Miten saada 3v poika käymään potalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *huoh*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

*huoh*

Vieras
Moi!
Antakee apua ja lisää hermoja pliis. Meidän 3v2kk poika on tehnyt monta kertaa pissat ja kakat potalle ja kokeillut pönttöäkin, mutta melkein aina, kun asiaa ehdottaa, on vastauksena kategorinen ei. Monta kertaa tarkoittaa siis kuluneen vuoden aikana ehkä 20 kertaa on onnistunut jotain tuotosta saamaan pottaan.

Mikä on oikea etenemistapa, jotta tuo ei menisi vielä kouluunkin vaipassa?

Vähän alkaa ahdistamaan, kun tuntuu, että kaikki tutut nuoremmatkin lapset on päässyt päivävaipasta eroon ja ulkoilevat talvellakin ilman varmistusta ja meillä vaan takkuaa. Neuvola sanoo, että ei saa YHTÄÄN painostaa. Mutta vähitellen alkaa tuntumaan, että ilman mitään painostusta tuo todellakin käyttää vaippaa vielä 10 seuraavaa vuotta. Kokeiltu on pottakirjat, lahjomiset sekä istumisesta että tuotoksista, ei lahjontaa vaan pelkkää kehumista, autokalsarit, potan laittaminen viikoksi pois näkyvistä eli tilanteen nollaaminen, potty-training vaipat... jnejne. Poika tosin on hoksannut, että nakuilu on kivaa ja olen antanut sen temmeltää sitten ilman mitään vaatetta, mutta pissatkin haluaa tehdä vaippaan. Ikää alkaa olla sen verran, että mikään harhautus/houkuttelu potalle ei kauheasti enää toimi.

Neuvolasta edelleen näitä superneuvoja, että "ehkä se asia itsestään loksahtaa paikoilleen ja herkkyyskausi on 2-4 vuotta" jne.

Vai pitääkö mun vaan ihan oikeasti panna jäitä hattuun ja antaa pojan olla rauhassa ja toivoa, että superisoissa vaipoissa riittää kokoa?

Noh mulla 3v poika ja neuvolassa tätsy oli kauhuissaan 3vuotisneuvolassa, kun kerroin että poika tekee vielä kakat vaippaan. th:n neuvo oli, että nyt pitää lapsen kanssa "sopia" että aletaan käydä pöntöllä, ja jos kieltäytyy pöntöltä täytyy muistuttaa "sopimuksesta".

Eihän tuo mitään auttanut..Jos lapsi ei saa vaippaa kakkaa joko housuunsa tai odottaa yövaippaa, jonne tehdä kakat. Panttaaminenkaan ei liene hyväksi, joten olen toistaiseksi antanut sen vaipan.. Mutta en minäkään tiedä mitä tehdä, kun lahjonnat yms on kokeiltu. Pissat sentään tekee pöntölle, eli vaippaa ei tarvita jatkuvasti.

Voi, miten jo nämäkin vähän rauhoittaa, en ole ainoa!!!!! Poika on tosi nokkela tapaus ja tulee sellanen fiilis, ettei tässä ole kyse osaamisesta/peloista tms, kunhan nyt vaan tässäkin asiassa haluaa hyppyyttää vanhempia. Ja sen takia olenkin nyt niin kädetön tän asian kanssa.

Meillä yksinkertaisesti lahjottiin karkilla :/ Pissasta sai xylitonpastillin(mitä muuten normisti saa ruuan jälkeen) ja kakasta sai jonkun isomman(oikean) karkin. Viikon verran taidettiin lahjoa joka kerrasta, sen jälkeen satunnaisesti/kun poika muisti pyytää.. Ja nytten kuukausi jälkikäteen ei muista koko hommaa,kun on normaalijuttu käydä vessassa, poika tosin nuorempi kuin teillä.

tyttö "suostui" vihdoin kakkaamaan pottaan n. viikko ennen kuin täytti 3vuotta. Eli pissat tuli hyvin pottaan jo ennen, kun vain tarpeeksi usein sinne pantiin, ja kun otin lopulta vaipan pois, niin ensin alkoi pissata AINA pottaan. Eli jonkin aikaa mentiin niin, että pissasi pottaan ja kakkasi vaippaan. Meni helpsti ummelle, jos painosti, eli yritin olla painostamatta. Sanoin, että voi kakkata joko pottaan tai vaippaan, kuinka vain haluaa. Selitin myös, että jossain vaiheessa KAIKKI lapset alkavat kakkaamaan pottaan, ja kerroin esimerkkejä tutuista lapsista. Sitten myös tarhantädin kanssa sovittiin, että kun täytetään 3 vuotta, ei ennää käytetä vaippaa. Eli pikku hiljaa hän valmistautui mielessään siihen, että isot tytöt kakkaavat pottaan. Mietti asiaa pari viikkoa, ja sitten yksi päivä tuli ja sanoi, että pottaan tuli kakka.

