Miten onnistuu imetys kun...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei tajuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei tajuu

Vieras
...toisessa kädessä roikkuu 2v uhmis?

Tulin juuri neuvolasta 9 päivää vanhan kuopuksen kanssa. Käytiin punnituksessa ja harmittaa kun luulin, että imetys sujuu ja pojan paino olisi jo varmaan lähes syntymäpaino mutta viikossa olikin tullut vain reilu 100g painoa ja toinen mokoma puuttuu syntymäpainon saavuttamisesta.

Luulin, että imetys on sujunut ok ja maitoa riittää. Vauva on tyytyväinen eikä lisämaitoa ole huolinut. Nukkuisikin yöllä pitkän pätkän ja hellisi vanhempia. Eikä ole mitenkään flegmaattinen, että kyllä se tuntuisi saavan energiaa eikä vain vaikuta "tyytyväiseltä" kun ei jaksa mitään.

Neuvolantäti vaan sanoo, että imetä 3h välein. No, siihen sessioon menee kevyesti se tunti kun kumpikin rinta käydään läpi jne. Ei huvittaisi jatkuvasti pyörittää dvd:tä esikoisellekaan ja kiva olisi jonnekin ehtiäkin.

En mä ymmärrä, että miten te tämän saatte sujumaan, te useamman pienen lapsen äidit.

Vauva syntyi nyt pari viikkoa etuajassa niin ei mies ehtinyt lomille vielä. On pitänyt ne vapaat mitä pystyi. Tuntuu, että "hyvin" startannut imetys menee päin honkia jo alkuunsa.

Joo, tänään on se eka itkupäivä synnytyksen jälkeen.

kyllä se paino siitä nousee ihan varmasti, jos vauva on tyytyväinen ja virkeä, syö tehokkaasti ja nukkuu, pissaa tulee, niin kyllä luulisin saavan tarpeeksi maitoa, tuo 3 tunnin välein on kyllä aika hyvä väli noin pienelle, korjatkaa viisaammat... uhmiksen kanssa en osaa auttaa, mut meillä meni 3kk asti ennen kui vauvan paino lähti kunnon nousuun eli kasvupyrähdykseen...

Mä en ymmärrä miksi tuollaisia 3 tunnin välejä vielä toitotetaan. Vauvaa imetetään, kun sillä on nälkä tai se haluaa tissille muuten vaan. Omani ovat syöneet välillä puolenkin tunnin päästä edellisen imetyksen loputtua. Öisin ovat käytännössä olleet koko ajan tississä kiinni. Lapsentahtinen imetys kannattaa.

Mene tutustumaan maitolaituri-sivustoon. Siellä on hyviä vinkkejä ja kokeneita itu-äitejä, joilta saa tarvittaessa apua.

• Tykkää
Reactions: emppu75
Meillä oli tää toinen nopea syöjä. Onneksi. Esikoinen katteli niitä dvd:tä. Aika paljon päivisin imetin lastenhuoneen lattialla istuen ja samalla toisella kädellä duploja rakennellen ja autoilla ajellen. Ikä eroa lapsilla on 1v9kk.

Meillä tosin mies oli heti kotona sen 3viikkoa.

Meillä esikoinen oli 1v 11kk kun kuopus synty - ja varsinainen tissitakiainen edelleen (1v)... ...5kk ennen siskon syntymää esikoinen oli vieroittautunut tissistä joten sekin oli vielä mielessä.
Mustasukkanenhan tuo oli kun uusi tulokas oli niin kiinni äidissä.

Mutta nopeasti tottui siihen ja leikki omia leikkejään, istui kainalossa kirjan kanssa kun mä syötin pientä tai koottiin leegoja lastenhuoneen lattialla...

Ota rauhassa.
Ei niihin villakoiriin, tai sekaiseen keittiöön kukaan kai kuole? Vai mitä tarkoitat ehtimisellä?
9 päivää nyt on vasta opettelua ja tutustumista kaikille. Rauhassa vaan, jos jota kuta häiritsee pieni sekasotku niin käske itse siivoamaan. :)

Neuvolantäti vaan sanoo, että imetä 3h välein. No, siihen sessioon menee kevyesti se tunti kun kumpikin rinta käydään läpi jne. Ei huvittaisi jatkuvasti pyörittää dvd:tä esikoisellekaan ja kiva olisi jonnekin ehtiäkin.

Tuo vaihe ei kestä kauaa. Mä tulin myös vauvan kanssa kotiin kello kourassa, kun typy ei tykännyt imeä kyllin tiuhaan. Kyllä se imuhalu siitä elpyi tosi pian, jolloin jätin kellon pois, enkä enää alkanut tuputtaa, kun alle kuukauden iässä lapsi tykkäsi pidentää ruokaväliä. Silloin imeminen oli niin paljon tehokkaampaa jo, että paino on noussut kohisten, neuvolantäti nauroi 1 kk-punnituksen jälkeen ääneen tytön painokäyrälle, joka ei todella ollut enää mitenkään maltillinen.

