Miten riita voi mennä ohi, jos sitä ei selvitä koskaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija14982
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija14982

Vieras
Parisuhteessa olevalla miehellä ja naisella on jokin erimielisyyttä ja riitaa aiheuttava ongelma. Ongelma on paisumispisteessa ja siihen tulee jatkuvasti lisäongelmia selvittämättömyyden takia.

Ongelmaa en erittele suoraan, mutta se voi esim olla:

1) Riita kodinhoidosta
2) Riita seksistä
3) Riita lapsenhoidosta
4) Riita yhteisestä ajanvietosta
5) Riita omasta ajasta

Nainen yrittää puhua, mutta mies kieltää puhumisen toteamalla, että ei paisuteta asiaa lisää ja annetaan asian olla, kun se menee itsestään ohi.

Minä ap olen se nainen. Voisiko joku ystävällisesti yrittää selventää, että miten hemmetissä se asia voi mennä ohi itsestään, jos sitä asiaa ei selvitetä ja sovita? Alan olla jo ihan puhki tämän asian kanssa.

Esim. miehen logiikalla: korjaantuuko rikkoutunut auto itsestään, jos mies antaa auton vain lojua parkkipaikalla, ja loppuuko miehen ärtymys auton rikkinäisyyttä kohtaan itsestään, jos mies vain antaa ajan kulua, tekemättä auton korjaamisen eteen jotain, esim. korjaamalla itse tai viemällä auton korjaamoon?

Kun riitoja ei koskaan selvitetä, vaan lakaistaan maton alle, asia häiritsee mieltä ja paisuu mielessä ja tyytymättömyys aiheuttaa kiukkuisuutta, josta mies taas hermostuu ja syyttää, vaikka on itse aiheuttanut asian puhumattomuudellaan ja asioiden sopimattajättämisellään.

Asiasta voi ja pitää keskustella, mutta miehet ovat usein haluttomia vatvomaan asioita. Ja kun asiaan on saatu sopu/myönnytys/yhteisymmärrys, niin mies tuskin haluaa puida asiaa uudestaan ja uudestaan. Eli jos haen tähän esimerkin, että mies ei tyhjentäisi tiskikonetta. Kun olette tästä ongelmasta puhuneet, mies on koneen tyhjentänyt, niin sen jälkeen hän haluaa usein "unohtaa" koko homman. Nainen taas usein jää aiheeseen kiinni pidemmäksi aikaa.

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten naiset on venuksesta ja miehet marsista. Miehen tapa käsitellä asia on "halki, poikki ja pinoon". Kun asia on konkreettisesti tehty, se on silloin tehty. Nainen mielellään jää pohtimaan asiaa syvällisemmin: "jos et tykkää tyhjentää tiskikonetta, et siis halua auttaa kotitöistä ja et ilmeisesti siten välitä minusta".

• Tykkää
Reactions: Occamin partaveitsi
Asiasta voi ja pitää keskustella, mutta miehet ovat usein haluttomia vatvomaan asioita. Ja kun asiaan on saatu sopu/myönnytys/yhteisymmärrys, niin mies tuskin haluaa puida asiaa uudestaan ja uudestaan. Eli jos haen tähän esimerkin, että mies ei tyhjentäisi tiskikonetta. Kun olette tästä ongelmasta puhuneet, mies on koneen tyhjentänyt, niin sen jälkeen hän haluaa usein "unohtaa" koko homman. Nainen taas usein jää aiheeseen kiinni pidemmäksi aikaa.

Tämä on hyvä esimerkki siitä miten naiset on venuksesta ja miehet marsista. Miehen tapa käsitellä asia on "halki, poikki ja pinoon". Kun asia on konkreettisesti tehty, se on silloin tehty. Nainen mielellään jää pohtimaan asiaa syvällisemmin: "jos et tykkää tyhjentää tiskikonetta, et siis halua auttaa kotitöistä ja et ilmeisesti siten välitä minusta".

Ymmärrän kantaasi. Meillä tosin ongelma on se, että siihen asiaan eli ongelmaan/erimielisyyteen ei ole missään vaiheessa saatu sitä sopua/myönnytystä/yhteisymmärrystä. SE on se ongelma. Jos otetaan sun esimerkkisi. Mies ei tässä tapauksessa koskaan ole tyhjentänyt sitä tiskikonetta, vaikka nainen on monta kertaa pyytänyt ja sanonut, että mieskin osallistuisi kotihommiin, ettei nainen mene ihan rikki kotitöiden taakasta aina yksin tehden.

