Miten opetan lapsen pöntölle? Vai opetanko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja EkinÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

EkinÄiti

Vieras
Poikalapsi 2,5v ei mahdu potalle kunnolla. Pissat siis valuis lattialle, eikä pottaan. Vaipoista pois opettelu alkaa olla ajankohtainen, mutta pitääkö mun opettaa toi sit suoraan pöntölle? Pottailukäytännöt on mulle muutenkin ihan hepreaa..

Meillä on molemmat pojat "opetettu" suoraan pöntölle vaikka pottakin tuli aikoinaan hankittua.
Helpottaa huomattavasti vessareissuja esim. kylässä kun lapsi osaa tehdä pöntölle eikä vaadi pottaa paikalle.

Meillä tehtiin niin että pissattaja kyykistyi lapsen eteen, piti käsien alta kiinni ja pissan tullessa kehui paljon. Äkkiä oppivat lapset siihen että hädän ilmaantuessa hakeutuivat lähimmälle vessalle.

Meillä on se pienentäjä käytössä. Lapsi ei millään halunnut potalle, nosti puolitoista vuotta aina kauheen haloon kun näkikin potan.
3-vuotiaana otettiin raa'asti vaippa pois ja katos, oppi heti pytylle.

Ei tarvitse vastata jos et halua, mutta ihan uteliaisuuttani kysyn että minkä kokoinen sinun poikasi on ja minkä kokoinen tuo potta?
Oma poikani on parin kuukauden päästä kolme, painaa 16,5 kg ja pituutta on metrin verran. Onkohan oma poikani luikumpi vai (IKEA:n) pottamme isompi kun häneltä ei ole koskaan loiskunut yli potalla istuessa?

Jos ei kunnolla mahdu potalle niin opeta suoraan pöntölle, osta sellainen supistaja/pienentäjä niin on tukevammin siinä eikä tarvitse itsekään kyykkiä siinä pitelemässä kiinni.

Meillä on edetty niin, että heti herättyä kiirehditään vessaan ja muutenkin lapsi käy yhtäaikaa aina vessassa minun kanssa, aina ei tule tulosta, mutta jossain vaiheessa vaan alkoi tekemään useammin ja useammin. Meillä on saman ikäinen lapsi ja ei vielä olla vaippaa jätetty pois.

[QUOTE="utelias";27499042]Ei tarvitse vastata jos et halua, mutta ihan uteliaisuuttani kysyn että minkä kokoinen sinun poikasi on ja minkä kokoinen tuo potta?
Oma poikani on parin kuukauden päästä kolme, painaa 16,5 kg ja pituutta on metrin verran. Onkohan oma poikani luikumpi vai (IKEA:n) pottamme isompi kun häneltä ei ole koskaan loiskunut yli potalla istuessa?[/QUOTE]

Toki voin vastata, hän on noin metrin ja 20 kg. En viittis pottia ostella ihan vain kokeillakseni, mahtuuko niissä pissaamaan. Noihin perusmalleihin, mitä oon kirpparilta löytäny, hän tosiaan ei mahdu pissaamaan.

[QUOTE="Aapee";27499926]Toki voin vastata, hän on noin metrin ja 20 kg. En viittis pottia ostella ihan vain kokeillakseni, mahtuuko niissä pissaamaan. Noihin perusmalleihin, mitä oon kirpparilta löytäny, hän tosiaan ei mahdu pissaamaan.[/QUOTE]

Itsekin ihmettelin samaa, että eikö mahdu. Meillä oli joku Virosta ostettu, ihan normaalikokoinen, ja poika kävi siinä 3 v. 4 kk ikäiseksi. Kotona kun ei suostunut pöntölle edes pienentäjän kanssa, pk:ssa kävi pikkupöntöllä. Ja poika oli potalla käydessään 105 cm ja 19 kg. Piti vaan aina ohjata lapsi oikeassa asennossa potalle ja katsoa että sihti on oikeaan suuntaan. =)

Yhteistyössä