miten nyt pärjätään?? (mies suljetulla)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja autaArmias
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

autaArmias

Vieras
Mies joutui sairaalaan ja emme tiedä miten pitkäksi aikaa. Tiedän kuitenkin että sairaslomarahat alkavat jossain vaiheessa loppua ja karut ajat edessä. Miten siis maksamme vuokrat ja muut?? Meillä on vauva ja itse en pääse töihin. Omistan 1/4 lapsuuden kotitilasta ja tuota ei voi myydä pois (kuka sen edes ostaisi) joten toimeentulotuet voidaan unohtaa. Olen aivan tyhjän päällä asian kanssa ja olen huolissani tulevaisuudesta (mahd. kodittomuus kun rahat ei riitä vuokraan etc.) ja paraneeko mieheni tuosta psykoosista ja miten perheelleni käy.. :(

Kyllä sinun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä sossuun ja pyytää apua. Olisi todella kumma jos tuollaisessa tilanteessa ei apua saisi. Jos näin olisi, siinäpä olisi vaikkapa jutun aihetta lehteen.

t. freelance-toimittaja :)

Mä kerran jouduin kahdeksi viikoksi. Heti ekana päivänä siellä työntekijät selvitti sosiaalisen ja taloudellisen puolen miten mies tulee toimeen lasten kanssa, sekä minkä hintaisia lääkkeitä meillä on varaa mulle ostaa! Sairaalassa oli oma sossu, se tuli juttelemaan ja olisi auttanut hakemuksien täyttämisessä jos olisi ollut tarvetta.

mä puhuin sosiaalityöntekijälle asiasta mutta sieltä tuli "apuna" että mene hakemaan ruoka-avustus kassi ja/tai EHKÄ seurakunta voi antaa jonkun ruoka-avustuksen JOS ne tuntee että tilanteelle on tarvetta.... Tälle kk on 100e rahaa ruokaan. Kk:n lopulla odottaa vuokrat maksua jne.

asumistukea emme varmaan saa jos ne pitää miestä työsopimuksen varjolla työkykyisenä vai miten sen asian voi muuttaa?????

[QUOTE="vieras";27255927]Mä kerran jouduin kahdeksi viikoksi. Heti ekana päivänä siellä työntekijät selvitti sosiaalisen ja taloudellisen puolen miten mies tulee toimeen lasten kanssa, sekä minkä hintaisia lääkkeitä meillä on varaa mulle ostaa! Sairaalassa oli oma sossu, se tuli juttelemaan ja olisi auttanut hakemuksien täyttämisessä jos olisi ollut tarvetta.[/QUOTE]

mä oikeesti toivon että tähän löytyy apua sieltä sairaalasta, meille tuollaista ei vielä ole tehty ja tuntuu ankealta kun pohja hävisi tulevaisuudelta. Sekään ei lohduta että joillain menee toipumiseen vuosia..

Lääkärintodistuksella A miehesi todetaan työkyvyttömäksi hoitoajan minkä kestääkin.Sairaalassa on sosiaalityöntekijä,joka hoitaa näitä asioita.Eli otat yhteyttä sairaalaan miehesi omallehoitajalle ja selvität taloudellisen tilanteenne.Sairaalasta järjestetään myös pari-ja perhetapaamisia,joissa asiasta myös voi keskustella.Miehesi on tod.näköisesti tällä hetkellä yhteistyökyvytön hoitamaan asioita,mutta kunhan psykoosi saadaan laantumaan asia on toinen ja hänkin voi osaltaan kyseiseen asiaan vaikuttaa sairaalassa.

Kun sairauspäiväraha uhkaa loppua, haette tietysti työkyvyttömyyseläkettä, ainakin osa-aikaisena. Ensimmäisenä ajan varaus sossuun ja kera lääkärintodistuksen joka selvittää miehen tilan, ja sieltä pitäisi saada ainakin väliaikaista toimeentulotukea, sekä asumistukea huolimatta siitä että omistat jonkun osuuden kotitilastasi. Voimia näiden kanssa selviämiseen tarvitaan, samat asiat käyty läpi täällä...

Voimia teidän perheelle toi on tosi ranka tilanne.
Mun sisko joutu kans psykoosiin ja parani siitä kahdessa viikossa. Toisaalta mun kaverilla psykoosi kesti puolisen vuotta. Pahinta on ettei ne lääkärit halua yleensä sanoa mitään ennusteita. Mut jos on ollu raju psykoosi joka on tullut melko yllättäen niin se saattaa parantua nopeastikin.
Toivottavasti saat teidän raha-asiat jotenkin järjesteltyä!

Pystytykö puhumaan sairaalassa kenellekään tilanteestanne ja pyytämään apua sitä kautta? Miehesi pitää saada sieltä lääkäriltä sairasloma varten lääkärintodistus, joten samalla voisit ehkä kysyä mistä apua arkeen. Ei varmaan ole ensimmäinen kerta. Pyydä rohkeasti apua äläkä anna periksi.

Toipuminen on varmaan hyvin yksilöllistä, joten älä luovu toivosta. Yritä auttaa miestäsi parhaasi mukaan.

mä puhuin sosiaalityöntekijälle asiasta mutta sieltä tuli "apuna" että mene hakemaan ruoka-avustus kassi ja/tai EHKÄ seurakunta voi antaa jonkun ruoka-avustuksen JOS ne tuntee että tilanteelle on tarvetta.... Tälle kk on 100e rahaa ruokaan. Kk:n lopulla odottaa vuokrat maksua jne.

asumistukea emme varmaan saa jos ne pitää miestä työsopimuksen varjolla työkykyisenä vai miten sen asian voi muuttaa?????

No mikä himskatin sossu se sellainen oli? Eikö se laskenut vajetta, vai kyselitkö ihan vaan puhelimessa?
Menet hakemaan toimeentulotukea, ei se osuus jostain kuolinpesästä ole este sen saamiselle.

Kauanko sun mies on siellä osastolla jo ollut?

sairaslomaa oli ensin 3vkoa ja tänään lähti lääkäriin eikä tullut kotiin. Jäi sairaalaan pakkohoitoon. Joten se palkka alkaa olla perusduunarin pussista jo kutistumassa. Voiko kela siis maksaa työnantajalle sairaanaolosta ja antaa samalla meille asumistukea? tiedän vain että palkasta jää kenties 70%. Ei ole hurraamista jos tulo on 1800e/kk ennen veroja.

Kun sairauspäiväraha uhkaa loppua, haette tietysti työkyvyttömyyseläkettä, ainakin osa-aikaisena. Ensimmäisenä ajan varaus sossuun ja kera lääkärintodistuksen joka selvittää miehen tilan, ja sieltä pitäisi saada ainakin väliaikaista toimeentulotukea, sekä asumistukea huolimatta siitä että omistat jonkun osuuden kotitilastasi. Voimia näiden kanssa selviämiseen tarvitaan, samat asiat käyty läpi täällä...

Juuri näin!

Kiitos tuesta, tässä omakin pää on pyörällä ettei tiedä miten olla kun tuo elämän kylmä rätti tulee silmille. Eikä näitä asioita tule koskaan mietittyä ennen kuin osuu omalle kohdalle ja silloin vaan jähmettyy eikä tiedä mihin suuntaan menisi ja tekisi.

jos tulot jää alle kelan määrittämän tulorajan niin maksaa tukea riippumatta siitä mitä se työnantajalle maksaa. Mut toi sossu kannattaa nyt käyttää ihan ensimmäisenä! Tilapäistä toimeentulotukea ja asumistukea voi siis saada vaikka olisi kiinteää omaisuutta, vaikka asuisi siis omistamassaan talossa. Jos alkaa näyttää todella huonolta, ota yhteys lähimpään seurakuntaan, diakonia-apu on myös tarkoitettu siihen jos huonot ajat yllättää. Ja muista ettei sossun tai muiden tukien hakeminen ole mikään häpeä, ja ne on tarkoitettu nimenomaan auttamaan yli vaikeista ajoista.

sairaslomaa oli ensin 3vkoa ja tänään lähti lääkäriin eikä tullut kotiin. Jäi sairaalaan pakkohoitoon. Joten se palkka alkaa olla perusduunarin pussista jo kutistumassa. Voiko kela siis maksaa työnantajalle sairaanaolosta ja antaa samalla meille asumistukea? tiedän vain että palkasta jää kenties 70%. Ei ole hurraamista jos tulo on 1800e/kk ennen veroja.

