Miten nukuttaa 1,5v, joka ei vielä jaksa kuunnella satuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aapee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aapee"

Vieras
Meillä nukutetaan 1,5v:tä joka ilta puolesta tunnista tuntiin ja nukahtaminen venyy lähelle yhtätoista. Nukutus pyritään aloittamaan viimeistään klo 22. Sitä ennen on syöty iltapala, klo 21 maissa ja pesty hampaat. Sen jälkeen lapsi jatkaa vielä hieman leikkejään ja yritetään pitää häntä rauhallisena, mutta kovin väsynyt ei ole nukutuksenkaan alkaessa.

Otetaan hänet parisängylle ja selataan himmeässä valossa yhdessä kirjoja. Satuihin hän ei vielä jaksa keskittyä. Yleensä tilanne menee nukutusyrityksissä nopeasti siihen, että lapsi kitisee pientä itkua ja lähtee väkisin pois sängystä. Palautetaan sitten sinne parisänkyyn pariin kertaan. Helposti se aiheuttaa isomman itkun. Joskus harvoin menee itse pinnasängyn viereen ja pyytää päästä sinne, silloin leikkii siellä aikansa nallejen kanssa. Usein kuitenkin siirretään pinnasänkyyn vasta nukahdettuaan, koska muuten sinne menemisestä tulee iso kiukkuitku. Loppujen lopuksi nukahtaa yleensä silitykseen.

Lapsi herää aamulla klo 8-9 välillä ja nukkuu yhdet päiväunet 1,5-2h, heräilee klo 15-15.30. Yleensä nukkuu yönsä heräämättä. Päiväunille nukutetaan samalla periaatteella usein myös 30min. On tempperamenttinen ja omaa tahtoa omaavassa kehitysvaiheessa oleva lapsi.

Olisiko siis jotain vinkkiä, miten saada tuota nukkumaanmenoa helpotettua ja myös aikaistettua? Tavoitteena olisi siirtää lapsi omaan huoneeseen pois pinnasängystä, mutta emme ole nyt ryhtyneet toteuttamaan sitä, kun tuo nukahtaminen on nykyiselläkin tavalla tarpeeksi haasteellista. Laulajia emme ole, ehkä jotain unimusiikki CD:tä voisi kokeilla. Kai sellaisia on olemassa lapsille?

Jos nukkuu alle 10h yöllä, niin aamulla herää yleensä aika kiukkuisena. Toisinaan herää myös päiväunilta huonosti. Jos ei ole herännyt, niin olen käynyt 2h päästä avaamassa huoneen oven ja heräilee sitten hitaasti. Jotenkin olen ajatellut, että tuo päiväuni olisi se, jota ehkä olisi lyhennettävä?

Unikoulu tuntuisi tämän lapsen kohdalla kovin hankalalta nyt, koska esim pinnasänkyyn laittaminen tai joskus ihan vain makuuhuoneeseen suljetun oven taakse vieminen (vanhempi mukana huoneessa) aiheuttaa toisinaan esim. 30min raivokkaan itkukohtauksen, jos ei pääse joko sieltä pinnasängystä tai makuuhuoneesta pois. Olen kuitenkin pyrkinyt olemaan antamatta periksi eli yritän rauhoitella ja pitää siellä huoneessa, vaikka raivoaisikin. Syliinkään ei silloin suostu rauhoittumaan vaan pyristelee pois maahan kiukkuamaan.

Kauhean myöhäiseltä ajalta tuntuu mielestäni kyllä aloittaa tuo nukutus. Mitä tapahtuu jos aloitatte aikaisemmin? Tuo mietityttää myös, että lapsi leikkii siinä hampaiden pesun jälkeen, olisiko järkevämpää vaan mennä suoraan iltapalalta hampaiden pesulle ja sitten sänkyyn? Helposti ehkä lapselle jää sitten leikit ja leikin keskeytyminen mieleen, eikä uni siksi tule. Unimusiikki voisi olla hyvä idea, sellaisia CD-levyjä on pilvin pimein olemassa. :)

Mielellään aloitettaisiin nukutus vaikka tuntia aikaisemmin, mutta kun lapsi ei ole tippaakaan väsynyt. Ei ole sitä oikein vielä edes klo 22... Olen siis yrittänyt säätää rytmiä niin, että aamulla herättäisiin lähempänä klo 8 ja päiväunet ei olisi ylipitkät, mutta ei silti ole illalla sen väsyneempi aikaisemmin.

Musta kuulostaa että teillä on nukutus jo aika hyvin hanskassa. Saisiko nukkumaanmenoaikaa aikaistettua herättämällä päikkäreiltä aikaisemmin? Kummalta kyllä kuulosta ettei nukahda kuin vasta noin myöhään jos jo puoli neljä herää päikkäreiltä. Meidän saman ikäinen nukkuu päikkäreitä klo 14-17 ja kuukahtaa yhdeksän-kymmenen aikaa vartissa yöunille. Jos vaikka aikaistatte iltarutiineja vähän kerrallaan ja kokeilette nukahtaako lapsi helpommin hieman aikaisemmin?

Hui kamala kuinka myöhään nukkumaan! Meidän 1,5 v menee nukkumaan klo 19-19.30 eikä tarvi juurikaan nukutteluja, alle 5 min niin on unessa. Herää aamulla klo 7 aikaan ja nukkuu 1,5-2 tuntia päiväunia.

vielä lisään että ei meilläkään kumpikaan lapsista vaikuta väsyneeltä siinä vaiheessa kun lähdetään nukkumaan, mutta kummasti ne vaan sinne simahtaa. Leikkiminen juuri ennen nukkumaan menoa ei tietenkään auta asiaa niin kuin pesky mainitsi, meillä mennään ruokapöydästä kylvyn ja hampaiden pesun jälkeen suoraan makkariin, isommalle luetaan ja pienempi sillä aikaa tekee omiaan siinä vieressä, ja sitten muksut petiin, unitoukka soimaan, hyvät yöt ja lapset omiin sänkyihin.

[QUOTE="aapee";24206177]Mielellään aloitettaisiin nukutus vaikka tuntia aikaisemmin, mutta kun lapsi ei ole tippaakaan väsynyt. Ei ole sitä oikein vielä edes klo 22... Olen siis yrittänyt säätää rytmiä niin, että aamulla herättäisiin lähempänä klo 8 ja päiväunet ei olisi ylipitkät, mutta ei silti ole illalla sen väsyneempi aikaisemmin.[/QUOTE]

Voihan olla, että tuo on jollain lailla luontainen rytmi lapselle. Mä aina yritin rukata esikoiseni rytmiä, kun hän oli sellainen aikainen herääjä. Siis viideltä ylös joka aamu. :rolleyes: No, kaikki sanoivat, että hän kyllä herää myöhemmin, jos laitan nukkumaan illalla myöhemmin. Ei nukkunut. :D Heräsi vaan kiukkuisempana ja nukkui kokonaisuudessaan vähemmän. Niinpä meillä sitten totuttiin rytmiin, jossa lapset meni nukkumaan seitsemältä ja heräsi viiden-kuuden aikaan.

meillä on lapsille laulettu/hyräilty ja silitelty pienenä et nukahtavat, isompana satukirjoja. Huone pimeäks, lapsi sänkyyn ja peitto päälle, silitellään ja hyräillään/laulellaan hiljaisella äänellä. mekään ei olla laulajatyyppejä eikä päivällä juurikaan lauleskella mutta unilaulut on opeteltu. unilaulu-cd:tä i

Mitä jos yrittäisitte opettaa lapsen nukahtamaan pinnasänkyyn? Itse tekisin iltatoimet niin, että hampaiden pesun jälkeen siirryttäisiin parisänkyyn "lukemaan" kirja ja sitten, ennen sängystä karkailu vaihetta, siirtäisin lapsen pinnasänkyyn. Sen jälkeen saattaisin vielä laulaa tai tehdä jonkun muun jutun, joka kertoisi lapselle, että nyt on nukkuma-aika. Jäisin sen jälkeen itse parisänkyyn lukemaan/olemaan koneella, mutta niin etten enää kiinnittäisi lapseen erityistä huomiota.