Minäkin olisin erittäin mielellään halukas unohtamaan sen homman, jos se vain ensin selvitettäisiin. Selvittämisen tulos ei todellakaan tarvitse olla : tehdään, kuten nainen haluaa. Selvittäisen tulos voi olla jokin kompromissiratkaisu, johon molemmat on tyytyväisiä. Esim. välillä koneen tyhjentaa oma-aloitteisesti nainen ja välillä mies. TAI, mies tekee jotain muuta kotihommaa yksin ja nainen tyhjentää koneen aina yksin tms.

Halki, poikki, pinoon sopii. Meillä kun homma vain heitetään heti roskiin ja sitten odotetaan, että asia selviää istuen paikoillaan hoomoilasena ja odottaen....Odottaen mitä????

Odottaen sitä että nainenkaan ei jaksa, huvita, halua selvittää asioita. Hommat voi lutviintua vaan jotenkin vaikkei mistään puhutakaan. Voi myös tulla massiiviriita joskus. Ihan yllättävän toimivaa ja hermoillekin sopivaa on puhumattomuus - kunhan vaan itse on sinut sen kanssa.

Kyllähän se ongelma miehen kannalta katoaa heti, kun et siitä hänelle valita. Jos nyt satut taakkasi alle hajoamaan, ei sillä ole miehelle mitään väliä.

Älä nalkuta miehelle, vaan tilaa kotiin siivooja, ja ilmoita miehellesi, että puolet siivoojan pakasta menee miehesi pussista, koska hän ei siivoamiseen osallistu. Näin molemmat ovat tyytyväisiä.

Meillä tämä on hyvin nähtävissä. Nainen haluaisi, että mies joskus oma-aloitteisesti tiskaisi tai vaikka leikkaisi nurmikon. Ei, oma-aloitteisesti ei tapahdu mitään.
KAIKKI asiat vaativat sitä, että nainen MONTA KERTAA sanoo asiasta (tiskaisitko? leikkaisitko nurmikon? lähettäisitkö äidillesi äitienpäiväkortin? jne jne).
Tästä on puhuttu ja aina mies muistaa mainita, että "minä tuon rahat tähän talouteen." Eli koska palkkani on huomattavasti pienempi niin minun asiani on huolehtia kaikesta.

Jaksoin tätä 30 vuotta. Nyt on lapset omillaan, minulla ei ole mitään velvollisuuksia enää. Minun ei tarvitse enää jaksaa. Mies ei muutu. Minun on muututtava eli lähdettävä.

Odottaen sitä että nainenkaan ei jaksa, huvita, halua selvittää asioita. Hommat voi lutviintua vaan jotenkin vaikkei mistään puhutakaan. Voi myös tulla massiiviriita joskus. Ihan yllättävän toimivaa ja hermoillekin sopivaa on puhumattomuus - kunhan vaan itse on sinut sen kanssa.

Voisitko tarkentaa, että miten ne hommat lutviintuu itsestään olemalla puhumatta? Eikö moiseen tarvita vähintään joku loitsu? Anteeksi, nyt kiukutti ja siitä edellinen lause. Jos nainen ei puhua ongelmasta alkaako mies käyttäytymään itsestään naistakin miellyttävällä tavalla?

Kyllähän jotkut asiat voi mennä ajan kanssa ohi. Jos ne esimerkiksi liittyvät juuri sen hetkiseen raskaaseen elämäntilanteeseen. Esim. lapset ovat vaativassa iässä, sairastelevat jne. -> vanhemmilla on vähän yhteistä parisuhdeaikaa, samoin kuin omaa aikaa. Kun lapset kasvavat ja sairastelut helpottavat, oma ja parisuhdeaika lisääntyy. Tai jos miehellä on työstressiä päällä olevien yt-neuvottelujen tai deadlinea lähestyvän suuren projektin vuoksi, eikä siksi jaksa osallistua normaalissa määrin kotitöihin ja/tai ei ole kiinnostunut seksistä, tilanne tietysti helpottaa kun miehen työtilanne helpottaa. Monet parisuhteessa ilmenevät ongelmat ovat ainakin osin seurausta parisuhteen ulkopuolisista tekijöistä. Jos on näin, niin mitäs asiasta keskenään jauhaminen auttaa, ongelmat pitää korjata niiden alkulähteillä. Tai vaan odottaa niiden menemistä ohi, joihinkin ongelmiin ei oikein muu autakaan kuin aika.