Kelan sivuilta voit laskea, millä tuloilla olette oikeutettuja asumistukseen. Ei välttämättä ole sulla pää parhaimmillaan tuollaisten ajatteluun juuri nyt, kun on huolta ja surua. Mutta jos jaksat lueskella, niin Kelan sivuilta löytyy paljon tietoa - jopa hakukaavakkeita. Sitten ei tarvitse olla luulon varassa. :)

Ei tässä maassa kukaan katuojaan joudu äkillisen sairastumisen vuoksi. Kyllä teille perustoimeentulo joka tapauksessa järjestyy.

mies sairastui paniikkihäiriöön ja vaikeaan masennukseen, oli ajoittain ihan tolkuton, sössi kaikki raha-asiat ja teki kymmeniä tuhansia velkaa ymmärtämättään. Nämä on raskaita asioita myös sille joka joutuu niitä kotona selvittelemään, joskus tuntuu että voimat ei vaan riitä mutta muutaman vuoden päästä sitä voi katsoa peiliin ylpeänä siitä että on selvinnyt :)

[QUOTE="Vieras";27256100]Kelan sivuilta voit laskea, millä tuloilla olette oikeutettuja asumistukseen. Ei välttämättä ole sulla pää parhaimmillaan tuollaisten ajatteluun juuri nyt, kun on huolta ja surua. Mutta jos jaksat lueskella, niin Kelan sivuilta löytyy paljon tietoa - jopa hakukaavakkeita. Sitten ei tarvitse olla luulon varassa. :)

Ei tässä maassa kukaan katuojaan joudu äkillisen sairastumisen vuoksi. Kyllä teille perustoimeentulo joka tapauksessa järjestyy.[/QUOTE]

Jatkan vielä, että sairauspäivärahaa maksetaan vuoden ajan, joten sen loppumista sun ei kannata murehtia. Jos sairaus jatkuu sen jälkeenkin, niin sairauspäivärahan sijaan voidaan maksaa kuntoutustukea tai eläkettä, jälkimmäistä yleensä ainakin ensin määräaikaisena. Tuo on lähinnä sellaista byrokratiaa: sairauspäivärahan on tarkoitus olla määräaikainen etuus, ja sieltä joko parannutaan työkykyiseksi, parannutaan kuntoutuksen avulla tai sitten mennään eläkkeelle. Päivärahat eivät tietenkään ole palkan suuruisia, mutta kyllä perustoimeentulo niillä turvataan.

meillä tuo kuulemma johtuu stressistä eli tuore avioliitto,vauva ja työpaineet. Noihin on vaikeaa löytää helppoa ratkaisua jos stressitekijöistä on päästävä eroon. En ymmärrä, olenko niin huono ihminen että ajan rakastamani ihmisen suljetulle vai onko vauvassamme jotain vikaa, vaikka molemmat halusimme hänet syntyväksi..?

[QUOTE="vieras";27255913]Kyllä sinun kannattaa ehdottomasti ottaa yhteyttä sossuun ja pyytää apua. Olisi todella kumma jos tuollaisessa tilanteessa ei apua saisi. Jos näin olisi, siinäpä olisi vaikkapa jutun aihetta lehteen.

t. freelance-toimittaja :)[/QUOTE]

Tutkiva journalisti työssään? Aiheesta ei ole tietoa kuin mutua, mutta sen pohjalta voi antaa päteviä neuvoja ja kirjoittaa lehteen juttujakin. Jotenkin toistuva kuvio nykyään...

Yhteistyössä