Miten neuvotte lasta toimimaan näissä tilanteissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kun joku toinen lapsi, vie kädestä lelun?
- Saako sen ottaa takaisin vaikka toinen ei antaisi?

Lapsi leikki esim autolla ja parkkitalolla, leikkiin kuuluu olennaisesti kaksi muuta autoa. Toinen lapsi tulee ottamaan yhden näistä autoista,eikä aio jäädä samaan leikkiin, vaan vie ne pois.
- Saako nekin hakea takaisin, vai antaako olla?

Toinen lapsi sanoo, ettei me oteta sua leikkiin?

Varmaan aika pienistä lapsista kyse? Ehkä ei silloin tarvitsekaan ratkaista tilanteita itse.

Eka tilanne kuulostaa siltä, että miksi oikeastaan kaikki autot pitäisikään olla yhdellä lapsella jos toinenkin niillä haluaa leikkiä. Kädestä ottaminen väärin, saa mennä ottamaan takaisin tai aikuisen apua.

Leikkiin ottaminen on kaksipiippuinen juttu. Lapsllakin on oikeus valita kaverinsa, mutta toistuva jonkun yksinjättäminen -> aikuisen pitää puuttua.

[QUOTE="vieras";21900572]Kun joku toinen lapsi, vie kädestä lelun?

Lapsi leikki esim autolla ja parkkitalolla, leikkiin kuuluu olennaisesti kaksi muuta autoa. Toinen lapsi tulee ottamaan yhden näistä autoista,eikä aio jäädä samaan leikkiin, vaan vie ne pois.

Toinen lapsi sanoo, ettei me oteta sua leikkiin?[/QUOTE]

vähän riippu minkäikäisestä lapsesta kyse. Jos ei osaa kunnolla vielä kommunikoida

1. niin ottaa takaisin vaan itelle
2. käskisin sanomaan, että ei saa ottaa kun on mun leikeissä, mutta lainaa ja tuo takaisin ja jos ei tois, sais hakee pois sen auton
3. käsken kysyä miksei, ettekö haluais nähdä mitä kivaa mä osaan tai teen

Kun joku toinen lapsi, vie kädestä lelun?
** Aikuinen pyydetään paikalle, jos ei toinen anna lelua puhumalla takaisin. Nyrkkejä tai väkisin ottamista en suvaitse.

** Sama vastaus kuin edellisessä. Ja lisäksi aikuisena kysyisin, haluaisiko se toinenkin lapsi leikkiä parkkitalolla yhdessä oman lapseni kanssa. Silloin voi käyttää sitä autoa. Muuten ei saa ottaa sitä. Auto kuuluu parkkitaloleikkiin.

Toinen lapsi sanoo, ettei me oteta sua leikkiin?
** Tosi ikävä juttu, ja toivon että meidän lapset ei joudu tämmöisen kohteeksi. Jos joutuu, niin se on voi voi. Sitten voin vain ajatella että eipä ollut "ilkeälapsi" tarpeeksi empaattinen ja kiltti meidän lapsen kaveriksi. Ja voin sanoa saman mun omalle lapselle kotona, selittäen että se lapsi ei ymmärtänyt että tuommoinen puhe loukkaa tunteita...

Ja nämä mun vastaukset koskee ainakin kaiken ikäisiä lapsia, ihan 1,5vuotiaista lähtien jotka osaa jo vähän puhua ja ymmärtävät hienosti puhetta. Itselläni on monen ikäisiä lapsia.

Yhteistyössä