Hae Anna.fi-sivustolta

Miten rasvaprosentti tehokkaasti alas?

Viestiketju osiossa 'Kuntoklubilaiset' , käynnistäjänä 100% naista, 23.11.2008.

  1. 100% naista Vierailija

    Oln 25v nainen pituutta 172cm ja painoa 70kg. Olen aina ollut urheilullinen ja harrastan aktiivisisesti salia ja spinningiä. Oli aikamoinen yllätys kun rasvaprosentiksi mitattiin 34, kun tämän ikäisellä normaali olisi max. 28%. En ole mikään löllykkä vaan tyytyväinen ulkonäkööni, tuo lukema kuitenkin sai minut mietteliääksi. Teen salilla melko kovan treenin n. 3-4 viikossa ja spinningissä käyn n.2 kertaa viikossa. Syön mielestäni ihan normaalisti jollen jopa terveellisesti, en esimerkiksi syö lainkaan valkoisia jauhoja ja vähän leipääkin. Herkuttelen kohtuudella. Mikä määrä ja millaista liikuntaa olisi optimaalista rasvaprosentin pudotukseen?
     
  2. sesam ei kirj Vierailija

    Hei,

    Ensinnäkin huomautus, että rasvaprosenti mittalukemat saattavat olla kovin erilaisia eri mittaustilanteissa ja eri tekniikoilla. Yleisesti luotettavimpana pidetään pihtimittausta. Elektronisilla mittareilla erot voivat olla aika suuret. Erityisesti jos sinut on mitattu Herbalifen mittarilla, niin niillä mittareilla useat ovat saaneet järkyttävän korkeita tuloksia (löytyy useampikin keskustelu täältä). En tiedä johtuuko se siitä, että ainakin minulta mittaus tehtiin käsien välillä ja ylävartalossani on taatusti enemmän rasvaa ja vähemmän lihasta kuin alakropassa vai oliko ,mittari muuten vaan säädetty. Herbalifen mittarilla minullekin tulois on 34%, mutta siihen en kyllä usko.

    Tämän paasauksen jälkeen; Naisen rasvaprosentti saattaa tosiaan olla joskus yllättävänkin korkea. Itse olen 165/59 ja rasvaprosentti on noin 30%. Pitää muistaa, että rasva% on suhteellinen luku ja koska minulla perusrakenne on kovin hentoinen, lihakset kestävyysurheilijatyyppisiä pitkiä ja kapeita lihaksia ja nestettä aika vähän, niin kohtuullisen rasvamääränkin prosentuaalinen osuus nousee suureksi. Itse olisin tyytyväinen, jos rasvaprosentin saisin alle 25%.

    Rasvaprosentin laskemiseenhan on kaksi tietä: muun massan kasvattaminen (lihakset) ja rasvan määrän vähentäminen (ruokavalio). Jos päädyt laihduttamaan, niin suosittelen hidasta laihduttamista proteiinipitoisella ruokavaliolla, niin eivät lihakset katoa.
     
  3. Verona Vierailija

    Vaihdoin vuosi sitten lajia pyöräilystä/spinningistä juoksemiseen. Pyöräilijänä liikuin 6-7 krt/vko (1-2 h/krt) ja rasvaprosentti oli 21. Nykyisin juoksen 4 krt/vko (0,5-2,5h/krt) ja rasvaprosentti on 17. Laihduttanut en ole, enkä ole tehnyt muita muutoksia ruokavalioon kuin jättänyt juoksemisen kannalta suolen toimintaan epäedullisesti vaikuttavat (=vatsan sekoittavat) ruuat vähemmälle/pois. Rasvaprosentin pienentymisen kannalta olennaisinta lienee pitkät, matalalla sykkeellä tehdyt lenkit; opettavat elimistöä käyttämään rasvaa enegialähteenä.
     
  4. sesam ei kirj Vierailija

    Ei matalalla sykkeellä hölkkääminen automaattisesti pienennä rasvaprosenttia. Juoksen keskimäärin 50 km viikossa tyypillisesti 130-145 sykkeellä 10-20 km lenkkejä ja silti mun rasva% on 30.
     
  5. Tavan tallaaja Vierailija

    Oma liikuntani on hyötyliikuntaa ja kävelylenkkejä 4 krt viikossa, 7 - 8 km kerrallaan. Talvisin hiihtelen jonkin verran ja kesäisin pyöräilen.

