Miten opettaa lapsi potalle kakalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kermaperuna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kermaperuna

Aktiivinen jäsen
14.03.2007
1 553
0
36
Tyttö (2v8kk) ollut päiväkuiva viime huhtikuusta ja yökuiva viime kesäkuusta. Kaikki menee muuten todella hyvin pottailun suhteen, mutta kakkaa ei suostu pottaan tekemään, ainoastaan vaippaan |O . Jos ei laita vaippaa, niin pidättää niin kauan että tulee vatsa kipeäksi tai kakka väkisin housuun. Ollaan yritetty olla puhumatta/painostamatta, kehuttu, yritetty lahjoa tarroilla pottan ym, mutta MIKÄÄN ei tunnu toimivan... Neuvoja?? Niin, ja pönttöäkin ollaan yritetty supistajan kanssa ja ilman, mutta huonoin tuloksin.

Alkuperäinen kirjoittaja Neiti Neponen:
Tyttö (2v8kk) ollut päiväkuiva viime huhtikuusta ja yökuiva viime kesäkuusta. Kaikki menee muuten todella hyvin pottailun suhteen, mutta kakkaa ei suostu pottaan tekemään, ainoastaan vaippaan |O . Jos ei laita vaippaa, niin pidättää niin kauan että tulee vatsa kipeäksi tai kakka väkisin housuun. Ollaan yritetty olla puhumatta/painostamatta, kehuttu, yritetty lahjoa tarroilla pottan ym, mutta MIKÄÄN ei tunnu toimivan... Neuvoja??

Ootteko yrittänyt suoraan pönttöön tehdä? Onnistuisko se.

Mä tein meidän tytön kanssa niin, että en laittanut vaippaa. Kun kakka tuli housuun, kippasin kakan pottaan ja istutin tytön potalle ainakin pariksi minuutiksi, ja sanoin että kakat tehdään pottaan. Pian tajusi, että koska joutuu potalle kuitenkin, niin kivempihan sinne on kakata kuin housuun :)

Alkuperäinen kirjoittaja :
Tyttö (2v8kk) ollut päiväkuiva viime huhtikuusta ja yökuiva viime kesäkuusta. Kaikki menee muuten todella hyvin pottailun suhteen, mutta kakkaa ei suostu pottaan tekemään, ainoastaan vaippaan |O . Jos ei laita vaippaa, niin pidättää niin kauan että tulee vatsa kipeäksi tai kakka väkisin housuun. Ollaan yritetty olla puhumatta/painostamatta, kehuttu, yritetty lahjoa tarroilla pottan ym, mutta MIKÄÄN ei tunnu toimivan... Neuvoja??

Ootteko yrittänyt suoraan pönttöön tehdä? Onnistuisko se.

Lisäsin tohon tekstiin, että ei pönttöäkään huoli.. :kieh:

Tyttö (2v8kk) ollut päiväkuiva viime huhtikuusta ja yökuiva viime kesäkuusta. Kaikki menee muuten todella hyvin pottailun suhteen, mutta kakkaa ei suostu pottaan tekemään, ainoastaan vaippaan |O . Jos ei laita vaippaa, niin pidättää niin kauan että tulee vatsa kipeäksi tai kakka väkisin housuun. Ollaan yritetty olla puhumatta/painostamatta, kehuttu, yritetty lahjoa tarroilla pottan ym, mutta MIKÄÄN ei tunnu toimivan... Neuvoja?? Niin, ja pönttöäkin ollaan yritetty supistajan kanssa ja ilman, mutta huonoin tuloksin.

meil oli ihan sama!!! mä piilotin kans vaipat ku kävi ite hakees vaipan ja laitto päälle..
sit alko kauhee huuto ja mekkala ku ei vaippoja ollukkaan enää..

panttas ja pidätti kans niin kauan et vatta meni ihan kovalle tai tuli housuun..

sit sattu sellanen et näki kuinka kk nuorempi kaverinsa teki kakat pottaan.. niin kotona teki sen saman ja siitä lähtien ei oo tarvinnu vaippoja enää. Samoten oppi käymään pöntöllä pissalla ja kakalla kun se samainen kaveri kävi kans nii halus kokeilla ja niin jäi pottakin turhaksi=)

