Hae Anna.fi-sivustolta

Miten pissanhaju pois wc-pöntöstä?

Viestiketju osiossa 'Kodinhoito' , käynnistäjänä WC-ankka, 28.08.2010.

1. WC-ankka Vierailija

Ostimme hiljattain uudehkon (-08) omakotitalon. Talo on erittäin siististi pidetty, mutta vessanpönttöihin on jotenkin pinttynyt pissanhaju.

Pesen itse pöntöt huolellisesti vähintään kerran - joskus kaksikin kertaa - viikossa WC-ankalla, mutta silti kantta avatessa vastaan leijuu pissanhaju. Toista vessaa emme edes käytä kovin usein, joten haju ei kyllä ole meidän aiheuttamamme.

Onko jollakin niksejä tai hyviä pesuainevinkkejä hajun poistamiseksi? Vai toimiiko etikka tähänkin "vaivaan"? Ottaisin kiitollisena vinkkejä vastaan, koska haluan raikkaat vessat :)

2. Liisu Vierailija

Meillä oli samanlainen juttu asuntoon muuttaessa. Vaikka vessanpöntön pesi, niin pissa haisi silti. Vaihdettiin jopa vessan kansi ja rengaskin. Sitten satuin kuuraamaan pöntön aivan TODELLA huolella niin, etten tehnyt vain normipesua, vaan keskityin oikein pienellä harjalla harjaamaan mm. sen kielekkeen takaa, mistä vesi tulee huuhdellessa. Toki olin yrittänyt sinne sohia normaalissa pesussakin veskiharjalla, mutta vasta pienemmällä harjalla pääsin kunnolla käsiksi sinne. Pöntön etuosasta sen kielekkeen alta tuli aika kamalaa kivettynyttä likaa joka haisi :( Tuon kuurauksen jälkeen haju katosi.

3. siivoojaämmä Vierailija

Heippa,pesehän kloriitilla vessa kunnolla.Mä heittelen ihan raakaa klooria vessaan pönttöön.,lavuaariin,lattioille ym.Mulla ei ole arkoja materiaaleja,kyllä kusen haju lähtee!Hyvällehän kloori ei haise,mutta tappaa lemut ja pöpöt ja puhdistaa hyvin.Puteli maksaa noin 1-2e marketissa.

4. cifcif Vierailija

Minä käytin Cif active Baking soda -ainetta. Pyyhin sillä myös ulkopinnan (kumihanskat kädessä), koska miesten pisut roiskuu pöntön ulkopuolellekin. Annoin aineen vaikuttaa 15 min. ja pesin sitten puhtaalla vedellä. Pöntön sisäpuolen pesen tuolla samalla aineella kerran, pari viikossa ja haju pysyy hyvin poissa.

5. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Ensinnä kannattaa hankkia sellainen kaksi osainen vessa harja jossa toinen sellainen lähes pyöreä harjasosa, joka menee sinne reunavakoon. Sini merkillä on ainakin sellainen ja se on ehdottomasti paras vessa harja.

6. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Myydäänkö ainetta Suomessa ja jos niin missä kaupoissa?

7. laitoshuoltaja Vierailija

Aivan ensiksi kannattaa mennä alan liikkeeseen ja hommata kunnon välineet. Siellä opastavat myöskin siivousaineiden käyttöä.

Kaikenmaailman vessaharjoihin ei kannata rahojaan tuhlata. Kerralla kun ostaa kunnollisen, kestää se myös pitkään. Kunnon harjakset, pitkä varsi...

8. Kyllä oman kodin siivouksesta selviää hienosti ihan tavallisille kuluttajille tavallisissa kaupoissa myytävillä välineilläkin. Ei ne alan liikkeestä saatavat välineet esim. Sini-tuotteisiin nähden ole, että ehdottomasti sellaisia tarvittaisiin kodin perussiivoukseen.

Ja Sini-tuotteen vessaharja, josta Jx mainitsi, on todellakin hyvä. Sillä saa irrotettua töhnää myös sieltä reunan alta, ja sellaisen saa muutamalla eurolla melkein mistä tahansa kaupasta. Ja kestää pitkään normaalikäytössä :) Siinä on kunnon harjakset jotka eivät heti ala irtoilemaan ja harottamaan sekä normimittainen varsi. En käsitä mitä oleellista hyötyä pidemmästä varresta olisi kodin perussiivouksissa...

Laitossiivous on eri asia kuin kotisiivous.

9. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Juuri tämä mainitsemani Sini tuotteen vessa harja on se kunnollinen, jolla pääsee pesemään kunnolla reunan altakin. On todella outoa, jos vessaharjan käyttöökin pitää saada opastusta.