Meillä esikoisen pinnasänky oli kiinni meidän parisängyssä ja toimimme suurin piirtein edellä mainitulla tavalla. Välissä meilläkin oli vaihe, ettei lapsi meinannut millään rauhoittua nukkumaan, jolloin silittelimme mutta niin, että nukahti omaan sänkyyn.

Täytyy kokeilla tuota, että suoraan iltapalalta vaipanvaihtoon, hampaidenpesulle ja nukuttamaan. Ja hankkia joku nukutus-CD. Kylvyssä meillä käydään yleensä jo vähän aikaisemmin illalla tai joskus aamulla ja lapsi rakastaa sitä, läiskyttää ihan täysillä ja suunnilleen laulaa suihkussa. En siis usko, että se vaikuttaisi häneen nukuttavasti :)

[QUOTE="mini";24206248]meillä on lapsille laulettu/hyräilty ja silitelty pienenä et nukahtavat, isompana satukirjoja. Huone pimeäks, lapsi sänkyyn ja peitto päälle, silitellään ja hyräillään/laulellaan hiljaisella äänellä. mekään ei olla laulajatyyppejä eikä päivällä juurikaan lauleskella mutta unilaulut on opeteltu. unilaulu-cd:tä i[/QUOTE]

karkasi teksti ... unilaulu-cd:täkin vois kokeilla jos se oma laulu ei luonnistu.

Mä olen tuon ikäisenä lapset "nukuttanut" silleen, että he menevät väsyneinä sänkyyn ja sitten siellä hämärässä huoneessa mä luen omaa kirjaa ja lapset sai olla sängyssä ja siihen nukahtaa. Heille en lukenut iltasatua sängyssä tai ylipäänsä makuuhuoneessa, vaan se luettiin siinä iltapalan ja hampaiden pesun jälkeen, oli sellainen yhteinen hetki ilman mitään nukahtamisen paineita tai nukuttamiseen liittyvää ajoittaista ärtymystä. Nykyään 4v ja 5v lapset nukahtaa iltapalan ja hampaidenpesun jälkeen omiin sänkyihinsä lueskellen omia kirjojaan.

päiväunet on todella myöhään. Millainen rytmi teillä on aamulla? Ulkoilkaa muutama tunti heti aamulla, lounas n. 11-12 ja sitten nukkumaan. Toimii hyvin päiväkodissa joten sopii useimmille lapsille eikä päiväunille meno veny jolloin lapsi väsyy illastakin aikaisemmin.

Meillä ei ole koskaan nukutettu lasta(1v 10kk). Iltapalan jälkeen pinnasänkyyn ja unimusiikki päälle. Usein nukahtaa heti, välillä huutaa pidempäänkin jollon käydään välillä kumoamassa pitkälleen ja taas pois. Todella uhmakas kiukkupussi on kyseessä.

Mä olen tuon ikäisenä lapset "nukuttanut" silleen, että he menevät väsyneinä sänkyyn ja sitten siellä hämärässä huoneessa mä luen omaa kirjaa ja lapset sai olla sängyssä ja siihen nukahtaa. Heille en lukenut iltasatua sängyssä tai ylipäänsä makuuhuoneessa, vaan se luettiin siinä iltapalan ja hampaiden pesun jälkeen, oli sellainen yhteinen hetki ilman mitään nukahtamisen paineita tai nukuttamiseen liittyvää ajoittaista ärtymystä. Nykyään 4v ja 5v lapset nukahtaa iltapalan ja hampaidenpesun jälkeen omiin sänkyihinsä lueskellen omia kirjojaan.

