Miten saa 2-vuotiaan päiväunille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aaaargh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aaaargh

Vieras
Kuten otsikosta näkyy, niin meillä päiväunet olleet ongelmallisia jo vähän aikaa. Perheeseen on syntymässä vauva, joten enää en vaunuihin halua totuttaa (niissä ei ole aikoihin nukkunutkaan kun oli pääivähoidossa). Ongelma on nimenomaan nukahtamisessa, kun nukahtaa niin saattaa nukkua reilu 3 tuntia jopa, yleensä 2 tuntia. Tänäänkin lapsi oli aamupäivällä kitiseväinen ja selvästi jo väsynyt, pyysikin jo nukkumaan, muttA annas olla kun laittaa lapsen sänkyyn -on taas täynnä virtaa. Omaan sänkyyn ei ole toivoakaan saada nukahtamaan vaikka yöunille nukahtaa sinne hetkessä. Viereen olen sitten ottanut, vaikken tiedä onko sekään kaikkein järkevin ratkaisu kun se vauvakin tulossa... Mutta tosiaan tänäänKIN nukahtaminen kesti TUNNIN! Välillä kun olen omaan sänkyynsä laittanut nukkumaan niin jää sinne kyllä, mutta saattaa pyöriä kauemminkin eikä uni vain tule :( Selvästi kuitenkin tarttee päikkärit, ilta on muuten yhtä parkua. Eikä ole eroa vaikka herättäisi miten aikaisin aamulla. Samat rutiinit ennen nukkumaanmenoa joka pvä: ulkoilun jälkeen ruoka, pisut ja pesut, riisuminen ja unille. Olisko vinkkejä miten saan toisen nukahtamaan?
Ei ole kivaa että sängyssä vietetään nyt niin iso osa päivästä kun ensin reilu tunti- 2h nukutusta ja sit vielä pitkät päikkärit.

no pari tuntia ulkoilua aamupäivällä, lounas puolen päivän maissa, potatus, kirja ja nukkumaan. ihan niinkuin päiväkodissakin.
JA ihan niinkuin päiväkodissakin niin lapselle sanotaan että ei tarvii nukkua, nyt on lapsen lepoaika jolloin pötkötellään sängyssä vähintään se puoli tuntia-45min, jos ei siinä ajassa nukahda niin ei oo tarviskaan! huone pimennysverhoilla pimeäksi ja makoilet itse lattialla vaikka kannettava tietokone seuranasi sen sovitun pötköttelyajan.
sitten kun vauva syntyy niin sama homma jatkuu, jos vauva ei nuku silloinkun isomman pitäisi ruveta nukkumaan niin istut vaikka isomman sängyn jalkopäässä ja imetät vauvaa sen vaaditun ajan. kohta se helpottaa! lapsen unentarve vaihtelee, meillä on moneen kertaan yritetty jättää päikyt pois, välillä ne on olleetkin pois, mutta tuosta lepoajasta on pidetty kiinni, sitten taas kuukauden päästä nukkuu pari tuntia päikkäreitä ihan mielellään.. nyt on tilanne 2.5vn kanssa sellainen että yleensä jos on oltu se 1,5h ulkona niin sitten nukkuu, muuten ei.

Mä tein niin, että pötköteltiin yhdessä vaikkapa tunti. Jos lapsi nukahti, niin hyvä. Jos ei, niin sama silti uudestaan seuraavana päivänä suht samaan aikaan. Eli päivälepo joka tapauksessa, vaikkei uni tullutkaan. Ja unikin alkoi tulemaan aika pian uudestaan kun joka päivä levolle kuitenkin mentiin.

Molemmat muksut yritti lopettaa päiväunia 2 v iässä.

Niin ja mun isommilla lapsilla on 2 v ikäero. Kun vauva tuli taloon, niin pötköttelin meidän sängyssä esikoisen vieressä, vauvaa samalla imettäen, ja siihen me yleensä kaikki kolme simahdettiin :)

komppaan edellistä! kyl tuntikin on joskus ihan ok aika mielestäni, kunnes uni tulee. Mä otin 3 v pojan viereen ja nukuttiin päikkärit ennen vauvan syntymää ja ei ollut ongelma myöhemmin. eli viereen vaan jos siinä nukahtaa paremmin!

Yhteistyössä