Miten puututte lapsen valehteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Napasaara
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Napasaara

Aktiivinen jäsen
04.07.2007
1 597
0
36
Meillä on ekaluokkalainen tyttö. Kesällä hän keksi "kivan" uuden jutun. Isää ja äitiä on hauska huiputtaa kaikenlaisissa asioissa. Ollaa tästä välillä juteltu tytön kanssa ja toivottu että tää muiden huiputus pysyisi harmittomana ja menisi pian ohi.

Noh...äsken sitten tyttö tuli kaverin kanssa koulusta ja he söivät tossa pöydän ääressä välipalaa. Sitten tytön kaveri yhtäkkiä kysyy multa "oliko kauheeta kun se teiän poikavauva kuoli?" Täh...katoin meidän tyttöä joka vajoaa tuolilla alaspäin naama punasena ja paniikki ilme kasvoilla. Sitten tulee selitys "eikun mä sanoin että mun nukelta on kuollu vauva pikkuveli".

Nyt hän vetoaa tähän että kaveri oli ymmärtänyt väärin mutta itse tytön reaktion nähtyä asian paljastuttua juttu tosiaa oli varmastikkin mennyt niin että oli valehdellut kaverille että meiltä on kuollut poikavauva.

En todellakaan tiedä mistä hän on tällästä keksinyt ja miksi halusi valehdella niin, mutta...

MITEN PUUTUN TÄLLÄISEEN? MITEN SAAN TYTÖN YMMÄRTÄMÄÄN ETTEI SAA VALEHDELLA?

Mie olen ottanut tiukan linjan tällaiseen käyttäytymiseen. Tässä vähän taustaa:
Siis meillä alkoi vähän samanlainen juksaaminen/valehtelu kesällä, poika on 7v. Tuli pihalta yltäpäältä läpimärkänä ja sanoi, että kaverinsa oli tyrkännyt hänet vesilätäkköön... minä sitten siitä jo vähän suuttumaan tälle kaverille ja pojallekin moittimaan, että onpa kaveri kun tuolla lailla tyrkkii.
Illalla asian todellinen laita selvisi, kun naapurin mies soitti, ja kertoi, että oli itse nähnyt, kuinka meidän jannu oli ihan itse, oma-aloitteellisesti, hyppinyt itsensä läpimäräksi kuralätäköissä.
Mitä tästä seurasi: 2 pvää kotiarestia. Ei kavereita, pleikkaa, telkkaria, mitään huvituksia. Jos joku tuli kysymään ulos, meni itse ovelle kertomaan, että ei voi nyt tulla. Myös ankara sanallinen ripitys. Valaistiin siitä, mitä valehteleminen aiheuttaa ja miten meillä vanhemmilla on nyt paha mieli, kun hän tällaisia juttuja tekee. Tyyliin:" Emme ole opettaneet sinua valehtelemaan, jne..." Ja sanoin sitten senkin, miten olen häneen pettynyt, kun tuollaista tekee.
Iso itku ja parku pääsi pojalta. Mutta oppi kerrasta. Ei ole enää tällaisia hommia tehnyt. Ja annettiin tiedoksi sekin, että seuraavasta kerrasta tulee myös sanktioita.

Yhteistyössä