Miten pitää työnhakuintoa yllä ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras...

Vieras
Tuntuu vaan siltä, että työhakemusten lähettäminen on pelkkää ajanhukkaa. Että ei minua kukaan palkkaa, vaikka lähettäisin tuhansia hakemuksia.

Keksin kymmeniä syitä siihen, miksi kellään ei ole mitään syytä ottaa minua töihin, enkä ainuttakaan, miksi kukaan haluaisi palkata minut.

Ja miksi haluaisi, kun Suomessa on varmaan lukemattomia minua kokeneempia, paremmin koulutettuja, osaavampia, kauniimpia, hoikempia, luonteeltaan miellyttävämpiä, vakuuttavampia ja kaikin tavoin erinomaisempia ihmisiä hakemassa joka ikiseen työpaikkaan, niin miten ihmeessä minulla olisi mitään mahdollisuuksia saada töitä yhtään mistään.

No varmaan johonkin ilmaisharjoitteluun pääsisi, mutta mitä hyötyä siitä sitten on ? Vai tietääkö joku jonkun, joka olisi oikeasti työllistynyt johonkin yritykseen oltuaan siellä harjoittelijana.

Julkisiin työhakemuksiin (varsinkin niihin työkkärin sivuilla julkaistaviin) vastaaminen on liki toivoton tapa saada töitä, jos työhistoria ei ole tiptop, omaa erittäin hyviä oman itsensä markkinointitaitoja tai jotain sellaista koulutusta/taitoa, jonka taitajista on pulaa.

Ensisijaisesti töitä kannattaa hakea vähitellen ujuttamalla jalkaansa työnantajan oven väliin. Vaikka sijaisuuksia tekemällä, avoimia työhakemuksia lähettämällä jne.

Palkaton harjoittelu voi olla hyvä idea jos haluaa työkokemusta tietyltä alalta tai tietyssä määrin jos haluaa tehdä itsensä työnantajalla tutuksi mahdollista tulevaa palkkausta varten. Jälkimmäinen on tosin aika epävarma vaihtoehto yleensä. Kovin paljon noita palkattomia harjoitteluja ei kannata ryhtyä tekemään, eikä työkkäri siihen välttämättä suostukaan.

Haet ihan vääriin töihin. Et ole pätevin assistentti, sihteeri tai koordinaattori ehkä koskaan. Hae sellaisia paikkoja joihin on mahdollista päästä. Tiedät sen kyllä itsekin!

Ja miksi haluaisi, kun Suomessa on varmaan lukemattomia minua kokeneempia, paremmin koulutettuja, osaavampia, kauniimpia, hoikempia, luonteeltaan miellyttävämpiä, vakuuttavampia ja kaikin tavoin erinomaisempia ihmisiä hakemassa joka ikiseen työpaikkaan, niin miten ihmeessä minulla olisi mitään mahdollisuuksia saada töitä yhtään mistään.

No varmaan johonkin ilmaisharjoitteluun pääsisi, mutta mitä hyötyä siitä sitten on ? Vai tietääkö joku jonkun, joka olisi oikeasti työllistynyt johonkin yritykseen oltuaan siellä harjoittelijana.

Onko sinulla jokin erityinen syy olettaa olevasi selvästi muita huonompi? Tällaisia syitä voivat olla esim. poikkeuksellisen aukkoinen työhistoria (varsinkin viimeisten vuosien osalta), ammatin puuttuminen, silmiinpistävän huonot sosiaaliset taidot yms.

Ilmaisharjoitteluista on se hyöty, että saa työkokemusta sekä järkevää sisältöä päiviinsä (jos sitä ei muuten ole).

Opiskele lääkäriksi ja mene attendolle vuokralääkäriksi. Varma työpaikka ja kymppitonnin kk-tulot. Vaihtoehtoisesti opettele koodaamaan pelejä mobiililaitteisiin. Perusta firma ja myy se "Roviona" sijoittajille viidelläsadallamiljoonalla. Ota sitten lunkimmin loppuelämä.

Yhteistyössä