Miten opettaa 9,5kk syömään muuta kuin makeita soseita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mötkylä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mötkylä

Jäsen
17.11.2005
509
0
16
Eli meillä ollut kiiteiden syönti todella takkuista, hampaista ja ummetuksesta johtuvista syistä ollut jopa kuukauden taukoja kun ei ole maistunut kuin maito. Tällä hetkellä maistuu puurot ja kaikki makeat soseet kohtuullisen hyvin. Tähän saakka olen ollut tyytyväinen, kun on suostunut syömään edes jotain. Nyt haluaisin kuitenkin ruveta lounaaksi ja päivälliseksi alkaa antamaan jotain "oikeaa ruokaa". Itse tehtyjä kasvissoseita yökkäilee, ilmeisesti koska paloja. Ihan kaupan peruna-porkkanaa on joskus suostunut syömänkin, mutta huonosti. En jaksais joka kerralla aina ensin "tapella" jonkin kasvissoseen kanssa ja lopuksi kuitenkin antaa se hedelmäsose. Usein on niin, ettö poika suuttuu kasvissoseesta niin ettei kelpaa sen jälkeen parempikaan. Siksi usein sorrun suoraa tietä hedelmäsoseeseen. Pitäiskö mun antaa tuon olla syömättä vain kokonaan jos ei kasvissose maistu?? Musta tuntuu että jos pidän tuota syömättä siksi ettei maistu, tankkaa sitten yöllä maitoa sen edestä. Olisko jollakin vastaavanlainen tilanne..?

Älä anna muuta ku niitä "oikeita" ruokia. Jos ei kelpaa, niin maitoa vaan; pelkällä maidolla se on välillä muutenkin menny. Sit ku niitä on tarpeeksi maistatettu niin eiköhän ala maistumaan!

Samaa mieltä kuin ninaTT. Kyllä mä kanssa kieltäytyisin "kunnon ruuasta", jos tietäisin, että makeampaa ja paremman makuista on tarjolla ja sitä saa, kun tarpeeksi jaksaa kieltäytyä kunnon ruuasta...
Jos teet itse ruokaa, tee suosiolla siitä mahdollisimman sileää. On sitä aikaa oppia myöhemmin karkeampaa ruokaa syömään. Tärkeämpää on oppia ensin syömään myös perunaa ja muuta tavallista. Ei pelkkiä "herkkuja".
Jos peruna aiheuttaa mahan kovenemista, voi käyttää myös bataattia. Tai laittaa vähän vähemmän perunaa ja enemmän muita kasviksia.

Totta. Tuota olen miettinytkin, on vain niin surullista antaa pelkkää maitoa vaikka lusikkaruokakin kelpais. Mutta siis tuskin itsekään söisin keitettyjä perunoita jos tietäis et jos kieltäydyn, saan sipsejä :laugh: Meillä aika lääkärille kuun vaihteessa, niin voisin sieltä varmistaa että "uskallanko" olla antamatta muuta kuin perunaruokaa kunnes alkaa kelpaamaan. Minä olen itse tehnyt soseita siis ihan tehosekoittimella niin sileeksi kuin ikinä ja silti yökkii. Esim. bonan 4kk-kasvisateriakin on liian karkeaa hänelle, muutama lusikka saattaa mennä ja sit oksentaa kaiken. Eli kaupan soseissa pitäytyisin ja ihan olisin onnellinen jos alkais syömään esim. peruna-porkkanaa tms 4kk-kasvissoseita hyvällä halulla.

Mitäs mieltä ootte tosta, et jos maitomäärä öisin alkaa kasvamaan koska on pelkällä maidolla? Mä niin pelkään et tuo on ihan mielellään pelkällä maidolla ja kadottaa koko taidon ja halun lusikkaruokaan....mut on varmaan parempi kysyä sit siltä lääkäriltä. Neuvolassa ollaan puhuttu vain siitä viimetteeks et tärkeetä olis et jotain lusikkaruokaa suostuis syömään...

