Miten pärjätä mahdollisimman hyvin työssäoppimisjaksolla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "opiskelija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"opiskelija"

Vieras
Tuollainen on edessä 2 viikon päästä ja jännittää tuhottomasti.

Viimeksi hoitotyötä olen tehnyt kevään työssäoppimisjaksolla ja jännitän sitä, että miten
hoitotyö mahtaa taas lähteä sujumaan.

Jotenkin olen vain sellainen, että kun pitää tehdä parityöskentelyä, niin jotenkin muutun hieman "köpelöksi" eli että tiedän toki mitä pitää tehdä, mutta silti odotan, että toinen antaa jonkin vinkin, että mitä tehdään seuraavaksi. Jotenkin en vain "uskalla" olla liian omatoiminen.

Yksin työskentely sen sijaan kyllä sujuu, siis tarkoitan siivoustöitä, asiakkaan ohjaamista jne.

Myös kädentaitoa vaativat työtä (mm; pistämiset) jännittävät kanssa jonkin verran.

Ja en myöskään halua olla vakityöntekijöiden riesana, vaan haluaisin, että minustakin olisi hyötyä + apua kotikäynneillä.

Pitäisi myös oppia kyselemään hoitotyöstä tms. kaikenlaista, vaan kun itse opin parhaiten katselemalla, että miten toinen hommansa tekee. Tuossakin on itselle hieman haastetta.

Toi on hyvä että olet miettinyt omia vahvuuksia/heikkouksia jo etukäteen. Kun menet harjoitteluun niin kerrot ohjaajalle nämä asiat ja mietit vielä että missä asiassa haluaisit enemmän ohjausta ja mitkä olisi ne omat alueet mihin haluat keskittyä. Kyselet paljon, ja kun ohjaajat tekevät jotain joka tuntuu sinusta 'vieraalta' (esim. teille on koulussa opetettu eri tavalla), kysy että miksi hän tekee asian niin. Kannattaa aina miettiä sitä 'näyttöön perustuvaa hoitotyötä', eli kun teet jotain niin mietit MIKSI näin tehdään, mikä on se teoriatieto mihin teko pohjautuu. Ole avoin, rehellinen omista taidoistasi ja kysele, älä sooloile. Äläkä lähde työpaikan mahdollisiin kuppikuntiin tai konflikteihin mukaan vaan pysyttele etäällä niistä. Ja jos työyhteisössä on tökeröitä ihmisiä, älä ota itseesi vaan prosessoi että mitä voit oppia toisten käytöksestä itse, haluatko itse olla samanlainen hoitaja tulevaisuudessa vai miten voisit välttää sen.

Pyydä saada ensin katsella vierestä ja sitten päästä itsenäisesti kokeilemaan. Asiakkaan kanssa työskennellessä saat paremmin kontaktin, kun vanha tuttu ja turvallinen hoitaja ei ole vieressä viemässä asiakkaan huomiota eikä asiakas pääse "tukeutumaan" häneen, vaan olette kahden vuorovaikutustilanteessa.

Ja ehdottomasti vaikka kädentaidot jännittää (pistämiset yms..) niin tekemällä nimenomaan oppii, ei katsomalla, mene rohkeasti mukaan ja pyydä että saatko sinä tehdä ko. toimenpiteen.

- osoita, että olet kiinnostunut ja kysele reilusti, "tyhmätkin" kysymykset on parempia, kun ei kysymyksiä ja kiinnostusta ollenkaan
- hetkinä, kun ei ole tekemistä kysy, voisitko tehdä jotain tai pyydä esim jotain materiaalia, jota voisit lueskella. Älä jää paikoilleen möllöttämään.

Eli siis: saa kysellä, mokailla ja olla avuton, kunhan on aktiivinen ja kiinnostunut.

Yhteistyössä