Täytyy yrittää sitkeästi ja rauhallisesti. Yleensä vain se kiukku alkaa jo siitä, että mennään sinne makuuhuoneeseen, puhumattakaan, jos laitetaan suoraan pinnasänkyyn.

Kavereilla on näitä tapauksia, että viedään suoraan pinnasänkyyn ja jätetään itsekseen nukahtamaan, nukahtaa muutamassa minuutissa. En ymmärrä, en :)

Meillä hieman vanhempi, myös nukkumiseltaan haastavampi tapaus, nukutetaan nykyään suhteellisen helposti siten, että n. klo 20 syömme iltapalan, minkä jälkeen isi vie pojan kylpyyn, minkä aikana minä laitan kodin "yökuntoon" eli himmennän valot, laitan vesipullon sängyn viereen, laitan rauhoittavan unicd:n soimaan (me tykkäämme tosi paljon Ipanapan iltalauluista!) ja kun poika tulee kylvystä, annan hänen valita itselleen vaipan ja jonkin selailukirjan, jonka menemme sitten "lukemaan" hänen lastensänkyynsä, minäkin siis siihen pötkölleen hänen viereensä. Siinä sitten selaamme kirjan selostusten kera ja luemme iltarukouksen (johon poikakin jo osallistuu sanomalla oikeassa kohdassa "aamen"!:), sitten poika yleensä jo kääntyykin kyljelleen viereeni ja nukahtaa hetken päästä siihen, ja ellei heti, niin voimme vielä hetken muistella päivän tapahtumia tai höpöttelen hälle muuten vaan tuntemistaan ihmisistä, sukulaisista tms. ja lopulta poika kyllä sitten nukahtaa. ja tämä on tärkeää: vaikka poika lähtisikin välissä pois sängystä, esim. leikkimään tms., niin itse pitää vaan pysyä siinä sängyssä ja teeskennellä vaikka nukkuvaa, niin kyllä lapsi lopulta siihen viereen takaisin tulee, kun tajuaa että on jäänyt "yksin" valvomaan. Ei tämä nyt missään viidessä minuutissa toki käy, mutta mielestäni kuitenkin ihan inhimillisessä ajassa, varsinkin kun ottaa huomioon että hieman aiemmin oli meilläkin nukutustilanteet ihan kauheita ja tuntuivat kestävän ikuisuuden.

[QUOTE="vieras";24206381]päiväunet on todella myöhään. Millainen rytmi teillä on aamulla? Ulkoilkaa muutama tunti heti aamulla, lounas n. 11-12 ja sitten nukkumaan. Toimii hyvin päiväkodissa joten sopii useimmille lapsille eikä päiväunille meno veny jolloin lapsi väsyy illastakin aikaisemmin.

Meillä ei ole koskaan nukutettu lasta(1v 10kk). Iltapalan jälkeen pinnasänkyyn ja unimusiikki päälle. Usein nukahtaa heti, välillä huutaa pidempäänkin jollon käydään välillä kumoamassa pitkälleen ja taas pois. Todella uhmakas kiukkupussi on kyseessä.[/QUOTE]

No, päiväunet on noin 4,5h yöunilta heräämisestä, ei mielestäni myöhään. Lapsi oli ennen kesää päiväkodissa (ei ole menossa jatkossa) ja noudatti silloin tuntia aikaisempaa rytmiä, mutta suunnilleen sama 4,5h siinäkin oli ennen päiväunia. Silloin nukahti 21.30-22 ja oli vähän väsyneempi, koska puolipäiväisenäkin päiväkodissa oli toki raskasta tuon ikäiselle. Nyt kotona ollessa ulkoillaan kyllä aamusta ja alkuillasta, usein suurimman osan päivää. Eli yritetään pitää lapsi mahdollisimman paljon liikkeessä. Niinä päivinä, jos ei pihalle jostain syystä pääse, niin on toki vielä kiukkuisempi.

Pahoitteluni, mutta ehkä et ole ihan paras henkilö kommentoimaan, jos teillä on lapsi, joka nukahtaa noinkin helposti :) Ei millään pahalla, kateellinen olen vain!