Alkuperäinen kirjoittaja chrissy:

meil oli ihan sama!!! mä piilotin kans vaipat ku kävi ite hakees vaipan ja laitto päälle..
sit alko kauhee huuto ja mekkala ku ei vaippoja ollukkaan enää..

panttas ja pidätti kans niin kauan et vatta meni ihan kovalle tai tuli housuun..

sit sattu sellanen et näki kuinka kk nuorempi kaverinsa teki kakat pottaan.. niin kotona teki sen saman ja siitä lähtien ei oo tarvinnu vaippoja enää. Samoten oppi käymään pöntöllä pissalla ja kakalla kun se samainen kaveri kävi kans nii halus kokeilla ja niin jäi pottakin turhaksi=)

Meillä ei sekään toiminut, kun näki serkkunsa käyvän potalla kakalla.. Eiköhän opi ennen kouluun menoa :D

Meillä tyttö suorastaan pyysi vaippoja.

Se, mikä autto ehkä eniten, oli että näutin sille omia pikkuhousuja ja kehuin, miten ne on nätit tyttöjen housut. Sit ostettiin sille myös nättejä. niitä se halus pitää.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Se, mikä autto ehkä eniten, oli että näutin sille omia pikkuhousuja ja kehuin, miten ne on nätit tyttöjen housut. Sit ostettiin sille myös nättejä. niitä se halus pitää.

Meillä käy itse hakemassa vaipan ja laittaa pääälle. Nyt mä oon jemmannut ne kaappiin. Tytöllä on kaiken maailman prinsessa pikkuhousuja ym, mutta mä en enää keksi keinoja mitä tehdä.

Meillä oli ihan sama juttu! Tyttö oppi pissaamaan pönttöön kaksi vuotiaana, mutta vasta yli kolmevuotiaana oppi kakkaamaan pöntöön.
Me tehtiin ehkä tylysti, mutta toimi.. Nimittäin ei annettu vaippaa vaan annettiin tytön pidättää kunnes vatsa oli kipeä ja alkoi olemaan tukala olo. Sitten annettiin microlaxia tytölle ja vietiin pöntölle.
Ei tarvittu tehdä näin kun oliko se kolme-neljä kertaa ennen kun tyttö tajusi ettei kakkaaminen pönttöön satu (niin kun väitti aluksi) ja sittenpä typy oppi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Meillä käy itse hakemassa vaipan ja laittaa pääälle. Nyt mä oon jemmannut ne kaappiin. Tytöllä on kaiken maailman prinsessa pikkuhousuja ym, mutta mä en enää keksi keinoja mitä tehdä.

Meilläkin se oppi itse ne laittamaan. Ja osasi ottaa myös märät pois ja heittää roskiin. se vaan oli sit se päivä, kun se halusi sen oppia.

Unohda koko potta ainakin kuukaudeksi että tilanne rauhoittuu. Ostelet kivoja pikkareita ja juttelet, et sitten kun on iso tyttö saa alkaa käyttämään niitä. Sitte vaan laitat vaipat piiloon, tai parempi on jos näkee kun paketista otetaan viimenen.

Meil oli tyttö ton ikänen kun vasta aloitti pissankin tehdä pottaan. Kakan oppi tekemään samaan syssyyn. Oma-alotteisesti ei onnistunut, vaan piti vaan laittaa kaikki vaipat pois. Kun täytti kolme oli oikeestaan jo yökuivakin. Silloin aloitti päiväkodissa ja se toisten lasten esimerkki on kyllä huomattava! Siellä käyvät ainoastaan pöntöllä ja pisut pyyhkivät ite. Joskus onnistuu kotona sama mut toisinaan vaatii yhä pottaa. ;) Et meil oikeestaan toivotaan eroon siitä potasta. Niin pal kiva ois kun ei tartteis löysää kakkaa potasta yrittää irti huuhtoa.

Yhteistyössä