Niin ja se lahjonta: pissat alkoi tulla pottaan ihan tarroilla, mutta kakkaa varten tarvittiin tosi hieno lahja. Ei siis mitään rupulahjaa, vaan kolme tosi hienoa, joita tyttö oikeasti himoitsi. Ne olivat näkyvillä olkkarin hyllyssä, ja sopimus oli selvä: kun tulee kakka pottaan, niin saa lahjan. Kolmen lahjan jälkeen ei enää tarvinnut, vaan kakka tuli pottaan jo muutenkin.

Eli suositetlen ehdottomasti a) kerrotte, että jossain vaiheessa (esim. 3 vuotta ja kolme kuukautta ja järkkäätte kakun kynttilöineen) KAIKKI lapset alakavat kakata pottaan. Ette siis sano, että rupeapa kakkaaman pottaan, vaan toteatte, että kyllä sinäkin kohta kakkaat pottaan. Siis vahvistatte itsetuntoa, niin että hän tottuu ajatukseen, että pian hänkin on niin iso, että kakkaa pottaan.

b) pari tosi hienoa lahjaa

Meillä se kolahti vaan kohilleen siten, että otettiin potta olohuoneen nurkkaan. Joka kerta, kun pissa tuli pottaan, poika sai maissinaksuja. Käytännössä poika oppi kuivaksi yhdessä illassa!

Sitä ennen oltiin sisällä aina ilman vaippaa ja olin ottanut olkkarista maton pois ja sohvalla/sohvatuoleilla oli muovifrotee suojukset. Kyllähän niitä pissavahinkoja tuli, muttei haitannut. Siinä poika alkoi huomata, että pissahätä yhdistyy siihen, että kohta on pikkarit ja jalat märkänä. Siitä se sitten pikku hiljaa hahmotti asiaa ja tosiaan yhden illlan aikan oppi sitten kerralla päiväkuivaksi. Ihan ihme juttu! Ikää oli siis noin 2v 4kk. Nyt poika on jo 2v 9kk ja tuon yhden illan jälkeen on tullut kaksi kertaa pissavahinko.

Kakat poika on tehnyt pottaa jo 1v 3kk jälkeen. Hänellä on ummetusta, joten ymmärsi jo silloin, että helpoiten tulee pottaan. Yövaippa on vielä käytössä.

Joten koitappa sitä, että annat pojan olla pikkareissa. Otan matot pois ja suojaat paikat, joissa poika istuu. Vahinkoja tulee, mutta siitä se oppii. Märät housut ja jalat eivät ole kiva asia. Ota potta lähelle touhuja ja anna joku palkinto aina kun pottaan tulee jotain.

Meidän2,5-vuotiaalla oli aikoinaan pottailu ongelma. Pissat kyllä teki, mutta kakkaa ei halunnut pottaan tehdä. No pidettiin housuvaippaa, niin että pissat teki suurimmaksi osaksi pottaan (täytyi muistuttaa ja vastaus oli ei, mutta lahjomalla meni kuitenkin). Ikinä ei painostettu. Pytty oli ehdoton EI pojalle, ei sitä enää edes ehdoteltu. Sitten 3-vuotiaana kerran yöllä nousi vessaan, menin laittamaan potan valmiiksi ja poika totesikin, että hän haluaa pytylle. Siitä lähtien kävi aina pytyllä, vaipat sai jäädä kokonaan, koska pyttyyn kyllä teki kakan ongelmitta. MEillä siis selkeästi auttoi, ettei liikaa kiinnitetty asiaan huomiota. EI tehty numeroa asiasta niin hyvässä kuin pahassakaan.

Ihania neuvoja :) kakut kynttilöineen kuulosti kyllä aivan hurmaavalta!!! Joo, ehkä tosiaan pitää jaksaa antaa sitä positiivista viestiä asiasta, kun taas just äsken kuulin itseni tiuskivan, että KAIKKI lapset puistossa on jo ilman vaippaa ja eritysesti se-ja-se suosikkityttö.