esikoisen kanssa joka oli huono syömään mun ma tekemiä peruna pöperöitä ja mielellään söi hedelmä soseita, niin sekoitin perunaruokaan vähän hedelmä sosetta ja vähensin aina makean soseen määrää. Ei ehkä paras tapa, mutta kaikkea voi kokeilla =)

Hei taas Mötkylä! =)

Meillä ei uppoo peruna ollenkaan, kakoo sitä kamalasti. Ilmeisesti se "tarraa" kurkkuun tai jotain..oletko kokeillut bataattia? Siitä saa tosi sileetä ja on aika makeaa. Toinen vois olla Semperin maissi-peruna: sama homma, sileetä ja vähän makeeta. Niihin voi sit ite sekottaa lihaa. Ja tarjoaisin vaan yhtä sosetta per ruoka. Eli aamuin illoin puuro, kuten tähänkin saakka, välipalaksi hedelmää ja sitten lounas&päivällinen liha-kasvista. Meillähän on noita allergioita ja tällä hetkellä meillä menee vaan liha-kasvis kaksi kertaa päivässä. Puuroja ei suostu enää syömään, hedelmäsoseita ei ole syönyt kuukauteen..vaikka hedelmiä meni tosi hyvin (no, suhteellistahan tämä on, huono syömään mutta meidän mittakaavassa hyvin..). Ja pärjää siis ihan hyvin tolla kahdella aterialla (ikää 11 kk). Yöllä syö kerran. Ei se sitä lusikka syömistä unohda, voi olla että puuroo ja välipalaa menee sit enemmän mutta hiljaa hyvä tulee.

No hei taas Luppis =) (ja muutkin)

Tuo ei bataatista perustanu ollenkaan, joskus aikoja sitten kun sitä tein ison satsin, niin edelleen on jääpalasia pakkasessa. PAri kuukautta sitten sekoitin bataattisosetta jogurttiin ihan minimaalisen verran niin oksensi kaiken, niin tulin siihen tulokseen et kotitekoisesti en saa mistään tarpeeks hienoa vaikka maku saattais miellyttääkin! Tuo kuulosti nyt järkevältä et sekottaisin pienen määrän hienoa kasvissosetta hedelmän sekaan. Välipala me ollaan jätetty pois kun ei tunnu sitä tarttevan. Menee sit ne päivän kaksi soseruokaa paremmin kun on pidemmät ruokavälit.

Bataattia ei saa kaupansoseena. Tosin jos et siitä saa hienoa tehtyä, en sitten ihmettele, jos ei muutkaan onnistu. On nimittäin todella helposti mössöksi menevää kun keittää ja soseesta tulee tehosekoittimessa "sammettisen" pehmeää.. Onko tarpeeksi keitinvettä mukana kun soseutat?
Mitenkäs porkkana? Keität hyvin kypsäksi ja soseutat? Sitä saa Muksun-soseena (peruna-porkkana), en tiedä, miten sileeä on kun meillä ei tuo porkkana ole ruokalistalla mutta muut Muksun vihannessoseet on sileitä (esim. kukkakaalisose, jota ei enää saa).
Jos tarjoot lounaalla kasvis-lihaa ja päivällisellä pelkkää hedelmää?

Meillä on joskus tehty niin, että on annettu vuorolusikoilla kasvislihasosetta ja hedelmäsosetta. Eli ensin pari lusikkaa hedelmäsosetta ja sitten kasvislihaa, taas hedelmää lusikka ja kasvislihaa jne. Ei varmaankaan mikään kulinaristinen makunautinto ja huijaamistahan se on, mutta tulee ainakin syötyä "oikeetakin" ruokaa.

Meillä on nyt kans samanlainen kausi, ettei kelpaa juuri muu kuin maito ja makeat soseet.
Sormiruokaa jotain kylläkin tykkää mussuttaa, esim. omenaa ja kurkkua.

Mites teillä, oletko kokeillut antaa syödä sormin itse, jos se innostaisi?

Välillä olen huolissani tuosta syömisestä ja välillä en. Tuntuu olevan aika yleistäkin tuollainen syömisen takkuilu tässä vajaan vuoden iässä, liekö sitten hampaista ja ties mistä johtuaa.

