Hae Anna.fi-sivustolta

1. Anna.fi:n keskustelut siirtyvät Kaksplus.fi:n alle 1.12.2020.

Tästä syystä käyttäjätunnukset lakkaavat toimimasta. Voit luoda uudet tunnukset Kaksplus.fissä osoitteessa keskustelu.kaksplus.fi/register

Tervetuloa edelleen keskustelemaan kiinnostavista aiheista osoitteeseen keskustelu.kaksplus.fi

Ystävällisin terveisin,

Annan toimitus
    Dismiss Notice

miten oma hiustenväri nätisti takaisin?

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä nekkufantti, 08.01.2008.

1. nekkufantti Vierailija

Keissi on siis tämä: hiusteni luonnollinen sävy on lämmin, hieman keskiruskeaa tummempi. Sanoisinko sellainen tumman toffeen sävyinen. No teiniangsteissani menin aikoinaan värjäämään tukkani blondin kautta sinimustaksi, mustaksi, punamustaksi, violetiksi ja viininpunaiseksi. Viimeiset pari vuotta hiukseni ovat olleet hyvin tummanruskeat, eivät onneksi kuitenkaan enää mustat.

Tajusin jonkin aikaa sitten, että näin tumma tukka ei todellakaan sovi minulle. Olen sävyiltäni vaalea kevät: siniset silmät, hyvin vaalea mutta lämmin iho. Näytän kalpealta ja kovalta eikä mikään väri näytä kivalta päälläni. Olen alkanut haaveilla omasta luonnollisesta hiusväristäni monen vuoden värjäysrumban jälkeen. Päätin, että kun olen luonnollisen värini joskus saanut takaisin, en enää koskaan värjää sitä kuin korkeintaan paria astetta vaaleammalla tai tummemmalla sävyllä, luultavasti tyydyn vain raidoittamaan tukkaa.

Probleema on nyt se, että mikä olisi paras keino saada oma väri takaisin? En ole koskaan tehnyt värinpoistoa. Pakauttaako se hiusten oman värin vai vaalentaako ne kokonaan? -Se kun tästä vielä puuttuisi. Monen muun suomalaisen tavoin oma tyvikasvuni näyttää muutaman sentin matkalta ah niin ihanalta maantienharmaalta ja reilu tyvi yhdistettynä tosi tummaan kuontaloon ei ole kovin kaunis näky. Pitäisikö kasvattaa hammasta purren oma väri esiin vai kikkailla jotenkin raitojen kanssa? Auttaisiko hiusten leikkaaminen kerroksittain, jokin kampaustyyli tms. kestämään tyvituskaa ja monen vuoden odotusta?

Lapset rakkaat älkää värjätkö sitä tukkaanne sillä punajuurenvioletti-turkoosi-valkoisella vaikka se olisikin ihku ja fantsu. Tässä yksi täti katuu todella syvästi kaikkia läträilyjään:=)

2. anna kasvaaaa Vierailija

Probleema on nyt se, että mikä olisi paras keino saada oma väri takaisin? En ole koskaan tehnyt värinpoistoa. Pakauttaako se hiusten oman värin vai vaalentaako ne kokonaan? "

Ei kanata antaa tuollaista tehdä ,koska se ottaa kaiket pois,eli sitä omaa pigmenttiä hiuksissa,sust tulee valkoinen. ja hiusten laatukin menee ihan pilalle vaikkei sitä heti näy,mutta sitten myöhemmin kyllä.
    Paras keino ja ainoa keino on vaikka harmittaa,anna kasvaa värin pois.sitten saat oman väriset hiukset takaisin.
    Annoin itskin kasvattaa pois,kun itsekään enää ikinä aijo värjää hiuksiani,koska huomasin ,että oma väri sopii kuitenkin kaiken parhaiten kasvojeni ihoon. ainakin mulla näin.

3. Vaahtoväreillä Vierailija

Itse kasvattelin oman värin vaahtovärien avulla. Sävytin aina välillä (pari kertaa kuukaudessa) Goldwellin soft colorilla tms. hiustyveä lähemmäs latvojen väriä. Se ei kerrostu hiukseen niinkuin kestoväri vaan peseytyy pois.

