Miten oppis syömään leipää ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ahnepukin mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ahnepukin mamma

Vieras
Tyhmä kysymys, eikös ? Muillahan se on selvää pässinlihaa, mutta meillä ONGELMA.
Poju on oikea ahmatti ja tunkee kitaan KAIKEN mitä saa ja HETI. Eipä puhettakaan, että uskaltaisin antaa leipäpalan käteen. Tunkee sen kokonaisena suuhunsa ja sit saan hädissäni kaivella palasta pois ettei tukehdu ! Itkuhan siinä tulee.
Miten opettaa mokomaa pikkupossua syömään kauniista ja haukkaamaan vain pieniä paloja ja pureskelemaan kunnolla...
ikää nuorella herralla on jo melkein 2 vuotta, joten tämmöinen perustaito kyllä pitäis olla hanskassa.
En uskalla porkkaakaan tarjota kuin raasteena vain.
Olenko hysteerikko vai lapseni ahnepossu vai molempia ??? Ainakin vinkkejä kaipaan...
Ai niin, hampaita on paljon, joten pitäis osata niitä käyttää..

täällä myös taapero 1v2kk ja annat mitä vaan syötävää omaan käteen, niin pitää tunkea suu täyteen ja sitten joko kaivelee ne itse ulos tai yrjöilee...Ei tajua syödä pieniä paloja ja suuta tyhjäksi ennekuin haukkaa lisää ???!! :( :p

meillä poika 1v.2kk ja sama juttu,ei voi kuvitellakkaan että antais leipää tms. isoa palaa käteen kun se yleensä sitten tungetaan kokonaisena suuhun,jos jollain on hyviä neuvoja tai vinkkejä asian suhteen niin kertokaa ihmeessä,vai oppiiko lapsi sen sitten joskus???

ihanaa !!! Muitakin löytyi. Luulin olevani yksin koko planeetalla tän ongelman kanssa !
Eväät automatkaakin ajatellen helpottuis kun ei tarvis syöttää kädestä kuin pientä linnunpoikaa..
Kertokaa kiltit kokeneemmat...

Mä olen ite pitänyt leipää kädessä ja sillain poika puraisee pienen palan. Kyllä ajan mittaan oppii varmaan ite pieniä paloja haukkaamaan. Siskon tyttö on 2v3kk ja vieläkin tunkee välillä koko leivän suuhun ja sit kakostelee.

alottakaa näkkäristä tai jostain sellasest mitä ei saa tungettua kaikkea kerralla suuhun kun on kovaa.... auttasko toi.... meitin herra söi alkuun riisikakkuja.... pehmenevät nopeesti suuhun.... samoin maissi naksut..... rapeeta purtavaa ja pehmenee äkkiä....

oliskos noist jottai kokeilemisen arvosta....

Mä kanssa tosta ksyin neuvollssa..Meillä tyttö 1.5 vuotias ja pelkään et hän tukehtuu leipään,pullaan,hedelmiin..siis kaikkeen mitä antaa itse syödä..Neuvolatäti meinas että ei ne lapset tukehdu,että kyökkii kyllä sitten ylimääräset kurkusta pois ja oppii pikkuhiljaa itse säännöstelemään määriä mitä suuhunsa laittaa....Mutta en mä silti uskalla antaa tytön ite syödä vaan palottelen leivänpaloja lautaselle tai annan haukata omasta kädestä :wave: :p

Kysyin tätä joskus ja vastaan itse, eli vinkiksi muillekin:
pikku ahmattini on alkanut syödä nätisti paahtoleipää ja karjalanpiirakoita.
Poika nappasi eräänä iltana paahtiksen pöydältä ja ajattelin että apua, apua...nyt tukehtuu !! Vielä mitä, popsi kauniisti koko leivän kuin pikkuinen hiiri pala palata nakertaen.
=)
Karjalanpiirakoilla sujui yhtä hienosti. Uskallan jo antaa kokonaisen leivän käteen ( oikeesti vahdin kuin haukka vähän sivummalla, mutta lapsi on ainokaiseni, joten ymmärrätte... :) )
Vielä en ole porkkanaa, tms antanut, mutta oppipa tuo nöpönassu syömään leipää !! Hyvä me !!

mä tein vaan niin että annoin aina leivän käteen ja katsoin vieressä että kuinka käy! ja hyvin on käyny, ei oo vielä meinannutkaa tukehtua. poika aikansa pureksii ja sylkee sit pois kun ei pysty nielaistakaan.. nyt 1v3kk ja osaa syödä leipää hienosti.

me alotetiin porkkanalla joskus kun ekat hampaat ilmesty. Ei se lapsi siihen tukehdu, mut kannattaa antaa pieni pala kerrallaan. Leipääkin mä vältin pehmeitä alussa, annoin näkkäriä sellaselle 10kk ikäselle nyt menee jo muutkin. ja ahneita ollaan täälläkin, kaikki tai ei mitään.- sen olen huomannut et pois ei kannata ottaa siihen itkuun tukehtuu helpommin kun isoon palaan. Kyllä se siitä, olette jo päässeet alkuun. Lapsella tuo suu on aika hyvä mylly. Tytöllä neljä alhaalla ja neljä ylhäällä ja hienosti tekee silppua. 1v 2kk

Minen oo tainnu koskaan neitiä "opettaa". On vaan itsekseen oppinut.. Ikää nyt 1v. ja reilu viikko päälle. Ja pari kuukautta oon jo antanut leipää, korppua tms käteen. On vielä semmoinen että jos tulee liian iso pala suuhun, niin sylkee sen pois ja haukkaa sitten siitä pieniä palasia tai rikkoo käsin..
Kaipa se on niin yksilöllistä. Muista vaan kun mun oma serkku oli reilu 2-vuotias, niin ei osannut purra..
Vaan tästä nyt ei juurikaan mitään apua taida olla..
Aina vaan on neidille sanottu että pieniä paloja ja jos on mennyt isompi niin sanottu että ei noin isoa.. Ja sitten näytetty että käytä hampaita...

meilläkin menee tavaraa suuhun välillä niin paljon kuin suun tilavuus vetää! mutta poika sitten sylkee ja kakoo ylimääräiset ulos kun huomaa että ei pysty nielasemaan kaikkea. Hyvä keino on antaa omasta kädestä haukata sitä leipää, mutta oma mielipiteeni on se että lapsen pitää itse opetella tämä ruuan säännöstelytaito. vanhempi tietenkin aluksi siinä vieressä ettei mitään vakavaa pääse tapahtumaan.

Meillä toimi ainakin tää juttu, että aloiteltiin leivänsyönti "sormipalasilla". Vain muutama pala kerrallaan lautaselle, sit annoin lisää kun oli syönyt entiset. Nyt osaa jo itse haukata leivästä ja jos tulee liian iso pala suuhun, osaa ottaa sen itse pois tai pulauttaa ulos. Tytär 1v1kk.

Yhteistyössä