Meillä tosiaan menee yölläkin nyt maitoa ihan hillittömästi kun päiväkin eletään maidolla -mutta ei sitä lasta toisaalta voi mitenkään pakottaakaan syömään kiinteitä, joten yritetään vaan sitkeästi pitää ruokailurytmistä kiinni ja tarjota kiinteitä aina ennen maitoa, ja toivotaan, että joskus taas kelpaa (söi siis välillä ihan hyvin 3 ateriaa päivässä)...

Rataslaakson elli: Juu sormiruokaa tuo syö hyvin, melkein mitä vaan! Ja tykkää kun banaania laittaa sille suoraan suuhun. Mut autappa jos laitat samaa tavaraa lusikalla, sitten kyllä yökitään. Viime yönä puhkes kaiken lisäks taas flunssa, niinku ei ois ollu vaikeeta jo muutoinkin :headwall:

No miksei sitten syöttäisi lasta sormin jos se kerran syö ruokaa sillä tavalla? Kyllä se lusikka alkaa taas jossain vaiheessa kelpaamaan. Meilläkin oli tässä sellanen vaihe että lusikasta otti ehkä kaks kertaa ja sitten ei kelvannu, mutta kun sormin syötin (spagettivuokaa) niin upposi koko annos...

mötkylä meillä aikoinaan tuo minun vanhin tyttöni (nyt jo teini) ei oikein suostunut päivisin syömään mitään,mutta yöllä lillitti sitten maitoo päivänkin edestä,saatto kolmekin kertaa yössä vaatia pullollisen maitoa..
kannattasko sinun yrittää saada yöjuomista pois?jos sitten rupeisi päivälläkin maistumaan kunnon ruoka..
ja minä teen silleen että jos ei normaali ruoka tolle 11.5kk neidille kelpaa,niin ei tule mitään muutakaan,ei makeita soseita ym.kyllä sitten seuraavalla kerralla syö kunnolla,ja maito meillä juodaan ruokailun jälkeen nokkiksesta,joten pullosta saa vaan nykyisin illalla maidon ennen nukkumaan käyntiä.

ja tietysti säännölliset ruokailut aamupala,lounas,välipala,päivällinen ja iltapuuro..eikä mitään "napsimisia" välillä..

ei mukula nälkään kuole jos ei kunnolla normaali ruoka aikaan syö..kannattaa vaan sinnikkäästi joka ruokailulla tarjota ns.normaalia ruokaa,jos ei kelpaa niin en kyllä antaisi mitään makeitakaan,kun ja jos ei normiruoka kelpaa.

annatko kuinka paljon sitten päivällä maitoa?täyttäähän se maitokin masua!

patatti kyllä soseutuu tosi hyvin tolla sauvasekottimella,kun laittaa tarpeeksi nestettä,samoin kyllä muutkin kasvikset.

Minäkin meinasin tulla ehdottamaan, että anna syödä itse. Siinä sivussa saa lusikoitua evästä lasen suuhunkin. Meillä on nyt kova juttu raejuusto ja banaani. Pehmeää leipää ja myös näkkäriä syö (ensin voit päältä, luonnollisesti...). Jauhelihaa voi keittää ja maustaa vaikka paprikajauheella ja niitäkin muruja voi käsin syödä.

Sauvasekoittimella saa kyllä aivan yhtä sileää sosetta kuin ne kaupankin vauvasoseet. Sinuna tekisin esim. bataatti-porkkana-kukkakaalisosetta (jos on ummetusta, peruna on huono) ja mikä ettei samalle lautaselle vaikka sitä hedelmäsosettakin, jos sillä tavalla olisi mukavampi opetella uusia makuja. Pelkkä perunasose veteen tehtynä on todellakin kamalan makuista, ei kai sitä itsekään söisi. Ja kun sinun vauvalla jo ikää tuonkin verran, niin esim. itse voisit tehdä uunissa jonkun lihapadan ilman suolaa ja siitäkin vauvalle osa sauvasekoittimella hienoksi. Itse olen pakastanut tuota lihamössöä soseisiin lisättäväksi. Mielestäni pelkkä maito on tuon ikäiselle jo liian vähän. Omista pojistanikin tosin toinen eli liian kauan pelkällä maidolla, kun en saanut häntä paljon muuta syömään, mutta kannattaa sitkeästi yrittää, edes vähäsen joka päivä. Toivottavasti alkaa maistua!