Pelkäsin aluksi näyttäväni aaveelta oman tuhkaisen värini kanssa, varsinkin kun juurikasvuna se näytti aina ankean apealta värjättyyn hiukseen verrattuna. Mutta mutta kumma kyllä asia on juuri toisinpäin: tämän tuhkaisen värin kanssa iho ja piirteet hehkuvat paljon luonnollisemmin!

Jossakin vaiheessa sitä vain huomasi, että eihän tuo juurikasvu niin hirveästi silmään pistäkään enää. Vanha väri vaaleni ja oman värin osuus myös koko ajan lisääntyi juuresta. Sitten tohdin luopua vaahtoväristäkin, sopivasti kesäksi jolloin aurinko muutenkin vaalentaa.

Välillä oli suuria epäuskon hetkiä ja kiusauksia sortua uuteen väriin, mutta kyllä se lopputulos palkitsee. Hiukset ovat paljon paremmassa kunnossakin, kun niitä ei jatkuvasti värjää. Onnea koitokseen!

4. nekkufantti Vierailija

Kiitoksia vaahtovinkistä! Jotenkin tuntuu siltä, että kymmenen vuoden läträäminen on sekoittanut oman värimaailmani täydellisesti. Ja usein parhailta omaan silmääni näyttävätkin ne ihmiset, jotka vain korostavat omia luonnollisia sävyjään, eivät peitä tai muuta niitä. Nyt yli kaksikymppisenä on sellainen fiilis, että voin olla sielultani vaihtoehtoinen taiteellinen alternative-rock-mimmi ihan omissa väreissänikin, mieluiten juuri niissä! Katselen kaiholla vanhoja valokuvia kun esim. sininen ja keltainen näyttivät vielä hyvältä ylläni kun hiukset hehkuivat omassa kivassa sävyssään, vaalenivat vähän kesällä.

5. Moidoaahahah Vierailija

Itselläni sama moka tuli tehtyä, vaikka äiti aina sanoi, et tota menoa ei kohta ole kuin kaksi karvaa ristissä. Piti blondata tukka ihan valkoiseksi. Yhtenä karuna päivänä kaupan pukukopissa, kirkkaissa valoissa näin pääni joka suunnasta ja olin lähes shokissa. Kauhea, kulahtanut, kuiva heinäpesä. Siis ihan hirveä tukka kertakaikkiaan.

Silloin päätin, että nyt muuten riitti. Siihen jäi värjäämiset. Ensimmäiset juurikasvusentit näyttivät ihan kauheilta ja olin jo sortua värjäämään. Sitten kävin ostamassa kivoja hiusklipsejä ja pitämään hiuksia kiinni. Kun hiuksia on värjäämättä jonkun aikaa, se värjätty/vaalennettukin väri kulahtaa ja kontrasti ei ole niin selvä.

Nyt olen siinä vaiheessa, että latvoissa on enää noin 5cm vaalennettua hiusta. Ja oma kasvanut hius on kiiltävää, pehmeää ja hyvännäköistä. Kyllä kannatti tämä operaatio! Tein niin, että sitä mukaa kun tukka kasvoi, leikkasin pois. Näin sai napsittua värin kokonaan veks sitä mukaa kun kasvaa. Alussa leikkasin tosin noin 10cm kerralla ja siitä sitten vain 2cm parin kk välein.

Kun sitä juurikasvua kasvaa muutamia senttejä, niin ei se enää kauhean pahalta näytä. ensimmäiset sentit on kaikista kauheimpia ja tekee mieli luovuttaa monta kertaa, mutta tukka vaan kiinni niin kyllä sen kestää.