Mä pitäisin päivällä tuon 3h:n rytmin mut jos yöllä nukkuu pidemmän pätkän ni anna nukkua!!
Onko isomalla omaa nukkea? innostusko leikkimään sen kanssa tai mitä jos hankit imetystuolin sellaiseen paikkaan mistä näät esim. lapsen leikkihuoneeseen.. miten tämä isompi käyttäytyy silloin kun imetät?

[QUOTE="vieras";23924106]Ota rauhassa.
Ei niihin villakoiriin, tai sekaiseen keittiöön kukaan kai kuole? Vai mitä tarkoitat ehtimisellä?
9 päivää nyt on vasta opettelua ja tutustumista kaikille. Rauhassa vaan, jos jota kuta häiritsee pieni sekasotku niin käske itse siivoamaan. :)[/QUOTE]

Ehtimistä esim leikkipuistoon kun on näin ihanat säät. En vielä ole saanut istualteen imetystä sujumaan vaan pitää olla makuulla. Ja muutenkin julkisesti imettäminen ei ole ehkä mun juttu.

Tänään kun kaikki tuntuu olevan perseestä niin tuntuu, että esikoinen kärsii tästä että edes yritän onnistua tällä kertaa imettämisessä.

Luojan kiitos kodinhoidosta ei ole suurempia paineita. Mies on fiksu ja tietää mitä voi odottaa tässä tilanteessa.

Vittu kun vihaan hormooneja ja tätä toivottomuuden oloa. Ei asiat ole näin huonosti kun miltä tuntuu, mutta silti sit täytyy siltä tuntua. Argh.

Anna itellesi ja esikoiselle aikaa.. teillä on UUSI tilanne jonka totuttautumiseen menee aikaa! Meneehän pikkupirpanan syntymän myötä jälleen kaikki rutinit uusiksi. Se kyl helpottaisi jos saat imetyksen sujumaan istualtaan.. tai mitä jos menet imettämään esikoisen huoneen lattialle?

Jos imetys onnistuu nyt vaan makuultaan niin olisi tärkeetä ruveta treenaamaan istualleen ja seisten ja kävellen yms kun on kuitenkin esikoinen jaloissa. Siitä vaan treenaamaan! Heti kun vauva alkaa näyttää nälän merkkejä niin istahdat tuolille, otat lapsen siihen ja asetat rinnalle. Muista, tuo lapsi rinnalle, älä rintaa lapselle. Sitten kun lapsi on haukannut kiinni niin nouset seisomaan, ilman, että lapsen ote lipsuu. Harjoittele nyt, myöhemmin se vaan hankaloituu :)

Muista, että ne alkuimetyksen maratooni-imetykset ei kestä enää kauaa:) 6 viikkonen imee jo ihan eri tahtia, kuin joku pari viikkonen, joka nukahtaa tissille tuon tuosta. Ja mitä tulee imetysasentoon.. Kaikki ajallaan;) Te molemmat opettelette imetystä..

En minäkään tajuu noita 3 h imetysvälejä. Meillä syödään joskus puolen tunnin välein, ja joskus 5-6 tunnin välein, vaikka osa oli alle 3 kiloisia syntyessään. Kaikki lapset on erilaisia, että älä heti hätäänny.

Anna itellesi ja esikoiselle aikaa.. teillä on UUSI tilanne jonka totuttautumiseen menee aikaa! Meneehän pikkupirpanan syntymän myötä jälleen kaikki rutinit uusiksi. Se kyl helpottaisi jos saat imetyksen sujumaan istualtaan.. tai mitä jos menet imettämään esikoisen huoneen lattialle?

Se on kyllä melkein pakko saada se imetys sujumaan istualtaan. Ei se muuten tuollasen kaks veen kanssa onnistu. Kokeile heti illalla. Istut sohvalle ja laitat tyynyn tai kaks syliin ja vauvan tyynyjen päälle.

Vielä parempi, jos onnistut opetteleen kävelemään ja imettään yhtäaikaa. Multa ei onnistunu, kätevää kyllä olis ollu:p:D

Ehtimistä esim leikkipuistoon kun on näin ihanat säät. En vielä ole saanut istualteen imetystä sujumaan vaan pitää olla makuulla. Ja muutenkin julkisesti imettäminen ei ole ehkä mun juttu.

Tänään kun kaikki tuntuu olevan perseestä niin tuntuu, että esikoinen kärsii tästä että edes yritän onnistua tällä kertaa imettämisessä.