Ilmeisesti se on niin, että lahjontaa vaan kehiin. Me itse asiassa saatiin poika ihan ekaa kertaa potalle sillä, että jokaisesta kakasta sai jätskin ja sillä homma lähti käyntiin, mutta sitten oltiin urpoja ja tehtiin sille kakkalista (jäde/3 kakkaa) ja se meni sillä yli hilseen ja vähitellen ei kiinnostanut yrittääkään, vaikka jäisikin ilman jätskiä. Notta jos lahjontalinjalle lähtee, sitä ilmeisesti ei sovi lopettaa :D Nyt sitten olen sanonut, että pakastimessa on villevallattomat ihan tyhjän panttina, mutta ei sillä ole mitään vaikutusta.

Taidan lähteä siis ostamaan pari ISOA salamamcqueeniä kirjahyllyyn ja pannaan kalenteriin toi 3v3kk :D

Meillä kovasti ongelmia 3 vuotiaan kanssa myös potta-asioissa. Suostuu menemään aika usein potalle, kun viedään, joskus on sitä ei-tautia myös ;). Mutta tää kaveri pissaa ja kakkaa housuun ihan muina miehinä, ei todellakaan kerro kenellekään, että on hätä, saati että menisi itse potalle. Sitten se istuu jossain lattialla housut märkinä, eikä tunnu missään. Kokoajan pitää tarkkailla tilannetta. Tai autosta sisään tullessa, kun riisutaan haalaria, voi siellä hyvinkin olla litimärät housut, eikä pikkumies sano mitään.

Tässä nyt mietitään sitten, että onko kyseessä vaan pidättämisongelma, että on hitaasti kehittynyt tuo pottavalmius, vai onko kyseessä jokin muu ongelma.

Meidän poika oli joskus muutama kk sitten kalsareissa ja sohotti oikeen isot lammikot lattialle kahteen otteeseen. Ei siinä mitään, vaihdettiin eikä tietenkään paheksuttu yhtään. Mä sanoin, että jos tuntuu, että pissa on tulossa, niin pidättää hetken niin, että ehtii mennä vessaan, johon se vastas, että pidättää miten??? En vielä ole ajatellut, että tässä on kyse mistään elimellisestä, mutta en kyllä oikeen osannut pientä miestä neuvoa, että millä lihaksella sitä miesten pissaa pidätetään :)

Meilä onnistui siten, että lapsen isä ottikin asian hoitaakseen, mä en puuttunut ollenkaan. Juttelivat vessassa "miesten juttuja" ja yhtäkkiä se pissa alkoi tulla sinen pottaan. Oppi kerrasta kuivaksi. Ikää oli pari viikkoa vajaa 3v.

Minä otin viime kesänä pojalta (silloin) 3v4kk kesäloman alussa vaipan pois koska selvästi osasi käydä potalla mutta ei vaan halunnut. Poika tykkäsi juosta ulos pissalle mutta kyllä niitä vahinkoja sattui paljon. Viikko meni ja lähdettiin reissuun ja laitoin vaipat päälle mutta joku kliksahti siinä vaiheessa pojan ajatuksissa ja viikon lomareissulla ei mennyt kuin pari vaippaa kun poika ihan itse ilmoitti aina haluavansa pissalle. Reissun jälkeen ei enää vaippoja käytetty.

Itse uskon noihin herkkyyskausiin milloin on hyvä hetki oppia kuivaksi mutta vaistosin että pojalla se herkkyyskausi oli menossa ja oli vaan asenneongelma asiaa kohtaan.

[QUOTE="neljän äiti";25975159]Meilä onnistui siten, että lapsen isä ottikin asian hoitaakseen, mä en puuttunut ollenkaan. Juttelivat vessassa "miesten juttuja" ja yhtäkkiä se pissa alkoi tulla sinen pottaan. Oppi kerrasta kuivaksi. Ikää oli pari viikkoa vajaa 3v.[/QUOTE]

Ihanan herttaista! :)

Meilläkin toimi lahjominen, tosin vähän nuoremmalla ja lahjomistapa oli tarrataulu. Oli juurikin tuota ei-tautia, eli aina kun piti mennä potalle niin vastaus oli ei, en halua, ja sit tuli jo housuun.

