Miten pääsitte yli imetyksen lopettamisesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja surullinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

surullinen

Jäsen
03.08.2004
199
0
16
Kannustavia kokemuksia kaivataan... 7kk vauvallamme on todettu tähän mennessä pahat maito- ja soija-allergia ja yhä etsitään muita allergioita. Olen ollut imetysdieetillä reilun kuukauden, josta osan hyvin tiukalla (riisi, maissi ja muutama kasvis).
Tiukimman dieetin aikana oireet helpottuivat, mutta nyt lääkärin kehotuksesta päädyin lopettamaan imetyksen. Uusia aineita ei lisätä vauvan ruokavalioon vielä vähään aikaan, koska ensin selvitellään, mikä korvike sopii (Almironistakin kai oireita). Sen jälkeen uusia aineita hyvin hitaasti. Tiukka dieetti olisi siis jatkunut hamaan tulevaisuuteen.
Olen niin surullinen... olisin halunnut jatkaa imetystä. Järjellä tajuan, että dieetti on tuollaisena liian yksipuolinen enkä voinut sen aikana hyvin. Mutta tunteet... Miten olette päässeet tästä yli, moniallergisten äidit?
Lohduttavaa tässä on se, että vauva ei näytä olevan moksiskaan imetyksen loppumisesta - hän on itse vähentänyt imemistä jo monta kuukautta. Silti tuntuu niin typerältä pumpata nyt maitoa viemäriin.
Ja vieläkin sitä miettii, olisiko sittenkin vain pitänyt sinnitellä dieetillä... Lääkärin mukaan tosin maito ei ole tuolla dieetillä lähelläkään täysipainoista.
Kertokaa kokemuksia.

:hug: Itse imetin meidän moniallergista tyttöä myöskin tiukalla dieetillä hiukan yli puoli vuotiaaksi. Surin imetyksen lopettamista silloin paljonkin (lopetin myös lääkärin suosituksesta) mutta toisaalta koin sen myös helpottavana siksi että pääsin taas itse syömään suht normaalisti (tosin podin noistakin ajatuksista huonoa omaatuntoa... :( ). Lopetus teki meillä todella hyvää sillä dieettini ei kuitenkaan ollut riittävän hyvä (vaikka en todellakaan syönyt paljoa mitään) sillä vauvalla oli silloinkin allergisia oireita. Nyt jälkeenpäin katsottuna (kun tunteet eivät ole niin mukana) ajattelen että olisin jopa voinut lopettaa imetyksen aikaisemmin niin vauvamme olisi kenties voinut paremmin... Teet ihan oikein, älä ruoski itseäsi siitä, Imetithän kuitenkin pidempään kuin moni muu nykyisin. Ja kuitenkin, se on paras ratkaisu myös vauvasi kannalta, usko pois, läheisyys jatkuu myös pulloruokinnassakin :hug: =) !

Mulla ei ollut ihan vastaava tilanne, koska en ollut itse imetysdieetillä. Olen vain pohtinut myöhemmin, olisiko pitänyt aloittaa korvike aiemmin, kun lapsi on myöhemmin osoittautunut tosi allergiseksi. Veljeni lapset ovat saaneet korviketta heti vauvasta alkaen rintamaidon lisänä ja ovat olleet tosi terveitä.

Tällaista kaikkea hullua sitä miettii, vaikka ei pitäisi.

Imetyksen loppuminen oli kuitenkin minulle kova paikka. Lapsi ei ollut moksiskaan, sehän se ehkä pahin oli, kun ei ollut enää asiaa, jossa äiti oli täysin korvaamaton... :'(

Tärkeintä on kuitenkin se, että lapsi voi hyvin ja kasvaa ja kehittyy normaalisti. Vaikka ei söisi kuin possua ja parsaa....

Voimia teille! :hug:

Kiitos teille ajatuksista. Pitäisi vain pystyä muistamaan, että tämä on vauvan kannalta paras ratkaisu. Allergioiden kanssa vain on vielä niin rankka vaihe (etsitään, etsitään eikä löydetä) että siksikin tämä tuntuu siihen päälle vielä niin isolta jutulta.
Eikä ketään, joka samassa tilanteessa ja jolle jutella. Kiitos.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.03.2006 klo 18:52 surullinen kirjoitti:
Kiitos teille ajatuksista. Pitäisi vain pystyä muistamaan, että tämä on vauvan kannalta paras ratkaisu. Allergioiden kanssa vain on vielä niin rankka vaihe (etsitään, etsitään eikä löydetä) että siksikin tämä tuntuu siihen päälle vielä niin isolta jutulta.
Eikä ketään, joka samassa tilanteessa ja jolle jutella. Kiitos.

tuo on stressaavaa! voimia! :hug:
t. kahden (mm. maito-) allergisen äiti

Ymmärrän tunteesi. Minulle oli kaikkien kolmen kans kuitenkin helpotus kun tein päätöksen lopettaa. Minusta tuntui, että koko ajan aiheutin heille vatsavaivoja, sillä vaikka kuinka välttelin kaikkea minkä vaan saatoin kuvitella tai tiesin aihettavan oireita, niin silti oli masukipua ja itkua. Oli se mieli haikea, ja tuntui, että enkö nyt tätäkään osaa tehdä oikein, mutta kun näki vauvan voivan paremmin, niin sen avulla siitä pystyi luopumaan. Toivottavasti teille kuuluu hyvää ja mielialasi on kohentunut! :flower:

Yhteistyössä