Luojan kiitos kodinhoidosta ei ole suurempia paineita. Mies on fiksu ja tietää mitä voi odottaa tässä tilanteessa.

Vittu kun vihaan hormooneja ja tätä toivottomuuden oloa. Ei asiat ole näin huonosti kun miltä tuntuu, mutta silti sit täytyy siltä tuntua. Argh.

*halaus*
Alussa se on aina sitä. Muistan hyvin kun itsellä oli 1v5kk esikoinen ja koliikki vauva siinä. Imetys meni ihan metsään ja muutenkin se alkutaipale oli sanoisinko RANKKA.. Mutta helpottihan sekin, olisko mummeja, kummeja jotka voisi esikoisen kanssa ulkoilla? Ja äkkiä se istualtaakin alkaa sujua kun vaan pääsette molemmat kärryille :)

Kaikilla vauvoilla ei paino nouse yhtä nopeasti syntymän jälkeen takaisin syntymäpainoon. Nyrkkisääntö on, että kahdessa viikossa pitäisi olla takaisin syntymäpainossa ja se on mielestäni sellainen aika, että hitaampikin siihen pystyy. Teillä on siis vielä 5 päivää aikaa saavuttaa tuo 100g. Ei ole ollenkaan mahdoton aikataulu. Antaisin sellaisen neuvon, että jos vauvan edellis syönnistä on yli 4 tuntia niin herätä syömään ja yksi pidempi imetysväli voi olla yöllä, jos nukutte kaikki. Milloin teillä on seuraava neuvola/punnitus?

[QUOTE="vieras";23923949]Mä en ymmärrä miksi tuollaisia 3 tunnin välejä vielä toitotetaan. Vauvaa imetetään, kun sillä on nälkä tai se haluaa tissille muuten vaan. Omani ovat syöneet välillä puolenkin tunnin päästä edellisen imetyksen loputtua. Öisin ovat käytännössä olleet koko ajan tississä kiinni. Lapsentahtinen imetys kannattaa.

Mene tutustumaan maitolaituri-sivustoon. Siellä on hyviä vinkkejä ja kokeneita itu-äitejä, joilta saa tarvittaessa apua.[/QUOTE]

Sinä ainakin tunnut maitolaiturilla viihtyneen. :)

Ehkä "se kolmen tunnin väli" on kuitenkin hyvä ajatus, jos vauvan paino ei nouse riittävästi eikä vauva itse ymmärrä syödä kolmenkaan tunnin välein. Kukaan ei varmastikaan ole ohjeistanut, että aloittajan pitäisi pitää vauvaansa nälässä jos tämä tahtoo ruokaa useammin.

Ei se ole yhtään helpompaa syöttää pullostakaan. Meillä ikäeroa 1v7kk ja ekat viikot vauva asui tissillä, sitten se harveni. Helpottaa ajan kanssa, mutta tiedän ettei tämä tieto ole uusi eikä tässä tilanteessa helpota sua yhtään. Mutta aivan varmasti tilanne rauhoittuu piankin, meillä oli se pahin vaihe 3 viikkoa, kun esikoinen oli mustis ja vauva tarvitsi usein ruokaa. Sitten helpotti ja homma pelitti muutaman kuukauden hyvin.

Seuraavaksi meillä alkoi ne syömälakot, kun vauva kiinnostui isonsiskon touhuista eikä malttanut enää millään syödä. Silloin on ollut mulla tosiaan puuhaa keksiä siskolle tekemistä ettei tule häiritsemään kun toinen syö. Eikä tunnu kivalta kieltääkään. Nyt lopetin (osittain tuosta syystä) imetyksen, nuorempi tulee 8kk. Eikä helpottanut yhtään, ei se pullostakaan syö jos sisko on lähellä. Eli ojasta allikkoon.

Anteeksi jos toistan jotain, en nyt ehtinyt kuin vilkaista muita viestejä. Mä suosittelen hyvää imetystyynyä (meillä doomoo), joka meillä auttoi todella paljon siinä että opin imettämään istuessani. Vauva oli temperamenttinen tapaus ja raivostui jos itse liikahtelin imetyksen aikana, ja rintojen koon ja matalan rinnanpään takia vauvan oli vielä vaikea saada kunnolla otetta. Tuo imetystyyny auttoi valtavasti kun sen avulla vauvalle sai hyvän asennon ja mun ei tarvinnut kaksin käsin koittaa kannatella toista tuntia kerrallaan liikkumatta senttiäkään mihinkään suuntaan...

Suosittelen myös kantoliinaa, siinä voi imettää ja voit samalla tehdä jotain esikoisen kanssa.

Yhteistyössä