[QUOTE="aapee";24206389]Täytyy yrittää sitkeästi ja rauhallisesti. Yleensä vain se kiukku alkaa jo siitä, että mennään sinne makuuhuoneeseen, puhumattakaan, jos laitetaan suoraan pinnasänkyyn.

Kavereilla on näitä tapauksia, että viedään suoraan pinnasänkyyn ja jätetään itsekseen nukahtamaan, nukahtaa muutamassa minuutissa. En ymmärrä, en :)[/QUOTE]

Joo, en mäkään oikein ymmärrä sellaista.. tai ainakaan ei ollut meidän perheen juttu se. Meillä oli jomman kumman lapsen.. juu, vanhemman :D kanssa tuollaisia kiukkuitkuja jossain vaiheessa, jossain 1,5 ja 2 vuoden välillä. Silloin siihen auttoi juuri se, että otettiin totaalinen muutos, lapsi nukkui silloin ensialkuun mun huoneessa (olen siis yh), mutta auttoi, kun vaihdettiin omaan huoneeseen ja siellä oli eri sänky. Hommasin sinne sitten sohvan, jossa itse istuin tai makoilin lukemassa. Kärsivällisyys on varmasti tarpeen, vaikkei aina ihan helppoa olekaan, itse joskus huomasin, että oma asennemuutos piti kyllä kanssa tehdä, se justiinsa auttoi mulla, että keskityin oikeasti tekemään jotain kuin tuijottamaan sitä lasta, joka ei vaan nukahda. Koska se suoraan sanoen ärsytti mua. :ashamed: Nyttemmin olen huomannut, että lapsi on varmaankin ikävä kyllä vaan tullut minuun, eli nukahtaa hitaasti eikä oikein osaa rauhoittua paikalleen. :( Edelleen asian kanssa painitaan, vaikka lapsi on siis jo 5v. Ei vaan saa aina nukahdettua vaikka on väsynytkin. Hän tarvitsee myös selvästi vähemmän unta kuin siskonsa, ja samanlainen olen itsekin.. aika harvoin tarvitsen mitään kahdeksan tunnin yöunia.

[QUOTE="vieras";24206381]päiväunet on todella myöhään. Millainen rytmi teillä on aamulla? Ulkoilkaa muutama tunti heti aamulla, lounas n. 11-12 ja sitten nukkumaan. Toimii hyvin päiväkodissa joten sopii useimmille lapsille eikä päiväunille meno veny jolloin lapsi väsyy illastakin aikaisemmin.

Meillä ei ole koskaan nukutettu lasta(1v 10kk). Iltapalan jälkeen pinnasänkyyn ja unimusiikki päälle. Usein nukahtaa heti, välillä huutaa pidempäänkin jollon käydään välillä kumoamassa pitkälleen ja taas pois. Todella uhmakas kiukkupussi on kyseessä.[/QUOTE]

Kaikilla tää ei ikävä kyllä toimi näin helposti, oli lapsen temeperamentti mikä tahansa, että voi vaan jättää sänkyyn. Tai toimiihan se toki, jos on valmis kuuntelemaan huutoa. Itse en koskaan ollut, halusin mieluummin olla lapsen lähellä ja koin, että jos hän itkee, niin varmaan hän on jotain vailla. Läheisyyttä, turvaa, jotakin. Ja itsellenikin oli jotenkin helpompaa se, että jään vaan siihen viereen vähäksi aikaa olemaan kuin että ramppaan kahden tunnin ajan kumoamassa lasta sänkyynsä.

Meillä ymmärti tuon ikäinen tyttö jo aika hyvin puhetta... Jos yrittäisit valmistella lasta illalla siihen että "menet tänään itse nukkumaan pinnasänkyyn, äiti ei nukutakkaan sinua..." tai jotain vastaavaa. Joillekin lapsille tulee sellainen valtapeli tuosta nukutusasiasta, että oppivat kyllä pelaamaan sen asian kanssa kun huomaavat että vanhemmat reagoivat siihen voimakkaasti.

