Hae Anna.fi-sivustolta

Miten onnistua eroamisessa?

Viestiketju osiossa 'Avioero' , käynnistäjänä Loukussasuhteessa, 19.07.2015.

1. Loukussasuhteessa Vierailija

toivoisin järkeviä vastauksia ja apua pian!
    Olen jo pitkään halunnut erota miehestäni. Olemme olleet 3vuotta yhdessä ja n. Vuoden ajan olen suunnitellut eroa, sillä tunnen olevani vankina tässä suhteessa, enkä edes ole valmis vielä pitkään parisuhteeseen.
    Mieheni on kyllä ihana, mutta älyttömän aikaansaamaton, laiska, sairaalloisen mustasukkainen.. Ensinnäkin vituttaa että sai potkut edellisestä työpaikasta vuosi sitten ja siitä lähtien on ollut tarkoitus etsiä uutta työtä, mutta ei ole saanut aikaseksi. Myös vastaavanlaisia tilanteita on ollut PALJON. Eikä hän auta kotitöissä yms. Jos yritän näistä asioista kohteliaasti hänelle puhua, hän suuttuu ja alkaa huutamaan minulle.
    Kumminkin, olen eroa ehdottanut kaksi kertaa suhteemme aikana ja usein on käynyt niin että mies uhkaa tappaa itsensä tai uhkaa levittää minusta jotain hirveitä asioita. Ja pakottaa minut jäämään suhteeseen.
    En tietenkään halua hänen kuolemaansa tai että asiat jäisivät huonolle mallille, mutta en vain halua millään jäädä tähän suhteeseen!!
    Alkaa jo ahdistamaan tämä kaikki.

2. Ennenkuin eroat, selvitä miehen mielenterveys. Uskon, että hänellä on masennus johtuen työpaikan menettämisestä. Miehen pitäisi mennä lääkärlle ja saada apua ja hoitoa. Masennukseen viittaavia oireita ovat: saamattomuus, aloitekyvyttömyys, itsetuhoiset ajatukset, väsymys, haluttomuus. Olisi ainakin hyvä tutkia tämä vaihtoehto. Terapiaakin suosittelen, työpaikan menetys on aina katastrofi ihmiselle (oli ainakin minulle). Keskutele nyt ainakin ennen eropapereita miehesi kanssa.

3. pitää alkaa Vierailija

pihtaamaan, niin se alkaa käymään vieraissa ja sitten onkin hyvä erota. Syyksi voisit sanoa pettämisen tai sit se löytääkin jonkun muun ja jättää sinut.

4. Viivi Viisas Vierailija

Ap. pyysi järkeviä neuvoja, mutta täällä taaskin tarjotaan kieroutuneita ja valheellisia neuvoja. voisitte olla mieluummin vastaamatta kuin päästellä ilkeyksiä suustanne. Pahoitatte vain aloittajan mielen. Olkaa mieluummin viisaita ja empaattisia.

5. Velvollisuudesta? Vierailija

Olette vasta seurusteleva pari, vaikka ehkä asuttekin yhdessä. Teillä kummallakin on siis velvollisuus olla rehellinen itselleen ja pitää huolta ennen kaikkea itsestään. Molemmilla.

Velvollisuudesta tai pelosta suhteeseen ei pidä jäädä. Se ei ole oikein sinulle eikä kumppanillekaan. Olet yhdessä pakosta, kuten sanot, luuletko, ettei toinen sitä vaistoa? Siitä kumpuaa hänen puoleltaan kaikki se ikävä ja paha hänen käytökseensä. Ei sellainen mielentila suinkaan paranna hänen toipumistakaan. Jos jatkatte yhdessä, mielenterveyspuolen palveluita tarvitset sinäkin pian.

Jotta irtautuminen tapahtuu järkevästi ja turvallisesti (kerroit arvaamattomuudesta ja mustasukkaisuudesta), valmistele asiaa kaikessa hiljaisuudessa asunnon, rahan ja työn puolella. Kertominen kumppanille kannattaa tehdä turvallisessa paikassa, kumpaakaan syyllistämättä. Sinä voit kertoa, että et tunne olevasi valmis pysyvään suhteeseen vielä, ehkä senkin, että tunteesi ovat muuttuneet rakkaudesta ystävyyteen eikä se riitä yhdessäolon perusteeksi sinulle, vaan haluatpäättää suhteen ja elää itseksesi. Mustasukkainen epäilee varmasti, että sinulla on toinen, siihen sinun pitää vastata myös. Toiselle pitää kertoa selkeästi, että kyse on erosta , jotteihän jää väärään kuvitelmaan. Ehkä sinulla on ystävä tai omainen, jolle voit kertoa tilanteen ja pyytää häntä lähelle? Tai sitten ihan viranomaisen läsnäollessa. Itse päätät, miten sinun on parasta menetellä.

En kehota käyttämään hätävalheita, sillä niillä tuppaa olemaan lyhyt tie. Se saa toisen vieläkin epäluuloisemmaksi.

6. vahvuutta Vierailija

Ero ei ole helppo yleensäkään vaikka se sujuisi sovussakin.

