Miten päästä yli keskenmenosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Lähes vuoden kierrot katselin miten kuukausipinoista vauvakuumeiset yksi toisensa jälkeen onnistuivat ja lopulta, viimeisen kierron aikana, kun annoin itselleni enää mahdollisuuden ennen lääkäriin menoa, plussasin. Voi jessus mikä tunne, ne kaksi viivaa testipuikossa!! Ja niitä tein useamman ennenkuin uskoin;totta se on! Alku peloissa, rv.9 ultraan, hyvinvoiva eloisa sikiö. Ok, unohdan pikkuhiljaa pelot, nyt vaan täysillä odottamaan pientä. Niskapoimu-ultrassa tuomio; kuollut rv.9+. Lääkkeellinen tyhjennys. Vuodan katkeraa verta ja rakkaan pienen kappaleita 4vrk sen jälkeen kun todettu kuolleeksi. Nyt puolitoista viikkoa tuosta ja käyn kiusaamassa itseäni lukemalla muiden onnellisia ultratarinoita liittymässäni pinossa. Kyyneleet valuu. Minunkin piti olla siellä!!

Miten tästä pääsee yli?? Millä ihmeen tavalla??!!

Uudella raskaudella? Kannattaa koittaa heti keskenmenon jälkeen, kun suurempi todennäköisyys tulla raskaaksi on just keskenmenon jälkeen. Eli piutpaut lääkäreiden joskus sanomille "yhdet kuukautiset ensin"-jutuille.

Minäkin tulin heti keskenmenon jälkeen raskaaksi, peräti kaksoset oli tulossa, mutta ongelmia oli ja toinen kaksosista (alkioista) kuoli jo rv.6+. Toinen syntyi täysiaikaisena ja terveenä.

Oliko sinulla kyse ensimmäisestä lapsesta?

Mulla myös spontaani km takana, tammikuussa tapahtunut. Tosin en tiennyt kuin kaksi viikkoa että olen raskaana. Sen vuoksi asia ei tuntunut kovin raskaalta, mutta itkut tuli senkin vuoksi itkettyä. Kyseessä siis ensimmäinen raskauteni.
Olen lukenut, että ensimäinen raskaus päätyisi useammin keskenmenoon, elimistö ikään kuin vielä harjoittelee. En sitten tiedä pitääkö paikkansa.
Meille on vauva jälleen toivotettu tervetulleeksi, saa nähdä miten sitten käy...

Tsemppiä, ja toivon sinulle tärppionnea tulevaisuudessa! :)

Toka raskaus kesken, kolmas täysaikainen, neljäs, viides ja kuudes kesken, seiska ja kasi täysaikaisia, 9-15 kesken ja kuudestoista täysaikainen, seitsemättätoista tavallaan nyt kuumeillaan. Tuossa 4 km jälkeen tutkittiin ja ei vikaa löytynyt kummastakaan, kuulema vaan huonoa tuuria:/

Olen todella pahoillani, että olet joutunut kokemaan sen mitä kenenkään ei soisi kokea :hug:

Toiset pääsee nopeemmin ja toiset hitaammin, enkä osaa sanoa pitäääkö siitä koskaan päästäkkään yli. Sen asian kanssa pitää vain oppia elämään ja ottaa se osaksi elämää. Itse koin km:n rv 14. ekassa ultrassa kaikki oli hyvin, pikkuinen kelli masussa ja heilutteli käsiään ja jalkojaan. Parin viikon päästä oli eka lääkärintarkastus, jossa sydänääniä ei kuulunutkaan:( sairalassa ultrassa todettiin sikiön vastaavan viikoja 12+?. En voinut kestää ajatusta, että olisin kantanu kaksi vk kuollutta lasta sisälläni, eikä lääkäritkään osanneet sanoa oliko sikiö tosiaan menehtynyt jo silloin ekan utran jälkeen. Minulle oli helpompi käsitellä asiaa kun ajattelin toisen olleen vain liian pieni ja sairas pärjätäkseen tässä maailmassa ja pieni kokokin sen jo todisti.:'(

Sulla on vielä aivan kamalan lyhyt aika keskenmenosta!!! Anna itsellesi ja läheisillesi aikaa parantaa haavat ja surkaa rauhassa lapsenne menetystä. Moni saattaa ajatella, että varhainen km olisi jotenkin vähäpätöisempi kuin esim. kohtukuolema tai myöhäinen km. Itse olen sitä mieltä, että km missä tahansa raskauden vaiheessa on kokemus, johon kenenkään ei pitäisi joutua ja jota jokaisen pitäisi saada surra rauhassa ja juuri sen ajan kuin itsestä tuntuu. Vanhemmille, jotka kokevat km:n pieni vauva on kuitenkin jo ollut olemassa ajatuksissa ja suunitelmissa ja varsinkin tuo sanomasi tunne, että sinun kuuluisi olla jossain muualla on musertava. Muistan kuinka km:n jälkeen sain 3pvä sairaslomaa ja jouduin töihin kun en tyhmä tajunnut pyytää enemmän sairaslomaa. Koko ajan mietin vain, että mun ei pitäis nyt olla täällä. Ja kun alkuperäinen äitiysloman alkamispäivä tuli iltkin koton ja mietin, että mun äitiysloman pitäis alkaa nyt eikä mun kuuluis olla nyt menossa töihin. Olin äärettömän vihainen siitä, että jouduin tekemään kaikkea sitä ilman vauvaani, joka minulla kuuluisi olla.

Nyt km:stani on kulunut 1v 3kk ja silti ajattelen sitä päivittäin. Enään en tunne hukkuvani musertavaan suruun ja pystyn puhumaan siitä joskus jo ilman kyyneleitä, mutta ponnisteluja se vaatii edelleen. Meidän pienokaisemme tuhkattiin läheiselle hautausmaalle sairaalan yhteistuhkauksessa ja siellä on kaunis muistelupaikka, jonne menemme viemään kynttilän ja muistelemaan vauvaamme. Emme halua unohtaa häntä vaikkei hän koskaan äidin syliin pääsytkään, hän on osa perhettämme ja yksi kolmesta lapsestamme.

Paljon voimia sinullä tänä raskaana aikana:heart: Toivottavasti pian uskallatte kokeilla jo uutta raskautta, se saattaa auttaa, en tiedä kun en päässyt sitä kokeilemaan. Mieheni pelästyi niin paljon, ettei halunnut enään yhtään lisää lapsia. Nyt kuitenkin yritämme saada perheenlisäystä, ja toivon, että kaikki menee paremmin kuin viimeksi. Niin ja kannattaa puhua asiasta jos tuntuu, että siitä on apua. Itse koin yllättävän helpoksi kertoa asiasta ja puhua ja kerrata asioita. Onneksi ympärilläni on ihmisiä, jotka jaksoivat kuunnella, vaikkeivät aina osanneet mitään ihmeellistä sanoakkaan :)

Paljon vielä voimia, tunnen sun surun ja lohduttomuuden:'( :hug:

Yhteistyössä