Miten saada 4-vuotiaan nukkumaanmeno iltaisin sujuvaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Lapsella tuntuu olevan nyt joku vaihe, että nukkumaanmeno on yhtä sirkusta.
On pissahätä, jano, kylmä, kuuma, ei halua olla yksin, paha mieli ym.
Huutelee sängystä äitiä (tai isää) taukoamatta.

Ja kun mä en oikein osaa olla noteeraamatta tota huutelua, vaikka mies välillä sanookin että anna olla, kyllä se kohta nukahtaa. Mutta pelkään että lapselle tulee hylätty olo :(

Lapsen huoneen ovi pidetään auki, joten kuulee ainakin että ollaan ihan lähellä. Tai eihän tässä kaksiossa kovin kauas pääsekään :D

Yöllä saa tulla vanhempien sänkyyn tai tehdään sohvalle "unipesä", jos näkee pahaa unta.

Iltapala syödään n. klo 19, sitten rauhoitutaan ja iltapesuille mennään viimeistään klo 20. Sitten lapsi kömpii sänkyynsä ja luetaan satu. Mä poistun lapsen huoneesta n. 20.30. Ja sitten se rumba alkaa..
Usein nukahtaa vasta tunnin-puolentoista kuluttua. Ja on aamulla väsynyt.
Hoidossa nukkuu päikkäreitä tunnin verran.

Miten tän tilanteen saisi rauhoitettua? Onko palstalaisilla hyviksi koettuja vinkkejä?

Meillä kuunnellaan iltasatuja dvd:ltä. Neljä levyä joista riittää yli tunniksi kuunneltavaa, lapsi haluaa aina ne samat iltaisin, ja nukahtaa yleensä jo ensimmäisen aikana.

[QUOTE="vieras";25623160]Meillä kuunnellaan iltasatuja dvd:ltä. Neljä levyä joista riittää yli tunniksi kuunneltavaa, lapsi haluaa aina ne samat iltaisin, ja nukahtaa yleensä jo ensimmäisen aikana.[/QUOTE]

No meilläkin on noi satucd:t käytössä. Mutta nyt ei ole niitäkään halunnut kuunnella. Tai jos laitan cd:n päälle, niin kohta lapsi sen jo sammuttaa.
Tai sitten levy on väärä, ja se pitää vaihtaa.. ja sitten sekin on huono ja taas vaihdetaan..

[QUOTE="mä";25623166]Monelta herää aamuisin? Onko kauan jatkunut tämmöistä? Jospa laittaisit hiukan myöhemmin sänkyyn, vai onko jo tosi väsynyt 20.30?[/QUOTE]

Me herätään yleensä 6.15, että siksi en haluasi nukkumaanmenoa lykätä tunnilla eteenpäin. Koska nytkin on aamuisin väsynyt.
Ja silmistä huomaa, että jo tuossa 20.30 valmis nukkumaan.

Olisko tätä ollut nyt muutaman kuukauden.

Pissalla saa käydä, mutta hoitaa ne toimet itse. Juomassa saa käydä kerran, vesilasi on yöpöydällä, siitä voi sitten juopaista jos on jano. Kaikkeen muuhun vastaan "jutellaan siitä aamulla, hyvää yötä" ja jankkaan samaa levyä juuri niin kauan kuin lapsikin.. ;)

Mä olen iltasadun jälkeen lapsen vieressä pitämässä kädestä kiinni siihen asti kun nukahtaa. Menee max. 10min. Jos on yksin, menee kauemmin.
Ei ehkä monen mielestä pitäisi, mutta ei ole mulle mitenkään vaivalloista.

[QUOTE="mä";25623195]Saako lapsi tarpeeksi huomiota teiltä?[/QUOTE]

No on meidän ainokainen, että huomiota kyllä saa. Sylitellään, halitaan, hupsutellaan, jutellaan, pelataan pelejä, käydään pulkkamäessä jne.

Auttaako jos menisit itse viereen kunnes nukahtaa, jos sit nukahtais nopeesti? Jossain vaiheessa pitää vaan komentaa että tämä on sitten ehdottomasti viimeinen vesimuki tai pissallakäynti, että lisää seuraa sitten aamulla.

[QUOTE="vieras";25623209]Mä olen iltasadun jälkeen lapsen vieressä pitämässä kädestä kiinni siihen asti kun nukahtaa. Menee max. 10min. Jos on yksin, menee kauemmin.
Ei ehkä monen mielestä pitäisi, mutta ei ole mulle mitenkään vaivalloista.[/QUOTE]

Tuotakin olen tehnyt, nukahtamiseen meni vähintään tunti. Neuvolassa kehottivat luopumaan tuosta.

[QUOTE="vieras";25623243]Auttaako jos menisit itse viereen kunnes nukahtaa, jos sit nukahtais nopeesti? Jossain vaiheessa pitää vaan komentaa että tämä on sitten ehdottomasti viimeinen vesimuki tai pissallakäynti, että lisää seuraa sitten aamulla.[/QUOTE]

Tuossa edellä jo vastasinkin, että jos pötköttelen vieressä, niin nukahtamiseen menee ainakin tunti. Neuvolan ohjeiden mukaan luovuin tosta käytännöstä.

Ja mä kyllä komennan hyvinkin tiukasti, jos temppuilu ei ota loppuakseen. Mutta sillä ei oikein ole vaikutusta. Välillä tuntuu vaan lisäävän tuota huutelua ja temppuilua.

Mä olen jo miettinyt että jossain vaiheessa ulkoistan itseni viikoksi näistä iltapuuhista, että mies hoitaisi iltarumban :D

Apua, meillä on ihan samaa! Ehkä noin kuukauden kestänyt. Sillä erotuksella, että täällä noita on kaksi....kaksospojat, toukokuussa 5 v täyttävät! Ihan hurlumheiksi mennyt illat! On kokeiltu aiemmin nukkumaan menoa, myöhemmin nukkumaan menoa, lukemista, villitsevät vaan toisiaan! Toivottavasti menee nopeaan tämä vaihe ohi....neuvoja en siis osaa sulle antaa, mielelläni niitä itekin vastaanottaisin!

Apua, meillä on ihan samaa! Ehkä noin kuukauden kestänyt. Sillä erotuksella, että täällä noita on kaksi....kaksospojat, toukokuussa 5 v täyttävät! Ihan hurlumheiksi mennyt illat! On kokeiltu aiemmin nukkumaan menoa, myöhemmin nukkumaan menoa, lukemista, villitsevät vaan toisiaan! Toivottavasti menee nopeaan tämä vaihe ohi....neuvoja en siis osaa sulle antaa, mielelläni niitä itekin vastaanottaisin!

Tsempit sulle! =) Mä oon helisemässä jo tuon yhdenkin ipanan kanssa.

Kai tää tästä jossain vaiheessa rauhoittuu, mutta mun puolesta se vaihe sais olla nyt :D

ja vesilasi ipanalla on yöpöydällä, mutta silti huutelee janoa, tai äiti, mä juon nyt :D

meillä pienellä ikäerolla veljekset ja jos on lähössä meno liian mahottomaksi olen sanonut että nukutan eri huoneisiin(nukkuvat siis kerrossängyssä).

Yhteistyössä