Miten paljon mieheltä kannattaa vaatia ruoanlaittoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kyllä mä tiedän että kaikki eivät siitä pidä eikä tarvitsekaan pitää. Syödä täytyy kuitankin joka päivä eli sitä olisi vähän niinkuin pakko ne alkeet opiskella.

Jäin miettimään tällaista juttua kun mun mies ei kuulemma osaa keittää riisiä. Tuossa se seisoi ja kyseli että miten sitä laitetaan ja esitti että mun pitäisi se laittaa kun osaan sen niin paljn paremmin. Ja osaan keittää nuudeleitakin aina "paremmin" ettei hänen tarvitsisi tehdä. Jos kieltäydyn ruoanlaitosta se kyllä tekee mutta heittäytyy ihan tyhmäksi ja tekee kyselemällä hölmöjä kysymyksiä asian mulle niin raskaaksi että helpointa olisi jos itse tekisi. Mihin se oletettavasti pyrkii.

Ei ole lapsia mutta mä olen monta kertaa miettinyt että jos niitä tulisi niin mä vastaisin siis sitten kaikesta ruoanlaitosta muiden töiden päälle.

Voi, mä olen niin kateellinen naisille jotaka laittavat ruokaa miehensä kanssa tai jonka mies joskus jopa laittaa koko ruoan!

Sinun tapauksessa on varmaan paras hyvin rauhallisesti muutaman kerran opettaa se homma. Eli seisot vieressä neuvomassa miestä joka ikisessä vaiheessa siinä riisin tai nuudelin keitossa. Ei voi sitten jatkossa valittaa. Kirjoitat vaikka tarkat ohjeet asiasta, jos paketin ohje ei riitä. Siitä pitäisi kyllä oppia. Onhan se vaikeeta miehille...

Jos mies kuolee nälkään, kun ei osaa kokata, saisi puolestani kuolla ihan vapaasti. Näin siis kärjistettynä. Oma mieheni kokkaa kyllä tarvittaessa, ei ruikuta asiasta pätkääkään vaan tekee homman niin kuin pitää. Jos ei jotain hallitse, ottaa käsiinsä keittokirjan tai etsii tiedon netistä. Maustamisasioissa pyytää toisinaan apua, kun oma makuaistinsa ei saa selvää mitä pitäisi lisätä. :D Mutta mulla onkin hyvin kasvatettu tapaus puolisona, ei mitään valittamista.

Oma isäni taas on juuri sellainen tapaus, jota en katselisi päivääkään, heittäytyy avuttomaksi ihan tasan tarkkaan laiskuuttaan. Argh.

Siis ihan varmasti aikuinen ihminen osaa,kun vaan vaivautuu opettelemaan.En minäkään laittanut ruokaa ennen lasten syntymää oikeastaan lainkaan,ei vaan kiinnostanut yhtään,mies teki meillä ruuat pääsääntöisesti silloin.Kun tuli aika esikoisen alkaa syömään normaalia ruokaa aloin laittamaan sitä ja pari kertaa tehtyäni mm kastiketta äidin opastaessa puhelimessa homma alkoi sujumaan.

Joo paketin kyljessä on yleensä ohjeet ;) ja opettelemalla onnistuu!
Mut taitaapa ongelma olla se viitsiminen... Toiset eivät vain pidä ruuan laitosta yhtään! Mä olen esim sellainen. Joskus yksin asuessa tein ruokaa aika harvoin mut mieluummin elin leivällä ym kun jaksoin kokata kun en siitä pitänyt.
Onneks tapasin miehen joka tykkää kokkaamisesta ja mä pysyn mieluusti keittiöstä pois :)

Mun mies tekee ruokaa keskimäärin 3-4 ateriaa viikossa. Meillä kokkaa se, joka ehtii. ennen lapsia mies ei ollut kovinkaan innostunut ruoanlaitosta, mutta ei voi olettaa, että vain minä vastaan keittiöhommista, kun kummatkin on töissä.

Eli voi vaatia ruoanlaittoa minusta tasapuolisesti, jos elämäntilanteet sitä edellyttää. Toisaalta, jos olet kotiäippä ja mies työläinen, miksi et tekisi ruokaa?

Sano miehelles, että jos ei kiinnosta osallistua ja tahallaan esittää tyhmää, niin voi olla syömättä sitten. Ei kukaan voi olla niin tyhmä, ettei oikeasti muka osaa keittää riisiä. Jos on lukutaitoinen, niin paketissa on ohjeet. Mä sanoisin suoraan, että lakkaa esittämästä yksinkertaista ja ala opetella, jos meinaat syödäkin.

Seurustelun alkuaikoina minä tein ruoan valmiiksi lähes joka päivä siihen kun hän tuli töistä. Kun tulin raskaaksi enkä useamman kuukauden pahoinvoinnin vuoksi kyennyt ruokaa laittamaan, ruoanlaittovastuu siirtyi miehelle ja edelleen päävastuu on hänellä.

lisään vielä, et meidän äijä ei kans osannu 10 vuotta sit kun alettiin seurusteleen tehdämuuta kuin paistinperunoita ja makkaraa johon reilusti valkopippuria.
mut hassusti se oppi nopeeta, vieläkin on jotain ruokia mitä ei haltsaa pakolla,mut kysyy neuvoo et miten se menikään, mut kyl monta kymmentä lajia osaa ainakin.. nykyään jopa haluaa että leivotaan esim pasteijoita....

Meillä mies keittää puuron melkein joka aamu -kunhan vaan on oikeat kattilat, vispilät, kauhat ja mitat puhtaina että tietää paljonko vettä ja hiutaleita laitetaan :D

On myös kolme kertaa tehnyt makaronilaatikkoa (12 vuoden aikana :whistle: ) ja pystyy tarvittaessa lämmittämään yksinkertaista ruokaa hellalla (tosin lähes aina soittaa että mitä pitikään tehdä ;) )

meillä mies laittaa ruuat, koska tykkää ruuanlaitosta, mutta yksi niitä harvoja asioita, joita mä teen aina, on riisin keitto, koska osaan keittää basmatiriisin, niin että siihen tulee kunnon maku
muuten 'pääsenkin' vain pilkkomaan ja kuorimaan.

Mä lähdin vanhempainvapaalta töihin ja mieheni puolestaan jäi vanhempainvapaalle kahden lapsemme kanssa. Ei osannut tyyliin edes keittää perunoita. En jättänyt reseptejä enkä tehnyt valmiiksi ruokaa. Kävi niin, että mies otti selvää, miten ruokaa laitetaan - niin kuin minäkin olin aikanaan tehnyt - ja hienosti oppi laittamaan ruokaa. Ei se ole rakettitiedettä.

No mä en kyllä vaadi ollenkaan, mutta mun mielestä onkin ihanan rentouttavaa, kun mies katsoo vauvaa ja saan itse touhuta rauhassa keittiössä. Tuossa yksi ilta mainitsin sille kyllä, että olisihan se kivaa vaihtelua, jos hän välillä laittaisi ruuan. Sanoi siihen, että pitäisi kai sitten vähän verestää vanhoja taitoja. Eli kai se osaa jotain tehdä, olisi ihan jännä nähdä, että minkälaista sapuskaa syntyy :D

Ex-miehen kanssa laitettiin usein yhdessä tai se laittoi mulle (ja siis mä myös sille), mutta en mä siltäkään sitä vaatinut. Se vaan oli intohimoinen kokkailija.

Mua kyllä huvittaa tuo avuttomaksi heittäytyminen, mun exä harrasti sitä pesukoneen kanssa. Ihmeellistä, että heti kun muutin pois, se keksi kuinka ennen niin mystistä laitetta käytetään :laugh:

opetat sen tekemään kinkkukiusausta: peruna-sipuli pussi pakkasesta, kinkkisuikalita ja kermaa. Luulis 3 eri pakkausta osaavan avata! :D

meillä mies tekee aika vähän ruokaa, mutta perus makaroni+jauhelikastike yms luonnistuu kyllä oikein mainiosti :)

Mutta mun mielestä mm. riisin, perunoiden ja kahvin keittäminen on juuri niitä asioita, jotka harvoin onnistuu multa täydellisesti, vaikka muuten olen hyvä ja kokenut ruuanlaittaja. Mikäköhän siinäkin oikein on kun ne on mulle niin hankalia juuri ne "helpot" jutut...

Mä en osaa keittää munia (halkee aina) enkä tehdä munakasta (tulee pahaa), joten kaikki munahommat on tässä talossa miesten töitä. :D

Hanki joku hyvä, yksinkertainen ja YKSITYISKOHTAINEN keittokirja, niitä varmaan on jtn "ruoanlaittoa insinööreille" ja jätä se mies kirjan kanssa keittiöön, etkä neuvo.

Mä olen itse semmoinen pikkutarkka ohjeen seuraaja, että saan raivarin jos ohjeessa lukee "paistetaan haluttuun kypsyysasteeseen ja maustetaan maun mukaan" Siis #####! Onko se ehkä 5 min vai tunti, että tulee syömäkelpoista, ja olis tooooosi kiva tiettä, mitkä mausteet edes _sopii_ siihen ja sit myös se määrä... heitänkö kourallisen vai 25 milligrammaa?

Jep, jos mulla olis tarkempi vaaka, niin punnitsisin varmaan kahvinpurutkin.

Alkuperäinen kirjoittaja juuei:
Mä en osaa keittää munia (halkee aina) enkä tehdä munakasta (tulee pahaa), joten kaikki munahommat on tässä talossa miesten töitä. :D

Hanki joku hyvä, yksinkertainen ja YKSITYISKOHTAINEN keittokirja, niitä varmaan on jtn "ruoanlaittoa insinööreille" ja jätä se mies kirjan kanssa keittiöön, etkä neuvo.

Mä olen itse semmoinen pikkutarkka ohjeen seuraaja, että saan raivarin jos ohjeessa lukee "paistetaan haluttuun kypsyysasteeseen ja maustetaan maun mukaan" Siis #####! Onko se ehkä 5 min vai tunti, että tulee syömäkelpoista, ja olis tooooosi kiva tiettä, mitkä mausteet edes _sopii_ siihen ja sit myös se määrä... heitänkö kourallisen vai 25 milligrammaa?

Jep, jos mulla olis tarkempi vaaka, niin punnitsisin varmaan kahvinpurutkin.

Niin joo, noi munat on kanssa yks juttu, mitä en oikein osaa. Toinen on lettujen paistaminen. Se kuuluukin ehdottomasti miesten hommiin:)

meillä se on minä joka saa keittiössä aikaan vain sotkun. osaan mä kyllä riisiä ja makaroonia ehkä just just keittää. :D ja jotain ehkä paistinpannullakin tehä. mutta mies meillä kokkaa. voithan ostaa sille jonkun helpon keittokirjan? jonka avulla sitte opetella. niissä on ohjeet kuitenkin aina niin selkeesti, step-by-step.

Yhteistyössä