Miten olette päättäneet imettämisen lopettamisen ajankohdan? Mulla vähän huono omatunto, että lopettelen..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja paita kiinni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

paita kiinni

Vieras
Taapero on kohta 1 v 4 kk. Tissiä on saanut pitkään enää kerran päivässä. Eräänä iltana hän unohti pyytää tissiä, ja minä en tarjonnut. Seuraavana iltana olisi kelvannut, mutta sanoin, että ei enää. Kolmantenakin oli aika levoton, pärjäsi kuitenkin ilman, mutta pikku itkut tirautti.

Huono omatunto... olisihan sitä toisaalta voinut jatkaakin noin kerran päivässä, mutta toisaalta taas omasta puolestani olen ihan valmis lopettamaan.

Minä päätin jo ennen synnytystä, että 8 kuukauteen pyritään ja sen jälkeen saa loppua. No, aloin lopetella kun vauva oli 8kk ja pikkuhiljaa vähensin, viimeisen kerran sai rintamaitoa kun oli 9,5kk. Omasta mielestäni oli sopiva aika lopettaa, eikä lapsikaan ollut moksiskaan, ei kitissyt tai monkunut rinnan perään, yöimetystä meillä ei tehty 6kk iän jälkeen muutenkaan.

En kyllä aloittajana enää alkais antamaan tuota rintaa jos kerran jo pari iltaa ollut ilman. Mitä tuota turhaan pitkittämään, noinkin pitkään olet jo jaksanut! :)

Eka kerralla menin tyhmänä lopettamaan, kun lääkäri suositteli lopettamista. Mitään varsinaista syytä lopettamiseen ei ollut. Jälkikäteen harmitti, sillä hyvin olisin voinut jatkaa pari kuukautta lisää. Toisella kertaa alkoi vain tuntua, että nyt riittää ja lopetin. Kumpikin imetys oli yhtä pitkä, mutta jälkimmäisestä lopetuksesta jäi parempi mieli, koska tein sen silloin, kun itse olin siihen valmis.

Lapsi oli 1,5 v, kun uusi raskaus alkoi aiheuttaa imettäessä kipeitä supistuksia. Helppo päätös siis, vaikka lapsi vielä kovasti kiinni rinnassa olikin.

Oli vähentynyt kovasti ja sitten enää jaksanut sitä, muutenkin imetys ei ole mitään lempipuuhaa. Lopetin sitten kun vauva oli 8kk ja loppui tosi helposti ja mä rupesin voimaan paljon paremmin! Jotenkin ei imetyshormonit mulle sopineet. Seuraavien lasten kanssa tein samoin.

En ole päättänyt ollenkaan vaan antanut lasten vieroittua itse silloin kun ovat halunneet. Taaperoilla olen vähentänyt imetyksen kolmeen kertaan päivässä, mutta sillä linjalla ovat saaneet jatkaa niin kauan kuin ovat tahtoneet. Hyvin helppo ratkaisu kaikille osapuolille.

Ovat siis itse valinneet imetyksensä kestoiksi 2v. 3 kk, 1v 2kk, 1v 9kk ja tämä nuorin on vasta vuoden, niin katsoo ny kauanko jaksaa.

Esikoisesta lopetin kun tämä oli 10kk. Seuraava raskaus oli puolivälissä ja väsytti. Rupesin tuolloin tekemään keikkatyönä yövuoroja ja mies hoiti pojan nukutukset joten päästiin kätevästi yli siitä tärkeimmästä iltaimetyksestä.

Kakkonen lopetti itse 1v3kk iässä. Ei vaan enää pyytänyt tissille enkä erikseen tarjonnut. Paras lopetus kun tuli noin luonnostaan.

Kolmosesta lopetin 1v9kk iässä kun seuraavan laskettuun aikaan oli enää 3kk aikaa. Hankalin lopetus noista kun tyttö olisi itse halunnut vielä jatkaa.

Vauva on vasta 5 kk. Olen ajatellut että saa käydä tissillä niin pitkään kun tahtoo, paras olisi just jos vaan "unohtais" itse tissiä pyytää tai ei halua enään. Yöimetyksiäkin ajattelin jatkaa jos haluaa, vaikka olen kuullut ettei 6 kk vanha niitä tarvitse.

1,5kk luulin ettei maitoa tullut tarpeeksi. Nyt paljastui (lapsi yli vuoden) että kielijänne on kielenkärkeen asti kasvanut. Eli ei saanut kunnon imu otetta. Ketuttaa mutta minkäs teet.

No mä oon molempien kohdalla ajatellut että noin vuodennikään imetän ja siitä sitten hiljalleen, tilanteen vaatimalla tavalla vähennän, mutta nuo molemmat päättivätkin itse lopettaa. Toinen n.8kk ja toinen n. 10kk, päivisin eivät enää malttaneet ja sitten muuten vaan vähentyi. Eli helposti ja kivuttomasti mennyt, vaikka olin aivan varma tuon kuopuksen kohdalla ettei lopeta ikinä, sen verran tiivisti hengasi rinnalla ensimmäiset 6kk ympäri vuorokauden ja siitä vielä sen n. 4kk läpi yöt, käyttäen mua tuttinaan. Mutta niin vain yllättäen päätti saaneensa tarpeeksi :)

Tyttö lopetti tissin jo ennen kuin kumpikaan meistä tajusi yhtään mitään. :D

Poika oli 9,5 kk, kun päätti, että ei muuten kiinnosta enää. Alkoi vaan jutella ja leikkiä mun kanssa, ei kiinnostanut tisseily enää lainkaan. Siinäpä se, mitä sitä pakottamaankaan.

Me ei vielä olla päästy siihen pisteeseen (1v5kk ja varmaan vähintään 6 imetystä vuorokaudessa :D), mutta mielenkiinnolla luen ketjua. Huonoon omaantuntoon ei aloittajalla ole mitään aihetta. Saat ensinnäkin olla ylpeä pitkästä imetyksestä (mikä ei ole moite heitä kohtaan jotka eivät ole pystyneet tai halunneet imettää pitkään), ja toisekseen, taaperon kohdalla on erittäin luvallista huomioida entistä enemmän myös äidin fiilikset ja tarpeet imetyksen suhteen. Jos sulle riitti, ja lapsi on noin iso, niin hyvä!

Monilla haikeus tuntuu kuuluvan imetyksen loppumiseen oli lapsen ikä ja lopettamisen syy mikä tahansa. Onhan se kuitenkin omanlainen ainutlaatuinen yhteytensä, ja kun se viedään, niin vie ehkä hetken ennen kuin osaa myöntää että se ainutlaatuinen yhteys lapseen on edelleen yhtä syvä ja ainutlaatuinen kuin ilman rintamaitoa :)

Näin kuulopuheina, mitäänhän minä en mistään oikeasti tiedä...

• Tykkää
Reactions: Madicken04
Keskimmäisen lapsen kohdalla päätin lopettaa, kun muksu oli jo päiväkodissakin, eikä päivittäisiä imetyskertoja tullut oikeastaan enää juuri lainkaan. 1 v 9 kk oli lapsi silloin.

Kolmas on kieltäytynyt rinnasta nyt kuukauden päivät. Sinnikäs sissi on, kun ei vaan huoli, vaikka miten yrittäisin. Aion vielä viikon päivät yrittää, sitten saa loppua, jos vauva ei vaan rintaa enää huoli. Mä olisin imettänyt vaikka toiset puoli vuotta vielä, mutta jos poitsu ei halua niin en mä pysty pakottamaankaan.

Yhteistyössä