pöydällä on tähtilamppu. Ollaan hyvällä tuulella ja vähän jotain musiikkia. Ei tarvii enempää :D

Eli siis. Ei tarvitse hankkia ja tehdä KAIKKEA jouluun liittyvää, vaikka ulkonaisesti komea joulu silleen tulisikin mutta nauttiminen ei kyllä enää mahdu pakettiin, jos on muutakin elämää. Älä vertaa itseäsi joulusuorittajiin, musta se on ihan turhaa hössötystä ja vastoin joulun sanomaa sitä paitsi.

Riittää siis, että keksit, mikä tuntuis erityiseltä ja hyvältä sulle / teille. Hankitte / ostatte ruokaa, josta pidätte, kaiken ei ole pakko olla jouluruokaa eikä kaikkia jouluruokia ole pakko olla.

Pipareita, joulutorttuja sun muita voi ostaa tai leipoa siltä osin, kuin haluaa. Mä teen yleensä piparit tai tortut sen mukaan, kumpien tekeminen huvittaa enemmän. Seuraavana vuonna sitten toiset :)

Koristelu hoituu kyllä helposti kun pistät pari joulukoristetta johonkin. Ostat vaan kylmäverisesti tarvittavat koristeet, mutta yksikin koriste / punainen / kultainen tekstiili tekee mun mielestä paljon per huone. Koko sisustusta ei tarvii muuttaa ellei ole kamala hinku siihen.

Loppu tunnelma tulee siitä, että on vaan kivaa ja kotoisaa, pöydällä on pari tuikkua ja voi juoda vaikka glögiä.

Suosittelen antamaan lahjaksi erilaisia hyväntuoksuisia, käsintehtyjä saippuoita, ne on tosi ihania ja saa kulutettua pois.

Mutta pointti joulusta nauttimiseen oli siis se, että mä olen alkanut nauttia jouluista kun olen lopettanut niiden vertaamisen muiden jouluihin / entisiin jouluihin. Joulu on rakas, joka vuotinen tapahtuma, ei se mihinkään katoa vaikka tekisi mitä. Kannattaa rentoutua ja yrittää viettää se niin kuin itse tykkää.

• Tykkää
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30405784:
Lispetti. Kiitokset kivoista vinkeistä!! Joululaulut ovat soineet jo lokakuun lopusta asti, se kieltämäti tuo tunnelmaa. Ja kyllähän myös jouluverhotkin tunnelmaa lisäävät. Eipähän niistä valoista niin väliä, pihalle olen valoja senkin edestä nyt jo viritellyt.

Mutta nuo lahjat....., tykkään siis ilahduttaa läheisiä aikuisia pienillä lahjoilla, mutta se lahjojen hankinta. Se eniten tuottaa päänvaivaa, että mitä kenellekin ostaisi? Kun ei kuitenkaan nyt voi kovin ihmeempiä ostella. Alan olla itsekin jo sitä mieltä, että ei roina ja rompe ostamalla lopu. Vähemmän on enemmän.

Toinen näppärä konsti olisi juuri tuo, että tekee ruokaa puolivalmiiksi pakkaseen joulunpyhiä odottelemaan. Mutta kun pakkaset ovat jo täynnä kaikenlaista pientä. Ei sinne enää mitään ruokia mahdu. Siksipä ruokien valmistus jää aina likelle joulunpyhiä eli joko 22.12 tai 23.12 . Samoiten joulukakkujen tekeminen. Tänä jouluna tuo on kyllä hieman haastava juttu "pikku termiitin" takia. Mutta onneksi hän vielä nukkuu päiväunet :))

Olisko tänä jouluna kortti ihan riittävä muistaminen aikuisille? Mä lupaan että kulutan sinunkin puolesta, joten nyt voit ihan luvan kanssa pistää nekin rahat vaikka seuraavaa etelänmatkaa varten jemmaan.:D
Helppo vaihtoehto on myös yrittää löytää verkkokauppa mistä saisit kaikki ostokset kerralla ja vaikka kotiin kuljetettuna, jos kortti ei mielestäsi riitä.

Tuo ruokapuoli on kyllä ihan oma lukunsa, siitä ei pääse mihinkään. Jos haluaa itse tehdä tyyliin alusta loppuun niin toki siihen saa aikaa kulumaan. Meillä mummi tuo osan jouluruoista, joten ihan kaikkea ai tarvitse itse väsätä.
Mutta niiden täydellisten piparitalojen väsäämiset kannattaa unohtaa. (tuli mieleen eräskin joulu jolloin miehen kanssa väsättiin illasta aamu neljään piparitaloa (KARTANOA) Ei olla tehty toista kertaa niin laajamittaisena!=)

• Tykkää
Reactions: 9MM
thääs thepirit lady :) mä muistan hyvii joului kun sai mässää suklaata ja katellaa ohjelmii koko yön sai valvoo koko yön :) noh tulihan mulle sit vnahempana et halusin ryyppää aina jolut monena vuotena mut nyt haluun vaan näyttää joulupukin kun tyttö katselee noita suklaa kalentereita ja näyttää mikä toi on ihmeissään ostin jopa kalenterin :) hei kato ap viiru ja pesonen joulu pätkä siitä ymmärtää joulun aika hyvin :)

• Tykkää

Yhteistyössä