Meillä oli tuo tarrataulu käytössä vajaan 2 kk, ja sitten lapsi vähitellen alkoi itse "unohtaa" sen, eli potalla pissaamisesta ja kakkaamisesta oli tullut jo uusi itsestäänselvyys, ja tarrat menettivät merkityksensä. Lahjomista jatketaan siis niin kauan, että se tapa ehtii muodostua! Tuon jätskin kanssa olis varmaan toiminut, jos sitä rutiinia ei oltais välillä muutettu - mutta toisaalta se jätski oli ehkä liian "iso" lahjus. :D Sitten kun lapsi alkaa itse pitää sitä lahjusta turhana, niin sitten se jää pois. Näin ainakin meillä.

Ei ihan aiheeseen, mutta meillä on nyt 3v7kk poika, joka on ollut ilman vaippaa jo vuoden päivät. Hän on jo niin iso, ettei pysty kakkaamaan potalla, eikä myöskään pissaamaan, koska pissa menee silloin aina ohi potan..

Universumi ilmeisesti vastasi mun ahdinkoon, koska tänään poika on heilunut nakuna melkein koko sisälläoloajan ja käynyt 3 kertaa oma-alotteisesti potalla pissalla! Jeeeeee!!!!! Kyllä se tästä lähtee :)

Hyvä kun ap:ln lapsella alkaa jo sujua!!

Meillä ihan toivotonta, poika 2 v. 11 kk, ja täysin vaipoissa. Pottailua on alettu harjoittelemaan kun poika oli 1,5 v., muttei ole kovinkaan monia pissoja tehnyt pottaan, ja ehkä yhdet kakat niin, että olen onnistunut saamaan vaipan pois ja istuttanut pojan potalle kun on vähän jo ehtinyt kakata vaippaan. :-/

Nyt ollaan siinä pisteessä, että istuu kyllä potalla(tai pöntöllä) aina kun siihen laitetaan, ja joskus saattaa sanoakin että pissa tulee. Mutta kun on istunut potalla jonkin aikaa, aina sanoo että ei tuu pissa, ja nousee pois. 99 %käy noin. Ja sitten pissaa vaippaan. Ja ollaan myös kokeiltu kaikki, lahjominenkin, muttei auta siihen että pissaisi pottaan, ottaa kyllä lahjan kiitollisena ja ylpeänä vastaan silloin harvoin kun se pissa pottaan tulee.

Kuulostaa ihan samalta kuin meillä, Harmahtava. Meidän poika ilmeisesti leipääntyi siihen, että aina ei tule mitään, kun potalle istutetaan. Ja mistäs me tiedettäisiin, jos se on juuri ehtinyt pissata vaippaan ja sitten istutaan siinä tyhjän panttina. "Saulin vihreä potta" -kirja oli tosi hellyyttävä ja se Sauli-pupu ihmetteli kans, että mitäs pirua tässä käkitään, kun ei tule niin ei tule. Ja jos jätski jää sen takia saamatta, niin johan harmittaa. Siihen ilmeisesti perustuu toi neuvolan "ei saa lahjoa" -periaate.

Tänään tuo nakupelle ilmeisesti hoksasi itse, että nyt on pissahätä ja tosiaan ei pissannut lattialle, eikä alkanut kiljua vaippaa. Varovasti kateltiin kans seitsemää erilaista kalsarimallia dino/auto/poliisikuvioilla ja yksissä se hippaloi vähän aikaa. Mä nyt yritän suhtautua tähän ihan coolisti, etten pilaa hyvää alkua liialla innollani... Huomenna on uusi päivä ja tuo uhmaikä ei asiaa paljon auta... Meillä on nyt meneillä valistus "mitä SAA tehdä, kun on iso poika ja mitä ON HYVÄ TEHDÄ ITSE JOS OSAA ja on iso poika" esim. riisua ulkovaatteet. Pukemisesta en nyt jaksa vielä yhtään edes haaveilla, yksi asia kerrallaan...

