Miten paljon itse voi tehdä ja päättää? Erillään asutaan, haettu avioeroa vasta äskettäin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Ja se tulee aikanaan sitten voimaan kun tulee. Eroon ja erilleen asumiseen on jouduttu väkivallan takia. Asutaan samalla paikkakunnalla miehen kanssa ja lapset välillä isällä välillä äidillä. Oikeudessa jo määritelty päivät miten ovat vanhemmillaan. Mutta ei määrätty kummalle pysyvästi lapset jää asumaan.

Voiko mies määrätä yksin mitä koulua lapsi käy? Ja voiko oikeus määrätä äidin asumaan samalla paikkakunnalla lasten isän kanssa? Oikeudessa määrätään kesällä kummasta tulee lähivanhempi. Mutta pitääkö olla miehen lupa siihen, jos äiti lähtee toiselle paikkakunnalle lapsen kanssa? Vaikka tapaamisista jo sovittu? Eli voiko vaan lähteä vaikka mies haraa vastaan ja ilkeilee?

Keneltäkään ei saa selvää vastausta ei edes oikeusavustajalta eikä lastenvalvojalta

Riippuu ihan siitä oletteko yhteishuoltajia vai toinen yksinhuoltaja. Yhteishuoltajien pitää hyväksyttää kaikki toisella, yksinhuoltaja saa itse päättää. Aika omituista ettette saaneet tätä vastausta lastenvalvojalta, jonka työnä siis on informoida huoltajuudesta...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja voiko oikeus määrätä äidin asumaan samalla paikkakunnalla lasten isän kanssa? Oikeudessa määrätään kesällä kummasta tulee lähivanhempi. Mutta pitääkö olla miehen lupa siihen, jos äiti lähtee toiselle paikkakunnalle lapsen kanssa? Vaikka tapaamisista jo sovittu? Eli voiko vaan lähteä vaikka mies haraa vastaan ja ilkeilee?

Ei voi määrätä, kyllä tässä maassa on jokaisella oikeus valita itse asuinpaikkansa. Yhteishuollossakin lähivanhempi saa muuttaa lasten kanssa toiselle paikkakunnalle ilman etävanhemman lupaa. Silloin vain määritellään (ehkä oikeudessa) kuka kuljettaa lapset tapaamisiin ja vastaa kuljetuskustannuksista.

Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Ei voi määrätä, kyllä tässä maassa on jokaisella oikeus valita itse asuinpaikkansa. Yhteishuollossakin lähivanhempi saa muuttaa lasten kanssa toiselle paikkakunnalle ilman etävanhemman lupaa. Silloin vain määritellään (ehkä oikeudessa) kuka kuljettaa lapset tapaamisiin ja vastaa kuljetuskustannuksista.

Tämä muuten ei pidä paikkaansa, etävanhempi voi hyvin viedä käräjille asian ja jos esim. lapset ovat kouluikäisiä, harkitaan hyvin tarkkaan ruvetaanko muuttamaan lasten rutinoitunutta elämää toiselle paikkakunnalle vai määrätäänkö lähihuoltajuus paikkakunnalle jäävälle vanhemmalle. Yhteishuoltajuudessa kun ei edes koulua voi lähivanhempi muuttaa ilman toisen vanhemman suostumusta.

No miten ihmeessä asiat menee? Eli kun olen saanut samoja tietoja muilta ihmisiltä myös että sen luona jossa pääasiassa lapset asuvat eli ns lähivanhempi voi halutessaan muuttaa lapsen kanssa ilman etävanhemman lupaa toiselle paikkakunnalle. Kunhan tapaamiset toimivat kuten ennenkin. Mutta oikeusavustaja ja lastenvalvoja ei anna mitään suoraa vastausta miten asiat ovat.

Eräs kaverini muutti miehestä erilleen. Eli erotilanne siis. Nainen muutti lähikuntaan ja tapaamiset järjestyvät ihan normaalisti. Eli ei ollut mitään ongelmaa, nainen vaan ilmoitti miehelle, että hän muuttaa naapurikaupunkiin ja asia sillä selvä.

Mutta kun saan ristiriitaista tietoa ja kun tuntuu että toinen sanoo yhtä ja toinen toista. Ksikki tuntuvat "tietävän" mutta sitten toinen kumoaa toisen tiedon.

Yhteistyössä