Ilmeisesti keskustelu ja neuvottelu ei tämän miehen kanssa tule tuottamaan tulosta joten sinun on vain kaikessa hiljaisuudessa päätettävä että lähdet suhteesta. Toivottavasti sinulla on joku ystävä jonka kanssa voit jutella, koska sitä kautta saat voimia ja ehkä apuakin.

Älä lähde väittelyyn miehen kanssa kodin käytännön asioista. Hoidat vain minkä katsot tarpeelliseksi vaikka mies ei hoitaisi. Älä myöskään alennu "nalkuttamaan" miehelle hänen saamattomuudesta tai syyllistämään häntä siitä. Etsi itsellesi toinen asunto. Edes tilapäinen. Asennoidu henkisesti eroamaan hänestä. Jos tilanne sallii, vasta sitten voit ottaa miehen kanssa puheeksi että haluaisit jatkaa omaa elämääsi. Jos se jo lähtökohtaisesti näyttää huonolta ajatukselta (keskustelu siis) niin ole sovitteleva ja vedä toiveesi takaisin. Mies haluaa vain alistaa sinua omiin tarpeisiinsa. Jos hän jostain syystä olisikin sovitteleva niin koita päästä jonkinlaiseen kompromissiin miten eron hoidatte. Joustava kannattaa olla hiukan mutta ei niin että jäätkin kerta toisen jälkeen häntä hyysäämään. Jos mikään muu ei auta niin katso uusi asunto ja muuta pois silloin kun mies ei ole kotona. Otat omat tavarasi, ja yhteiset kannattaa varautua hyvästelemään.

Et ole miehen äiti eikä sinun elämäsi tarkoitus ole voida huonosti parisuhteessa. Eivät ne muutkaan parisuhteet aina onnea ja auvoa ole, mutta kyllä pääsääntöisesti pitää voida tuntea voivansa hyvin ja olla tyytyväinen, ja erimielisyyksissäkin huomata tulleensa kuulluksi ja arvostetuksi. Mitä pidempään huonon suhteen antaa jatkua sen vaikeampaa ero on, ja jossain tapauksessa on jo liikaa tottunut voimaan huonosti eikä enää muista millaista Elämä on.

7. vahvuutta Vierailija

Lisään vielä, että älä lankea hänen itsemurhauhkauksiinsa. Jos lähtiessäsi tilanne on niin kriittinen että ughka on päällä, soita vaikka poliisit paikalle. Eihän se heille ehkä kuulu mutta ainakin olet yrittänyt jollain tapaa estää. Lääkäriinkään et voi häntä pakottaa.

8. salattu mieli Vierailija

Jos itsemurha-ajatukset ja uhkaukset alkavat toteutua yrityksiksi, soittaisin kyllä 112 een, ei itsemurha ole rikos vaan oire jostain sairaudesta/mielenterveysongelmasta. Hoitotiimi tulee tarkistamaan tilanteen , haastattelee ja vie tarvittaessa ensiapuun ja hoitoon.

9. Onneton Vierailija

Hienosti sanottu! Noin se varmasti on. Elämisen onnen unohtaa, kun tarpeeksi kauan elää huonossa olossa.

10. masismies Vierailija

Hei "Loukussasuhteessa"

Piinasin sekä tuhosin masennuksellani ja jyrkällä paskamaisuudellani kaksikymmentäviisi vuotta viattoman naisen elämää ensin itse sitä lainkaan tajuamatta. Tämä rakas vaimoni synnytti minulle ihanat lapset, jotka ovat elämäni tärkein asia. Ilmeisesti säälistä lapsiamme ja minua kohtaan hän jatkoi kanssani ja siten samalla antautui omankin mielenterveytensä horjuttamiseen. Hän kätki kaiken suoltamani paskan hiljaisessa nöyryydessään sydämeensä ja nujertui hitaasti sokeiden silmieni edessä.
    Lapsemme ovat ihanimmat ja viattomimmat (tietenkin minun mielestäni). Heistä en suostuisi luopumaan, enkä sallisi heidän joutua kärsimään, mutta ikinä en pysty korvaamaan vaimolleni tuottamaani tuskaa ja ahdinkoa. Onneksi hän sai voimaa irtisanoutua suhteestamme. Se oikeasti pelasti hänet. Hän voi nyt paremmin kuin koskaan. Nyt, kun paremmin tiedostan paskamaisuuteni, minun olisi pitänyt tajuta antaa hänen mennä tai ohjata hänet menemään kohti oikeaa elämää jo suhteemme alkuaikoina.
    Tällaista ei saisi tapahtua kenellekään ja valitettavasti silti sitä vain tapahtuu uudestaan ja uudestaan. Toisekseen itsensä surmaamisella uhkaaminen on erittäin itsekästä ja kohtuutonta. Suosittelisin ottamaan yhteyttä kunnalliseen mielenterveysyksikköön ja pohjustamaan asiaa ammattihenkilön kanssa, ettei sinun tarvitsisi joutua tuntemaan syyllisyyttä ja ahdistusta toisen uhkailun takia. Muista: vika ei ole sinussa. Sairas mies ensisijaisesti hoitoon ja tiukka harkinta, oletko valmis ja riittävän vahva oikeasti kestämään mielenterveyspotilaan ominaisuudet. Ei minusta ole kiva olla paskapää, mutta ei sen takia pidä tarvita muidenkaan kärsiä.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri