Miten pitkälle olette suunnitelleet raskauden ajankohdan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 2nvaiheilla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
2

2nvaiheilla

Vieras
Olen lähes 23-vuotias nuori nainen, ja olen ollut parisuhteessa 29-vuotiaan mieheni kanssa yli kaksi vuotta. Olemme haaveilleet vauvasta jo pitkään, mutta meitä on estänyt opintoni. Ajatus olisi valmistua nyt joulukuussa, mutta entäs sen jälkeen?
Minulla on osa-aikainen työ, mutta yritän säästää siitä aina niin paljon rahaa kuin pystyy pahojen päivien varalle, ja olen perustanut ylimääräisenkin tilin minne keräämme "vauvarahaa". Oman alan työtilanne näyttää heikolta. Miehelläni on työllisyystilanteen takia ollut töitä puoli vuotta siellä, vuosi täällä. Sekin vähän harmittaa ja askarruttaa.
Toiveina olisi ruveta yrittämään ensi vuonna koska olen aina halunnut hankkia lapset nuorena jotta jaksaa niiden kanssa ja kerkeää sitten olla mummina ja kahdestaankin vielä vanhuuden päivillä rakastetun kanssa. Avomieheni myöskin kärsii vauvakuumeesta ja "alkaa tuota ikääkin jo olla".

Mutta kuinka tarkkaan näitä asioita pitäisi/kannattaisi miettiä? Toinen puoli sanoo että pitää olla kokopäivätyöt molemmilla ja niitä tulee tehdä kunnes on riittävästi säästöjä, toinen puoli minusta huutelee että hyvää hetkeä lapselle ei ole välttämättä koskaan. Neuvoja?

No hyvää hetkeä tuskin on koskaan. Jos on työ, olisi hyvä olla vakkari, oma talo, joka mahdollisimman pitkäle maksettu, ehkä auto, tukiverkosto, säästöjä, nuori.....

Itse tein kaksi lasta ennen opintoja. Ihan hyvin on pärjätty taloudellisesti yhden palkalla. Asunto on oma,mutta pieni. Se miten hyvin sopii asumaan on käytännössä huomattu asennekysymykseksi. Tukiverkosto on olematon ja silti on käyty lääkärissä ja selvitty menoista. Mikään ei ole ollut lasten kanssa sellaista kun kuvittelin ja suunnittelin. Omaan äitiyteen on kasvanut yhdessä lasten kanssa heidän kasvaessa.

No eipä sitä pahemmin voinut suunnitella.
Mulla pari sairautta jotka molemmat vaikeuttaa raskaaksi tulemista, niin eipä sitä isommin voinut ajoittaa. Hyvä että ylipäätään saatiin lapsia!

Onko oikeastaan koskaan sopivaa hetkeä hankkia lapsia? Aina voisi tilanne olla parempi rahan, ajankäytön ym. puolesta.

Mun mielestä kannattaa aloittaa yrittäminen heti kun siihen on henkisesti valmis. Koska jos jotain ongelmia ilmenee, niin mitä aikaisemmin niihin puututaan, sen parempi.

Niino.. itsekkin olen käynyt läpi mm. 2 keskenmenoa, joten tiedän ettei asiaa niin vaan aina suunnitella.

Mutta omalla kohtalla kyllä lähtökohtana olen pitänyt sitä, että omat opinnot sain päätökseen ennen lastentekoa, ja että ainakin toisella on vakituinen työpaikka, tai ainakin ammatti joka työllistää hyvin. Ei teilläkään kuitenkaan nyt ikä sentään vielä ole vastaan tulossa, että ehkä sitä työrintamaa kannattaa vielä hetki katsastella ja kerätä säästöjä :) Sanon näin siksi, että kun se lapsiarki voi muutenkin olla aika haastavaa, niin siihen ei oikeasti kaipaa päälle niitä taloudellisia huolia.

Yhteistyössä