miten pärjätä kotihoidontuella??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sain ihan hyvää äitiiyspäivärahaa ja nyt sit tipuin kotihoidotuelle, niin tuntuu, että kaiken aikaa pitää olla miehen tilillä....

Ä-lomalla maksoin oman puolet vuokrasta+oman autoni kulut+suurimman osan ruoka ym.yleisistä kuluista ja rahaa jäi vielä ns. "turhuuksiin" (=lapsille vaatetta, hampurilaiskäyntejä ym.ym)

Miehen kanssa tietenkin ollaan sovittu, että nyt mies maksaa kaikki ns. juoksevat menot, minä ostan ruokaa senberran kun rahaa riittää ja siirrän sit miehen tililtä rahaa omalle tililleni. Nyt ihan tietoisesti oon jättäny "turhuudet" pois eli syödään ihan peruskotiruokaa, shampoot ym. ostan marketista, mut eihän se 250e mihinkään riitä!!

Mistä vielä säästaisin? Ettei tarviis joka viikko rahaa siirrellä (tai sit kerralla enemmän ;))
Mitään kuntalisiä ei täällä makseta, lapsilisät menee sovitusti "säästöön", pieni "hätävaratili" on, jonne laitoin äippäloman aikana rahaa, mut ei sielläkään enää montaa satasta oo...

Oy Perhe Ab on yhteinen yritys eli yhteiset rahat. Kaippa kht oli yhteinen päätökselle, jolloin tiedostitte tulojen rajun tippumisen. Jos näin on, niin eihän asiassa pitäisi olla mitään epäselvää vaan käyttää hankintoihin sen rahoja kellä sitä on.

Kyllä sitä pärjää pienemmälläki, on vaan osteltava sen mukaan. Karsii kaiken ylimääräsen ja pitää hauskuudet ilman rahaa. Lasten kanssa käyään liikennepuistossa ja metässä eväsretkellä sen sijaan, että oltas lähetty kesälomareissulle johonki hornantuuttiin :whistle:

Minulla sama tilanne ja saamme tosiaan vain tuo kht-perusosan. Minä teen keikkaa miehen vapailla. Usein olen sunnuntait töissä ja niistä tulee tuplakorvaus. Ei tuo peruskotihoidontuki riitä tosiaan mihinkään. Meillä on jo kuukauden ruokalaskukin yli 1000 e.

Jos kerta teillä on sovittu että jäät kotiin, niin mikset siirrä tiettyä summaa kuussa omalle käyttötilillesi? Lasket paljonko tarviit rahaa ja siirrät, mitä sitä euro kerrallaan? Ja jos jotain jää yli niin hyvä. Tuskinpa miehesikään kaikkea pennilleen tuhlaa kuussa? Mä ainakin ottaisin tuossa tilanteessa vähintään sen mitä mies lastenhoitokuluissa säästää.

älä nyt yritä säästää lapsilisiä ,kerkee sitä myöhemmin sitten. onk sulla mies hyvätuloinen? mulla ukon bruttotulot vähän reilu 2000 ja 3 lasta, ei oo loppukuusta oikein miehen tilillä, mistä siirrellä..

meillä sovittiin että jään hoitovapaalle,kuntalisää ei tule ja kh lisäksi tulee lapsilisä...vähän kanssa nyt jännättää kuinka selviän ruokakuluista jne...mies on nyt jo huutanut kun hän maksaa menoja,talo lainaa jne. :( minä en ikinä ole valittanut vaan maksanut sen minkä pystyin..mehen tulot kuitenkin hyvät.

Alkuperäinen kirjoittaja Stina:
Eikö kannattaisi siirtää kerralla isompi määrä, minkä luulet tarvitsevasi. On varmaan aika inhottavaa seurailla, että koska tili on tyhjä.

Meillä oli exän kanssa yhteinen tili, eipä tarvinnut siirrellä rahoja toisen tilille. Kaikki menot maksettiin tuolta tililtä, jopa ennen yhdessäoloa otetut lainat.

Mulla tulot senkun nousee kun jään kodinhoidontuelle. :D Onneksi se koittaa kohta.

Minimiäitiyspäiväraha on 15,20?/pvä, kuussa 380? ja siitä verot pois. Juuh, ei juhlita. Äitiyslomalla esikoisesta ei saa mitään, mutta kodinhoidontuen aikana saa siitäkin + kaupunkilisä 200?.

Voi kunpa mullakin tulot olis noussu minimiäippärahasta kotihoidontuelle jäädessä :/ Olivat kelassa saaneet miehen palkkatodistuksestakin laskettua ylisuuret kuukausitulot :o Mutta siis itse kysymykseen; hyvin pärjää kun vaan tietää mihin rahat riittää. tosin meilläkin lapsilisät kyllä ihan käytössä sill'ä ilman niitä ei pärjättäisiin. Kuun lopussa molempien tilit huutaakin lähes poikkeuksetta tyhjyyttä :whistle:

Meillä yhteinen tili niin ei tarvii miettiä kumpi maksaa mitäkin. Ei oo ikinä mies valittanu että hän joutuu enemmän maksamaan.. Minä tällä hetkellä työtön enkä oo moneen kuukauteen muuta rahaa saanu kun lapsilisät (työkkärin vika). Ja silti pärjätäänihan hyvin. Vähän järkeä siihen mitä ostelee niin kyllä sitä toimeen tulee.

Yhteistyössä