10. ja tämän virkkeen piti kuulua näin: Ei ne alan liikkeestä saatavat välineet esim. Sini-tuotteisiin nähden NIIN YLIVERTAISIA ole, että ehdottomasti sellaisia tarvittaisiin kodin perussiivoukseen.

11. Meillä on sama ongelma kylppärissä, ilmeisesti kiitos edellisen asukkaan teinipojalle :(. Uskaltaako kloriitilla kuurata kaakelit (kaakelit on mustanharmaat ja saumaus harmaa)? Meillä kun suurin hajunlähde tuntuu olevan suihkunurkkauksessa, liekö poika kuseskellut aina suihkussa :eek:! Suihkukaivon olen pessyt jo moneen otteeseen mutta silti välillä kusen haju leijailee nenään :(((.

12. poioöhokj Vierailija

Se pissanhaju ei välttämättä tuu siitä pöntöstä vaan lattialta.

Toisilla, varsinkin miespuolisilla, mikäli seisoaltaan asioitavat, tahtoo pisaroita vähän lentää sinne tänne, seinille ja lattialle. Ei välttämättä tarvita mitään kloriittia, se on aika tuhti myrkky ja saattaa viedä jopa kiiltopinnan, ja sen jälkeen kaikki lika vasta tarttuukin.

Kaupoista löytyy myös muita tuhtia aineita, ihan siis tavallisista tavarataloista. Katso mitkä aineet sopivat kaakeleiden ja wc:n pesemiseen. Sinuna pesisin, mikäli kaakeleita lattialla ja seinissä, kunnon porstalla, myös ne saumat.

Itse sain ainakin vessasta hajun niin pois. Jos peruspesun teet wessalle, haju on hetken pois, mutta palaa pian uudestaan. Porstaa ne laatat kunnolla ja myös saumat.

Tosiaan se haju saattaa tulla muualta kuin pöntöstä.

13. laitoshuoltaja Vierailija

Mitä hyötyä pitkästä varresta? No, mietipä vähän, ihan itse.

Et ole tehnyt siivoustyötä, kun et näköjään tiedä alan termejäkään. Perussiivous=?

14. laitoshuoltaja Vierailija

Ei se kyllä outoa ole, niitähän on vaikka minkälaisia "rimpuloita".

15. laitoshuoltaja Vierailija

Ei mielellään. Kloriitti on erityisaine, mielellään vain käsittelemättömälle puulle.

Kaakeleille löytyy omiakin aineita.

Ja se suihkukaivo on varmaankin lattiakaivo?

16. Joo lattiakaivoa tarkoitin :). Kloriitilla olen kyllä pessyt välillä pöntön, en tiennytkään että se on vain puulle (?!) tarkoitettu. En oikein usko noihin kaakelipesuaineisiin, tuskin ovat sen tymäkämpää tavaraa kuin yleispesuaine tai astianpesuaine ( = minusta ne ovat kuluttajan huijaamista, että muka pitäisi kaakelille ostaa omat aineensa kun yleispesuaine riittäisi ihan hyvin). Kun kerran kalkkijäämät eivät ole ongelma, eivätkö ne ole ainoa "erikoisuus" johon kaakelipesuaineet on tarkoitettu?

poioöhokj: mitä tarkoittaa "porstata"? Ihan uusi sana, en ole koskaan kuullut :). Jos se tarkoittaa hankaamista, niin kaakeleita ei kai saisi kovin hangata juuri siksi ettei pinta rikkoudu.

17. Toki työkseen siivoamisessa pitkästä varresta on se hyöty, että kumartelemista tulee vähemmän, joten se on ergonomisesti parempi kuin lyhyempi varsi. Tästä on paljonkin hyötyä ja iloa silloin, kun siivotaan paljon vessanpönttöjä, päivittäin. Kotioloissahan kukaan tuskin vessanpyttyään niin ahkeraan kuuraa, ettei ihan normaalimittainen vessaharjan varsi välttäisi :) Jollei ihmisellä hirveän huonossa kunnossa esim. selkä tai polvet ole, niin oman pyttynsä pesemisestä selviää mainiosti ihan normaalimittaisella vessaharjallakin. Joten mitään niin oleellista hyötyä ei siitä kodin normisiivouksessa ole, että pitäisi ammattilaisvälineitä ruveta ostelemaan.

