Miten olet saanut töitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saraldo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kauan kauan sitten marssin Hyksin työhönottoon mukanani vain henkilöllisyystodistus ja erittäin pieneksi taiteltu valokopio yo-todistuksesta. Jälkimmäiseen syynä oli se, että siihen maailman aikaan erääseen Helsingin suosittuun ravintolaan pääsi 20-vuotiaat ja sitä vanhemmat TAI 18-vuotiaat ylioppilaat. Joten yo-todistuksen kopio oli pieneksi litistettynä henkkareiden välissä. Se työhönottoon marssiminen poiki mulle miltei 19 vuodeksi töitä, joskin kävin siinä välissä opiskelemassakin. Tein pätkää pätkän perään, välillä siivosin vessoja, välillä kehitin pimeähuoneessa röntgenkuvia. Ja paljon muutakin eri puolilla Hyksiä. Jotkut pätkät oli äitiysloman mittaisia, jotkut kesäloman ja jotkut vain pari päivää. Mutta niitä pätkiä riitti. Välissä sitten valmistuin sairaanhoitajaksi ja mihinkäs sitä Hyksissä syntynyt luunsa muuallekaan kantaa kuin taas takaisin Hyksiin :D

It-alaa kun lähdin opiskelemaan, laitoin vaan yhteen suureen it.alan firmaan netin kautta avoimen hakemuksen, jossa kysyin, missä opintojen vaiheessa kannattaisi ruveta kysymään harjoittelupaikkaa. Mulla oli siinä vaiheessa 1 kk opintoja takana. Noh, meni alle kuukausi ja sovittiin, että kunhan olen irtisanonut itseni (mulla oli tuolloin 2 kk irtisanomisaika ), voisin pitää perään vuosilomani ja sitten aloittaa siinä firmassa. Sen jälkeen en ole töitä sitten hakenutkaan vaan kun olen työpaikkaa vaihtanut, yhteydenotto on tullut uuden työnantajan taholta ja kysytty, kiinnostaisiko uusi työ.

Olen itse päättänyt paikan mihin haluan, ja sen jälkeen marssinut paikan päälle kysymään suoraan töitä. Yleensä on pyydetty tuomaan hakemus, ja sen jälkeen on otettu yhteyttä. Näin olen saanut kaikki neljä työpaikkaani + viidennen suhteilla. Olin ensimmäistä kertaa töissä 14-vuotiaana.

Ammattiin opiskelen vasta nyt amk:ssa, jonka jälkeen oman alan töiden hakeminen tulee varmasti olemaan hankalampaa.

Alkuperäinen kirjoittaja fjongalle:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
sanoin työhaastattelussa et oon hyvä ottaan suihin, kun pomo kyseli asioita joissa oon hyvä. eipä siinä sitten muuta enää tarvittu, ei edes tarvinnut ottaa suihin ja työsuhdekkin on kestänyt kohta 1.5v :)
sitä edelliset työpaikat oon saanu suhteilla.

mitä työtä sä teet? ootko sä huorana jossain vai mihin työpaikkaa otetaan tollasilla puheilla? :O

rafla- ja viihdeala :)

Alkuperäinen kirjoittaja NannaIhana:
Alkuperäinen kirjoittaja fjonga:
sanoin työhaastattelussa et oon hyvä ottaan suihin, kun pomo kyseli asioita joissa oon hyvä.

:laugh:

oikeesti se tuli ekana mieleen :snotty:
en varsinaisesti edes hakenut töitä, menin paikalle puolivahingossa ku toi alko värvään mua töihin... mulla oli ihan hyvä duunipaikka silloinkin jo.

Mulla parissa paikassa on ollu niin tuuria että olen vaan sattunut juuri oikeaan aikaan laittamaan hakemuksen, kun joku vakituinen työntekijä on irtisanonut itsensä, ja mun hakemus onkin ollut just hollilla pöydällä.
Viimeisin vakkari paikka tuli henkilöstövuokrausfirman kautta.
Kävin tekeen muutaman keikan tohon kauppaan kun sit kauppias tuli ehdottamaan että mitäs jos tulisit meille suoraan tekeen töitä.

Mut mulla ei kyllä muutenkaan ole koskaan ollu vaikeuksia saada töitä.

Tässäkin huomaa selvästi kuinka varsinkin nuorten kesätyöpaikat on vanhempien tms. kautta saatuja. Sitten samat mammat haukkuu ne esim. nuoret jotka eivät kesällä ole töissä. Moni ei saa työtä vaikka hakemuksia laittaa 30 tai ylikin kun toiset vie ne paikat suhteilla...

Menin ko.firmaan ja kysyin, että etsin töitä. oisko mahdollista tehdä ekaks vaikka vaan lyhyt harjottelujakso, jonka jälkeen katotaan tehdäänkö työsopimus. Ja aina sain töitä. Ehkä kaikista paras oli, kun menin vieraaseen maahan, jonka kielellä osasin kertoa nimeni ja sitten jo kysyin "Do you speak english?" Ja vakkaripaikan sain siitäkin puljusta. Minä voin sanoa, että minä saisin töitä, jos haluaisin. Jos en heti ensimmäisestä firmasta, niin sitten toisesta. Ja tarpeeksi kun ois tiukkaa, niin menisin kassalle tai siivoomaan.

Entisestä työharjottelupaikasta soitettiin noin kuukausi lähtemiseni jälkeen että haluaisinko tulla vuorotteluvapaan sijaiseksi. En edes tiennyt että siellä on vapaa paikka :D Sitä töitä tehtiin vuosi.

Nykyiseen työhön pääsin kun löysin mollin sivuilta ilmoituksen ja sinne sitten soittelin. Kerroin rehellisesti että en ole päivääkään tehnyt kyseistä työtä mutta kiinnostunut olisin. Ja paikan sain :D

Yhteistyössä