Miksi oma pärjääminen ja jaksaminen on toisesta riippuvaista....?

Mää ymmärrän, että parisuhteessa / naimisiin mennessä ajattelee saavansa toisesta tukea ja turvaa vaikeina aikoina.
Mutta onko ihan se arjessa selviäminen sitä "vaikeaa aikaa", auton huolto, tiskit, kodin ylläpito? Ja jos kriteerit sen puhtauden puolesta on liian korkeat ettei ehdi ja jaksa, nii sit voi miettiä missä vika. Miksi pitää yrittää jotain mihin ei kykene? Anna olla. Halutessaan sitten mies voi tehdä jos haluaa kodin olevan tietyssä järjestyksessä. Vertauksia kun tässä on heitelty, nii miksi yrittää tehdä kodista Pablo Picasson maalausta, kun taidot ja aika riittävät yksinkertaiseen tikku-ukkoon
:ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:

Voisitko tarkentaa, että miten ne hommat lutviintuu itsestään olemalla puhumatta? Eikö moiseen tarvita vähintään joku loitsu? Anteeksi, nyt kiukutti ja siitä edellinen lause. Jos nainen ei puhua ongelmasta alkaako mies käyttäytymään itsestään naistakin miellyttävällä tavalla?

Anna olla.
Miksi pitäisi muuttua? Ei mies ole mikään sun alainen, jota voit yrittää "kehityskeskustelujen" kautta muuttaa paremmaks työntekijäks. Hän on mikä on. Anna olla. Ehkä ajan kanssa huomaat, että hyvinhän tässä on selvitty. Tai josset sää kestä, nii sit sun on aika vaihtaa "työpaikkaa".

Kyllä asiat menee ohi, kun ne ohittaa. Sitähän miehesi on juuri tehnyt. Jos hän ei tiskaa, niin hukkukoot tiskeihin. Kyllä ne sitten lopulta jotenkin hoituu, kaikki hoituu lopulta jotenkin. Jos mies on huono panomies, niin sekin hoituu, kun käyt panolla muualla.

Ei ne varmaan lutviinnukkaan niinkuin SINÄ haluat, ne vaan menee jotenkin. Ei, mies ei ala käyttäytymään sinua miellyttävällä tavalla jos olet hiljaa, mutta ei myöskään riitelyllä. Itse asiassa vuosien hiljaiselon jälkeen näkyvillä oma-alotteinen suunta parempaan joissain asioissa joten hidas ja hivuttava tekniikka voi tuottaa paremman lopputuloksen kuin Ihanat Keskustelut ja Parisuhteen Pelisäännöt-kurssitukset. Vaatii kyllä lehmän hermoja. Opettele kiukustumaan vähemmän..

Minä harrastan (lähinnä duunissa) konfiktinkohtaamista, eli otetaan osapuolet (itseni mukaan lukien jos olen kiistan osapuoli) saman pöydän ääreen, pistetään konflikti paperille, sovitellaan niin pitkään kunnes se on sovittu ja sen jälkeen siihen ei IKINÄ palata!

Sama tapa voi toimia kotona, jos kerran ei puhumalla pysty sopimaan.

Suosittelisin menemään parisuhde terapiaan. Ja katsoa siellä kolmannen neutraalin osapuolen kanssa selviävätkö asiat ollenkaan. Jos olo on tukala eikä asiat muuttumaan päin, voi kysyä itseltään kannattaako suhteessa enää pysyä? jos joka päivä on taistelua omasta elämästä ja sen mielenkiinnosta... ei nimittäin kuulosta kamalan hyvältä että jokaisella elämän osa-alueella on jotain ongelmia jotka vaan kasautuu.

Kiitos viesteistä. Saa kommentoida lisääkin. En vieläkään ymmärrä näitä vastauksia, joissa koitetaan sanoa asioiden lutviintuvan vain antamalla ajan kulua. Itse kärsin kokoajan, kun asioita ei selvitetä kuntoon.

• Tykkää
Reactions: anskunen
Kyllähän se ongelma miehen kannalta katoaa heti, kun et siitä hänelle valita. Jos nyt satut taakkasi alle hajoamaan, ei sillä ole miehelle mitään väliä.