Olen toki tehnyt siivoustyötä, vaikken koulutettu ammattilainen olekaan. Perussiivouksella tarkoitin kotona tehtävää ns. normaalia siisteystason ylläpitämistä. Millähän ammatilaistermillä meidän pitäisi kaikkien nyt opetella kutsumaan sitä, mitä olemme tähän mennessä kutsuneet normaalisiivoukseksi, viikkosiivoukseksi, perussiivoukseksi tms? Vai saammeko luvan jopa käyttää ihan kansankieltäkin puhuessamme ei-ammattimaisesta siivoamisesta? ;D

Ja sen verran olen siivoustyötä tehnyt, kuten myös ihan perussiivousta ja jopa suursiivouksiakin kotonani, että tiedän tavallisissa kaupoissakin myytävän erinomaisen laadukkaita ja kodin siivouksen hienosti riittäviä ja soveltuvia siivousvälineitä. Todellakaan oman kotinsa normisiivoukseen ei tarvitse alan liikkeistä ammattilaisvälineitä hankkia, ellei sitten toki itse välttämättä halua. Esim. Sini-tuotteen välineet ovat oikein hyviä ja ottavat huomioon työergonomiankin ihan riittävän hyvin.

18. laitoshuoltaja Vierailija

perussiivous= entinen suursiivous (siivotaan perusteellisesti)

Muihin en ota kantaa, siivotkaa ihan millä kukin katsoo parhaimmaksi.

19. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Kloriitti ei ole puulle tarkoitettu aine.

20. oiuopuupoup Vierailija

Niin olen pohjanmaalta. Täällä on porsta jolla pestään esim. matot. Ja kun porstalla tehdään töitä porstataan. No nämä on näitä kielimuurijuttuja. Porstiahan on pehmeitä ja kovia, siis monenlaisia. Itse porstaan sellaisella pehmeähköllä harjalla (=porstalla) aina esim. vessan lattiat. Ei sen tarvitsekkaan olla sellainen kova mattoporsta.

21. juuriharja Vierailija

Toinen nimitys porstalle on juuriharja.

22. huom! Vierailija

Kä-sit-te-le-mät-tö-mäl-le puulle, esim. saunan lauteet.

Sinulla kun on se kloriittipullo siellä, eikö siinä lue?

23. Jx Aktiivinen jäsen

Saadut tykkäykset:
    17
    Juu kotona on, muttei töissä.

24. pari vinkkiä Vierailija

Borsta on ruotsinkieltä ja tarkoittaa 'harjata'. Rannikkoalueilla elää edelleen suomenkielessä vahvana ruotsin lainasanat.

Itse suosittelisin, että lattiakaivo otettaisi auki aina, kun on muuttanut/muuttamassa pois sekä sen lisäksi pari kertaa vuodessa. Kun laittaa kertakäyttöisen kasvosuojuksen ja kunnon ehjät kumihanskat käteensä, niin siitä hommasta selviää kyllä. On tosi ällöä nostella kaikkea limoittunutta harmaata mössöä pois lattiakaivosta, mutta on ihan välttämätöntä tehdä tuo puhdistustyö, jotta ei tarvitse pelätä viemärin tukkeutumista eikä tarvitse kärsiä ylimääräisistä hajuista. Kun lattiakaivo on puhdistettu, niin viemäriin voi kaataa lorauksen raakaa Kloritea desinfioimaan puhtaat pinnat.

Omalla hankintalistallani on ollut jo pitkään lattiakaivoon laitettava "sukka", joka kerää isoimmat roskat. Jos perheessä on yksikään pitkähiuksinen, niin pussukan pitäisi estää hiusten kulkeutumista viemäriin.

Muuttaessa taloon/pois siitä kannattaa myös kosteiden tilojen seinät ja lattiat pestä huolellisesti sekä kiinnittää huomiota kaakeleiden saumoihin. Cillit Bang ainakin meillä on hyvin poistanut nuo pinttymät saumoista. Ylläpitosiivoukseen riittää ihan vesi, jossa loraus Fairyä joukossa. Mahdollisten kosteusvaurioiden takia suihkuvedellähän ei saisi lotrata, mutta esimerkiksi muuttotilanteessa olen suihkuttanut vettä ihan wc-pönttöönkin niin, että se taatusti lähtee puhtaaksi sisältä ja ulkopuolelta. Sen jälkeen kunnon kuivaus.

25. vielä yks vinkki Vierailija

Se lattiakaivo kyllä pitäis puhdistaa ainakin kerran kuussa (myös se kaivon "kansi"). Vanha tiskiharja on siihen hyvä väline, siihen varteen voi vaikka kirjoittaa: lattiakaivo. Senkin voi sitten huuhdella ja laittaa johonkin jemmaan odottamaan seuraavaa kertaa.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri