Miten pian naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dahlia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kun se hurmaava ensivaikutelma ei hävinnyt vielä viiteen vuoteenkaan menessä.
Eikä se ole hävinnyt kyllä vieläkään.
Eli, viisi vuotta seurusteltiin ennen naimisiin menoa.

Mielestäni naimisiin ei kannata kiirehtiä, vaan tutustua toiseen kunnolla ajan kanssa. Jos kyseessä on se oikea, niin ei se siitä mihinkään katoa.

Vähintään kaksi vuotta kannattaa odottaa. Se alun ihastuminen/rakastuminen ei ole sama asia kuin "pysyvämpi" rakkaus. Yleensä kahdessa vuodessa se alkuihastus ehtii laantumaan ja arki on tullut suhteeseen. Sitten sitä näkee selvemmin kannattaako toinen sormustaa.

Lisään vielä edelliseen, että naimisissa oleminenhan on vain eräs suhteen formaatti eikä suhde itse. Suhde ei parane sormuksella eikä missään nimessä sellaista pidä odottaakaan. Kaikki pysyy ennallaan, joten jos suhde on pari vuotta ollut jo hyvä ennen sormustusta ja kelpaa sellaisenaan niin siitä vaan.

Itse olen ollut tulevan aviomieheni kanssa yhdessä nyt neljä vuotta ja olemme menossa 1/2 v. sisällä naimisiin. En usko, että aika on niinkään tärkeä, vaan tunne, mutta suosittelen kuitenkin vähintään sen kaksi vuotta olemaan kimpassa ennen alttarille astelua, että näkee minkälaista se arki on toisen kanssa. Kuitenkin jos on tarkoitus olla sen toisen kanssa loppuikä, niin mikä kiire on naimisiin? Itse tiesin jo ihan seurustelumme alkuvaiheessa, että tämä on nyt se minun tuleva aviomieheni, se oli vaan se oikea tunne.

Vuoden seurustelun jälkeen menimme kihloihin ja naimisiin siitä n. kolmen vuoden jälkeen. Häät varattiin kesäksi ja aloin jo muutamaa kkk aikaisemmin harjoittelemaan ilman ehkäisyä vauvan saantia, mutta tärppäskin heti, että olin paksuna kun mentiin naimisiin. Maha jo hiukan pömpötti. Luulen, että jotka asuu avoliitossa, ei tykkää toisista tarpeeksi tai usein mies ei kosi, koska ei tykkää tarpeeksi. Me teimme avioehdonkin.

Mies kosi talvella vuoden yhdessäolon jälkeen ja naimisiin mennään kesällä. Emme olisi alun perinkään menneet yhteen, ellemme olisi olleet täysin varmoja, että tämä on se henkilö, jonka kanssa haluan elämäni elää. Sydän sen kertoo. Ei siis ole mitään syytä olla menemättä naimisiin jo nyt... :) Toki muilta ihmisiltä on tullut kommenttia, että onpas teillä nopeaa toimintaa.

Yksi vaihtoehto on se, että odottaa niin kauan, että intohimo laantuu. Yleensä siihen menee puolesta vuodesta pariin vuotta riippuen siitä, miten usein nähdään. On kai ihan tutkittu juttu, että on tietty määrä yhdyntöjä, jonka jälkeen miehellä ns. aivot siirtyvät jalkojen välistä takaisin päähän. Sen jälkeen nimittäin näkee, että onko suhteessa muutakin kuin pelkkä seksi. Seksinkin osalta näkee, että millaista se on sitten, kun se ensihuuma on mennyt pois. Riittääkö kumppanissa mielikuvitusta ja intoa vielä siitäkin eteenpäin?

Korostan seksin merkitystä, koska täällä Elleissäkin joka viikko joku ihan onnellinen n. 35 vuotias perheenäiti valittaa, että "on ihana omakotitalo, pari lasta, työssäkäyvä mies ja kaikki on ihan OK, mutta mies on vähän tylsä, arvaamaton ja seksi on käynyt kyllästyttäväksi. Nyt työpaikan/naapurin Rane on alkanut katselemaan siihen malliin, että oma mies saisi lähteä vaihtoon. Mitä teen? Seuraanko sydämeni ääntä?"