Jos hedelmäsoseet kumminkin menee, oletko kokeillut sekoittaa niihin pikkuhiljaa enemmän ja enemmän puuroa? Kaurapuurossa on kuitenkin jonkun verran sitä rautaa, jota rintamaidossa on liian vähän tuon ikäiselle. Ja imeytyy hyvin kun on hedelmäsoseen c-vitamiini mukana

Taisi jo tullakin.... mutta bataatti on makeampaa kuin normi peruna niin sitä voisi kokeilla. Ja sauvasekoittimella vaan sileeksi. TIetty voisi niihin soseisiin hämäykseksi laitta sitä makeampaa hedelmäsosetta. Niin meillä ainakin huijattiin tota isompaa neitiä aikoinaan kun oli tooooooooosi huono syömään.

niinukan ehdotus on mielestäni hyvä mutta luulen ettei mötkylän vauva ole siihen vielä valmis. Kun ei ole koskaan oikein syönyt noita kasvisruokia, lihasta en tiedä/muista.. Josta tuli siis mieleni että oletko lihaa kuitenkin antanut? Kasviksellahan ei ravitsemulsellisesti ole niin kiire, jos kuitenkin saa lihaa, viljaa ja rasvaa (=lisää öljyä itsetehtyyn ruokaan) ja jotain hiilihydraattia, olkoonkin sitten hedelmää. Kasviksissa on se hyvä puoli että pitävät paremmin nälkää ja niiden avulla ruokavälit ovat pidempiä jne. ja luulen että kun niitä alkaa mennä, päivärytmi selkeytyy..
Sitä piti vielä kommentoida että niihin kasviksiin totuttelu noin niinkuin maun puolesta saattaa kestää eli maistatuskertoja vaaditaan jopa parikymmentä.

No nyt on alkanut mennä 2 krt/pvä semperin maissi-perunasose+aurinkohedelmäsose, jälkimmäistä kokoajan vähentänyt hiljakseen. Välipalaa ei olla syöty olleskaan, aterioiden välillä sitten maitoa vain. Ja maidon määrä pysynyt kohtuullisena, noin puoli litraa/vrk. Yöllä syönyt nyt kerran. TOSIN tämä kaikki saattaa nyt johtua siitä että poika flunssassa. Olisko niin että makuaisti ei nyt oikein toimisi...mene ja tiedä mutta sen nyt näkee mihin muuttuu kun flunssa hellittää. Ainakaan pieninä määrinä tuo peruna ei ole ummettanut, kun annan ulostuslääkettä päivittäin. Kaupan kasvissoseissa on kaikissa perunaa :ashamed: Ja itse tehtyjä en ole uskaltanut kokeilla, ainakaan vielä. Olen täältäkin lukenut MONISTA lapsista joille ei kelpaa kuin kaupan soseet joten sitä en ihmettele eikä se minua haittaa yhtään vaikka tuon ruokiin menisi miljoona rahaa, kunhan vain söisi ylipäätään!

9kk-neuvolassa otettiin pojalta ekaa kertaa hemoglobiini ja se oli 122. Täti sanoi et se on erinomainen. Eli rautaa on saanut varmasti, vaikkei lihaa syökään. Tarkoitus ollut jo kohta 4 kuukautta laajentaa kiinteitä lihaan kin vähitellen, mutta kun tosiaan niin monta kertaa jouduttu alottaan koko kiinteiden harjottelu alusta, ettei olla vielä keretty koskaan lihoihin asti! Jos maitokauden jälkeen alkaa kiinteät maistua, en todellakaan ensiksi anna mitään lihaa tms. vaan etenen hyvin hyvin rauhallisesti, kyl tuo hengissä pysyy. Sen olen saanut oppia kantapään kautta.

Kiitti Luppikselle, taas, sie niin ymmärrät tätä meiän tilannetta.... :hug:

Yhteistyössä