Miten pukea vauva 1v Keski-Euroopan talveen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja primadonna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

primadonna

Vieras
Olen ostamassa Suomesta netin välityksellä haalaria lapselle, koska täällä ei ole haalareita saatavilla yli 6kk ikäisille lapsille. Ostanko talvihaalarin vai välikausihaalarin? Meillä säät ovat useimmin noin 5-10 astetta plussalla, muutamina päivinä tammi-helmikuussa saattaa olla nollassa ja sen allakin. Lunta ei välttämättä kertaakaan talvella. Tuuli on kolea ja kosteustaso eroaa Suomesta siten, että mielestäni täällä esim 5 astetta plussaa tuntuu samalta kuin Suomessa nollakeli tai jopa pikkupakkanen.
Millainen siis on ns välikausihaalari, en sellaista ole koskaan saanut käsiini? Onko niissä joku vuori? Lapsi on hoidossa, jossa tuskin puetaan useita kerroksia villavaatetta sisävaatteiden päälle, eli haalarin tulisi olla käytettävissä suoraan sisävaatteiden (= esim sukkikset ja t-paita ja collegeasu) päällä.
Kyseessä esikoinen, joten olen ekaa kertaa tekemässä näitä hankintoja. Onko jotain must-ominaisuuksia, joita 1v lapselle suosittelette? Lapsella on toki kaksiosaisia talviasuja, mutta hoitoon haluaisin tuon haalarin, koska luotan lapsen pysyvän siinä parhaiten kylmältä suojattuna.

Ainakin etelä-saksassa asuva sukulaisemme ostaa lapsilleen talveksi ihan toppahaalarin.
Välikausihaalarissa on ns kaksi kangasta - ei vuorta. Se saattaisi riittää koko talven esim villahaalarin kanssa mutta liian kylmä itsekseen kolealla ilmalla.

[QUOTE="mhm";22133620]Ainakin etelä-saksassa asuva sukulaisemme ostaa lapsilleen talveksi ihan toppahaalarin.
Välikausihaalarissa on ns kaksi kangasta - ei vuorta. Se saattaisi riittää koko talven esim villahaalarin kanssa mutta liian kylmä itsekseen kolealla ilmalla.[/QUOTE]

OK, kiitos! Onko toppahaalareissa olemassa eri paksuuksia vai onko ne kaikki mitoitettu siten, että kestävät koviakin pakkasia?

[QUOTE="vieras";22133647]Mä ostaisin kunnon vk-haalarin ja alle lämpimän villahaalarin. Reilua kokoa, niin mahtuu sitten vaatekerroksia alle.[/QUOTE]

Voitko perustella?

Kuten sanoin, hoidossa tuskin mielellään puetaan tuhottomasti kerroksia ajankäytännöllisistä syistä johtuen, joten tuota villapukua en mielellään hanki (eli en sit ilmeisesti myöskään vk-haalaria?)

Kyllä kai ne toppahaalarit on kaikki sen paksuisia että riittävät kovemmillakin pakkasilla. Mutta ohuesti alle, niin ei varmasti ole liian kuuma. Itse kun oltiin viime helmikuussa noiden sukulaisten luona kylässä niin juuri ihmeteltiin, että +2 tuntui siellä yhtä kylmältä kuin -10 täällä. Lapset oli ihan samoissa vaatteissa kuin kotona eikä yhtään valittaneet kuumuutta. Mutta tärkeintä on valita kunnollinen KOSTEUTTA HYLKIVÄ haalari sillä niitä kosteita säitä luultavasti teilläkin riittää...

Sveitsissä lomaillaan usein talvella/keväällä ja meillä on mukana aina vk-haalari ja varuiksi villahaalari. Ikinä ei ole tarvittu talvihaalaria siellä ollessa. Mutta jos tarhassa ei suostuta kahta kerrosta vaatetta pukemaan, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin toppahaalari. Mutta collegepuku tuon alla on kyllä liikaa noille keleille.. Eli vaan sukkikset7leggarit ja pitkähihainen t-paita toppahaalarin alle.

