Miten pitää lempeä unikoulu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kun tyttö huuta HETI!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kun tyttö huuta HETI!

Vieras
Meillä on ongelmana pinnasänkyyn nukahtaminen. Tyttö nukahti aiemmin hyvin viereen mammapullon kanssa, mutta pikkuhiljaa (ikää 1,1 v) sekin on alkanut mennä vaikeaksi ja venyä. Niinpä olisi aika lopettaa unipullo (muuten ei olekaan pulloja käytössä) ja yrittää opettaa nukahtamaan itse... En halua huudattaa, sillä se ei tunnu oikealta ja tyttö itkee yleensäkin niin vähän että jos huudatan menee ihan hysteeriseksi.

Ongelma on vain se, että tyttö ei ymmärrä lainkaan sitä että laitetaan hereillä pinnikseen. Vaikka nukutan melkein loppuun vierellä, nostan sänkyyn ihan melkein nukahtaneena, nousee heti ylös ja alkaa itkemään. Eikä rauhoitu makuulle, vaan nousee aina samantien ja huutaa. Jos taas olen suoraan laittanut pinnikseen ja yrittänyt sinne nukuttaa, huuto on aivan kamalaa ja aika menee vain siihen että yritän pakottaa häntä makuulle. Jos taas annan nousta, vähän aikaa hyppii tyytyväisenä ja sitten alkaa huuto... Tänään koitettiin, huutoa tuli ensin n. tunnin, vaikka olin vieressä kokoajan, sitten nostin sänkyyn viereen, mutta oli jo niin hysteerinen että itki todella pahasti. Vaikka oli siis todella väsynyt! Vihdoin sain pakotettua rauhoittumaan paikalleen viereen ja sitten heti nukahtikin...

Miten ihmeessä olette unikouluttanut lempeästi lasta, joka ei sekuntiakaan suostu makaamaan hereillä pinniksessä eikä olemaan pystyssäkään pinnasängyssä yksin?

Tämä on taas takuulla väärin ""sammutettu"" jonkun tahon mukaan, mutta itse en halunut huudattaa joten molemmat saivat nukkua meidän sänkyyn ja sieltä sitten kannettiin nukkuvina omiin sänkyihinsä. Kenellekään ei tullut paha mieli eikä nukkumaan menosta tullut mitään ihme tapahtumaa jossa taputellaan, silitellään, laulellaan tms. Eli ipanat meidän sänkyyn, iltasatu, valot pois, päät tyynyyn ja kun lapsi oli ollut unessa n. 10 min. kannettiin omaan sänkyyn.

meillä tyttölle ei sovi mitkään ""nukutuskeinot"" siis nämä tavalliset silittelyt, puhelut, laulelut, taputtelut. sitten kun tajuttiin että se johtuukin meistä, että tyttö ei saa unen päästä kiinni, ei kertakaikkiaan malta nukahtaa/laittaa makuulle jos jompikumpi vieressä. Laitetaan hereillä sänkyyn unipupun kanssa, hyvänyöntoivotukset,poistun vierestä (joko omalle sängylle tai pois huoneesta kuitenki niin että olen kuulolla jos tulee hätä), hölpöttelee joskus itsekseen kovaankin ääneen 1/2h joskus simahtaa heti.

Jos laitan hereillä pinnikseen, leikkii siellä ehkä 1 min rauhassa, sitten alkaa hysteerinen huuto, olin vieressä tai en. Sänkyyn siis nukahtaa vielä meidän viereen suht hyvin, mutta kokoajan huonommin huonommin, joten siksi tätä neuvoa juuri kyselin. Kyllä munkin mielestä vois nukahtaa viereen vaikka 10 vuotiaaksi asti, ei väliä unikoululle, mutta kun ei tosiaan kohta suju sekään... :( Lisää vinkkejä?

Minkälaiset päikkärit lapsi nukkuu? Jospa unta ei yksinkertaisesti enää riitä. Vaihtoehtona joko nukkumaan mennään myöhemmin tai päikkäreitä jotenkin vähennetään tai rytmitetään toisin.

Meillä ainakin oli tosi tarkkaa se että n. 10 min. sen jälkeen kun oli nukahtanut vietiin omaan sänkyyn. Juuri siinä kohtaa oli se syvän unen vaihe jolloin lapsi ei havahtunut siirtelyyn. 20 min. oli liikaa ja 5min. liian vähän.

Jus siirryttiin kahdista päikkäreistä yhtiin päikkäreihin tän vuoksi. Hyvin on päivät mennyt, jaksaa yksillä päikyillä. Kun siirryttiin yhtiin päikkyihin, nukahti illalla tosi hyvin, mut nyt tosiaan alkanut venymään. Nukkuu 2-3 tuntia päikkäreitä, joten eipä varmaan ole tästäkään kyse. Ei kai sitä ainoilta päikyiltä voi herättämäänkään mennä... Ja ei ole muutenkaan musta tästä kyse, kun on TOSI väsynyt illalla kun makkariin lähdetään.

Yhteistyössä