Miten on mahdollista: ensin tyttö, sitten poika (tutkimus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tutkijamaallikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tutkijamaallikko

Vieras
Luin jostain julkaisusta, että yleensä poikia syntyy kun talous ja ravitsemus on kunnossa, esim. vasta sotien jälkeen. Ja tyttöjä taas syntyy luonnonmullistusten ja esim. raskaan työrupeaman aikaan.

Mua alkoikin kiinnostamaan, että itselläni esikoinen on poika, ja syntyi kun oli aika rento kesäloma ollut kun hän sai alkunsa. Sitten kun poika oli 2-vuotias, ja oli kovin villi ja uhmaiässä, sai alkunsa tyttömme. Eli juuri kuten tuossa tutkimuksessa "todistetaankin".

Mutta, miten on mahdollista, että joillekin syntyy ensin tyttö ja sitten poika? Tarkoitan tätä:

yleensähän oman lapsen hoito on erittäin stressaavaa, kun lapsesta on jatkuva (hyvänlainen) huoli, on oltava valppaana, univelkaa tulee ja lapsi kiristää hermoja. Luulisi, että vain ekat lapset olisivat poikia, kun tätä stressitekijää ei vielä ennen heitä ole, ja sitten syntyisi tyttöjä, kun äidit ovat jo stressissä esikoisen kanssa.

Ja vielä enemmän luulisi näin kun ajattelee että jos eka lapsi on tyttö, niin häntä on imetetty ja äidin ravintovarastot ovat tyhjentyneet. Miten voi tytön jälkeen olla "paremmin ravittu" kuin ennen raskautta?

Vai onko jollakin sitten niin että kuitenkin vaikkapa työpaikka on paljon stressaavampi ja siellä työelämässä syntyy ensin tyttö, ja sitten kun pääsee kotiin vähän rauhallisempaan tilanteeseen, syntyy poika.

Tiedän että ei voi yleistää, mutta mietin siis noin edes suuntaa antavasti onko tästä mitään kokemuksia! (ymmärrän hyvin todennäköisyyden merkityksen, siitä ei ole kyse)

Mulla on kaksi tyttöä.
Ensimmäistä kun aloin odottaa, tein yötyötä, joka varmaan oli fyysisesti raskasta. Olen aina ollu huono syömään, välillä alipainoinen ja tuolloin varsinkin yövuoroissa tuli syötyä huonosti, varmaan ravinneköyhästi. Toki heti kun raskautta alettiinsuunnittelemaan, aloitin syömään paremmin.

Toinen sitten sai alkunsa kun eka oli alle vuoden, joten eiköhän sekin raskasta aikaa ollu.. Omat syömiset silloinkin mitä sattuu silloin kun ehti.

Luin jostain julkaisusta, että yleensä poikia syntyy kun talous ja ravitsemus on kunnossa, esim. vasta sotien jälkeen. Ja tyttöjä taas syntyy luonnonmullistusten ja esim. raskaan työrupeaman aikaan.

Mua alkoikin kiinnostamaan, että itselläni esikoinen on poika, ja syntyi kun oli aika rento kesäloma ollut kun hän sai alkunsa. Sitten kun poika oli 2-vuotias, ja oli kovin villi ja uhmaiässä, sai alkunsa tyttömme. Eli juuri kuten tuossa tutkimuksessa "todistetaankin".

Mutta, miten on mahdollista, että joillekin syntyy ensin tyttö ja sitten poika? Tarkoitan tätä:

yleensähän oman lapsen hoito on erittäin stressaavaa, kun lapsesta on jatkuva (hyvänlainen) huoli, on oltava valppaana, univelkaa tulee ja lapsi kiristää hermoja. Luulisi, että vain ekat lapset olisivat poikia, kun tätä stressitekijää ei vielä ennen heitä ole, ja sitten syntyisi tyttöjä, kun äidit ovat jo stressissä esikoisen kanssa.

Ja vielä enemmän luulisi näin kun ajattelee että jos eka lapsi on tyttö, niin häntä on imetetty ja äidin ravintovarastot ovat tyhjentyneet. Miten voi tytön jälkeen olla "paremmin ravittu" kuin ennen raskautta?

Vai onko jollakin sitten niin että kuitenkin vaikkapa työpaikka on paljon stressaavampi ja siellä työelämässä syntyy ensin tyttö, ja sitten kun pääsee kotiin vähän rauhallisempaan tilanteeseen, syntyy poika.

Tiedän että ei voi yleistää, mutta mietin siis noin edes suuntaa antavasti onko tästä mitään kokemuksia! (ymmärrän hyvin todennäköisyyden merkityksen, siitä ei ole kyse)

Kaikki on mahdollista...

"tyttösiittiöt" ovat hitaita uimareita, mutta "säilyvät" pidempään. Eli jäävät väijymään putkistoion kypsää munasolua. "Poikasiittiöt" taas ovat nopeita uimareita mutta kestävyys on sitten huonompi... Eli esim sotien ja katastrofien aikana säännöllistä seksiä ei ehkä ole tarjolla joten sitkeät ja sinnikkäät tytöt voittavat kisan kun taas sotien jälkeen kotiinpalaavat miehet tarjosivat vaimoilleen säännöllisiä aviollisia palveluita... ja pojat voittivat kisan. Noin karkeasti ja pelkistetysti kertoen. Toki siihen miten, miksi ja milloin munasolu hedelmoittyy ja minkä "merkkinen" siittiö sen onnistuu hedelmöittämään, on paljon monisyisempi juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;29826421:
Ööö, lapsen sukupuolen määrää miehen siittiö....

Toki siittiö, joka pääsee munasoluun, määrää sukupuolen, mutta se, minkälainen siittiö "päästetään" perille, riippuu myös äidistä, uusimpien tutkimusten mukaan.

Seuraavat vastaukset sitten aiheeseen, eli elämäntilanteeseen lastentekohetkellä ja stressin määrään.

Tarkennan vielä, että miten on nykypäivänä mahdollista, että ihan rauhallisessa Suomessa syntyy ensin tyttö ja sitten sillä tyypillisellä 2 v ikäerolla poika. Mikä on ensin ollut "huonosti" (stressinä) kun tyttö on laitettu alulle ja sitten miten on mahdollista, että niin kin stressaava asia kuin oma lapsi siinä taaperoiässä "rauhoittaa äidin", ja syntyy poika?

Olisi kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia, koska itselläni tuo poika > tyttö -järjestys menee tosiaankin kuten tutkimus selittää.

Suurin osa suomalaisista ei tee niin stressaavaa työtä, eikä lastenhoitokaan suurimmalla osalla ole merkittävän stressaavaa. Mukaan ei lasketa sitä pientä osaa vanhemmista joille syntyy vakavasti sairas lapsi tai joiden lapsi sairastuu vakavasti.
En usko, että suurimmalle osalle työstressi tai lapsenhoidon aiheuttama stressi niin merkittävä tekijä, että se määrittelee lapsen sukupuolen.

Viimeksi muokattu:
Kummankohan vanhemman stressi asiaan vaikuttaa?

Ja ei kai se että tyttöjä syntyy enemmän tarkoita sitä ettei poikien syntyminen stressaavassa elämäntilanteessa olisi mitenkään mahdollista. Kyllä niitä poikia syntyi sodan aikana, loppu puolella ja välittömästi sodan jälkeen.

Lisäksi stressiä aiheuttaa muutkin asiat kuin sota ja pikkulapsi vaihe.

Hmmm...kovin erilaisissa tilanteissa tyttäremme saaneet alkunsa, kolmas lapsi varsinkin kovan stressin ja paineen ollessa pahimmillaan. Eli en allekirjoita.

)

Itseasiassa tuossa tutkmuksessa todistetaan, että sodat tai luonnonmullistukset vs rauhanaika aiheuttavat sen,e ttä syntyy enemmän tiettyä sukupuolta. Mun mielestä näitä ei voi edes verrata siihen, että joku käy töissä (on sota ) tai on kotona ( on rauha) tai päinvastoin....

[QUOTE="ttt";29826453]Kummankohan vanhemman stressi asiaan vaikuttaa?

Ja ei kai se että tyttöjä syntyy enemmän tarkoita sitä ettei poikien syntyminen stressaavassa elämäntilanteessa olisi mitenkään mahdollista. Kyllä niitä poikia syntyi sodan aikana, loppu puolella ja välittömästi sodan jälkeen.

Lisäksi stressiä aiheuttaa muutkin asiat kuin sota ja pikkulapsi vaihe.[/QUOTE]
Aika kamala olisi jos näin ei olisi.... ;)

Aivan, tiedän että näitä tapauksia on. Mutta miten se on "mahdollista". Tuon teorian mukaan se tarkoittaisi, että äiti on ennen lapsia ollut tosi stressaantunut, ja sitten kolmannen tytön jälkeen oppinut relaamaan kunnolla > tullut poika.