6. mita jos Vierailija

Olisko mitaan ideaa semmosessa, etta ottaisit suunnilleen oman savyisia leveita raitoja paallimmaisiin hiuksiin, niin juurikasvu ei nayttaisi pahalta ja joutuisit rasittamaan varinpoistolla vain pienta osaa hiuksista?
    Varinpoisto on siis kuin tuju blondaus, mustasta/ihan tummanruskeasta tulee yleensa semmonen kellertava/oranssihtava, ja siihen saa kylla ihan hyvin keskiruskean varin paalle. Itse sain kerran varjattya omat hiukseni vahingossa sinertavan mustiksi, ja menin varinpoistoon ja varjaykseen, sain muuten parhaan savyn ikina kun pyysin takasin omaan keskiruskeaan savyyn ;D Kuivattaa hiusta kovasti, mutta itseni kohdalla ei aiheuttaut katkeilua tms, vaan tuuhensi vaan mukavasti.... ;)

7. nekkufantti Vierailija

Pelottaa tuo värinpoisto vain siksi, että minun hiuksissani vaalennetun päälle vedetyt tummemmat sävyt ovat aina haalistuneet nopsaan vaikka shamppoot sun muut ovat olleet laatukamaa. Ehkä pitää vain opetella elämään hiukset kiinni ja napsia latvoja hiljalleen pois. Miten kauan omaan väriin palaaminen on kestänyt teiltä muilta?

8. ainokainen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Mä olen tehnyt useita värinpoistoja hiuksiini, joissa on ollut kymmeniä kerroksiä väriä (jopa mustaa). Tulos ei ole valkoinen kuten tuolla joku sanoi, värinpoistolla ei ole mahdollista saada aikaiseksi valkoista hiusta. Tulos on pikemminkin tipunkeltainen, jota voi sitten paikkailla tuhkanvaalealla sävytteellä, joka taittaa sitä keltaisuutta pois.

Kokeile vaan rohkeasti värinpoistoa. Anna hyvän kampaajan tehdä se, ja varaudu useampaan käsittelyyn. Tämän jälkeen voidaan katsoa, minkä verran palanutta latvaa on leikattava pois. Sitä nimittän värinpoistossa tulee!
    Kun tukka on saatu mahdollisimman vaaleaksi, kampaaja voi sävytteillä korjata sitä väriä keltaisesta mahdollisimman luonnolliseksi. Usein tuo keltaisuus kuitenkin on aika tiukassa, ja sen pois pitämiseksi tukkaa on sävytettävä tuhkan värisellä sävytteellä melko usein. Tämä ei siis ole mikään helppohoitoinen ratkaisu.

Olen itse kyseisen prosessin käynyt läpi parikin kertaa. Kyllä se mahdollista on, mutta varaudu siihen että se on kova rääkki tukalle.

9. Minä leikkasin hiukseni ihan lyhyeksi. Hiukan oli vaikeeta pari kuukautta, mutta nyt olen onnellinen oman värin omistaja. Terveet, kiiltävät hiukset eikä koskaan enää värjäystä!

10. .......... Vierailija

Moni tässä ketjussa on hirveän negatiivinen hiusvärejä kohtaan. Minusta ne kaunistavat ihmistä OIKEIN KÄYTETTYNÄ. Eli yleensä olen vain sävyttänyt sen verran että väri on lähes oma, mutta hiuksiin tulee hiukan kiiltoa. Minulla on maantienväriset hiukset, ja niihin kaipaan hiukan kiiltoa, etten näytä ihan hiireltä. Mutta ei mitään mustaa tukkaa tai blondauksia. Eikä edes kestovärejä, vain sävytteitä tai raitoja (jotka tosin ovat pysyviä, mutta eivät muuta niin radikaalisti ulkonäköä kuin kokoblondaus tai värjäys). Ja raitoja voi ottaa vain muutaman kuukauden välein, eli ei rasita hiusta mahdottomasti.

11. sasae ei kirjö. Vierailija

Minä vaalensin tai raidoitin vuosia hiuksiani, kunnes sinun laillasi näin itseni peilissä joka puolelta - huh huh. Toinen silmät aukaissut olivat valokuvat: vaalea ohut tukkani sai minut näyttämään karmealta lindalampeniukselta. Kasvatin vaalennukset pois pyytämällä kampaajaa värjäämään hiuksiini suurinpiirtein oman juureni värisiä raitoja, ei raitavaalennuksella vaan puolikestovärillä. Se tasasi tukkaa niin, että kasvatus oli helppoa, ja nyt mulla on ollut jo pari vuotta kokonaan omanväriseni puolipitkä tukka. Asun ulkomailla, jossa suomalainen tummanvaalea tukka on "kaunis ja eksoottinen ja onks toi siis ihan oikeesti sun ihan aito oma väri??".

