Miten puhua 4-veelle (vessa-asiaa...)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ...???
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

...???

Vieras
4-vuotiaalla pojallamme on ollut aina tapana pantata kakkaa. Jo vaippaikäisenä odotti aina kotiinpääsyä eikä koskaan tehnyt kakkaa päiväkodissa.

Nykyäänkin poika usein valittaa, että "peppuun sattuu" ja kakkaaminen tekee välillä kipeää. Hänellä on siis usein vatsa kovalla. Olen yrittänyt saada hänet syömään enemmän kuituja ja juomaan paljon vettä.

Nyt on kuitenkin niin, että en oikeasti tiedä, milloin poika on viimeksi käynyt kakalla. Minun tietääkseni ei useampaan päivään. :-(( Yritin kysyä, onko käynyt kertomatta minulle ja pyyhkinyt itse, mutta poika kieltää. Kysyin eri tavoilla, onko käynyt vähään aikaan (Kävitkö eilen? Onko siitä kauan/monta päivää/muistatko kuinka kauan sitten? jne.), mutta poika vaan vastaa "En mä oo ikinä käyny!" Nyt sitten huomasin, että pojan pöksyt olivat tuhriintuneet, ja toiset likaiset löysin pojan kaapista. Eli onko siis kuitenkin käynyt vessassa, ja pyyhkinyt huonosti? Vai tuhriiko muusta syystä?

Kysyin pojalta myös, onko vatsa kipeä. Hän sanoi, että on, mutta jatkoi sitten selittämällä, että "mun masu tuli ihan kipeeksi, koska tuolla sataa." Ota nyt tuosta selvää. Poika tykkää käydä lääkärissä, joten ihan mielelläänkin sanoo, että on kipeä.

Mitä minä voin tehdä? Miten saan asian selville, kun ei pojan sanomisiin oikein voi luottaa? Onko pojalla joku pahakin ongelma, vai käykö hän vain kakalla kertomatta? Huolestuttaa.

pojan housut on voinut tahriintua siinä kun on ollut kakkahätä,mutta se ei ole tullutkaan, on vaan tahrinut housut.
pojalle kannattaa sanoa ,että heti kun kun tuntuu kakkahätä, pitää mennä vessaan niin hätä "ei mene ohi" ja jos tuntuu kovasti kovalta kannattaa nousta välillä seisomaan. lämmin istumakylpy myös saattaa auttaa. ja sittenhän on nuo apteekin laksatiivit ja se ravinnon kuitu- ja nestepitoisuus ennaltahoitoon.
kannattaa jutella että vaikka kakkahommat on jokaisen henk.koht juttuja on pienten poikien äitien hyvä tietää minä päivinä kakka on tullut

Minä olen niin ylivarovainen, että hommaisin varmaan sen peräruiskeen vai mitä niitä liekin saakaan apteekista jolla kakka varmasti tulee. Sit juttelisin lapsen kanssa just kuten edellinen kirjoitti, että on tärkeetä että äiti tietää milloin kakka tulee.

Yhteistyössä