Mutta et siis saa lasta rauhoittumaan pinnikseen edes hetkeksi? Anna kirja tai joku muu, mitä voi katsella sängyssä? viihtyykö niin?

[QUOTE="aapee";24206457]No, päiväunet on noin 4,5h yöunilta heräämisestä, ei mielestäni myöhään. Lapsi oli ennen kesää päiväkodissa (ei ole menossa jatkossa) ja noudatti silloin tuntia aikaisempaa rytmiä, mutta suunnilleen sama 4,5h siinäkin oli ennen päiväunia. Silloin nukahti 21.30-22 ja oli vähän väsyneempi, koska puolipäiväisenäkin päiväkodissa oli toki raskasta tuon ikäiselle. Nyt kotona ollessa ulkoillaan kyllä aamusta ja alkuillasta, usein suurimman osan päivää. Eli yritetään pitää lapsi mahdollisimman paljon liikkeessä. Niinä päivinä, jos ei pihalle jostain syystä pääse, niin on toki vielä kiukkuisempi.

Pahoitteluni, mutta ehkä et ole ihan paras henkilö kommentoimaan, jos teillä on lapsi, joka nukahtaa noinkin helposti :) Ei millään pahalla, kateellinen olen vain![/QUOTE]

mun mielestä päiväunet on myöhään jos lapsi herää vasta 15.30. Meillä huudetaan ja karjutaan ennen nukahtamista 2 tuntiakin, niin kun viimeiset pari viikkoa on tehty kun olemme vieroittaneet häntä tutista. Muuten nukahtaminen on hyvin kausiluonteista hyvinä kausina nukahdetaan heti ja sitä seuraa sitten se huonompi kausi. Yritämme kuitenkin pitää kiinni siitä nukutustavasta eli lapsi pysyy sängyssä vaikka on hermoja raastavaa kuunnella sitä tajunnan räjäyttävää karjumista, hän vaan ei osaa nukahtaa jos huoneessa on ja inhoaa silitystä ym. niin olemme todenneet yksin nukahtamisen kuitenkin paremmaksi tavaksi.

Kannattaa ehkä kokeilla sellaistakin, että illasta ulkoilisikin vähemmän ja koittaisi keksiä ennen iltatoimia rauhallisempaa tekemistä..

Meillä oli ihan sama meininki, tuosta pari kk eteenpäin niin neitiä sai nukuttaa sekä yö- että päiväunille 1-2h. Hiukan yli 2-vuotiaana jätettiin päiväunet pois ja nyt homma luistaa taas, nukahtaa 5-15min ja nukkuu 11.5-12.5h yöunet.

Kaikilla tää ei ikävä kyllä toimi näin helposti, oli lapsen temeperamentti mikä tahansa, että voi vaan jättää sänkyyn. Tai toimiihan se toki, jos on valmis kuuntelemaan huutoa. Itse en koskaan ollut, halusin mieluummin olla lapsen lähellä ja koin, että jos hän itkee, niin varmaan hän on jotain vailla. Läheisyyttä, turvaa, jotakin. Ja itsellenikin oli jotenkin helpompaa se, että jään vaan siihen viereen vähäksi aikaa olemaan kuin että ramppaan kahden tunnin ajan kumoamassa lasta sänkyynsä.

meidän lapsi on omalla mittapuulla todella haastava temperamentiltaan. Mielelläni hänet silittäisin uneen, mutta lapsi inhoaa sitä samoin käden pitämistä päällä ym. Huoneessa jos on, niin lapsi keskittyy hölöttämiseen ja siihen että jatkuvasti tarkistaa että joku on vieressä jolloin ei pysty rauhoittumaan nukahtaakseen. Tämän melkein 2-vuoden jatkuvan "nukahtamiskoulutuksen" aikana tätäkin on yritetty tuloksetta.

Yhteistyössä