Raidoitus oli muuuten se, joka vei itseni tähän värjäyskierteeseen. Ekat raidat täysin värjäämättömään tukkaan ovat kauniit ainakin eka kuukauden ajan, kunnes niistä alkaa lähteä sitä väriä pois ja jäljelle jää vaan peroksiblondattu pissisvaaleus. (Vaalennusraitoja tehdessä aina poistetaan ensin peroksidilla oma väri kokonaan ja laitetaan tiallle esim. hunajanvaalea väri.) No kun muutaman kuuukauden päästä juurikasvua on useita senttejä ja menet hakemaan uudet raidat, ne eivät tietenkään osu samoihin kohtiin kuin vanhat, vaan siinä vaiheessa suurempi osa tukkaa on peroksiblondattu. Vuoden parin päästä latvaosa on jo 80%sti peroksiblondattua ainakin pitkässä tukassa ja omaa väriä vain vähän välissä. Tässä vaiheessa kampaaja yleensä ehdottaa "terveyttävää ja kiiltoa antavaa kokoväriä". Hah ja siinä sitä taas mennään.

Itse en laita mitään enää ikinä. Piste.

12. ............. Vierailija

Ei tietenkään ole pakko laittaa mitään, jos ei halua, mutta kyllä oman järjen käyttö vie pitkälle näissä asioissa, eikä kampaajan "neuvot". Kampaaja haluaa tietenkin rippuvaisen asiakkaan, joten ei kannata uskoa kaikkea. Jos luonnonväriseen tukkaan laittaa raitoja, siihen päälle voi käyttää kaupan kevytsävytettä, joka on mahdollisimman lähellä omaa väriä (siis muutaman kuukauden päästä). Sitten voi leikata vaikka polkan(kun hiukset ovat kasvaneet niin paljon ettei raitoja jää kuin latvoihin), ja raidoittaa jos haluaa. Tiedän kyllä, että joidenkin oma hiusväri on todella kaunis ja sopii tietysti kaikkein parhaiten, mutta omat hiukseni ovat todella hiirimäiset. Miehillä näkee usein näitä kauniita omanvärisiä hiuksia, harvalla naisella kun on hiukset täysin naturell. Olen huomannut, että jos haluaa sävyttää tai raidoitaa hiuksiaan, niin tulee näitä "ylimenokausia" jolloin hiukset eivät ole niin kauniit, siis koska haluaa antaa hiusten kasvaa ennen kuin sävyttää tms, mutta sen kestän. Mutta tosi hyvä jos olette tyytyväisiä omaan hiusväriinne, sehän on kyllä paras ratkaisu.

13. nekkufantti Vierailija

Sasaen tarina on niiiiin tuttu. Itsekin otin aluksi vain toffeenruskeaan tukkaani kullanvaaleita raitoja. Ja aina kun tyveä raidoitti, vaaleni latva entisestään ja lopulta päätin blondata kokonaan ja siitä se kierre sitten sai alkunsa....

En suinkaan ole hiusvärejä vastaan. Pitää vain osata valita omaan värimaailmaansa sopiva sävy -minä sitä en nuorena valitettavasti osannut tehdä. Ja ajattelin, ettei minua otettaisi taidelukiossa vakavissani ilman dramaattisen mustaa tukkaa:) Luulen, että mulle sopisi parhaiten muutama kullanvaalea raita kasvoja kehystämään tai inasen verran kupariin taittuva sävytys luonnolliseen väriini antamaan syvyyttä ja kiiltoa, ei kuitenkaan radikaalisti omasta väristä poikkeava sävy. Olen tosi kasean näköinen nyt kun olen niin hullun vaalea ja tukka on ihan liian tumma. Kulmia on pakko tummentaa koska näyttäisivät niin pliisuilta tummaa tukkaa asten ja koko yleisolemukseni on tämän vuoksi raskas ja kova. Ainoat värit joita voin käyttää, ovat luonnonvalkea, ruskeat ja musta, koska kaikki kunnon värit saavat minut näyttämään tosi typerältä -näin ei ollut ennen kuin aloitin värjäämisen...

