Miten nuo lasten päivähoitomaksut menee tässä tapauksessa? :O

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Niin, kuten epäilemättä huomaatte, mulla ei ole hajuakaan näistä asioista. Valottakaas nyt sitten, miten nämä asiat menee.

Me siis olemme miehen kanssa avoliitossa keskenämme. Minulla on kaksi lasta, joiden biologinen isä mies ei ole. (Minulla on lasten yksinhuoltajuus, eikä lasten isä ole kuvioissa mukana lainkaan.) Asumme koko revohka (mies, minä + lapset) täysipäiväisesti saman katon alla keskenämme ja jaamme kulut parhaaksi katsomallamme tavalla. Tällä hetkellä mies on se, joka meistä on työelämässä, minä en ole. Ensi vuoden puolella olisi kuitenkin tähtäimessä "työkokeilu" (tai millä nimellä tämä nykyään onkaan) ja sen jälkeinen oppisopimuskoulutus. Selvää on, että tuon "työkokeilun" ajaksikin lapset tulevat tarvitsemaan päivähoitopaikan. "Työkokeilusta" maksetaan käsittääkseni työmarkkinatuen verran.

Selvennystä kaipaan seuraaviin asioihin:
1. Olenko ymmärtänyt oikein, että päivähoitomaksut määräytyvät tulojen mukaan?

2. Jos näin on, vaikuttaako tässä tapauksessa esim. miehen tulotaso siihen, paljonko lasten päivähoitomaksut on (kun samassa ruokakunnassa kuitenkin asutaan)? Vai otetaanko tässä tapauksessa huomioon ainoastaan virallisen huoltajan tulot?

3. Onko päivähoitomaksuilla olemassa jonkinnäköinen "maksukatto", enimmäismäärä? Määräytyykö maksukattokin tulojen mukaan vai onko se vakio?

4. Mistä saan tietää, paljonko päivähoitomaksut kahdelta lapselta mahdollisesti edes suunnilleen voisivat olla?

Kiitos.

samassa taloudessa asuvien aikuisten tulot vaikuttavat päivähoitomaksun suuruuteen vaikka lapset eivät olisikaan yhteisiä eikä kyseessä olisi avioliitto tai vaikka lasten huoltajuus ei olekaan molemmilla aikuisilla.

näin ainakin Helsingissä. Meille laskettiin päivähoitomaksuiksi kahdesta lapsesta jotakin 570€/kk miehen tulojen takia, kun mina olin työkkärin kautta työharjoittelussa ja sain työmarkkinatukea. siitä tosin on jo muutamia vuosia

[QUOTE="vieras";29003379]samassa taloudessa asuvien aikuisten tulot vaikuttavat päivähoitomaksun suuruuteen vaikka lapset eivät olisikaan yhteisiä eikä kyseessä olisi avioliitto tai vaikka lasten huoltajuus ei olekaan molemmilla aikuisilla.

näin ainakin Helsingissä. Meille laskettiin päivähoitomaksuiksi kahdesta lapsesta jotakin 570€/kk miehen tulojen takia, kun mina olin työkkärin kautta työharjoittelussa ja sain työmarkkinatukea. siitä tosin on jo muutamia vuosia[/QUOTE]

siis 470€, ei 570

Tuolla voi laskee arvion päivähoitomaksuista

https://paivahoito.ouka.fi/HCW.Welfare.Common.DesktopWeb/Framework.aspx?Domain=Oulu+Effica_ETOUL&uiculture=fi-FI&artifact=yKimEexp5Jf7GqKth3Ve0clyde

Yhtälailla kuin peruskoulu pitäisi myös päivähoito olla ilmainen. On järjenvastaista jos yksi perheessä käy työssä ja yhdestä palkasta maksetaan kaikki kulut, kun työttömälle yh:lle yhteiskunta maksaa kaiken. Ei mikään ihme ettei kukaan halua töihin alle 2000€ bruttopalkalla, jos maksat siitä kaikki elämiset koko perheeltä. Minimipalkka näillä hinnoilla suomessa pitäisi olla yli 3000€ jolloin nettopalkaksi voisi jäädä n.2300€ ja siitä alat vähentää: kahden lapsen päivähoito -n.400€ jää 1900€ vuokra vesi ja sähkö yht.- n. 900€ eli n. 1000 euroa jää, josta vielä työmatkakulut ja mahdolliset lounasruokailut töissä - n. 100€ eli puhutaan n.900€ palkasta kuukaudessa eli sama summa kuin työmarkkinatuki kahden lapsen korotuksella. Mikä järki on käydä töissä jos saman ajan hoidat lapset ja kodin siivoukset ruoanvalmistukset pyykit jne jne eikä kukaan edes tarjoa tuollaista 3000€ palkkaa työttömälle vaan 1500-1600€

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä töihin lähtee;30726558:
Yhtälailla kuin peruskoulu pitäisi myös päivähoito olla ilmainen. On järjenvastaista jos yksi perheessä käy työssä ja yhdestä palkasta maksetaan kaikki kulut, kun työttömälle yh:lle yhteiskunta maksaa kaiken. Ei mikään ihme ettei kukaan halua töihin alle 2000€ bruttopalkalla, jos maksat siitä kaikki elämiset koko perheeltä. Minimipalkka näillä hinnoilla suomessa pitäisi olla yli 3000€ jolloin nettopalkaksi voisi jäädä n.2300€ ja siitä alat vähentää: kahden lapsen päivähoito -n.400€ jää 1900€ vuokra vesi ja sähkö yht.- n. 900€ eli n. 1000 euroa jää, josta vielä työmatkakulut ja mahdolliset lounasruokailut töissä - n. 100€ eli puhutaan n.900€ palkasta kuukaudessa eli sama summa kuin työmarkkinatuki kahden lapsen korotuksella. Mikä järki on käydä töissä jos saman ajan hoidat lapset ja kodin siivoukset ruoanvalmistukset pyykit jne jne eikä kukaan edes tarjoa tuollaista 3000€ palkkaa työttömälle vaan 1500-1600€

Tämä on minun mielestäni todella kummallinen tapa laskea palkkatuloa? Eli siis se, että palkasta vähennetään pakolliset kulut ja jäljellä oleva summa verrataan tukiin ja todetaan, että ei kannata...
Kyllä mun palkka on bruttona 3300€/kk, riippumatta siitä kuljenko autolla töissä (kustannus noin 250€/kk) vai bussilla (145€/kk) ja onko sähkölasku 100€ taikka 200€.
Ja kaiken lopuksi vielä ihmetellään, että eihän kukaan työttömalle sitä kolmen tonnin palkkaa tarjoa?! No ei niin, jos ei ole vastaava koulutusta taikka työkokemusta. Jostain pitää aloittaa jotta johonkin pääsee ;)

Yhteistyössä