Meillä juttu vaan lopulta loksahti ja joku solmu aukeni, kun pottailu alkoi yhtäkkiä sujua toivottomalta tuntuneen "opettelun" jälkeen. Joulukuussa kolme täyttänyt kuopuksemme ei suostunut potalle, ei pöntölle. Ei edes istahtamaan, paitsi joskus mummun luona. Meillä ei toiminut lahjominen laisinkaan. Lupasin karkkipalkintoja, tarroja, ihan melkein mitä vaan, mutta poika ei motivoitunut. En kuitenkaan painostanut tai tehnyt mitenkään suurta numeroa siitä, että pottailu ei "noin isolta pojalta" vielä suju. Toisaalta yritin kuitenkin muistuttaa asiasta, sillä jotenkin tuntui että ihan kokonaan ei asiaa voi jättää huomioimattakaan. Talven mittaan alkoi myös näyttää siltä, että poikamme kyllä tietää, milloin potalle pitäisi lähteä, mutta jostakin syystä hän vain kieltäytyi siitä. Yritin pitää häntä kotona ilman vaippoja, mutta touhukkaana poikana hän haki kaapista vaipan ja laittoi sen itse itselleen. Kun vaippapino hupeni, ilmoitin että vaippoja ei enää ole kuin ainoastaan yöksi. Tämä selitys meni läpi ja pian poika juoksi potalle selittäen "kun nyt täytyy käydä sitten potalla kun vaippoja ei enää ole". Viikossa on edetty paljon. Vaippaa pidetään enää yöllä varalta ja esim. kaupungille mentäessä. Poika hoitaa ylpeänä pissahommansa jo ihan itse; käy potalla ilmoittamatta kenellekään, kaataa pissan pönttöön ja leikki jatkuu. Potan huuhtelukin varmaan sujuisi, jos ylettyisi sen tekemään. ;) Kaikki siis ajallaan. En sinuna stressaisi asian kanssa. Kolmivuotisneuvolassa kysyin kyllä vinkkejä asian edistämiseen, mutta terveydenhoitajamme ei antanut. Hänen mielestään ei ole syytä huoleen ja kannatti odottaa ainakin kesään asti, jos asia alkaisi edetä omalla painollaan. Ja näin kävi. Täysin vaipoissa ollut kolmivuotiaamme siis oppi pottailun jalon taidon viikossa.

Kuulostaa ihan samalta kuin meillä, Harmahtava. Meidän poika ilmeisesti leipääntyi siihen, että aina ei tule mitään, kun potalle istutetaan. Ja mistäs me tiedettäisiin, jos se on juuri ehtinyt pissata vaippaan ja sitten istutaan siinä tyhjän panttina. "Saulin vihreä potta" -kirja oli tosi hellyyttävä ja se Sauli-pupu ihmetteli kans, että mitäs pirua tässä käkitään, kun ei tule niin ei tule. Ja jos jätski jää sen takia saamatta, niin johan harmittaa. Siihen ilmeisesti perustuu toi neuvolan "ei saa lahjoa" -periaate.

Tänään tuo nakupelle ilmeisesti hoksasi itse, että nyt on pissahätä ja tosiaan ei pissannut lattialle, eikä alkanut kiljua vaippaa. Varovasti kateltiin kans seitsemää erilaista kalsarimallia dino/auto/poliisikuvioilla ja yksissä se hippaloi vähän aikaa. Mä nyt yritän suhtautua tähän ihan coolisti, etten pilaa hyvää alkua liialla innollani... Huomenna on uusi päivä ja tuo uhmaikä ei asiaa paljon auta... Meillä on nyt meneillä valistus "mitä SAA tehdä, kun on iso poika ja mitä ON HYVÄ TEHDÄ ITSE JOS OSAA ja on iso poika" esim. riisua ulkovaatteet. Pukemisesta en nyt jaksa vielä yhtään edes haaveilla, yksi asia kerrallaan...

Hahaha, meillä taitaa jäädä kalsarit pieniksi ennen kuin yksiäkään ehditään ottaa käyttöön...:-D Kyllähän jotkut vaipan kanssa käyttää, mutta ei me olla vielä.

Meinattiin että kesälomalla kun ollaan paljon ulkona, jätetään kylmästi vaippa pois, eli poika on silloin 3 v. 2 kk. Jospa sitten jo alkaisi sujua. :-) Poika siirtyy syksyllä isojen ryhmään päiväkodissa, ja olisi kyllä kiva kun ei olisi siellä enää vaipassa, kun voisi olla ainoa, ja voisi tulla kiusatuksikin...:-(

Meillä pukeminen sujuu päiväkodissa hyvin, mutta kotona ei pue ollenkaan, riisuu kyllä hienosti. Mutta osaa pukea, jos vaan haluaa. tosin usein on vaatteet aika hassusti kun hänet haen, tänään poika viiletti äitiä vastaan collegehousujen kiristysnarut pepun päällä , ja etutaskut myös. :-)

Yhteistyössä