Miten pääsisin äitiyspolille vielä ultraan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistaa"

Vieras
Voi apua! Tausta: esikoinen käynnistettiin yliaikaisena. Ei mitään merkkejä, että olisi käynnistymässä itsekseen. Esikoinen painoi syntyessään n. 3 kg ja silti vaikeuksia ponnistusvaiheessa (happivajetta yms. seurauksena, kaikki lopulta ok kuitenkin). Nyt toinen raskaus rv 39+, rd todettu. Ruokavaliolla menty, nyt lopussa arvot nousseet, mutta ei ylityksiä kuitenkaan. Painoarvio kontrollissa rv 36 jo 3 kg. Siitä huolimatta eivät katsoneet tarpeelliseksi kontrolloida seuraavaksi kuin vasta yliaikaiskontrollissa rv 41+4. Mua oikeasti pelottaa, että vauva kasvaa MINULLE liian isoksi. Että nyt me ei selvitäkään säikähdyksellä, kuten esikoisen syntyessä.

Mitä mun pitäisi valittaa, että pääsisin laskettuna aikana ultraan polille?? Olen yrittänyt neuvolassa näistä puhua, mutta ilman tulosta. Varasin ajan jo yksityiselle ultraan, mutta toisaalta mitäs hyötyä siitä kuitenkaan on, vaikka olisikin kasvanut jo isoksi? Voiko yksityinen laittaa lähetteen äitiyspolille?

Kannattaa myös muistaa se että ne on vain arvioita.. mul on kummanki tytön paino arvioitu 500g isommaksi mitä lopullinen syntymäpaino on ollu ja arviot on tehty muutamaa päivää ennen syntymää (eli 41+0 ja 40+)

Aivan, arvioitahan ne tietysti vaan on. Valitettavasti voivat tietysti heittää myös alaspäin. Esikoisesta se piti kyllä tosi hyvin paikkansa, käynnistysaamuna tehty arvio heitti vain 50g.

Ja liikkeiden puuttumisesta... Esikoisesta en *oikeasti* tuntenut loppuvaiheissa pariin kertaan tarpeeksi liikkeitä, mutta ei sillä ultraan täällä päässyt. Käyrille vaan istumaan.

älä ahdistu! Ponnistusvaikeuksilla ei ekan aikaan ole luultavasti ollut mitään tekemistä vauvan koon kanssa tai sinun lantion kanssa. Jos lapsi olisi ollut jotenkin poikkeuksellisen tiukassa, niin siitä olisi kyllä kätilön merkinnät ja lasta ei päästettäisi isoksi tai sektoitaisiin suoraan. Noilla viikoilla lapsi ei enää kovasti kasva ja niin mälsältä kuin se kuulostaakin, niin itse käynnistynyt synnytys olisi se paras vaihtoehto. Mäkin ponnistin ekaa ikuisuuden ja ph olikin matala. Toinen tuli sit minuutissa:)

Kiitos tuto :) Toki minäkin haluaisin, että synnytys käynnistyisi itsekseen, mutta jotenkin mä epäilen. Taitaa olla geeneissä meillä se, että synnytykset käynnistetään aina yliaikaisina... :) Toivotaan, että tämä toinen tulee helpommin. Kätilön kommentti ekan synnytyksen jälkeen oli, että ilmeisesti kudokset vaan otti vastaan (tehtiin kuitenkin eppari + tuli repeämiä silti).

Joskus vaan mietityttää, että kuinka paljon ne oikeasti katsoo näitä asioita yksilöllisesti vai meneekö se vaan jonkun tietyn kaavan mukaan.

Minä kävin myös aikoinaan äityispolilla kun neuvolasta sanoivat että on iso vauva tulossa. Siellä lääkäri arvio 3,6kg ja kokeile lantion ja sano et mahtuu tulee. Eikä sen peruusteella käynnistä.

No poika synty 4,2kg ja pää väärässä asennossa, mut mahtu kyl silti tulee. Et ei noi painoarviot pidä paikkaansa.

Soitat polille suoraan ja vaadit päästä arviointiin et se mahtuu varmasti tulee, ei tuollaisia ole kiva yksin miettiä !

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistaa (kyllä tää tästä);22276592:
Kiitos tuto :) Toki minäkin haluaisin, että synnytys käynnistyisi itsekseen, mutta jotenkin mä epäilen. Taitaa olla geeneissä meillä se, että synnytykset käynnistetään aina yliaikaisina... :) Toivotaan, että tämä toinen tulee helpommin. Kätilön kommentti ekan synnytyksen jälkeen oli, että ilmeisesti kudokset vaan otti vastaan (tehtiin kuitenkin eppari + tuli repeämiä silti).

Joskus vaan mietityttää, että kuinka paljon ne oikeasti katsoo näitä asioita yksilöllisesti vai meneekö se vaan jonkun tietyn kaavan mukaan.

Mun äitillä muuten meni niin että eka kesti ja käynnistettiin, seuraava syöksyi helpolla ja kolmas käynnistettiin sekä tuli sitte normaalisti. Toivottavasti sullakin toi seuraava tulee jo sujuvasti.

Yhteistyössä