Älä nalkuta miehelle, vaan tilaa kotiin siivooja, ja ilmoita miehellesi, että puolet siivoojan pakasta menee miehesi pussista, koska hän ei siivoamiseen osallistu. Näin molemmat ovat tyytyväisiä.
Mitä jos se ongelma oli se seksi?
Vaimo kutsuu kotiin kiihkeän gigolon, ja asia ratkaistu?

Kiitos viesteistä. Saa kommentoida lisääkin. En vieläkään ymmärrä näitä vastauksia, joissa koitetaan sanoa asioiden lutviintuvan vain antamalla ajan kulua. Itse kärsin kokoajan, kun asioita ei selvitetä kuntoon.
Eivät ne asiat ikinä lähde itsekseen lutviutumaan omalla painollaan, turha odottaa.
Ainoa keino on puhua asia selväksi ja ennen kaikkea sopia ne konkreettiset toimenpiteet, joilla asia aiotaan hoitaa. Eli jos kyse siitä, että "toinen ei siivoa ollenkaan". Ei riitä, että sovitaan ympäripyöreästi, että toinen nyt sitten jatkossa yrittää siivota enemmän. Ei onnistu. Jää liian yleiselle tasolle, eikä kumpikaan tiedä, mitä odottaa/mitä pitäisi tehdä.
Mutta jos sovitaan selkeästi, että toinen jatkossa vaikkapa tiskaa ja imuroi joka tiistai ja torstai, niin siitä on paljon helpompi pitää kiinni ja homma hoituu.

• Tykkää
Reactions: Nuri

Väkisinkin sinusta nousee mieleen kontrollifriikki. Elämänne täytyy sujua juuri niin kuin sinä haluat. On puhuttava silloin, kun sinä haluat. Ehkä ongelmatkin pitää ratkaista juuri niin kuin sinä haluat. Et haekaan kompromissia, vaan mies joutuu ikään kuin lutviutumaan kanssasi. Olet passivoittanut hänet vaatimalla, odottamalla hänen muuttuvan mieleiseksesi ja sitten ihmettelet, jos mies ei tee enää yhtään mitään.

Oletko ajatellut, ettet joku päivä tyhjennäkään tiskikonetta? Et pahoitakaan mieltäsi, vaan kokeilet miltä tuntuu ottaa miehesi rooli teidän perheessä? Et enää hoida asioita viime kädessä, ole vastuuntuntoinen. Muutaman viikon kuluttua mies viimeistään on utelias tietämään, miksi juuri niin. Ehkä silloin voit koettaa uudelleen keskustella yhteistyöstänne, koska miehesi on saattanut käytännön kautta oivaltaa oman toimimattomuutensa vaikutukset perheessänne. Mutta näytä käytännössä, älä puhu. Minulla mies oppi imuroimisen juuri tällä metodilla, että annoin kotimme likaantua ihan rauhassa. En myöskään aseta odotuksia millaista meillä pitäisi olla, vaan priorisoin elämäni niin että lähden vaikka harrastuksien pariin kuin jynssäisin kotona kylppärin kaakeleita vain siksi kun ne pitäisi minun mielestäni kiiltää.

Liitto on kuin yrittämistä: molempien pitää puhaltaa yhteen hiileen, muuten homma ei toimi. Toista ihmistä voi yrittää saada mukaan puhaltamaan yhteiseen hiileen puhumalla, sopimalla, riitelemällä tai jotenkin muuten. Tärkeintä yrittämisessä on yrityksen tulos. Tärkeintä liitossa on liiton tulos pitkällä tähtäimellä, eli mitä ollaan saatu yhdessä aikaan sitten kun ollaan siellä vanhainkodissa.

Tasapuolisuuteen tähtääminen jokaisessa asiassa joka hetkessä on turhaa. Ei elämä liitossa ole koskaan tasapuolista, koska monia asioita ei voida edes mitata oikein.

Molempien osapuolten pitäisi nähdä kokonaiskuva pitkällä tähtäimellä: jos just nyt mies ei osallistu kodin siivoamiseen siksi, että hän tekee hirveästi töitä, niin fiksu nainen tämän tajuaa. Tai jos naisen pitää päästä välillä harrastuksiinsa, mies tämän tajuaa.

Avain menestykseen piilee toisen ihmisen arvostamisessa, kunnioittamisessa ja luottamuksessa. Valtuuttamiseenkin vaaditaan pohjalle luottamus. Luottamus taas saavutetaan teoilla. Teoilla voi osoittaa puhaltavansa yhteen hiileen.

Yhteistyössä