Miten neuvoisitte veljeäni huoltajuusasiassa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Siskolikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Siskolikka"

Vieras
Veljeni on naimisissa, ja heillä on kaksi lasta. Nuorin on esikouluikäinen.

Veljenvaimoni on tehnyt hyvin selväksi, että veljeni tehtävänä on toimia perheen elättäjänä ja hoitaa puolet kotitöistä. Mihinkään muuhun häntä ei sitten kotona tarvitakaan. He nukkuvat eri kerroksissa vaimon toiveesta. Vaimo on kieltänyt veljeä jopa koskemasta itseensä, nyt kun lapset on jo tehtynä niin seksille ei tietenkään ole mitään tarvetta. Se on vaimosta ällöttävää, ja veli on ällöttävä jos edes ajattelee sellaista. Asiasta ei saa puhua, tai seuraa hirvittävä huutoriita.

Veli on ehdottanut pariterapiaa tai muuta keskusteluapua, mutta vaimo ei suostu. Hän ei näe parisuhteessa mitään ongelmaa niin kauan kun veli ymmärtää olla koskematta. Hänen mielestään veljen pitäisi aikuistua ja ymmärtää että nyt kun hän on perheenisä, hänen pitää elää lasten ehdoilla.

Veli on todella ahdistunut ja masentunut. Vaimo on ilmottanut että jos ero tulee, hän tekee kaikkensa ettei veli lapsia näkisi, kun on kerran valinnut sen tien ettei halua lastensa etua ajatella. Minua ahdistaa katsoa veljen ahdinkoa, mutta hän on sitä mieltä ettei hänellä ole asiassa muuta ulospääsyä kuin kestää siihen asti että lapset ovat hiukan isompia, ja osaavat itse tulla isäänsä katsomaan. Silloin hän voi erota. Nyt hän asuu omakotitalon alakertaa, vaimo yläkertaa, ja sietää sitä että häneen ei kosketa, hänelle ei puhuta muutoin kun komennellen, ja suurin hellyyden osoitus on portaista huikattu "öitä". Illat he viettävät myös eri kerroksissa, vaimolla on yläkerran makuuhuoneessa oma tv, tietokone jne, jonne hän vetäytyy kun lapset on nukahtaneet.

Minusta tuo on jo henkistä väkivaltaa. Varovasti koitin veljen vaimon kanssa asiasta puhua, hän vaan totesi ettei veljeni ymmärrä millaista on olla pienten lasten äiti, ja hänen pitäisi luopua itsekkäistä ja iljettävistä vaatimuksistaan (minkäänlaisesta läheisyydestä) perheen edun nimissä. Tiedän siis ettei veljeni valehtele, koska olen itse puhunut vaimon kanssa.

Mitä ihmettä veljeni voi tehdä?

Suosittelisin eroa. Heillä on varmaankin yhteishuoltajuus ja sellaiseksi se jääkin. Mitä jos veljesi muuttaisi vaikka siihen johonkin ihan lähelle ja lapset kävisivät usein isällään. Äiti ei voi kieltää tai estää näkemästä isää. EIkä sitten kirjoiteta nimeä alle mihinkään joka toinen viikonloppu -tapaamissopimukseen, vaan kunnon sopimus, jossa isällä vähintään 10 vuorokautta. Ei äiti tätä voi estää, ihan vaan tiedoksi. Hidasteena voi olla, muttei esteenä.

Mitä tuollaisen kylmän kanan luokse jäämään...

Hui, on aika kamalan kuuloista : /
Henkistä kidutusta toiselle tuollainen elämä :(
Jos ei terapiat kiinnosta, niin ero kai tuossa tapauksessa parhain vaihtoehto on, ei tuollaista ikuisesti kukaan kestä!

Ma kanssa neuvoisin eroamaan. Miten tuollainen malli parisuhteelle ja painostava tunnelma voi olla lapsille myka parhaaksi!? Niinkuin joku sanoi, muuttaa lahelle (tai samaan kaupunkiin) ja vaatii esim viikko-viikko tms systeemia, jossa nakee lapsia tasapuolisesti.

