Miten saa ison tytön yökuivaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Revol
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Revol

Jäsen
08.03.2011
691
0
16
P-Karjala
Kyseessä siis jo 6 vuotta täyttänyt tyttö. Iltaa kohti vähennetään juomista, vessassa käy vielä ennen kuin minä ja mieheni mennään nukkumaan. Parin kolmen tunnin päästä tulee pissat sänkyyn. Joskus joutuu yöllä laittamaan vaipan, kun vuoteensuojat ovat pyykissä tai kuivumassa. Aamulla vaippa saattaa olla märkä.
Molemmat pikkusiskot ovat yökuivia.

Se on kypsymisasia, toisilla se käy nopeammin, toisilla hitaammin. Tuossa iässä asialle kuitenkin täytyyy jo jotain tehdä. Kysy neuvolasta apua, on mahdollista saada hormonilääkettä, siinä on vain se kurjuus, että joskus ilta kuuden jälkeen ei saa sitten juoda enää mitään. Toinen apukeino on sellainen patja, joka tärisee ja herättää kun pissat tulee. Muitakin varmaan on, kysy neuvolasta!

Mä en tiedä. Mun tyttö täyttää kohta 6 vuotta ja yövaippa pn vielä käytössä. Usein hän sen jopa yöllä itse vaihtaakin ja silti saattaa olla aamulla ääriään myöten täynnä.
Samat konstit on käytössä kuin teilläkin, mutta apua ei ole. Lastani en halua lääkitä, eikä hälytinpatjaakaan otettu käyttöön, koska siitä lähtee ihan järkyttävä ääni. Pelkäämme, että herkkä tyttömme (pelkää monia asioita, esim. kovaa tuulta, ukkosta, saattaa säikähtää jos pihalla joku kolahtaa jne.) ei uskalla alkaa nukkumaan, koska pelkää, että pissa tulee ja sitten kuuluu kova ääni.
En siis osaa sinua auttaa, mutta toivottavasti helpottaa tietää, että ette ole ainoita!

[QUOTE="yks äiti";23485455]Se on kypsymisasia, toisilla se käy nopeammin, toisilla hitaammin. Tuossa iässä asialle kuitenkin täytyyy jo jotain tehdä. Kysy neuvolasta apua, on mahdollista saada hormonilääkettä, siinä on vain se kurjuus, että joskus ilta kuuden jälkeen ei saa sitten juoda enää mitään. Toinen apukeino on sellainen patja, joka tärisee ja herättää kun pissat tulee. Muitakin varmaan on, kysy neuvolasta![/QUOTE]

Neuvolasta sanottiin että kyllä se siitä alkaa sujua, kun tyttö näkee pikkusiskoista mallia.

Meillä tyttö kehittyi yökuivaksi vasta juuri 6 täytettyään. Sitä ennen pidettiin ihan rennosti vaippaa. Toiset kehittyy myöhemmin eikä siinä todellakaan "täydy" tehdä mitään. Anna aikaa ja vaippa yöksi. Niin yksinkertaista. Ja yhtäkkiä se onkin yökuiva. Miksi tehdä ongelmaa sellaisesta mikä ei ole oikeasti ongelma? Turha alkaa pumppaamaan mitään hormooneja lapselle! Turha stressi pois, veikkaan että vuoden sisään tyttö on ilman vaippoja.

Meillä tehtiin 4v pojan kanssa niin, että ennen nukkumaan menoa käytiin pissalla.. sitten parin tunnin päästä siitä käytiin herättelemässä ja käytettiin pissalla... jonkun ajan päästä rupesi itse heräämään ja käymään pissalla itse... Nyt 6v ja monena yönä herää ja käy pissalla... mutta parempi niin kun se että tulee sänkyyn.

Neuvolasta sanottiin että kyllä se siitä alkaa sujua, kun tyttö näkee pikkusiskoista mallia.

Onpa erilaisia käytäntöjä eri paikkakunnilla. Mutta en minä sitä hormonia liikaa vierastaisi, jos sen oikein ja säännöllisesti osaa ja jaksaa käyttää, niin sillä asia varmaan hoituisi. Aina vierastetaan kaikkia lääkkeitä, mutta senhän takia niitä kehitellään, että niillä hoidetaan joitain vaivoja. Se alkaa olla 6-vuotiaasta itsestääkin jo aika kiusallinen vaiva, ei voi oikein esim. kaverillekaan mennä yöksi. Ja kuten tiedätte, sitä pissaa tule jo tosi iso lasti, ei ole mikään pieni ongelma se siivous.

Mä en tiedä. Mun tyttö täyttää kohta 6 vuotta ja yövaippa pn vielä käytössä. Usein hän sen jopa yöllä itse vaihtaakin ja silti saattaa olla aamulla ääriään myöten täynnä.
Samat konstit on käytössä kuin teilläkin, mutta apua ei ole. Lastani en halua lääkitä, eikä hälytinpatjaakaan otettu käyttöön, koska siitä lähtee ihan järkyttävä ääni. Pelkäämme, että herkkä tyttömme (pelkää monia asioita, esim. kovaa tuulta, ukkosta, saattaa säikähtää jos pihalla joku kolahtaa jne.) ei uskalla alkaa nukkumaan, koska pelkää, että pissa tulee ja sitten kuuluu kova ääni.
En siis osaa sinua auttaa, mutta toivottavasti helpottaa tietää, että ette ole ainoita!

Kiitokset. Muakin se patja-ajatus hirvittää, kun sehän herättäis siskotkin. Aamulla kuitenkin pitää jaksaa herätä aikaisin. Pitänee harkita sitä lääkitystä, jos ei itsekseen ala sujua. Tsemppiä teille!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä näin;23485491:
Meillä tehtiin 4v pojan kanssa niin, että ennen nukkumaan menoa käytiin pissalla.. sitten parin tunnin päästä siitä käytiin herättelemässä ja käytettiin pissalla... jonkun ajan päästä rupesi itse heräämään ja käymään pissalla itse... Nyt 6v ja monena yönä herää ja käy pissalla... mutta parempi niin kun se että tulee sänkyyn.

En kyllä herättelisi yöllä lasta pissalle, tarkoitushan on nimen omaan oppia pidättämään koko yö sitä pissaa.

Kumma kun meidän tytöllä ei ollut ollenkaan kiusallinen "vaiva". Sitäpaitsi se ei ole mikään vaiva eikä sairaus. Aikuiset ehkä näkevät sen kummallisena jos toisen nicopetterijuulia on "oppinut" yökuivaksi jo parivuotiaana. Se kun vaan sattuu olemaan niin että toiset tosiaan kehittyy ja kypsyy myöhemmin yökuivaksi. Aika älytöntä alkaa aikuisten stressaamaan siitä että missä iässä kenenkin kuuluu olla yökuiva! Siitähän se lapsikin sitten hermostuu ja alkaa nolostelemaan. Ei meillä tuossa iässä edes vielä yökyläilty kuin mummolassa lähinnä. Ja jos olisi yökyläilty, se olisi ollut luonnollinen asia että yöllä on vaippa koska toiset kehittyy tässä asiassa myöhemmin. Ei siis koskaan ollut tytölle noloa tai kummallista. Ja kun vaippa oli öisin kuiva, vaipan sai jättää pois eikä vahinkoja juurikaan enää tullut. Niin helppoa ja ilman stressaamista.

Kumma kun meidän tytöllä ei ollut ollenkaan kiusallinen "vaiva". Sitäpaitsi se ei ole mikään vaiva eikä sairaus. Aikuiset ehkä näkevät sen kummallisena jos toisen nicopetterijuulia on "oppinut" yökuivaksi jo parivuotiaana. Se kun vaan sattuu olemaan niin että toiset tosiaan kehittyy ja kypsyy myöhemmin yökuivaksi. Aika älytöntä alkaa aikuisten stressaamaan siitä että missä iässä kenenkin kuuluu olla yökuiva! Siitähän se lapsikin sitten hermostuu ja alkaa nolostelemaan. Ei meillä tuossa iässä edes vielä yökyläilty kuin mummolassa lähinnä. Ja jos olisi yökyläilty, se olisi ollut luonnollinen asia että yöllä on vaippa koska toiset kehittyy tässä asiassa myöhemmin. Ei siis koskaan ollut tytölle noloa tai kummallista. Ja kun vaippa oli öisin kuiva, vaipan sai jättää pois eikä vahinkoja juurikaan enää tullut. Niin helppoa ja ilman stressaamista.

Sinä nyt ihan suotta pahastuit, mutta kun fakta on, että jos 4-vuotias ei vielä ole yökuiva, on oletettavissa, että hän ihan ilman apuja siitä yökuivaksi kehkeytyy, kun kypsyy. Mutta 6-vuotias on jo fyysisesti kypsä, eli silloin ei enää kannata odotella, jos asia itsekseen korjaantuisi, vaan ottaa apukeinot käyttöön, eli auttaa lasta, ei kai siinä mitään väärää ole. Ja kyllä se on vaiva, jos yöllä tulee pissat housuun, ihan niin kuin vaikka päivällä yskiessä karkaileva virtsa on vaiva, tai se että hikoilee ylenmäärin tai että henki haisee tms.

[QUOTE="yks äiti";23485515]En kyllä herättelisi yöllä lasta pissalle, tarkoitushan on nimen omaan oppia pidättämään koko yö sitä pissaa.[/QUOTE]

Parempi kuitenkin herättää kun kusta sinne sänkyyn!

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto;23486494:
Jos (lähes) joka yö kastelee, niin siitä lääkityksestä ei välttämättä ole oleellista hyötyä, se kyllä lisää kuivien öiden määrää mutta ehkä noin 50% tms.

Kiitos tiedosta! Ehkä mieluummin sitten vaikka herätellään ja pyykätään.

[QUOTE="yks äiti";23485576]Sinä nyt ihan suotta pahastuit, mutta kun fakta on, että jos 4-vuotias ei vielä ole yökuiva, on oletettavissa, että hän ihan ilman apuja siitä yökuivaksi kehkeytyy, kun kypsyy. Mutta 6-vuotias on jo fyysisesti kypsä, eli silloin ei enää kannata odotella, jos asia itsekseen korjaantuisi, vaan ottaa apukeinot käyttöön, eli auttaa lasta, ei kai siinä mitään väärää ole. Ja kyllä se on vaiva, jos yöllä tulee pissat housuun, ihan niin kuin vaikka päivällä yskiessä karkaileva virtsa on vaiva, tai se että hikoilee ylenmäärin tai että henki haisee tms.[/QUOTE]

En minä suinkaan pahastunut, ihmettelen vain tätä hysteriaa myöhäisten yökastelijoiden suhteen. Ja ei se 6-vuotiaskaan ole fyysisesti kypsä jos vielä yökastelee. Apukeinojen käyttö on turhaa, kun vaipat on keksitty ja tämä kauhea vaiva menee kyllä ohi kun lapsi on kypsä. Miksi ei käyttää vaippaa, joka takaa kaikille yöunen. Turhaa herätellä lasta kesken yötä ja turha kärsiä märästä sängystä. Tuntuu enemmänkin olevan vanhemmille se häpeä kun lapsi kehittyykin omaan tahtiin myöhemmin kuin toiset.

Yhteistyössä