    Ikää minulla on 46 ja rasvaprosentti on 18 tietämillä. Sitä on mitattu muutaman vuoden sisällä useaan otteeseen, ei ole muuttunut. Painoindeksini pyörii 21 kieppeillä.

    Tuntuu uskomattomalta nuo teidän rasvaprosentit. Mitä oikein syötte ja onko se liikunta todellista, kun kerran noin korkeat prosentit löytyy ?
     
  6. Maarit76 Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hedelmällisessä iässä olevilla naisilla luulis rasvaprosentin jo luonnostaan olevan korkeampi juuri hedelmällisyyttä ajatellen verrattuna naiseen jolla jo on takana päin lastensaanti-ikä.
     
  7. 100% naista Vierailija

    Ei tämä asia muuten mietityttäisi kuin ehkä terveyden kannalta. Olen tosiaan tyytyväinen vartalooni sillä olen hoikka ja kurvikas. Mittaus tehtiin käsissä pidettävällä laitteella, joka muistaakseni oli Omron tms tunnettu merkki. Eiko tämä mittaustulos voi kertoa myos rasvasta jota on kertynyt sisäelinten ympärille?
     
  8. ei kerro Vierailija

    Rasvaprosenttisi on täysin normaali. Jos sulla on hoikka ja kurvikas vartalo niin sisäelinrasva ei voi olla ongelma. Älä rupea väkisin keksimään itsellesi ongelmia.
     
  9. Sammaa mieltä Vierailija


    Mun rasvaprosentiksi mitattiin 26,7% eikä minussa ole todellakaan yhtään läskiä. Olen kuitenkin naisen näköinen eli vähän kurvejakin löytyy. En osaa edes kuvitella minkä näköinen olisin, jos rasvaprosenttini olisi alle 20. Tissejä ei ainakaan enää olisi. Kyllähän naisen sentään naiselta täytyy näyttää. Ei kannata tuijottaa lukuihin.
     
  10. yllätti Vierailija

    Mittautin tänään rasvaprosenttini. Sain lukemaksi 32 % ja BMI on 22 ja ikää 26.
    Kyllähän tuo nyt hieman laittoin miettimään. Tiedän toki, että ruokavaliotani voisi toki parantaa ja liikkuminenkin on vähentynyt radikaalisti viimeisen vuoden aikana.

    Silti olen painoindeksiltä ihan normaali, ja muutenkin kroppani on sopusuhtainen. Muotoja kyllä löytyy, mutten pidä niitä huonona. Rasvaa löytyy enemmän ehkä lantiolta ja reisistä, ne tässä siis kaipaavatkin sitä liikuntaa.

    Olen täällä lueskellutkin ja moni on tosiaan saanut huomattavan korkeita lukemia, vaikka ovat painoltaan ihanteellisia ja muutenkin liikkuvat paljon.
    Mittaukseni tehtiin omronin mittarilla, jossa seistiin va'alla ja pidettiin kässissä laitetta.
    Mitenköhn luotettava tuo nyt on? Ja millä sitä rasvaprosenttia kannattaisi lähteä alentamaan? En mitään radikaaleja muutoksia halua, vaan ihan kokonaisvaltaisesti sitä parempaa oloa koko keholle, niin liikunnan kuin ravinnonkinn puolesta?
     
  11. Rautaa! Uusi jäsen

    liittynyt:
    10.01.2009
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    ^ Ei ole hirveän luotettava, kaliipereilla (jotka nekään eivät ole idioottivarma mittaustapa) saattaa tulla aika vauhkostikin erilainen tulos.

    Perusterveeltä kirjoituksesi perusteella kuulostat, eli tiedät varmaan itsekin, mitä kannattaa tehdä. :) Pientä viilausta elintapoihin, eli lisää liikuntaa, ruokavaliota hivenen terveellisempään suuntaan. Ihan pienetkin muutokset toimivat, eli limun tai mehun sijaan aterialle vettä, sokeria vähemmän kahviin / teehen, jne. Jos muuten tunnet olosi hyväksi ja veriarvot ovat kohdallaan, niin onko tuolla oletusti korkeahkolla rasvaprosentilla niin väliä? Ei ne numerot vaan se olo -- ihmiset ovat kovin erilaisia.
     
  12. Maarit76 Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvähän se on jos on muuten terve ja on sitä rasvaa. Ei ole kuivettunut kalkkuna.
     
  13. Rautaa! Uusi jäsen

    liittynyt:
    10.01.2009
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Jep. Kiva etten ole ainoa, joka kieltäytyy näkemästä ongelmaa tämän suhteen.

    Ja muistattehan vielä, hyvät ellit, että rasvaa pitää myös saada ravinnosta. Iho voi paremmin, energiaa riittää, jne. Sokereita ja mm margariineista löytyviä transrasvoja voi ja pitääkin jättää vähemmälle.
     
  14. mitattu Vierailija

    Vähän ot, mutta edellisen mainitsemia transrasvoja ei käsittääkseni löydy kovin monesta tuotteesta Suomesta, tai kekseissä niitä kai on? Ehkä tarkoitit tyydyttyneitä tai kovia rasvoja, mikä on eri asia kuin transrasvat.

    Oma rasvaprosenttini on 16, BMI 18. Eli en ole anorektisen laiha, mutta hoikka kyllä. Harrastan keskiraskasta liikuntaa (ts. hiki tulee, mutten tee kuolemaa treeneissä :) 3 krt viikossa. Omalla kohdallani luulen rasvaprosentin olevan niukahkon ruokavalion "ansiota" (syön karkkia, pullaa ym. joka päivä, mutta annoskoot pieniä). Ikää tasan 30v.


     
  15. Rautaa! Uusi jäsen

    liittynyt:
    10.01.2009
    Viestejä:
    38
    Saadut tykkäykset:
    0
    Kekseissä, leivoksissa, pikaruoasta, rasvasekotteissa, joista löytyy "osittain kovetettu kasvisrasva" ainesosana, jne. Eli maalaisjärkeä syömisen suhteen käyttämällä jäävät suurelta osin väliin.

    Joku kemiaa paremmin ymmärtävä voisi myös vahvistaa, ymmärsinkö oikein seuraavan: (kasvis)öljyllä jota lämmitetään yli höyrystymispisteensä on tapana tuottaa myös transrasvoja. Transrasvathan ovat siis poly- tai monotyydyttymättömiä rasvoja, joitten cis-sidos on muuttunut hydrogenisaation (hydrogenoinnin? Arrrgh, suomi kieli hankala) tuotoksena trans-sidokseksi.
     
  16. transrasva Vierailija

    Tässä tietoa transrasvoista, ja mistä niitä löytyy. Margariineissa niitä ei pitäisi olla, ainakaan Suomessa.

    http://karppaus.info/wiki/index.php?title=Transrasva
     
  17. mari1245 Vierailija

    Minä luulen, että tuolla on aika suuri merkitys, että minkälaisia ne lihakset ovat. Itse olen 189/64, josta tulee painoindeksiksi 20. Kävin Inbodyn mittauksessa, jossa rasvaprosentiksi 34 prosenttia ! Sisäelinrasva oli kuitenkin normaali, ikään nähden ihan täysin keskellä normaalia aluetta. Samoin vyötärö-lantio suhde oli täysin normaali. Ja ikää on 36 vuotta. Myöskin dexa-rtg:llä on mitattu muutama vuosi sitten ja siinä samantapainen tulos, taisi olla silloin pari kiloa enemmän painoa ja rasvaa myös vähän enemmän.

    Rakenteeltani olen hento, pitkät ohuet raajat ja ainakin itsestä tuntuu, että lihakset on varmaan kokonaan niitä kestäviä ja ohuita lihaksia. Ruokavaliossa ei ole korjaamista. Ihonalaista rasvaa on eniten alavatsalla navan alapuolella ja reisissä, ihan samoilla paikoilla missä aina ollut.

    Toki haluaisin, että olisi tuo prosentti vaikka edes 30 prosenttiä ja olenkin lisännyt staattisia pitoja lihastreeniin, mutta minun kropalla tuo ihanteellinen alle 25 prosenttiä on varmaan kyllä ihan mahdoton saavuttaa.

    Toisaalta ihonalainen rasva ei nyt ole niin vaarallista ja mitäpä sitä ihminen rakenteelleen voi.
     
  18. Maarit76 Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä millaiset lihakset minulla on, mutta kävin myös kehonkoostumusanalyysissä. Painoindeksini on 20,8 ja rasvaprosentiksi laite antoi 18,7 %. Mittaaja huolestui, toimiiko minun hormonituotantoni, johon vastasin että on aina toiminut eikä ole koskaan ollut ongelmia.