Minä ostan Suomesta ihan tavan toppahaalarin, jossa hyvä vedenpitävyys. Talvisin kosteus tunkee vaatteiden läpi ja tuntuu paljon kylmemmälle, kuin oikeastaan on. Varsinkin kun lapset istuu hiekkiksellä.

[QUOTE="Mie";22133774]Sveitsissä lomaillaan usein talvella/keväällä ja meillä on mukana aina vk-haalari ja varuiksi villahaalari. Ikinä ei ole tarvittu talvihaalaria siellä ollessa. Mutta jos tarhassa ei suostuta kahta kerrosta vaatetta pukemaan, niin ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin toppahaalari. Mutta collegepuku tuon alla on kyllä liikaa noille keleille.. Eli vaan sukkikset7leggarit ja pitkähihainen t-paita toppahaalarin alle.[/QUOTE]

Ok, toppahaalarin puoleen taidan kallistua, puetaan alle sen verran vähemmän vaatetta. Sillä onnistuu sit varmaan hiihtolomamatkat vuorillekin.

[QUOTE="äitix3";22133831]Minä ostan Suomesta ihan tavan toppahaalarin, jossa hyvä vedenpitävyys. Talvisin kosteus tunkee vaatteiden läpi ja tuntuu paljon kylmemmälle, kuin oikeastaan on. Varsinkin kun lapset istuu hiekkiksellä.[/QUOTE]

Missä asutte, jos saan kysyä? Miten haalareihin on suhtauduttu muiden taholta (siis jos haalareita ei asuinmaassanne ole myynnissä tai käytössä lapsienne ikätovereilla)?

No, jos ei hinnalla ole väliä... niin mä varmaan hommaisin noihin oloihin ReimaTecin välikausihaalarin ja siihen saman koon fleece-haalarin. Niissä kun on nykyisin tuo PlayLayers-ominaisuus, että sen fleece-haalarin saisi sitten sinne haalarin sisään kiinni (eikä tarvii erikseen pukea). Olisi kokonaisuutena yhtä paksu kuin toppahaalari, mutta kävisi sitten lämpimämmilläkin ilman tuota fleeceä.

[QUOTE="kahden äiti";22133896]No, jos ei hinnalla ole väliä... niin mä varmaan hommaisin noihin oloihin ReimaTecin välikausihaalarin ja siihen saman koon fleece-haalarin. Niissä kun on nykyisin tuo PlayLayers-ominaisuus, että sen fleece-haalarin saisi sitten sinne haalarin sisään kiinni (eikä tarvii erikseen pukea). Olisi kokonaisuutena yhtä paksu kuin toppahaalari, mutta kävisi sitten lämpimämmilläkin ilman tuota fleeceä.[/QUOTE]

Mielenkiintoista! Katselenkin noita vähän tarkemmin, tuo kuulostaisi tosi hyvältä vaihtoehdolta.

[QUOTE="alkup.";22133884]Missä asutte, jos saan kysyä? Miten haalareihin on suhtauduttu muiden taholta (siis jos haalareita ei asuinmaassanne ole myynnissä tai käytössä lapsienne ikätovereilla)?[/QUOTE]

Saksassa, mutta meillä päin ei ole kunnon talvea ollenkaan, kuten esim. Etelä-Saksassa.
Monet meidän lasten tarhassa ostaa paikallisista lastenvaateliikkeistä Finnkid:in ulkoiluvaatteita, joten haalarit ei ihan tuntematon käsite täällä ole. Tosi hyviä ja laadukkaita vaatteita noi Finnkid:it! Ja ne joille on tuntematon, niin heistä on tosi hyvä juttu:)

[QUOTE="äitix3";22133923]Saksassa, mutta meillä päin ei ole kunnon talvea ollenkaan, kuten esim. Etelä-Saksassa.
Monet meidän lasten tarhassa ostaa paikallisista lastenvaateliikkeistä Finnkid:in ulkoiluvaatteita, joten haalarit ei ihan tuntematon käsite täällä ole. Tosi hyviä ja laadukkaita vaatteita noi Finnkid:it! Ja ne joille on tuntematon, niin heistä on tosi hyvä juttu:)[/QUOTE]

Hyvä tietää, että kokemukset ovat positiivisia. Googletin tuota finnkidsiä ja se loytyikin yhdellä ännällä kirjoitettuna. Meilläpäin tuota merkkiä ei ole saatavilla, mutta hyvältä vaikuttaa.

