Miten olette kertoneet lapsellenne prick-testistä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
3,5 v pojallani on allergiatestit perjantaina, ja olen yrittänyt miettiä, miten kertoa mitä siellä tapahtuu. En ole testeissä itse käynyt, joten ihan uusi minullekin.
Miten olette lapsillenne kertoneet noista prick-testeistä? Ja miten on testit onnistuneet pienillä lapsilla

lapsi istuu sun sylissä ja hoitaja laíttaa nestepisteitä ihoon ja toisella tikulla pistää pikku reiän ihoon jotta allergeenia menee ihon sisään. ei paha. ja olikse 15min odottelua ja leikkiä ja sit näytetään käsi hoitajalle. meiän tyttö oli 8kk ku tehtiin ja ihan ok meni.

Mulla nyt 9-v menee testeihin, aika ei ole vielä tullut. Lekuri kertoi hänelle asiasta ja aika pleoissaan on - kaamea neulakammo..vielä jutellaan kotona tyyliin: neulalla pistetään vain siihen pintaan, ei syvälle.
samainen tyttö menee syksymmällä luomenpoistoon ja sekin on hankala paikka :snotty:

Eilisellä lekurikäynnillä selvisi vielä sekin että mein 3-v joutuu tyräleikkaukseen :(

Meillä oli 6-vuotiaalla muutama kuukausi sitten nämä testit. Kerroin lapselle ihan rehellisesti mihin ollaan menossa ja miksi. Itse testit oli lapselle kivuliaat koska hänellä testattiin kaikki mahdolliset allergiat ja siksi pisteitä tehtiin iholle yli 40! Itkuhan siinä tuli äidillä ja tyttärellä :( Mutta loppujen lopuksi kaikki meni hyvin ja tyttö oli tosi reipas, eikä hälle jäänyt mitään pahoja muistoja testeistä vaan päinvastoin. Hoitajat ja lääkärit oli todella mukavia :)

Mä kerron että se kutittaa :) Ei ne neulanpistot tunnu pistoilta, ne on niin pinnassa. Kun itse alle kouluikäisenä olin Prick-testeissä, kikatin koko ajan kun tuntui niin hassulle :D

Alkuperäinen kirjoittaja Ira:
Mä kerron että se kutittaa :) Ei ne neulanpistot tunnu pistoilta, ne on niin pinnassa. Kun itse alle kouluikäisenä olin Prick-testeissä, kikatin koko ajan kun tuntui niin hassulle :D

Kyllä mun 2-v itkemällä itki kun pistettiin :/ Aika yksilöllistä tuo - monta pistoa sulle laitettiin?

Ai niin sitä voisi vaikka harjoitella kotona jollain tylpällä neulalla. Silleen että se lapsi saisi vaikka leikkiä olevansa sairaanhoitaja, ja pistellä sillä neulalla pitkin käsivartta ja sitten laittaa niihin pistokohtiin jotain mömmöä. Se neulalla pistely tuntuu todennäköisesti niin hauskalta että se lapsi haluaa että sä myös pistelet sen käsivartta :)

Alkuperäinen kirjoittaja Khimaira:
Alkuperäinen kirjoittaja Ira:
Kyllä mun 2-v itkemällä itki kun pistettiin :/ Aika yksilöllistä tuo - monta pistoa sulle laitettiin?
Kyllä multa otettiin monta sarjaa. Aikuisenakin olen ollut testeissä, mutta silloin se ei enää kutittanut, joskaan ei sattunutkaan :D

Viikko sitten tyttö 4v kävi tuossa testissä, ihan yksin istui tuolilla ja ei ollut millänsäkään niiden laittamisesta, mutta kutina oli kova käsivarressa sen odotteluajan, malttoi kuitenkin olla raapimatta, juuri ja juuri.

Minusta tuo on niin pieni ja helppo testi, ettei siitä varsinaista numeroa kannata tehdä lapselle, ihon pintaa vain raaputetaan, ei pistetä.

Omani kävi testeissä 2½v. ja seurasi pistelemistä suurella mielenkiinnolla. :) Hoitaja oli todella mukava ja jutteli lapselle koko toimenpiteen ajan, kertoili aina mitä ainetta pistää.

kerroin pojalle mitä testeissä tapahtuu ja testin tehnyt hoitaja oli todella mukava ja kertoi koko ajan mitä tekee ja mitä ainetta mikäkin tippa on jne. Oikein hienosti meni testit.

Yhteistyössä