Onko jollakin sitä omakohtaista kokemusta?

Ei, koska tämä teoria on täyttä puppua näin yksittäisten perheiden tasolla.

• Tykkää
Reactions: kaalimaan vartija
oot ap nyt pikasen hakoteillä. Toki noissa tutkimuksissa on varmasti perää, mutta ei se tarkoita että syntyy pelkkiä poikia tai tyttöjä. Vaan että tuollaisina aikoina syntyy hieman normaalia enemmän toista sukupuolta, eli olosuhteet suosivat toista sukupuolta. Tuossa tutkimuksessa ei käy ilmi ollenkaan, että vaikuttaako nuo olosuhteet siihen minkäsukupuolisia siittiöitä mies valmistaa, vai siihen, että suosiiko äidin keho enemmän toista sukupuolta. Oli niin tai näin, niin kyllä sotien jälkee syntyy myös tyttöjä ja luonnonmullistusten aikaan poikia. Ei voi mitenkään verrata työstressiä ja lomailua tuollaisiin tilanteisiin. En usko että on läheskään sama asia.

Mun oma teoria on se, että syynä on ihmisten seksuaalinen käytös noissa tilanteissa. Eli sotien aikana syntyy poikia enemmän. Poikasiittiöt ovat nopeampia. Kun mies tulee lomille sotimasta tai sodan jälkeen, on pariskunnalla tapaamisen riemussa seksiä usein. Ikävä on ollut kova ja menetetty aika otetaan takaisian. Nainen on helpottuntu kun mies on saatu hengissä kotiin. Koska poikasiittiöt on nopeampia, voittaa ne tyttösiittiöt kilpailussa kun seksiä on usein. Luonnonmullistusten aikana ei välttämättä halut hyrrää samoin kuin normaalisti. Voi olla myös paljon töitä ja hoidettavia asioita johtuen mullistuksesta, eli aikaa ja voimia seksille ei jää kuin ennen. Tällöin tyttösiittiöt ovat vahvoilla, koska ne elävät kauemmin. Tämä tietysti näin yleistäen, eikä se toimi kaikkiin ihmisiin samalla tavalla, mutta itse uskon tämän olevan osasyynä syntyvien lasten sukupuoliin tuollaisina aikoina.

Mulla ei ole poikia, mutta noin muuten kommentoin aloitukseen, eli itse olin vähemmän stressaantunut vauvan kanssa kotona, kuin töissä sitä ennen ja myös raskaana/imettäessä söin varmastikin terveellisemmin kuin aiemmin.

[QUOTE="vieras.";29827012]Mulla ei ole poikia, mutta noin muuten kommentoin aloitukseen, eli itse olin vähemmän stressaantunut vauvan kanssa kotona, kuin töissä sitä ennen ja myös raskaana/imettäessä söin varmastikin terveellisemmin kuin aiemmin.[/QUOTE]

Kiitos, tätä vähän hainkin, että onko mahdollista että on ENNEN Vauvoja stressaantuneempi kuin kotona. Ja näin siis voi olla. :)

Mitä ihmeen höpötutkimuksia. Poikien ja tyttöjen syntyvyydessä ei juuri heittoja ole. Poikia syntyy jonkin verran enemmän kuin tyttöjä, mutta sitten taas tasausta tapahtuu, kun poikavauvojen kuolleisuus on ilmeisesti suurempaa esim. kätkytkuoleman riski on suurempi pojilla.

Melkoinen tutkimus saa olla, jos aletaan sukupolvien ajan tutkimana syntyvyyttä ja vertaamaan katastrofeihin ym. On kuitenkin sellainen aihe ettei pysty luotettavaa tutkimustulosta esittään, jos ei suurta osaa maapallosta ole tutkimukseen otettu. Ei siiis mitenkään perheiden tasolla tällaiset tutkimukset päde.

Haluaisin kyllä nähdä moiset tutkimustulokset ja nauraa niille.

nyt kun olet lukenut yhden tutkimuksen asiasta, joka voi osittain vaikuttaa lapsen sukupuoleen, oletat ilmeisesti että tuo on ainoa asia joka sukupuolen määrää? siihen liittyy monia eri asioita, sellaisia joita on tutkittu ja vielä täysin tuntemattomiakin määräytymisperusteita, ja tuo on vain mahdollisesti yksi niistä (tiedä sitten kuinka todistettu tutkimus vai teoria).

Yhteistyössä