[QUOTE="kahden äiti";22133896]No, jos ei hinnalla ole väliä... niin mä varmaan hommaisin noihin oloihin ReimaTecin välikausihaalarin ja siihen saman koon fleece-haalarin. Niissä kun on nykyisin tuo PlayLayers-ominaisuus, että sen fleece-haalarin saisi sitten sinne haalarin sisään kiinni (eikä tarvii erikseen pukea). Olisi kokonaisuutena yhtä paksu kuin toppahaalari, mutta kävisi sitten lämpimämmilläkin ilman tuota fleeceä.[/QUOTE]

Vielä täydennän, että noihin sopivia villahaalareita on myös käsittääkseni olemassa, jos villa olisi fleeceä mieluisempi. Ja luulisin, että saman tyyppisiä ratkaisuja on muillakin valmistajilla, en vain niistä itse tiedä. Itse olen vain viimeaikoina noita ReimaTeceja kuolannut kaupoissa just ton PlayLayers-ominaisuuden takia...

Itse ostin juuri eilen tytölle Polar O. Pyretin välikausihaalarin jossa on irroitettava fleece. Vettäpitävä. Ei käyttökokemuksia, mutta heidän toppikset ovat niin hyviä että siksi valitsin myös välikausihaalarin sieltä. Tyyristä toki, mutta lasken puvun menevän vielä pikkuveljellekin.

Alkuperäinen kirjoittaja myös ulkomailla;22135059:
No, missä maassa asut ja eikö siellä ole sopivia vaatteita muka paikallisissa kaupoissa?

Juu, ei ole, minun maalaisjärkeni mukaisia sopivia vaatteita. Huonolla säällä monetkaan ei ulkoilua harrasta, koska asut eivät ole sopivia. Usein lapset värjöttelevät ulkona söpöissä takeissaan ja housuissaan, ilman päähineitä ja käsineitä. Tuuli tunkee takin helman alta selkään kun bodeja ei käytetä. Rattaissa ollessaan lapsilla on parikin vilttiä päällään. En kai täällä neuvoja kyselisi, jos sopivat vaatteet löytyisi lähikaupoistani.

Me asutaan italiassa ja ihan kunnon toppahaalarilla meidän lapset on talvet kulkeneet. Merkkiä en osaa neuvoa kun meidän vaatteet ovat lähinnä serkuilta perittyjä. Nyt on tytöllä (2v) kaksiosainen toppapuku joka on saanut hieman naureskeluja osakseen...on kuulemma hiihtopuku...

Ja täällä myös sama asia, täkäläiset eivät osaa pukea lapsia ulos. Sukkikset kuuluvat vain hameen alle mulle sanottiin talvella kun puin kuopusta sairaalassa kun kotiin lähdettiin...Kunnon toppatakki saattaa olla päällä, mutta hanskoja, hattua tai huivia ei ole, jaloissa pikkukengät, ohuet farkut ja nilkkasukat, hohhoijaa...

Joo täällä kanssa tyttöjen sunnuntaipäivän ulkoiluasuste on sukkikset ja mekko ja toppatakki. Siinä sitten lähdetään kaupungille kävelylle perheen kanssa. Leikkipaikoilla ei lapsia näy talvisin lainkaan tai jos joku sinne eksyy, niin patsastelee vaan jotta vaatteet ei likaannu.

Kunnon ulkoiluvarusteet on aina täytynyt hankkia suomen reissuilla. Ja meidänkin lapsilla talvella ihan toppahaalarit (tai nyt isompina jo kaksiosaiset toppa-asut)

Etelä-Saksassa asustellaan ja kyllä täältä löytyy talvihaalareita kaupoista. Etelä-Saksan talveen olen aina hankkinut toppahaalarin (ei mitään hirmu paksua toppausta), välikausihaalarit ei ole täkäläisessä talvessa tarpeeksi lämpimiä eikä tarhassa pueta erikseen useita vaatekerroksia..

Usein on kyllä Suomen reissulta mekin tuotu haalarit tuliaisina..

Yhteistyössä