14. tummasta blondiksi Vierailija

Minullekin on vuoden sisällä tehty hiuksiin useita värinpoistoja, kun olen muuttunut värjätystä tummatukasta hieman normaalia hiusväriäni vaaleammaksi. Minun hiuksiini värinpoistokäsittelyt eivät mielestäni ole tehneet mitään tuhoa, hiukset eivät katkeile, hapsota tai haaraudu ollenkaan, vaan ovat kauniin kiiltävät. Itseasiassa olen jopa kasvattanut hiukseni lyhyestä polkasta puolipitkiksi tässä vuoden kuluessa. Kampaaja sanoi, että värinpoisto on hiuksille pienempi rasitus kuin vaalennus. En tiedä, miten nuo menetelmät eroavat toisistaan, koska vetyperoksidia kai molempiin käytetään, mutta värinpoistohuuhtelu on ainakin kampaajani mielestä hiuksille hellävaraisempi kuin blondaus. Ehkä tämä on myös paljon kiinni hiustyypistä, omani kestävät värikäsittelyitä erinomaisesti, vaikkeivat normaalia vahvemmat olekaan. Tällä hetkellä hiuksissani on luonnollinen vaalea sävy, ehkä hieman kultainen, mutta ei missään tapauksessa keltainen. Lähtökohta oli tummanruskea väri. Olen erittäin tyytyväinen. :)

15. -ellen- Jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Tummasta blondiksi, tehtiinkö sulle vaalennuspesuja vai värinpoisto, sillä ne ovat kaksi ihan eri asiaa ja vaurioittavat hiusta eri tavalla? Vaalennuspesussa (värinpoistohuuhtelu, värinhaalistuspesu) sekoitetaan vaalennusjauhetta, sampoota ja kuumaa vettä, värinpoisto on jo erin kaliiberin hommaa, jossa käytetään jo todella voimakkaita aineita. Vaalennuspesuja voi tehdä useammankin peräkkäin, sillä ne eivät vaurioita hiusta niin paljon kuin vaalennus.

16. Ohkanen Vierailija

Ne joilla on paksu(hko)t hiukset voivat vapaasti pitää niitä värjäämättöminä, mutta mulla on ainakin niin liukas suomalainen hiuslaatu, että värjäämättömänä se menee liimana pitkin pään pintaa, vaikka sille tekisi mitä. Värjääminen siis osaltaan tukevoittaa ja karhentaa ohutta ja liukasta hiusta ja siihen minä sitä käytän. Sen lisäksi että oma entinen blondi-nykyinen hiirenharmaa väri on mahdottoman ruma.

17. lylly Vierailija

Mietin vain, koska itsekin rakastaisin olla ihan "naturel", että miltähän sitä sitten oikeasti näyttäs jos olisi se vaaleanruskea/tuhkan väri hiuksissa. Oletteko nähneet esim. kuvia Sarah Jessica Parkerista tai kauniista Scarlet Johanssonista kun heillä on luonnollisen väriset maantienharmaat hiukset? Ihan kamalan näköistä mun mielestä. Voisiko olla että se toimii vain harvoilla ja valituilla, en tiedä. Itse haluaisin päästä värjäyskierteesä eroon.

18. No ehkä "välimuoto" sopii monelle, esim. eräs ystäväni käy noin puolivuosittain kampaajalla (pitkät hiukset). Kerran vuoteen ottaa muutemia vaaleita, ohuita raitoja, joskus harvoin jonkun värin joka on lähellä omaa väriä ja juurikasvua ei oikeastaan tule. Hänellä on aivan ihanat hiukset, kiiltävät, ja kadehdittavat...Kuitenkin lähes omanväriset, jotain pientä piristystä seassa.

19. ::::: Vierailija

Minä olen myös tämän "välimuodon" kannattaja. Jos oma väri on kaunis, niin hyvä. Mutta omille hiuksille sopii parhaiten juuri tällainen välimuoto :)

20. tummasta blondiksi Vierailija

Nyt kun kysyt, niin en ole ihan varma kummasta oli kysymys. Joka tapauksessa olen päässyt tummanruskeasta hiusväristä eroon ja takaisin vaaleaksi hiusten kärsimättä. Ehkä minulle sitten on tehty useita vaalennuspesuja, koska hiukset ovat edelleen hyvässä kunnossa. Tuo vaalentumisprosessi siis kuitenkin kesti kokonaisuudessaan melekin vuoden, mutta kampaaja "taikoi" hiuksistani joka kerta nätinväriset siinä välissäkin.