Parisuhteeseen pitää panostaa. Usein siihen jaksetaan panostaa juuri niin kauan, kun intohimoa löytyy ilman sen suurempaa yrittämistä. Ongelmat alkavat vasta sen jälkeen.

Monelle avioliitto on ikään kuin jonkinlainen lupa ottaa parisuhteessa rennommin. Ei tarvitse nähdä mukamas enää niin paljon vaivaa toisen eteen. Siksi käy niin, että vieraannutaan suhteessa.

Omalla kohdallani seurustelimme opiskeluaikani noin 2 vuotta, jonka jälkeen muutimme yhteen. Asuimme avoliitossa ja kun alettiin puhua vauvasta, niin menimme 2 v avoliiton jälkeen naimisiin. Vauva syntyi vuosi siitä. Ehkä tylsää, mutta toisaalta ei tullut yllätyksenä, että millaisen miehen kanssa on muuttamassa yhteen, perustamassa perhettä jne. Siinä ajassa ehti tutustua anoppiin jne.

Intohimon keskellä oltuamme yhdessä noin vuoden ja asuttuamme yhdessä muutaman kuukauden. 20-vuotishääpäivä tulossa just ja olemme edelleen hyvin rakastuneita. Ihmeellistä mutta totta :)

Vuoden seurustelun jälkeen menimme kihloihin ja naimisiin siitä n. kolmen vuoden jälkeen. Häät varattiin kesäksi ja aloin jo muutamaa kkk aikaisemmin harjoittelemaan ilman ehkäisyä vauvan saantia, mutta tärppäskin heti, että olin paksuna kun mentiin naimisiin. Maha jo hiukan pömpötti. Luulen, että jotka asuu avoliitossa, ei tykkää toisista tarpeeksi tai usein mies ei kosi, koska ei tykkää tarpeeksi. Me teimme avioehdonkin.

Että ei tykätä tarpeeksi.......päivän paras tuo sinun kannanottosi.

Viimeksi muokattu:
Siinä vaiheessa kun ymmärtää että ei tarvitse sitä sormusta sormeen kahleeksi vaan merkiksi keskinäisestä rakkaudesta. Eli että ei koe tarvitsevansa naimisiin menoa pönkittääkseen suhdetta tai merkkinä muita ihmisiä varten. Jokainen tietää oman aikansa mutta tuntuu että jos tulee näitä pika-avioita eli n.vuosi yhdessä ja naimisiin niin ei siinä vaiheessa ehkä vielä ihan täysin tunne sitä toista vaan hakee avioliitosta ehkä sitä "arjen karkottajaa" eli että ei romantiikka karkaisi vaan mennään äkkiä naimisiin kun sitä vielä on. Itse olen 3 vuotta avoliitossa ollut, tiesin jo vuoden jälkeen että tuon miehen kanssa voisin mennä naimisiin mutta sitä ei ole vielä tapahtunut enkä koe siitä mitään painetta koska suhde on loistava ilmankin :)

No eihän tuohon mitään perussääntöä ole. Mennään naimisiin kun siltä tuntuu! =)

Itse olen ollut pitkässäkin parisuhteessa (8 vuotta), ilman naimisiin menoa ja onneksi emme niin tehneetkään, koska ko. suhde oli nuoruuden rakkaus, josta kasvoimme voimakkaasti erilleen. Toisaalta nykyinen suhteeni (ns.aikuissuhde ;) on jo välittömästi alun jälkeen tuntunut vakavammalta. Molemmat kun olemme olleet sekä pitkissä parisuhteissa että sinkkuina tässä välissä, tiedämme mitä haluamme ja millainen kumppani sopii. Meillä on samanlaiset tulevaisuudensuunnitelmat ja huumorintaju sekä kivaa yhdessä. Mieheni on mielestäni yksi älykkäimmistä ihmisistä, jonka tunnen ja vielä kaiken lisäksi erittäin hyvä suutelemaan! Joten vajaan vuoden yhdessäolon ja runsaan puolen vuoden yhdessäasumisen jälkeen on kihlat takana ja hääsuunnitelmat sekä perheen perustaminen edessä. =)

Yhteistyössä