Miten päiväunille nukuttaminen onnistuu kun pieni ikäero?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Toivottavasti esikoinen oppisi nukahtamaan sisälle. Nyt on hyvä aika harjoitella. Vaatii vaan sisua, tahtoa ja pitkää pinnaa.
Meillä kun oli vauva ja 1.8kk ikäinen esikoinen niin tosiaan aamusta imetin vauvan ja lähdettiin hyvissä ajoin puistoilemaan. Vauva siis vaunuun ensimmäisille päiväunille. Kun tulimme kotiin ulkoilulta, lämmitin ruuan esikoiselle ja sen jälkeen vauva valvoi ja esikoinen nukkui makuuhuoneessa. Kun esikoinen heräsi päiväunilta niin kiireesti välipala ja vauvan imetys ja taas leikkipuistoon. Hyvin meni, vaikka hermot välillä olivat tiukilla. On se alku niin hektistä. Vajaa vuosi elettiin tällaista elämää ja sitten lapset alkoivatkin nukkua samaan aikaa yksiä päiväunia.

Tsemppiä sisänukutukseen, kaikki menevät omalla painollaan varmasti erittäin hyvin! :flower:

Samoja asioita mietin kuin ap; meillä esikko kanssa nukkuu ulkona mutta olen miettinyt pitäisikö opettaa sisälle nukkumaan kun vauva syntyy. Inhottavaa että täällä on jotain idiootteja kuten tuo "tyhmä" vai mikä nimimerkki nyt olikaan, ilmeisesti näillä lapset (tai luultavasti vain yksi lapsi) on helppoja herran enkeleitä joilla ei ole ongelmia missään. Minun mielestäni taaperon unet on erittäin tärkeä asia, eikä tätä ongelmaa voi vähätellä! Se on osa lapsen tärkeää päivärytmiä ja tottakai jokainen haluaa, että unet sujuvat mahdollisimman hyvin. Ikävää että jollekin nukuttaminen on niin vähäpätöinen ongelma, nämä lapset sitten varmaan on näitä "nukkuu kun nukuttaa ja missä millonkin ja miten vain" ja se ei taas ole lapselle hyväksi, sanon minä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.06.2006 klo 22:01 Vieras kirjoitti:
Mites ulkoilet kaks tuntia putkeen jos pitäis imettää?

Kyl mä aika tarkkaan oon suunnitellut ;) Eli lähinnä sen mitä esikoisenkin kanssa: 2-3 tunnin imetysvälit riittää ihan mainiosti eli hyvin keritään käymään ulkona joka aamu. Niinhän ne muutkin äidit tuolla puistoissa on esikoisen ja vauvan kanssa eikä kukaan ole sanonut ettei voisi minnekään lähteä kun ei voi tietää koska vauva syö. Vauva syötetään just ennen kun lähdetään ulos ja sitten kun tullaan sisälle. Mun mielestä kukaan vauva ei tarvi maitoa tunnin välein kun yhdellä syöttökerralla syö kunnolla. Mutta onhan se niin, että kaikkea ei voi etukäteen suunnitella. :) ap

No, onhan nyt kesä tulossa, että voit imettää vaikka puistossa:) Mutta en minäkään neuvoisi suunnittelemaan kauheasti eteenpäin.. meillä enn ole yhtäkään lasta imettänyt kellon mukaan, vaan nälän ja tarpeen. Niitä "neljän tunnin vauvoja" ovat korvikkeella olevat.
Kuule sit sun pitää vielä miettiä se imetysasiakin. Mulla ei yksikään lapsi (6kpl)ole suostunut imemään rauhassa itseään täyteen jos on muita läsnä. Mihin ajattelit laittaa esikoisen siksi aikaa, että saat masun täyteen vauvalle ennen sitä ulkoilua? Noi sun jutut kuulostaa vähän sille, että ihan kuin synnytys menis niinkuin niissä videoissa kuvataan..
Ei millään pahalla, mutta aika hyviä vinkkejä olet saanut, mutta sun vastaus tuntuu olevan aina "ei apua"-tyyliin. Ehkä sun pitää ihan itse ratkaista ongelma. ;)

Mulla on tässä välissä ollut kaksoset silloin kun edellinen oli just.1,2v. Enkä mä tuollaisia miettinyt, asioilla on tapana järjestyä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.06.2006 klo 17:20 Odottaja myös kirjoitti:
Samoja asioita mietin kuin ap; meillä esikko kanssa nukkuu ulkona mutta olen miettinyt pitäisikö opettaa sisälle nukkumaan kun vauva syntyy. Inhottavaa että täällä on jotain idiootteja kuten tuo "tyhmä" vai mikä nimimerkki nyt olikaan, ilmeisesti näillä lapset (tai luultavasti vain yksi lapsi) on helppoja herran enkeleitä joilla ei ole ongelmia missään. Minun mielestäni taaperon unet on erittäin tärkeä asia, eikä tätä ongelmaa voi vähätellä! Se on osa lapsen tärkeää päivärytmiä ja tottakai jokainen haluaa, että unet sujuvat mahdollisimman hyvin. Ikävää että jollekin nukuttaminen on niin vähäpätöinen ongelma, nämä lapset sitten varmaan on näitä "nukkuu kun nukuttaa ja missä millonkin ja miten vain" ja se ei taas ole lapselle hyväksi, sanon minä.

Kaksi lasta ja 1v 3kk ikäerolla! Eivät todellakaan mitään herran enkeleitä. ongelmia on joka asiassa ollut ja täältä olen mont ahyvää vinkkiä saanut. Meillä on tarkka päivä rytmi ja lapset eivät todellaakaan nuku mten tai missä sattuu. Taaperon ja vauvan uni on erittäin tärkeä. Ongelma on Ap:lla on toss nukuttamisessa. Täällä on monta vinkkiä hänelle annettu ja silti vaan vänkää. En tajua sitä. Luulis jonkun vinkin kelpaavan. Nyt jo valittaa isoa mahaa ja jaksamista pukea ees taperoo....

Meillä ikäeroa 1,5v ja mä kans mietin miten onnistuu esikoisen nukuttaminen ulos kun vauva tulee.
Ja meillä kans on esikoinen sellanen, että ei todellakaan nukahda päivisin sisälle. Kipeänä nukkui, mutta silloinkin oli lyhyitä unia.
En edes yrittänyt nukuttaa esikoista sisälle vauvan synnyttyä vaan samalla tavalla vein ulos kuin ennenkin.
Talvella meillekin syntyi toinen vauva ja niin puin molemmille ulkovaatteet esikoisen mennessä nukkumaan.
Vauva odotti kantokopassa eteisessä, ovi auki kun nukutin vauvaa. Tai sitten jos vauva itki niin heilutin koppaa toisessa kädessä ja toisella heilutin vaunuja kunnes esikoinen nukahti. Meillä vanhempi lapsi nukahtaa yleensä aika nopeasti ulos.
Meillä nyt vauva menee nukkumaan kun vanhemman kanssa lähdetään pihalle. Joskus herää kun tullaan takasin sisälle.
Välillä nukkuvat samaan aikaan ja joskus eivät.
Samoissa rattaissa ei voi nukuttaa koska vauva herää välillä usein kun tutti putoaa tm. Ja vanhempi lapsi siihen tietysti heti heräisi.
Meillä toinen nukkuu etupihalla ja toinen takapihalla jos samaan aikaan nukkuvat. Ei teillä onnistuisi se että kokoaisi rattaat pihalla ja laittaisi siihen toisen nukkumaan?
ja tosiaan sitä kannattaa yrittää että samaan aikaan nukkuisivat. Jää sit itsellekin omaa aikaa.
Ja jos sulla on rintareppu niin siihenhän voit laittaa vauvan siksi aikaa kun nukutat vanhempaa lasta ulkona.
Kyllä nää aina jotenkin järjestyy. Itsekin mietin että miten sitä jaksaa ja ehtii kaikkea kahden lapsen kanssa mutta hyvin on menny. Ja kuten näkyy niin koneellakin ehtii käydä ;)

Ensiksikin - ihan kauheesti ei kannata etukäteen päätään vaivata suunnitelmilla, vauvat/lapset harvoin toimii suunnitelmien mukaan! :D

Meillä just 1v 5kk ikäeroa, ja etukäteen haaveilin hoitavani päiväunet niin, että kuopukselle vaatteet päälle, vaunuihin ja ulos nukkumaan 3 tunniksi "ihan vaan yks-kaks", ja sitten rauhassa nukuttelemaan esikkoa sisälle, joka ehti nukkua päiväuniaan sisällä jo ½ vuotta ennen vauvan tuloa. No, vauvan synnyttyä tuli paukkupakkaset ja joskus niiden jälkeen päästiin suunnitelmaa kokeilemaan. Kuopus ei sitten tahtonutkaan nukkua ulkona! Eli se niistä suunnitelmista.

Tilanteet on sitten vaihdelleet, välilä kaikki sujuu helposti ja välillä taas ei suju ollenkaan. Useinmiten kuopus nukkuu kuistilla rattaissa omassa rauhassaan, ja esikon kanssa tahkotaan sisällä. Mutt viime kuukausien aikana on vauvankin päivärytmit muuttuneet jo niin monta kertaa, että etukäteissuunnitelmien tekeminen olisi ihan HURJAN työlästä... :D

Ohjeeksi ap:lle sanoisin, ett ryhdy tuumasta toimeen, tee muutokset nyt kun on vasta yksi lapsi. Et kahden kanssa ehdi paljon esikon unikouluihin paneutua... Ja kuopuksen syntymä on esikolle niin suuri elämänmuutos, että silloin pitää muiden perusasioiden ja rutiinien pysyä jo ennallaan.

Ja täällä on ollut monia hyviä neuvoja. Kaikki muutokset on työläitä, mutt jos ne on tehtävä, ei valitus auta vaan hommiin vaan. Itse kahden mielestäni helpon lapsen äitinä sanoisin kyllä, että niihin hommiin on syytä alkaa suhtautua positiivisemmin - niitä on sulla PALJON edessä!

Tsemppiä!

Kiitos kaikille jotka ovat viitsineet vastata myönteisesti alkuperäiseen kysymykseeni eivätkä heti vähätelleet ongelmaa. :hug:

Mukavaa myös kuulla muiden kokemuksista, joiden lapsilla on tai tulee olemaan pieni ikäero. Silti sanoisin yhden kommentin näille joilta olen saanut p...aa niskaani, vaikka mielestäni olen ihan asiallisesti neuvoja kysynyt ja korjannut tarvittaessa "väärinkäsityksiä": Kannattaa lukea alkuperäinen teksti tarkkaan, sillä muutamalle olen joutunut selventämään tilannettamme vain sen takia, että vastaaja on lukenut tai jättänyt lukematta kirjoituksiani. Tästä sitten on muodostunut kuva, että minä vain valitan ja teen ongelmista isompia kuin ovatkaan. Ei ole kivaa, että kerron jostain asiasta ja sitten esitetään kysymys tyyliin "miksi et veisi esikkoa vaunulenkille ja nukahtaisi sinne", vaikka jo alkuperäisessä kirjoituksessa sanoin että meidän esikoista ei tarvitse lenkittää jotta nukahtaisi. Siinä ei ollut alkuperäinen ongelma vaan yksinkertainen kysymys alanko nukuttaa esikoista sisälle vai jatkanko ulkona nukuttamista ja kerroin, kuinka hankalaa tuo sisälle nukutus on verrattuna ulkouniin. Okei, antaa olla, katson asiaa sitten tarkemmin kuin vauva syntyy ja teen nyt miltä itsestä parhaimmalta tuntuu. Hyvää kesää kaikille! :flower: ap

Yhteistyössä