Miten niin pph parempi kuin pk?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leevi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

leevi

Jäsen
07.02.2005
106
0
16
Olen miettinyt tätä asiaa ja kysynkin nyt mielipiteitä:

Kaikki tuntuvat kohkaavan siitä, että pph olisi parempi kuin pk. Millä perusteella?

Eivätkö myös ne pk:ssa olevat lastenhoitajat ja lastentarhanopettajat ole hakeutuneet ko. työhön sen takia, että he pitävät lapsista? Eivätkö he voi antaa lämminhenkistä läsnäoloa? Eikö pk:ssa pystykin paremmin keskittymään lasten kanssa olemiseen, kun ei tarvitse tehdä ruokaa? Eikö pk:ssa olekin tietyt kiveen kirjoitetut standardit ja päiväjärjestykset, joiden mukaan mennään kuten missä tahansa työpaikassa? Haittaako 12 lapsen ryhmä, jos hoitajia kuitenkin on 3-4? (mikä ero siihen, että on 1 hoitaja ja 6 lasta niin kuin käsittääkseni pph:ssa on?)

Tietysti jos tuntee jonkun pph:n hyvin ja tykästyy, ja vielä saa lapsensa hänelle hoitoon niin mikäs siinä. Mutta ei pph tosiaan ole automaattisesti jotenkin enemmän lapseen keskittyvä ja kodinomaisempi kuin pk... vieras paikka se on lapselle joka tapauksessa alkuun, vaikka olisikin jonkun koti.

Meillä on lapsi päiväkodissa ja halusinkin mielummin päiväkotiin ku pph:lle. Hoitajia on useampia, joten useampi silmäpari vahtii lasta. Jos työntekijä on kipeä, ei tartte miettiä mihin lapsen hoitoon vie silloin. On seuraa enemmän lapselle. Meidän poika oli 11kk hoitoon mennessä. Lisäksi se, että olemme vuorotyöläisiä ja vuoropäiväkoti helpompi ratkaisu meille ku pph. En sano, että pph olisi huonompi, mutta itse olen enemmän päiväkodin kannalla. Myös tekemistä enemmän päiväkodissa. (Askartelut yms.) Meidän päiväkodissa lapsi ainaki huomioidaan yksilönä ja saa nukkua kun nukuttaa vaikka muut olis ulkona ja myös ruoka-ajoissa joustetaan. Se ei välttämättä onnistu pph:ssa.

Kumpi kampi? Riippuu täysin tädeistä/tädistä. Kummassakin tehdään samat asiat, jos on ammattinsa osaava hoitaja ja kiinnostunut asioista. Meillä on pph ja ei ole ollut mitään moittimista, ryhmiksessä ei tykännyt olla. Menee melkein niin että tykkää olla siellä mihin tottuu ja tuntee olonsa turvalliseksi, oli se sitten mikä hoitomuoto tahansa.

Nimimerkki "pph": ei kait missään päiväkodissa ainakaan pienten lasten ryhmässä ole 30 lasta?!

Käsittääkseni 1-3-vuotiaiden ryhmässä on 12 lasta ja 3-4 hoitajaa (ainakin meidän päiväkodissa). Isot lapset on tarhassa omalla puolellaan eivätkä tekemisissä pienten kanssa.

mä olen ehdottomasti päiväkodin puolella, omaa kokemusta on molemmista. Päiväkodissa hoitajat kattovat toistensa perään, on päiväohjelma jota oikeasti toteutetaan, on virikkeitä enemmän ja meidän lapsi ainakin tykkää mitä isompi lauma lapsia on.

tää on kyllä ikuisuuskysymys :) mää en ainakaaan mee sanomaan kumpi on parempi. ihan tilannekohtaista ja toiselle lapselle sopii toinen, toiselle toinen. meidän tyttö on päiväkodissa ja se on ollu meidän perheelle tosi hyvä ratkaisu =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 20:13 Leevi kirjoitti:
Nimimerkki "pph": ei kait missään päiväkodissa ainakaan pienten lasten ryhmässä ole 30 lasta?!

Käsittääkseni 1-3-vuotiaiden ryhmässä on 12 lasta ja 3-4 hoitajaa (ainakin meidän päiväkodissa). Isot lapset on tarhassa omalla puolellaan eivätkä tekemisissä pienten kanssa.
ja meillä on yhdessä. Päikkärit nukkuvat eripuolilla taloa.
Molemmissa hyvät puolet ja huonot.

Mun mielestä pph on kodinomainen, kevyt lasku hoitoon-opetteluun, yksilöllisyydet helpompi ottaa huomioon (esim ruoka-aikoja voi joustaa). Ja pienen ryhmän tarvitsevalle parempi kuin päiväkoti. Pienen on helpompi totuttautua yhden hoitajan syliin kuin usean.

Päiväkodissa taas meillä on yli 3v. se on ihan hyvä ikä siihen, on isompi ryhmä. Joutuu ottamaan enemmän muita huomioon, odottamaan vuoroaan pidempään yms valmistautumista tulevaisuuteen.

+ vähemmän lapsia ryhmässä
+kodinomainen ympäristö
+kotiruokaa
+yksilöllinen huomio
+vähemmän tauteja(=vähemmän lapsia)
+rauhallisempaa kun päiväkodissa

-ryhmässä ei ole välttämättä saman ikäisiä
-vähemmän virikkeellistä toimintaa kun pk:ssa
-päiväkodissa hoito"valvotumpaa"

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 21:49 tatu kirjoitti:
+ vähemmän lapsia ryhmässä
+kodinomainen ympäristö
+kotiruokaa
+yksilöllinen huomio
+vähemmän tauteja(=vähemmän lapsia)
+rauhallisempaa kun päiväkodissa

-ryhmässä ei ole välttämättä saman ikäisiä
-vähemmän virikkeellistä toimintaa kun pk:ssa
-päiväkodissa hoito"valvotumpaa"
Tässäpä se tuli, miltei kaikki. olen itse LTO ja vein omani pph:lle ihan siksi, että saisi rauhallisemman, kodinomaisen ympäristön.
Virikkeitä nyt ei taaperot paljon tarvitse ja ainakin meillä huippuhoitajamme laulattaa, askartelee, loruilee...
Omani menköön päiväkotiin vasta eskari-ikäisenä totuttelemaan ryhmään.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 20:52 Hay-D kirjoitti:
mä olen ehdottomasti päiväkodin puolella, omaa kokemusta on molemmista. Päiväkodissa hoitajat kattovat toistensa perään, on päiväohjelma jota oikeasti toteutetaan, on virikkeitä enemmän ja meidän lapsi ainakin tykkää mitä isompi lauma lapsia on.

Samaa mieltä.
Meillä nuoremman lapsen ryhmässä on 12 lasta ja 5 hoitajaa, joista tuo viides on meidän pojan henk.koht. avustaja kesälomiin asti.
Ja väittipä joku noista virikkeistä mitä tahansa (ettei alle 3v tartte) niin olen kyllä eri mieltä. Eipä noista askarteluista, juhlista ja retkistä ole ainakaan mitään negatiivista sanottavaa. Nämähän olisi ainakin meidän ekassa hoitopaikassa jääneet kokematta, kuten myös jokapäiväiset ulkoilut.<br><br>

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2006 klo 15:58 Leevi kirjoitti:
Haittaako 12 lapsen ryhmä, jos hoitajia kuitenkin on 3-4? (mikä ero siihen, että on 1 hoitaja ja 6 lasta niin kuin käsittääkseni pph:ssa on?)

Olen yksityinen pph ja kyllä se vaan on niin että lapsiryhmän maksimiluku on 4 lasta omat alle kouluikäiset mukaanlukien. Eli oman lapseni lisäksi minulla on 3 muuta lasta hoidossa. Kukin tehkööt päätöksensä ja mielipiteensä itse. Makuasioistahan ei voi kiistellä! =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 20:59 vieras kirjoitti:
Jep neljä, mutta jos ne neljä ei ole kokoaikaisia, voi olla enemmän. Ja nämä osa-aikaiset voi olla vaikka 1 pv viikossa, mutta ne voi olla sen 1 pv viikossa vaikka samana päivänä. :/

Ei voi nykyisin enää olla, 4 alle kouluikäistä saa olla yhtä aikaa hoidossa ja lisäksi yksi esikoululainen tai koululainen! Viimesyksynä on tiukentunut ohjeet tässä asiassa, ennen oli ennen ja hoitajatki sai palkkaa..

Yhteistyössä