Miten opettaisin 6kk vauvan nukahtamaan/omaan sänkyyn?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jaana

Vieras
Eli tilanne on tämä; kuopus, 6 kk, oppinut nyt nukahtamaan vain ja ainoastaan rinnalle ja nukkunut tähän mennessä mun vieressä. Nukkuu kyllä omassakin sängyssä, jos nukkuvana sinne laittaa. Mutta se nukahtaminen kun on sekin vaikeaa.

Heräilee muutaman kerran yössä, en tiedä nälkäänsäkö vai miksi. Rinnalle rauhoittuu yöllä nopeasti ja nukahtaa saman tien uudestaan.

Ongelmana on se, että neito ei suostu syömään tuttia, leikkii kyllä tutilla, mutta saa ihan HIRVEÄN raivarin, jos nukutettaessa tyrkkää tutin suuhun. Monesti nukuttaminen rinnallekin on hankalaa, kun haluaisi imeä rintaa, mutta masu on täynnä ja kiukkuaa sitten kun joutuu nielemään maitoa. Ei myöskään nukahda kovinkaan helposti syliin. Saattaa rauhoittua hetkeksi syliin kyllä, mutta vaikka olen heijannut reilut puolikin tuntia, niin ei vaan nukahda. Yleensä aloittaa jossain vaiheessa venkoilun ja kiemurtelun ja kiukustuu. Yleensä kaikki yrityksen loppuneet siihen, että neiti karjuu kuuppa punaisena ja olen kaikkien yritysten jälkeen luovuttanut ja ottanut rinnalle, johon huudettuaan sitten nukahtaakin helposti.

Hyviä neuvoja otetaan vastaan...

Kärsivällisyys on tässä(kin) tapauksessa se avainsana.
Vaatii hermoja mutta palkitsee sitten myöhemmässä vaiheessa.

Viet vaan sänkyyn silloin kun on vielä hereillä, taputtelet selkää/pyllyä niin että rauhoittuu.
Unohda se tutti jos ei kerran sitä halua.

mulla aivan sama juttu ton meidän poitsun kanssa se on jo 10kk.. meilläkään ei syliin kyllä nukaha millään isänsä syliin joskus saattaa nukahtaa mut kun alkaa siirtämään sänkyyn ni jo herää.. ja sit sitä huutoo ei kuuntele kukaan..

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Viet vaan sänkyyn silloin kun on vielä hereillä, taputtelet selkää/pyllyä niin että rauhoittuu.

Meillä ei kyllä mitkään taputtelut auttaneet ja edelleenkin painitaan nukahtamisongelman kanssa (muksu nyt reilu 2v). Lapsi motorisesti levoton, ei osaa rauhottua oikein mihinkään. Tassuttelut yms systeemit oli pakko unohtaa kun lapsi huusi hysteerisesti, meinasi tukehtua tai oksensi...

kuopus nukahti ensin rinnalle sitten pikkuhiljaa siirryttiin omaan sänkyyn siten että iltamaito ja sen jälkeen sänkyyn ja unilelu kainaloon. Tuttia ei tarvittu nukahtamiseen kun sai uninallensa. Ja tietysti samat rutiinit aina illalla että tietää/oppii että on aika nukkumatin...

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:

Kyllä mulla hermoja riittää, mutta kun...

Omassa sängyssä niin kauan kaikki on hyvin kun jaksaa pölistä himmelistään riippuville kaloille, sitten kääntyy mahalleen ja alkaa karjumaan. Olen koettanut, että käyn vaan tyynesti kääntämässä ja lähden. Tästä seuraa huutoa, odotan hetken ja käyn sitten 'rauhoittamassa'. Mutta tämä neiti ei rauhoitu, vaan ainoastaan hiiltyy, jos sinne menee taputtelemaan eikä ota sängystä pois. Kaikki yritykset rauhoitella sinne sänkyyn pääsääntöisesti vaan pahentaa huutoa. Ja se itku ei ole mitään lievää yninää, vaan karjuu/kirkuu ihan hysteerisenä.

Olen ihan neuvoton tämän kanssa. Jo nyt hirvittää rinnasta vierotus, kun neiti ei huoli myöskään pulloa. Tai oikeastaan 'huolii', mutta pullosta juominen menee vaan siihen, että leikkii tutilla, ei siis juo maitoa. Olenkin ajatellut jättää pullovaiheen kokonaan väliin ja aloittaa nokkamukilla, mutta siinäkin on ongelmia. Jos jättää venttiilin pois, vetää maitoa henkeen ja venttiilin kanssa vaan leikkii eikä tajua juoda.

Miten tuo nukuttaminen sitten pitäisi oikein hoitaa, meillä kun tosiaan huuto ei lakkaa pyllylle taputtelemalla. Ei oikein viitsisi siihenkään mennä, että huutaa itsensä uneen.

Yhteistyössä