Miten paljon pyydätte töistä vapaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "tinttis"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"tinttis"

Vieras
Olen hotellissa töissä, työ siis vuorotyötä. Varsinkin nyt kun on kesä niin on paljon menoja joihin haluaisin vapaata, mutta miten paljon kehtaa pyytää?
Minulla on nyt pyydettynä heinäkuulle kaksi viikonloppua, toisen pyysin juuri pitkän miettimisen jälkeen kehtaanko. Sitten on pyydettynä syyskuulle yksi pidennetty viikonloppu. Viimeksi tosin olen pyytänyt vapaata joulukuussa yhden päivän.
Nämä kolme nyt toivomaani vapaata ovat kaikki ns. hurvitteluja, kaksi reissua ja yhdet festarit.
Kysyin työkaveriltani paljon hän toivoo vapaata, sanoi että pyytää aina kun siltä tuntuu. Hänelle kuulemma on tärkeintä vapaa-aika ja oli ihmeissään kun näin tätä pohdin. Olisi kiva kuulla mielipiteitä :) Varsinkin jos paikalla on joku esimies, joka osaisi kertoa paljonko yleensä pyydetään ja mitä esimies noista vapaatoiveita on mieltä.

Tarkoitatko ihan ylimääräisen vapaan pyytämistä vai vapaatoiveita? Itse en koskaan ole ylimääräistä vapaata pyytänyt, mutta vuorotyössä vapaatoiveita saa laittaa listaan. Mulla on noin 2-3 vapaatoivetta joka toinen kuukausi. Meilkein kaikki toiveet toteutuu, kun pomo listan tekee. Jos samalla viikonlopulle useita toiveita niin sitten joku jää ilman vapaata.

Silloin kun tarvitsen vapaata. Välillä menoja tulee tiuhempaan, ja välillä taas on pitkä pätkä, että on ihan sama, milloin on töitä ja milloin vapaata.
Kyllä kunnon esimies ymmärtää, että työntekijöillä on muutakin elämää kuin työ, ja sen mahdollistaminen parantaa työmotivaatiotakin ja joustohalukkuutta työntekijän puolelta.

Esitän toiveita lomapäivistä joka vuodenajalle eli neljä kertaa, vapaapäivistä toiveita tarpeen mukaan. Koulun loma-ajat rytmittää paljon lomatoiveita tällä hetkellä.
Vapaapäiviä toivon myös aina tarpeen mukaan, suurin osa toteutuu.

Tarkoitatko ihan ylimääräisen vapaan pyytämistä vai vapaatoiveita? Itse en koskaan ole ylimääräistä vapaata pyytänyt, mutta vuorotyössä vapaatoiveita saa laittaa listaan. Mulla on noin 2-3 vapaatoivetta joka toinen kuukausi. Meilkein kaikki toiveet toteutuu, kun pomo listan tekee. Jos samalla viikonlopulle useita toiveita niin sitten joku jää ilman vapaata.

Vapaatoiveita. Mutta kun pyytää vapaata niin ne voi olla sitten palkattomia tai vaikka JP-vapaita. Joskus käynyt niin että pyytänyt viikonlopun vapaaksi niin ollut palkatonta ja sen viikon pakolliset vapaat vaikka ma ja ti.

No siis meilläkin käytössä sellanen "toivelista", mihin saa merkata, jos haluaa jonkun tietyn päivän / päivät vapaaksi, mutta niiden vapaiden määrä ei kuitenkaan lisäänny. Jos haluaa palkatonta, niin sitä anotaan erikseen. Itse olen menoni järjestänyt noiden toivejärjestelyiden mukaan (koska niitä aika hyvin toteutetaan), sekä "kikkailemalla" vkl-töiden kanssa. Palkatonta olen pitänyt viime vuonna ja tänä vuonna molempina yhden päivän.

Esitän vapaatoiveen aina kun vapaata tarvitsen, eli silllointällöin, en omasta mielestäni mitenkään useasti. Tosin nämä ei palkatonta, vaan minulla työ, jossa pitkät päivät ja vastaavasti sitten enemmän vapaata, eli lähinnä vapaiden sijoittelusta kyse. Tietty aina toiveet ei mene läpi, hyvin harvoin tosin näin.

Tarpeen mukaan toivon. Kesäisin viikonloppuvapaat eivät kylläkään yleensä onnistu kuin silloin joka viides viikonloppu miten tessin mukaan menee. Rajoittaa menemisiä aika paljon. Nyt on kesällä pari toivetta; yksi viikonloppuvapaa kun meillä olisi silloin häät ja toinen pidennetty viikonloppu viikonloppuvapaan yhteyteen. Näistä epäilen ettei tuo hääviikonloppu onnistu.

Minä olen ihan päivätöissä, joten viikonloput on aina vapaat. Vuosilomaa on 36 päivää ja ne saan yleensä siihen ajankohtaan kun toivonkin. Niiden lisäksi pidän ns. lisätyövapaita muutaman päivän vuodessa ja palkattomia vapaapäiviä tulee myös pidettyä, lähinnä pitkien viikonloppujen muodossa. (muutaman kerran vuodessa). Opintovapaata olen pitänyt nyt vuoden aikana 10 viikkoa. Meillä on hyvin joustava työnantaja.

Mulla ei ole vuorotyötä, eli viikonloput on aina vapaata. Mutta työvuoroihin teen hyvinkin usein toiveita. Tyyliin ei keskiviikkoisin neljän vuoroa, hammaslääkäri keskellä päivää, tuona tiettynä perjantaina jos pääsis yhdeltä lähtemään jne. Mä esitän ne toiveina ja työnantaja toteuttaa ne, jos mahdollista. En muista, oisko yhtäkään toivetta koskaan hylätty, mutta olen kyllä siihenkin varautunut. Ne on tosiaan toiveita, ei vaatimuksia.

28 palkallista vapaapaivaa vuodessa. Sovitaan syyskuussa. Kaikki tuon ulkopuolelle jaava vapaa on palkatonta vapaata. Tosi huonosti "kehtaan" pyytaa. Olen lastenhoitaja yksityiskodissa ja jos otan vapaata sovittujen paivien ulkopuolella niin toisen vanhemman pitaa jaada kotiin palkattomalle. Olen kolmessa vuodessa tainnut pyytaa nelja paivaa palkatonta vapaata. Kaikki festareita yms. rillutteluja varten.

[QUOTE="northern soul";29953833]28 palkallista vapaapaivaa vuodessa. Sovitaan syyskuussa. Kaikki tuon ulkopuolelle jaava vapaa on palkatonta vapaata. Tosi huonosti "kehtaan" pyytaa. Olen lastenhoitaja yksityiskodissa ja jos otan vapaata sovittujen paivien ulkopuolella niin toisen vanhemman pitaa jaada kotiin palkattomalle. Olen kolmessa vuodessa tainnut pyytaa nelja paivaa palkatonta vapaata. Kaikki festareita yms. rillutteluja varten.[/QUOTE]

Tarkoittanet 28 palkallista lomapäivää? Kai sinulla viikottain on ihan normaalisti vapaapäiviäkin?

Yhteistyössä