    Olen ollut koko lapsuuden tikkulaiha. Vasta nuorena aikuisena aloin sisäisesti lihota. Paino ei radikaalisti noussut mutta läskiä kuitenkin löytyi. Jos silloin olisi mitattu rasvaprosenttini, olisi se ollut varmasti korkeampi. Pikkuhiljaa, säännöllisellä jumpalla, on kehoni muuttunut laihasta läskistä parempaan suuntaan.

    Painoindeksiäni en halua yhtään alemmas ja olenkin viime aikoina suurentanut annoskokojani, koska en halua olla liian laiha.
     
  19. koostis Vierailija

    Korkea rasvaprossa ei varmaan sinulla johdu siitä että rasvaa olisi erityisen paljon vaan siitä että lihasmassaa on vähän. Eli jos haluat pudottaa rasvaprossaa sinun ei pidä pyrkiä vähentämään rasvaa vaan lisäämään lihasmassan määrää. Lihakset kasvavat ja lihassolujakaumaankin on vaikutusta sillä, millaista treeniä tekee.
     
  20. mari1245 Vierailija

    Tuo on muuten mielenkiintoista, että mistä tuo ylipäänsä tulee, että naisen rasvaprosentti olisi parhaimmillaan alle 25 %. Kun esimerkiksi tässä linkissä lapsettomuuslääkäri määrittää ihanteellisen rasvaprosentin 26-28 %:n välille ja antaa ohjeita, miten nostaa rasvaprosenttia tuonne. Ilmeisesti kyse on siitä, että ovulaation tapahtumiseen tarvitaan rasvaa.

    Mistä siis tulee tuo alle 25 %, kun kerran lapsettomuuslääkärin mukaan naisen elimistön normaali toimintaa vaatii hieman korkeamman rasvaprosentin ihanteellisesti? Ettei vaan olisi niin, että nuo kovin alhaisten rasvaprosenttien ihailut on jostain muusta kuin lääketieteestä peräisin?

    Kehon alhainen rasvaprosentti lapsettomuuden taustalla?
     
  21. Arosusi Vierailija


    Miksi huolestui? Eikös se ole normaalin rajoissa (18,5-25)? Itselläni rasvaprosentti oli 14,9 eikä mittaaja kommentoinut sitäkään mitenkään kummastelevasti. En ole mitenkään tikkulaiha kuitenkaan.
     
  22. Hanna Vierailija

    Mulla on 15 %. Alhaisimmillaan ollut 12 %, eipä se mitään kikka kakkosia ole vaatinut.

    Liikkuu paljon, salia ja aerobista. Ruokavaliota en ole koskaan muuttanut mihinkään, ihan normiruokaa syön ja PALJON.

    Toki tuo liikunta on sitten kunnon liikuntaa, isoilla painoilla ja nousujohteisesti. Monet naiset tekee liian pienillä painoilla ja luulee sen riittävän, jaksamisen ylärajoille ne painot ja pitkiä sarjoja vaan.
     
  23. Maarit76 Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    0
    En tiedä miksi hän vaikutti huolestuneelta. Totesi vain ettei rasvaprosentti saa mennä kauhean alas, koska se vaikuttaa hormoonituotantoon. Johon totesin ettei minulle ole siinä asiassa ollut koskaan ongelmia. Ei edes teininä.
     
  24. huikeitalukuja Vierailija

    mulla itselläni rasva% on siinä 30 paikkeilla, vaikka olen 17 vuotta ja hyvässä kunnossa. lenkkeilen viikoittain ja treenaan lihaksia säännöllisesti. olen 165 pitkä ja painoa noin 58, olen ikäisekseni lihaksikas ja hyväkuntoinen mutta tuo rasvaprosentti hätkähdytti kun sen mittaisin ja haluaisin sitä laskea johonkin 20 tienoille.. rasvaa kun minussa ei kummemmin ole, lihaksia enemmänkin.
     
  25. Maarit76 Aktiivinen jäsen

    liittynyt:
    21.06.2006
    Viestejä:
    1 986
    Saadut tykkäykset:
    0
    Millä mittasit? Kotikäyttöiset laitteet eivät ole luotettavia.
     
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti