Miten olette opettaneet lapsellenne häviämistä?

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Poika on juuri oppinut pelaamaan muistipeliä ja voittamisenhalu näyttää siirtyneen äidinmaidossa lapselle.

Minkä ikäisenä ja miten te olette alkaneet opettaa lapselle, että aina ei voi voittaa. Vai onko siperia eli muut lapset se heti tulokkaalle opettaneet? Meidän muksuhan on ainokainen pumpulikulta...

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
No ei tietenkään saa antaa lapsen voittaa joka kerta. Mitä se lapsi siitä oppii?

Joo, mutta jos viime viikonloppuna 2v poika on ymmärtänyt, miten muistipelin logiikka toimii ja jaksaa odottaa aikuisen vuoron verran. Niin aika ikävää se olisi mun napsia ne kortit sen nenän edestä heti. Eli hetikö olet alkanut pelata "tosissasi" vai joka toinen kierros vai ...?

meillä 5-vuotias kehno häviäjä. Ei olla annettu voittaa. Joskus satunnaisesti olen niin junaillut, ettei tarttisi sitä huutoa kuunnella. Joistain peleistä lapsi kieltäytyy usein siinä pelossa, että häviää.

Sitten kun raivarit iskee, niin ne otetaan vastaan ja uudestaan ja uudestaan kerrataan se tosiasia, että peleissä voi hävitä. Lisäksi puhutaan toisen pelaajan tunteista -siitä, että onhan sekin kivaa, että voittajalle tulee hyvä mieli. Ja, että toisen puolesta voi myös iloita.

Meillä 5v tyttö ei "osaa" hävitä. Jos joku muu voittaa niin siitä alkaa raivari. Tai sit jos peli ei mene niinkun hän haluaa niin voi keskeyttää koko pelin siihen. En häviä koskaan tahallaan, kun tyttö voittaa muutenki useemmin ku minä, vaikka ite yrittää kuinka voittaa :)

Me olemme pelanneet aina melkein reilua peliä eli välillä voittaa lapsi, välillä aikuinen, kuten oikeassa pelitilanteessa ! Myös pph:lla ovat pelanneet erilaisia muistipelejä tms. helppoja ja kyllä tyttömme on oppinut myös odottamaan vuoroaan ja häviämään joskus ! Harjoittelu tekee mestarin tässäkin ja kyllä tytöllämme on paljon parempi muisti kuin mulla ! :/

Eiköhän nuo opi häviämään ihan normielämässä, kun ei aina muutenkaan saa sitä, mitä haluaa. Ei olla mitenkään erikseen peleissä sitä harjoiteltu. Pelejä ollaan pelattu ihan reilusti, jolloin jokainen voittaa ja häviää vuorollaan, rehellisesti. Ihan pienille tietysti helpotetaan vähän. Erot persoonallisuuksissa vaikuttaa näköjään kovasti siihen, miten lapsi oppii kestämään pettymystä. Meillä toinen ei ole moksiskaan, yrittää heti uudelleen. Toinen taas saa hirmuisen hepulin, jos asiat ei hoidu niin kuin oli suunnitellut. =)

Yhteistyössä