Kauheasti ei kannata mennä neuvomaan, vaan veljen tulee itse tehdä omat ratkaisunsa ja valintansa. Pahimpia ovat tapaukset, jossa sukulaiset sekaantuvat parisuhteeseen. Silloin on todellinen ihme, jos parisuhde selviytyy edes normaalien karikoiden yli.

[QUOTE="Nekku";27700767]Just joo, veli meilläkin kertoo seksikerrat. Ensi kerralla vähemmän tieoa provoon, niin uskottavampi.[/QUOTE]
Ikävää että sulla ei ole niin läheisiä välejä veljeesi, että hän vois kertoa sulle ongelmistaan. Ei munkaan veli tietenkään mitään seksielämänsä yksityiskohtia kerro, mutta kyllä me nyt pystytään asioista puhumaan ihan sillä tasolla että minkäänlaista läheisyyttä ei ole ja vaimo ei suostu edes koskemaan. Jos tiedän ja omin silmin näen että heillä on omat makkarit käytössä, ja jos vaimo itsekin kertoo ettei halua että häneen edes kosketaan, niin ehkä mun ei tarvitse sen tarkempaa mitään kertojen määrästä kysyäkään vaan osaan päätellä loput?

Mun mielestä ero on tuossa ainoa ratkaisu. Veli ei kuitenkaan pysty edes ajattelemaan vaihtoehtoa että joutuu lapsista eroon, ja pelkää tosiaan että lasten äiti pystyy hankaloittamaan tapaamisia kohtuuttomasti. Minä oon sitä mieltä että ei sentään Suomessa ihan sokeasti anneta äidin päättää miten asia menee, mutta kun en tarkemmin tunne näitä huoltajuuskysymyksiä niin en tiedä olenko vain sinisilmäinen. Koitin veljelle sanoa että eikö häntä huolestuta minkälaisen kuvan lapset saa parisuhteesta, jos vanhemmat nukkuvat eri huoneissa eivätkä edes ikinä halaa tai muuta, mutta en tiedä onnistuinko vain pahentamaan hänen oloaan. Tietysti olen sitä mieltä ettei kevein perustein ei pidä missään nimessä erota, mutta en oikeasti usko että lapsillekaan on parasta pysyä yhdessä hinnalla millä hyvänsä.

Joskus mietin että onkohan veljen vaimolla toinen vai mikä hänet saa noin käyttäytymään, mutta se on vaan minun arvailuani eikä tuolle ole varmaankaan mitään pohjaa. Ehkä jotkut eivät vain halua läheisyyttä.

[QUOTE="Eya";27701060]Miten sen vaimon muu elämä? Onko sitä? Voisiko kyseessä olla masennus tms?[/QUOTE]
Vaimo käy töissä, harrastaa, on mukana kaikenlaisissa yhdistyksissä ja erityisesti on tosi aktiivinen lasten kanssa touhuaja, mukana heidän harrastuksissaan ja tekemisissään. On kyllä todella hyvä äiti, en sitä ollenkaan kiellä. On todella aktiivinen lasten asioissa ja mukana monissa äiti-lapsi-jutuissa, järjestää paljon lastenkutsuja ja muita juttuja kerhoissa jne.

En osaa sanoa voiko olla masennusta, hän vaikuttaa oikein tyytyväiseltä elämäänsä, kun vain veljeni ymmärtäisi pysyä perheenisän roolissa eikä puolison. Veljeni osalta taas melkeinpä melkään että hän on ainakin jossain määrin masentunut tilanteesta. Alakuloinen ja kuoreensa vetäytyvä.

Selvä kuvio. Narsistinainen on ottanut vähän tossukan miehen lapsilleen isäksi ja perheensä elättäjäksi ja nyt on se vaihe, että miehen hommat ovat typistyneet tuolle asteelle. Jos veljesi on menettänyt itsekunnoituksensa ja suhteellisuudentajunsa, niin jää suhteeseen. Jos ei, niin ei antaudu kiristykselle ja lähtee. Voit kertoa, että lapset saavat tilanteesta karmean perheen mallin ja parempi olisi erota.

Yhteistyössä