21. maantie Vierailija

Sarah Jessica Parketin luonnollinen hiusväri on tietääkseni tummanruskea, ei maantienvärinen. Ainakin hänellä oli tummahkot hiukset uransa alussa ja tyvikasvukin näyttää aika tummalta. Kaivakaa jostain vanhoja kuvia ja tsekatkaa.

22. ttii990 Vierailija

ite aijon kanssa lopettaa hiustenvärjäyksen olen jotain 4-5 vuotta värjäilly nyt oon 19v. ja oon päättäny että nyt tämä saa riittää.. pitää vaan kestää se että juurikasvu ei välttämättä kauhean hyvältä näytä..

23. Hilda Vierailija

Täälläkin yksi samaista projektia aloitteleva ilmoittautuu.
    Lähtötilanne on siis tämä, hiukset ovat tällä hetkellä hieman yli olkapäiden ja noin tasoa 6. Oma värinin on sellainen 8 tason hiekkainen sävy, kesällä raidoittuukin tosi nätisti.

Olen nyt vuoden sisällä värjännyt 1x kestovärillä ja noin 4x kevytvärillä, kaikki siis tuota samaa tummuusastetta. Tätä ennen minulla oli pidennykset ja olin värjäämättä hiuksiani melkein puoli vuotta.
    Yleensäkin husvärit pysyvät hiuksissani huonosti, menevät nopeasti sameiksi ja ikäänkuin liukuvat pois hiuksesta :O Nyt kuitenkin kauhulla odottelen, mitä värin haalistuessa paljastuu. Hätävaraksi ostin kc color maskin, väriä Caramel. Koska mun järjen mukaan, tuolla värin alla ei enään ole mun oman väristä hiusta, eikös värjäyksessä katookin se oma pigmentti? siis myös kevytvärillä värjätessä?

Tällä hetkellä koitan haalentaa tota väriä, kunnon syväputsari muhittelulla sekä öljyhoidoilla.
    Tuskaselta kyllä tuntuu tää projekti :/

24. Hilda Vierailija

Oli pakko tulla päivittämään tilanne. Sekä eilen, että siis tänään tuota syväputsaria olen käyttänyt, melkein tunnin/kerta lisäksi tänään laitoin tehohoidon tuohon perään ja muhittelin melkeinpä 1,5h.
    Hiukset ovat nyt selkeästi vaalemmat, ja väri siis haalistunut. Sanoisin, että tällä hetkellä hukset on ehkä seiskan tasoa, mutta hieman punertavat (mikä taas ei ole mukava juttu)
    Varsinkin juurista, väri ikäänkuin kului pois ja eroa juurikasvuun/sen sävyyn on vaikea huomata. Tuo latva on hieman tummempi ja punertava siis, mutta uskoisin saavani sen tällä samaisella menettelyllä vielä enemmän haalistumaan.
    Yllättävän helpolta alkaa tuntua tämä oman värin kasvattelu, lieneekö kyseessä sitten se, että väri ei ole kovin kerrostunut, ilmeisesti kevytvärien vuoksi, joten irtoaa siks hiuksista suht helposti?

Onko täällä vielä muita oman värin kasvattelijoita?

25. Värinpoistaja Vierailija

Hiusvärejä liottavia aineita myydään kyllä muualla, mutta ei Suomessa, missä hiusvärien myynti on väestöön suhteutettuna hurjan suurta.

Ainakin Color Oops on aine, jota saa Ebaylta tilattua. Myös tämä aine on myynnissä monessa paikassa ulkomailla: System Hair Color Remover 2x50 by Goldwell from Salon Supplies

Kumpikin siis vaan liottaa väriä pois. Ei kokonaan, vaan jättää esim. tummaksi värjättyyn tukkaan takuulla punertavan sävyn, mutta parempi sekin kuin musta. Ja saahan sitä sävytettyä neutraalimmaksi ruskeaksi.

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri