Miten paljon on ok, että äidillä on omaa aikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hkf
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hkf

Vieras
Voiko siinäkin mennä liiallisuuksiin? Tuttavallani on yksi lapsi, alle kouluikäinen ja hän viettää kuussa ehkä yhden viikonlopun äitinsä kanssa, muutoin on mummolassa tms hoidossa että äiti pääsee baariin. Lisäksi on päiväkodissa päivät ja useita kertoja viikossa muutaman tunnin hoidossa jossakin äidin menojen takia. Lapsi vaikuttaa melkoisen stressaantuneelta eikä haluaisi mennä jatkuvasti mummolle hoitoon. Onko tällaisesta haittaa lapslle? Äiti on yh ja ymmärrän, että kaipaa omaa aikaa, mutta onko tuo teidän mielestä vähän liikaa, että käy jopa kaksi kertaa viikossa ravintolassa, vaikka rahaakaan ei paljoa ole.

Kuulostaa kyllä aika paljolta omalta ajalta, vaikka yh onkin, ei se ole mun mielestä peruste omalle ajalle. Lapset ovat vain aikaa lapsia ja se kannattaa ottaa huomioon. Muutaman vuoden päästä tuo samainen lapsi ei käy kotona kuin kääntymässä ja silloin äidille voi tulla vaikeuksia pistää lapselle rajoja, koska on ollut niin vähän lapsen kanssa tekemisissä ja lapsikin varmaan kokee, ettei äiti välitä hänestä, parempi että olen kavreiden luona tai kaupungilla heilumassa.

Mulla on omaa aikaa kerran viikossa pari tuntia kun käyn jumpassa ja kerran kuussa pyrin olemaan viikonlopun jossain poissa, niin että mies saa olla lasten kanssa kolmisin rauhassa. Siinä mun säännöllinen oma aika, muu "oma" aika on sitten kotihommia kun lapset ovat pihalla ja iltaisin on vähän omaa aikaa kun lapset ovat nukahtaneet, mutta ei sitä voi oikein omaksi ajaksi sanoa, kun oon kuitenkin saatavilla ja mies on kotona ja kaipaa huomiota.

Ihmisten tilanteita on turha arvostella, jos niistä ei tiedä mitään. Kaikki eivät ole idealisteja äitihahmoja, jolloin silloin pitää pärjätä sillä mitä on. Mistä me tiedämme, miten ihanaa ja auvoista olisikaan olla tuon äidin kanssa aina :D eli mummolakin voi olla hyvä paikka. Kaiken tekeminen hampaat irvessä "siksi kun niin tehdään" ei ole pakosti hyvä asia.

Minä ainakin tarvitsen omaa aikaa. 2 tuntia viikossa olisi aivan liian vähän. 2 tuntia päivässä on ainakin minulle parempi. Arkisin ei aina toki tuohon päästä, viikonloppuisin sitä aikaa saa sentään enemmän. Aika menee harrastuksiin.

Riippuu miten se oma aika järjestyy. Olen yh mutta lapsi on isällään joka viikonloppu. Lisäksi jos mummolla on joskus lomaa niin saattaa olla sielä yötä. Lapsi ei vaikuta yhtään stressaantuneelta.
Mutta jos sitä omaa aikaa järjestetään pyörittämällä lapsi ympäri kyliä ja hoitopaikkoja yms, niin ei minusta ole ok nimenomaan sen lapsen takia, ei siksi että äidillä olisi jotenkin "liikaa" omaa aikaa.

Mikä takaa, ettei lapsi olisi ahdistunut, jos olisi kaksin kotona äitinsä kanssa, mutta äiti haluaisi olla toisaalla? Yrittäkää nyt tajuta ettette tule saamaan mitään mitalia siitä, että kärsitte elämässänne. Joo, joskus lapset syntyvät vähemmän ideaaleihin oloihin tai kaikki eivät kypsy vanhemmiksi yhtä kiireellä. Tuskin se lapsi mummolassa pahemmin kärsii kuin kärsisi kotona menohaluisen mamman kanssa, joka voisi olla ikävää seuraa, kun hänen elämäänsä estellään.

Elämä ei ole mitään kovin kaunista joka hetki.

Sitä paitsi, palstallahan lynkataan heti, jos yrittää olla muuta kuin oman tilanteensa marttyyri.

Yhteistyössä