Miten rankaista 5vuotiasta kun kiusaa 1vuotiasta sisarustaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti08
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti08

Vieras
Potkii, nipistää, lyö, tönii, vetää jalat alta jne.

Ei auta jäähyt, puhuttelut, joku kiwa juttu perutaan...

Pikkusisar ei edes itke juurikaan enään kun toinen satuttaa kun se teke sitä koko ajan.

Pikkusisar tykkää kovasta isommasta ja seuraisi häntä joka paikkaa ym.
Aluksi oli yhteisiä leikkejä nyt ne on vain satutus leikkejä.

Miten ruveta rankaiseen isompaa et tajuaa et vielä ollaan sairaalassa tällä menoo jos sama jatkuu. Kun ihan joka sekuntti ehdi seurata mitä tekevät yhdessä.

Älä rankaise, mutta puhu aiheesta tiukkaan sävyyn. Ja järkkää itsellesi ja isommalle jotain "omia juttuja" välillä ja yritä saada huomaamaan, kuinka isompi on taitavampi joissain jutuissa ja PYSTYY auttamaan pienempäänsä ja olemaan sankari.

Koita opettaa positiivisten tapahtumien kautta. Kannustaa kohtelemaan hyvin antamalla hyvää palautetta oikeanlaisesta kohtelusta. Jyrkkä suhtautuminen silti vääränlaiseen kohteluun, mutta keskity enemmän siihen onnistumisen kokemusten saamiseen.

Ollaan puhuttu aluksi miksi niin ei saa tehdä ja kysytty miksi 5v haluu sattuttaa pientä ym.
Kerrottu kuinka pikkuinenkin tykkää isommasta tosi paljon samoin kun me vanhemmat.

Aikaa mulla ei ole kauheen paljon 5v siitä syystä että olen todella väsynyt (vuoden univelat) niin kauheesti jaksa touhuta mitään lasten kanssa.

Isä sitten on enemmän 5v kanssa touhuaa kaikkea kun vaan ehtii.
Ollaan tehty isomman kanssa nyt kaikenlaista käyty puuhamaassa ym kiwaa kun pienempi nukkunut silloin tai ollut rattaissa.

Ollaan keskusteltu et pienempi opettelee vasta leikkimistä ja isosisarus voisi opettaa pienempää vähitellet mitä voi leikkiä tai leikkiä taaperon kanssa yhdessä jotain kiwaa molemmille sopivaa.

Pikkuinen nukkuu tosi huonosti päiväunia ja yöunia niin se verottaa kaikkien unia kun asutaan kaksiossa. Isompikin on nukkunut välillä päiväunia.

Oma väsymykseni on niin paha että jaksa tehdä pienemmänkään kanssa muuta kun pakolliset. Niin lapset leikkivät (yrittävät) keskenään paljon kun äiti seuraa vierestä tai/ja tekee kotihommia.

No se on selvää että siitä 5-vuotiaan kiukuttelu/kiusaaminen johtuu kun et anna aikaa. Ei se kerran puuhamaassa käynti riitä vaan joka päivä pitäisi löytyä aikaa. Isän seura tietysti on jo hyvä juttu, mutta sinulta myös pitäisi saada aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
No se on selvää että siitä 5-vuotiaan kiukuttelu/kiusaaminen johtuu kun et anna aikaa. Ei se kerran puuhamaassa käynti riitä vaan joka päivä pitäisi löytyä aikaa. Isän seura tietysti on jo hyvä juttu, mutta sinulta myös pitäisi saada aikaa.

näin.

Käytä nyt tämäkin aika sen lapsen kanssa olemiseen kun täällä notkut. Turha sitä on ihmetellä miksi kiusaa toista kun äiti netissä. Ja sitten valitetaan ettei jakseta....

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:

Just näin, paljon positiivista huomiota ja yhteistä isojen tekemmistä siis ihan normaali elämän puitteissa en tarkoita karnevaaleja 24/7 vaan mukaan ruuanlaittoon, leipomiseen, kapuppareisulle et pienempi on vaikka isän kanssa. Ja tuo ikäisiä pitää vahtia kokoajan :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Käytä nyt tämäkin aika sen lapsen kanssa olemiseen kun täällä notkut. Turha sitä on ihmetellä miksi kiusaa toista kun äiti netissä. Ja sitten valitetaan ettei jakseta....

Ja toiseksi eikö lapset voi olla isän kanssa joskus että äiti saa vapaata esim netissä olemiseen?

Itse aikoinaan kun olin väsynyt menin vain pitkälleni lattialla ja lapset sai mytytä päällä. Niistä oli tosi hauskaa ja minä sain vain olla =) . Koita etsiä jotain sellaisia hetkiä 5 vuotiaan kanssa, jota jaksat tehdä, sylittely? pesiminen sängyssä (tähän voi molemmat tulla) ym.

Min korostaisin myös tuota miten hyvin isompi on opettanut jotain uutta pienelle. Ihan esimerkkien avulla, jolloin se kannustaa isompaa positiiviseen kanssakäymiseen. Isompaa voi myös kehua siitä kun jaksaa leikkiä pienen kanssa, että äiti saa tehtyä tämän, heti tuoreeltaan ja kesken leikkienkin.

Tietysti itse tilanteessa pitää olla johdonmukainen, selkeä komennus ja tarvittaessa seuraus, mutta ei mitään pitkiä lätinöitä. Positiiviisiin asioihin suurempi huomio.

Yhteistyössä